Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aspartaami  (Luettu 44901 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Aniara
Vieras
« : 14.11.2005 11:28:04 »

Toisessa ketjussa jo sivuttiin aihetta.
Ajattelin että tästä voisi aloittaa kokonaisen keskustelun, sen verran tärkeä asia on.

Kertokaapa nyt mitä teillä on sydämellänne aspartaamilla makeutetuista tuotteista joita kaupat ovat pullollaan.
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #1 : 14.11.2005 12:19:22 »

Tuo, tuhon aine, tulee aiheuttamaan 20v sisällä kauheuksia.
Minkälaista on ihmisen elämä, kun luut ovat yhtä hauraat 30-40 vuotiaana, kuin normaalisti 90-100 vuotiaalla.  tickedoff
Onneksi pääsen pois ennen kuin pommi räjähtää käsiin.  angel

On Suomessakin hyvää sokeria jossa on hyvät ominaisuudet jäljellä, ja se on farini sokeri ja siirappi. Joita melkein jätöksinä pidetään.  smitten smitten
« Viimeksi muokattu: 14.11.2005 12:28:17 kirjoittanut Ikiaika » tallennettu
pirpaliina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 107


Minähän se siinä...


Profiili
« Vastaus #2 : 14.11.2005 12:37:54 »

Mua ihmetyttää, että näitä kevyt tuotteita "suositellaan" jopa terveydenhoitajien toimesta.
Olen ollut ja tulen varmaan olemaan "ikuinen"painon kanssa painija ja olen juuri se kohde ryhmä jolle kevyt tuotteita tuputetaan. Huh
tallennettu

aurinko leijona kuu leijona askendenttioinas

(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider41.gif)
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #3 : 14.11.2005 12:54:08 »

Mua ihmetyttää, että näitä kevyt tuotteita "suositellaan" jopa terveydenhoitajien toimesta.

Ihmettelin ihan samaa juuri viimeksi eilen. TV2:n eilisessä Kroppa kovilla -ohjelmassa selvitettiin, miten elämäntavat vaikuttavat hedelmällisyyteen.  Terveydenhuollon ammattilainen kävi lapsettomuudesta kärsivän pariskunnan kotona opastamassa terveelliseen ruokavalioon raskauden alkuunsaamiseksi. Pariskunnan jääkaapista löytyi pullo limsaa, johon terveydenhuollon ammattilainen tokaisi: "Onneksi tämä on sentään lightia".  Voi hyvät hyssykät sentään. Aspartaaminko terveydenhuollon ammattilaiset katsovat olevan eduksi tulevalle äidille ja lapselle?

Olen itse saanut paljon terveellisen elämän ja ruokavalion ohjeita eräältä vanhalta, viisaalta naisihmiseltä. Hän sanoi jo kymmenisen vuotta sitten aspartaamin olevan elimistölle niin paha myrkky, että jos joutuu aspartaamilla makeutettua juomaa jossakin ottamaan, kannattaa ottaa hiilitabletti heti päälle. Uskon häntä vaikka täytyykin myöntää, että eipä tule kuljettua hiilitabletit taskussa... Aspartaamia sentään yritän välttää aina kun mahdollista.

Edit: Minä olen-lehden nettisivuilla on mielenkiintoinen artikkeli aspartaamista. Käykääpä lukemassa osoitteessa http://www.minaolen.com/frameset.html
Juttu löytyy seuraavan otsikon alta: "Sokeriton, älä edes ajattele sitä".
« Viimeksi muokattu: 14.11.2005 13:10:12 kirjoittanut May » tallennettu

Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #4 : 14.11.2005 13:12:05 »

Oi kauheaa... Tiesin kyllä, että sokeriton ei ole hyväksi, mutta että se on noin vakavaa...!

Iski kauhea huoli miehenpuolikkaastani, joka on kasvanut terveitä elämäntapoja kannattavassa perheessä. Tähän siis kuuluu myös rasvaton ruoka - kaikki on aina lightia ja jotenkin olen saanut sen kuvan, että rasvaisesta ruuasta tulee sanomista.  Huh En todellakaan halua, että rakas ihminen pilaisi terveytensä tällaisella, mutta toisaalta, ei ole minun asiani päättää hänen puolestaan tai siitä, mitä hän suuhunsa laittaa.

Saa nähdä tuleeko asiasta joskus tulevaisuudessa kädenvääntöä  Tongue Toivottavasti ei!
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #5 : 14.11.2005 13:34:45 »

May tuli "pojo"

Pitää miettiä, mitä syötiin ja millätavalla syötiin. Silloin kun kansakunta pystyi tekemään jälkeläisiä.  tickedoff tickedoff tickedoff

Oltiin niin hedelmällisiä, että melkein katseesta......

 2funny 2funny 2funny 2funny 2funny
« Viimeksi muokattu: 14.11.2005 13:38:34 kirjoittanut Ikiaika » tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #6 : 14.11.2005 13:40:19 »

Pitää paikkaansa, että terveydenhuollon ammattilaiset suosittelevat aspartamiinia. Kehoittivat käyttämään aspartamiinipitoisia tuotteita ollessani raskaana ( Shocked ) - ovat suositelleet myös alle kouluikäiselle lapselleni, jonka painokäyrä ei ollut neuvolanormiston mukainen - sekä ovat hammaslääkärissä opastaneet aspartamiini-linjalle myöskin Shocked

Pari vuotta sitten paikallislehdessä oli juttua, jossa oli hammaslääkäriliiton suositus aspartamiinin käytöstä. Laitoin lehdelle sähköpostia, jossa pyysin katsomaan myös asian kääntöpuolta. Liitin mukaan tuon Minä Olen-lehden artikkelin tietoja. Eihän siitä koskaan mitään siellä kirjoitettu - lukijanpalsta oli tyhjänä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna.  Sad

Olen jatkanut kuitenkin myyräntyötä.  Cheesy
« Viimeksi muokattu: 14.11.2005 13:42:08 kirjoittanut Elektra » tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #7 : 14.11.2005 13:50:54 »

Olen jatkanut kuitenkin myyräntyötä.  Cheesy

Niin pitääkin, pysy lujana.

 smitten smitten smitten
tallennettu
Aniara
Vieras
« Vastaus #8 : 14.11.2005 13:53:03 »

Käsittääkseni kevytlimupulloissa lukee (tai ainakin luki joskus) ¨ei suositella raskaana oleville eikä lapsille alle.....v.¨  Minusta siinä on jo varoitusta kylliksi. Silti vanhemmat antavat lastensa juoda kevytlimuja (limsan muista lisäaineista puhumattakaan). Shocked

Olen lukenut että kun makeanhimoon syödään/juodaan keinotekoista makeaa, makeanhimo säilyy ja se tulee sitten korvattua muulla syömisellä. Niin ettei se ole edes ¨laihduttavaa¨, kuten mainostetaan. Sad

Puhumattakaan muista vaikutuksista käytökseen, mielialaan ym.

Minunkin käsittääkseni tavallinenkin sokeri on parempi vaihtoehto kuin makeutusaineet, Ihanteellista olisi tietysti jos sen pystyisi korvaamaan ravintorikkaammilla vaihtoehdoilla, kuten esimerkiksi intiaanisokerilla. Sitä muuten kun syö hiukan, niin makeanhimo katoaa oikeasti.  Wink
tallennettu
Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #9 : 14.11.2005 13:58:35 »

Makean himo johtuu kromin puutteesta.
Joka puolestaan myös vaikuttaa happo/ emäs tasapainoon.

Tämä taas ei tarkoita että makeaa pitää välttää. Vaan siitä täytyy nauttia sopivassa määrin. coolsmiley
« Viimeksi muokattu: 14.11.2005 14:04:19 kirjoittanut Ikiaika » tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #10 : 14.11.2005 14:24:41 »

Käsittääkseni kevytlimupulloissa lukee (tai ainakin luki joskus) ¨ei suositella raskaana oleville eikä lapsille alle.....v.¨  Minusta siinä on jo varoitusta kylliksi. Silti vanhemmat antavat lastensa juoda kevytlimuja (limsan muista lisäaineista puhumattakaan). Shocked

Olen lukenut että kun makeanhimoon syödään/juodaan keinotekoista makeaa, makeanhimo säilyy ja se tulee sitten korvattua muulla syömisellä. Niin ettei se ole edes ¨laihduttavaa¨, kuten mainostetaan. Sad

Puhumattakaan muista vaikutuksista käytökseen, mielialaan ym.

Minunkin käsittääkseni tavallinenkin sokeri on parempi vaihtoehto kuin makeutusaineet, Ihanteellista olisi tietysti jos sen pystyisi korvaamaan ravintorikkaammilla vaihtoehdoilla, kuten esimerkiksi intiaanisokerilla. Sitä muuten kun syö hiukan, niin makeanhimo katoaa oikeasti.  Wink

Olenkin ollut viimeisen kerran raskaana v. 2000  Smiley Aika kuluu niin sukkelaan, että hyvä, ettei ollut Hota-pulveria vielä tarjolla siihen aikaan  Smiley

Seuraavan kerran kun käy kaupassa, pitääkin vilkaista vaikkapa Olvin jaffan etikettiä. Ostin sitä nimittäin noin vuosi sitten, enkä katsonut muuta, kuin ettei siinä lue 'light'. Kotona valveutuneet tyttäreni pitivät minulle palopuheen siitä, miten oma äiti yrittää myrkyttää heidät ja tuhota heidän aivonsa jne. Muna lie viisaampi kuin kana  smitten

Joissakin tuotteissa etiketissä on vain E-numero, teksti sisältää fenyylialaniin lähteen tms. Sekin hämää tavallista kuluttajaa ihan kiitettävästi.
tallennettu
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #11 : 14.11.2005 14:31:07 »

May tuli "pojo"

Ikiaika, kiitän ja kumarran (yrittäen samalla olla lyömättä otsaani näyttöpäätteeseen).  smitten

Onneksi monet nykynuoret ovat jo melkoisen valveutuneita keinotekoisten makeutusaineiden suhteen, kuten Elektrakin ylempänä kirjoitti. Oman teinini seistessä limsahyllyllä valintaa tekemässä kysyn aina häneltä : "Vartalo vai aivot - kumman haluat tuhota?" (ts. sokeri vai aspartaami).  Monesti asiaa hieman mietittyään poika haluaa pitää molemmat ja päätyy ostamaan jotakin muuta kuin limonadia.  Smiley
tallennettu

Ikiaika.
Vieras
« Vastaus #12 : 14.11.2005 14:33:34 »

Kotona valveutuneet tyttäreni pitivät minulle palopuheen siitä, miten oma äiti yrittää myrkyttää heidät ja tuhota heidän aivonsa jne. Muna lie viisaampi kuin kana  smitten


 2funny Eihän ne ole "munia" enään, vaan "pikku tipuja". Ja juttuhan vain  kertoo että. Opetuksesi on heille mennyt perille.


 smitten smitten smitten
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #13 : 14.11.2005 14:35:40 »


...Oman teinini seistessä limsahyllyllä valintaa tekemässä kysyn aina häneltä : "Vartalo vai aivot - kumman haluat tuhota?" (ts. sokeri vai aspartaami).  Monesti asiaa hieman mietittyään poika haluaa pitää molemmat ja päätyy ostamaan jotakin muuta kuin limonadia.  Smiley

 Grin  Grin  Grin

Ei menisi pilponaatikauppialla hyvin, jos koulussakin annettaisiin säännöllisesti vastaavaa opastusta!

 2funny 2funny 2funny
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #14 : 14.11.2005 14:37:53 »

2funny Eihän ne ole "munia" enään, vaan "pikku tipuja". Ja juttuhan vain  kertoo että. Opetuksesi on heille mennyt perille.

Kiitos Ikiaika,

siispä jatkan innolla tätä myyräntyötä!  knuppel2   2funny  knuppel2
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: