Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Närästys, ruuansulatus jne..  (Luettu 54470 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #30 : 12.10.2012 11:58:01 »

Kun suhteellisen pieni popula erikoistui tuottamaan skruudattavaa massoille,
se kai mahdollisti joutoajan (leisure; kr.  σχολή - skholee; sm. koulu)  - ja lopulta esim. E = mc-toiseen hiffaamisen - huomattavalle osalle väestöä???

Wiki:

The word school derives from Greek σχολή (scholē), originally meaning "leisure" and also "that in which leisure is employed", but later "a group to whom lectures were given, school".[1][2][3]

 :Smiley

« Viimeksi muokattu: 12.10.2012 12:01:22 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #31 : 12.10.2012 12:06:39 »

Ja taas vähän elämän tosiasioita:

Maanviljelys on työvoimavaltaista ja mahdollistaa vain pienelle eliitille mahdollisuuden olla joutilaana suuria massoja riistämällä. Orjatalous syntyi vasta maanviljelyksen vakiinnuttua.

Metsästäjä-keräilijän työpäivän pituus on vain 3,5 tuntia. Se on edelleen noin lyhyt niillä vielä jäljellä olevilla luonnonkansoilla, jotka sillä elävät.

Maanviljelys kaksin-kolminkertaisti ruuanhankintaan tarvittavan päivittäisen tuntimäärän ja näin loi edellytykset sille että syntyvyyden säännöstely lopetettiin (metsästäjä-keräilijät kyllä säännöstelivät) ja orjien käyttäminen tuli kannattavaksi.

Suhteellisen pieni porukka ei siis maanviljelyssä tuota skruudattavaa massoille, vaan riistetyt massat tuottavat luksusta ja vapaa-aikaa pienelle eliitille.  Eliitin vallan säilymisen edellytyksenä on myös se, että massat nimenomaan pidetään mahdollisimman tietämättöminä ja kouluttamattomina.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Iko
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106


Profiili
« Vastaus #32 : 13.10.2012 00:04:40 »

Huono ruuansulatus on yleismaailmallinen juttu, siitä kärsitään kaikkialla, ei siis ainoastaan täällä meillä. Ihan kun se tuntuisi joltain negatiiviselta luonnonvoimalta ihmisessä.

On sanottu, "fyysinen ruumis on ihmisen suurin opettaja" ... siis mitä se meille yrittää kertoa ?  Esoteerikkojen mukaan kyseessä on tappamisen karmasta johtuva ongelma ... voi olla ettei siitä ennen niin kärsitty (aikana kun eläimistä ahmittiin lihan sijaan sisälmykset), mutta nykyaikana kyllä, koska se on kaiku menneiltä ajoilta.

Ihminen voi kyllä olla vatsansa kanssa sinut, kunhan on vaan linjassa fyysis-eteerisen kehonsa kanssa, eikä se, tämän asian kanssa poikittain oleva, erittäin miellyttävän ja ihanan näköinen  :Smiley  olento meitä hallitse.

Tämä voisi tarkoittaa suomeksi ? Me vaikka voitaisiin syödä ainoastaan silloin kun on nälkä ja sen verran vain että nälkä on tyydytetty, lisäksi meidän tulee huomata (ei siis järkeillä) ettei meidän tarvitse vuodattaa verta pysyäksemme hengissä.

Jaa, onkohan tässä nyt jonkinlainen paradoksi, karppaajat sanoo "syö enempi lihaa, niin vatsasi toimii paremmin"  Huh
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #33 : 15.10.2012 09:26:41 »

Ja lisää elämän tosiasioita, tällä kertaa nimimerkille Iko:

Lainaus
Jaa, onkohan tässä nyt jonkinlainen paradoksi, karppaajat sanoo "syö enempi lihaa, niin vatsasi toimii paremmin"  Huh

Sinä siis uskot että se mitä iltapäivälehdet sanovat karppaajien sanovan on totta? Jos näin on, niin minulla olisi sinulle hyvä silta myytävänä tuolla Hakaniemessä, vaikutat herkkäuskoisuutesi perusteella erinomaiselta sillanostajalta Cheesy

Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa viljojen ja sokerin hiilihydraatit korvataan kasviksilla ja rasvalla, ei suinkaan proteiinilla. Täsmällisin ilmaisu on LCHF, low carb high fat, eli vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen.

Elimistö nimittäin muuttaa ylimääräisen proteiinin sokeriksi, jolloin karppaamisesta ei oikein tule mitään ainakaan niillä, joilla sokeristuvien  ruokien syöminen aiheuttaa ahmimista. (Ja näitä insuliiniherkistyneitä on nykyään paljon.) Proteiinipitoiset ruokavaliot, kuten esim. Dukan, eivät ole karppaamista sillä tavoin kuin se laajalti ymmärretään, ne ovat 'protausruokavalioja.'

Vähähiilihydraattisia ruokavalioja on paljon, mutta yhteistä niille on yleensä se, että proteiininsaannin suositus on täsmälleen sama, kuin mitä Sairauden ja Pahoinvoinnin laitos meille nykyisin suosittelee: 1-1,5 g per painokilo vuorokaudessa.  Itse syön lihaa - ihmiselle lajityypillistä ravintoa - noin puolet suomalaisen keskikulutuksesta, eli 35 kg vuodessa. Proteiineja kas kun saa myös kalasta, pähkinöistä ja maitotuotteista.

Kaikki ruuansulatusongelmani ovat kadonneet kun jätin viljat ja muut linnusiemenet pois ruokavaliostani. Huono ruuansulatus on yleismaailmallinen juttu viljaa syövillä. Samoin kuin se, että syödään silloinkin kun ei ole nälkä, viljat kun sotkevat nälänsäätelyä ja hiilihydraattivoittoisella ruokavaliolla on pakko syödä 2-3 tunnin välein.

Syön itse 2 kertaa päivässä + iltapalan ja ruokaväli on kevyesti 5-6 tuntia.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2012 14:46:12 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #34 : 17.10.2012 20:44:16 »

Mä sain tietää että mun kilpirauhasarvot on koholla, sillä rajalla kunhan käyn viel kerran tsekkaamassa et mul saattaa olla
kilpirauhasen vajaatoiminta.
Se asettaa kyllä sitten mun kohdalla ton hiilihydraatittoman dieetin uuteen valoon; monilla VHH-dieettiläisillä on kuulemma
paljonkin kilpirauhasen vajaatoimintaa - Tää oli mulle taas ihan uus juttu  Tongue
tallennettu

.
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #35 : 22.10.2012 03:04:59 »

Helikobakteerin viholliset on ainaki parsakaali ja munukahunaja. Mulla oli tai on ehkä vieläkin oireiden perusteella hieman sitä pöpöä. Greipinsiemenöljy auttaa myös sekä neitsytkookosöljy
Valkosipulia raakana joka päivä ja inkivääriä
Siankärsämössä on myös potkuu ruoansulatukseen. Minen usko että se paskabakteeri lähtee pelkällä antibioottikuurilla ainakaan kaikissa tapauksissa
Siankärsämö auttaa myös pahoinvointiin  kuten inkiväärikin. Maarianohdake on vallan mainio maksa- ja sappihoitoon  Smiley
tallennettu
kosmonautti
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 394



Profiili
« Vastaus #36 : 22.10.2012 20:26:13 »

Happo-emästasapaino on tärkeä yleensäkin terveyden kannalta ja tietenkin juuri ruuansulatuksen. Eli ei olla hapannaamoja!  Grin

Tässä hyödyllinen linkki.  Smiley

http://www.kehologi.fi/pages/02.html
« Viimeksi muokattu: 22.10.2012 20:28:06 kirjoittanut kosmonautti » tallennettu

aurinko aspect_con askendentti kaksoset kuu kaksoset
merkurius aspect_con venus harka
mars kuunsolmu vesimies

Metallisika
Punainen Solaarinen Taivaanvaeltaja
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #37 : 24.10.2012 13:35:35 »

Kertokaas joku viisaampi totuus tähän happo-emäs asiaan. Minä nimittäin kerran muistan törmänneeni tietoon jonka mukaan kehon happamuuteen on turha yrittää itse vaikuttaa, koska se on niin monimutkaista ja vaikeaa ja esim. pelkästään syvään hengittämällä kehon ph-arvo muttuu toiseksi..  Huh

Härifrån tvättas:

Happo-emästasapaino on aivan todellinen asia, jokainen syömämme ruoka-aine tuottaa ruuansulatusprosessin lopputuloksena joko happoja tai emäksiä. Kroppa neutraloi hapot emäksillä, jolloin ne poistuvat suoloina virtsan mukana.

Tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä veren PH:n kanssa, sillä  veren PH voi vaihdella ainoastaan välillä 7,35-7,45 ja jos se menee tuolta väliltä pois, seuraa suht välitön hengenlähtö. Niinpä ravinnon happo-emästasapaino ei näykään verestä mittaamalla. Virtsan PH antaa jotain heikkoa osviittaa, sen PH voi vaihdella välillä vähän yli 5 - vähän yli 8.

Veren PH tosiaan tuolla pikkuisella vaihteluvälillä vaihtelee sen mukaan miten on juuri äsken hengittänyt: Hiilidioksidi (=pussiin hengittäminen, hengityksen pidättäminen) laskee PH:ta ja hapetus (=hyperventilaatio) nostaa sitä, eli tekee siitä emäksisemmän. Mutta se siis vaihtelee vain noissa rajoissa.

Olenkin ollut sangen ärtynyt siitä, että eräs firma joka myy ihan ok tuotteita happo-emästasapainon tueksi, myy niitä kuitenkin huuhaakeinoin, eli juurikin mittaamalla veren PH:ta. Näin he tekevät hallaa omalle asialleen, happo-emästasapainosta olisi jokaisen hyvä tietää, mutta veren PH:n mittaus elimistön happo-emästasapainon selville saamiseksi on ihan puhdasta huijausta.

Jos joskus jollain messuilla nämä näen (eipä ole näkynyt viime aikoina) aion avautua kyllä asiasta. Voidaan vaikka tehdä teksti: Ensin yksi testi pussiin hengittelyn jälkeen ja sitten toinen kontrolloidun hyperventilaation jälkeen ja niin saadaan sitten yksi hapan tulos ja yksi emäksinen tulos.

Aina kun kohtaatte jonkun, joka väittää voivansa määrittää elimistönne happo-emäs tasapainon verikokeella, olette kohdanneet joko:
a) huijarin
b) täysin tietämättömän ihmisen

Surullista tässä on se, että asia itsessään on validi tieteellisesti, mutta myyntikikkana käytetään puhdasta huijausta.

Ravinnon emäsvoittoiseksi tekemistä edistää tietää pari kikkaa:

Raa'at vihannnekset ovat emäksisiä, kypsennetyt happamia, MUTTA:
Kypsennetytkin ovat emäksisiä jos keitinliemi/höyrytysvesi syödään myös. Ne emäkset kas kun jäävät siihen keitinveteen. Itse teenkin lähinnä valurautapannuruokia, kaikki ruoka-aineet samaan pannuun, silloin ne emäksetkin jäävät sinne pannulle. Keitot ovat toinen vaihtoehto. JOs välttämättä haluaa kypsiä kasvislisukkeita erikseeen pöytään, on sitten vain juotava se keitinliemi...

Tuoremaitotuotteet ovat yleensä emäksisiä ja heraproteiinijauhe (ainakin kylmäsuodatettu) on emäksistä.

Eli ihan pakko ei ole puputtaa pelkkiä raakoja rehuja saadakseen emäksiä, muistetaan keitinliemet käyttöön ja hyvälaatuisia maitotuotteita jos vain elimistö niitä sietää.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012 13:40:23 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #38 : 24.10.2012 15:02:07 »

Keitot.. on muutenkin tosi helppo tehä. (Hyvin sulavia) Keittojuurespussi vaan joukkoon.
Siihen kevyt maito ja hyvä ruisleipä/juustosiivu. JA eikun syömään.. Kiss smitten
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #39 : 24.10.2012 15:20:45 »

Happo-emästasapainon vahtijoille tiedoksi:

Ruisleipä on sitten todella voimakkaasti happoa muodostavaa, kuten muutkin täysjyväleivät. Ja ne valkoiset leivät myös, joskin vähemmän.

Ruisleivän kaikki terveysvaikutukset paitsi se että se lisää ulostemassan määrää, on virallisesti kumottu. Kumotut terveysväittämät on poistettava elintarvikepakkauksista tämän syksyn aikana.

Ruisleipä EI ole hidas hiilihydraatti, sen glykeeminen indeksi on yli 70. Myös hapanjuurella nostatetun täysjyväruisleivän. Insuliiniaineenvaihdunnan kannalta on ihan se ja sama syötkö sokeria vai ruisleipää. Monet neli-viisikymppiset muistavatkin, että ennen kun karkkia sai harvemmin, niin makeannälkää saattoi tyydyttää pureskelemalla ruisleivänpalaa oikein pitkään. Se nimittäin rupeaa sokeristumaan jo suussa, muuttuu makeaksi.

Ruisleipä EI alenna kolesterolia.

Kevytmaito kannattaa myös vaihtaa täysmaitoon, kummankaan ei kuitenkaan ole hyvä olla homogenoitua, epäluonnollisen tasakokoisiksi pikkotut rasvapallerot pääsevät suolistosta paikkoihin joihin niiden ei kuuluisi päästä...
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #40 : 24.10.2012 15:37:12 »

Mutku mä tykkään ruisleivästä..aina tykänny..
Ruisnäkkileipä.. Kiss Ilman leivättäRuis..niin elämä on kurjaa.. :Smiley uglystupid2 Cheesy
No juon joskus täysmaitoa ja kahvin kans sitä käytän.
Mulla ei pitäs olla  korkea.... coolsmiley     Ruisleipä EI alenna kolesterolia.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012 15:40:37 kirjoittanut unelmassa » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #41 : 24.10.2012 16:32:33 »

Mutku mä tykkään ruisleivästä..aina tykänny..
Ruisnäkkileipä.. Kiss Ilman leivättäRuis..niin elämä on kurjaa.. :Smiley uglystupid2 Cheesy
No juon joskus täysmaitoa ja kahvin kans sitä käytän.
Mulla ei pitäs olla  korkea.... coolsmiley     Ruisleipä EI alenna kolesterolia.

Se on niin hyvää, ei siksi että se on niin hyvää, vaan siksi että se aiheuttaa riippuvuutta, jolloin kroppasi väittää sinulle että se on hyvää, jotta söisit sitä enemmän.

Viljojen gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia, joka aiheuttaa riippuvuutta kuten kaikki opiaatit.

Olen itse gluteenista vierottuneena kokenut, miten kun sattumoisin söin spelttinäkkäriä, niin ensimmäinen pikku pala ei maistunut vielä niin hyvältä mutta toisen palan aikana maku suussa yhtäkkiä MUUTTUI todella herkulliseksi. Vähän veikkaan, että ne olivat ne pikku opiaattireseptorit elimistössäni, jotka heräsivät ja havaittuaan että päihdettä on tulossa, pyysivät makuhermoja tekemään näkkärin paremman makuiseksi, jotta saisivat enemmän tavaraa itseensä.

Eihän gluteeniviljoista (vehnä, ohra, ruis, speltti) tietenkään mihinkään kovaan 'känniin' tule, mutta satunnaisena syöjänä huomaan, että noin puoli tuntia gluteenipitoisen aterian jälkeen päähän jämähtää sellainen olo, kuin olisi annettu rauhoittavaa lääkettä. HUOM: Jos syö gluteenia joka päivä, ei huomaa mitään. Tämän huomaa vasta, kun on kokenut päihtymättömän normaalin kirkkaan mielentilan.

Onneksi näyttää siltä, että kun gluteenikoukusta on kerran päässyt irti, se ei palaa kertasyömisellä, eli voin satunnaisesti nauttia gluteeniviljoja ilman uudelleen koukuttumista. Niille jotka aikovat vierottua: Viikon verran kun kärvistelee järjettömässä ruisleivänhimossa, vähän ärtyisänä ja huonosti nukkuvana sekä ruokahaluttomana (=eksorfiinin vieroitusoireet), niin sitten se menee ohi.

Tämä on asia, josta ei paljoa puhuta, koska nykyään kaikki kulkevat koko ajan eksorfiinipöllyssä. Erityisesti kehotan varomaan ns. karppileipiä; niihin on lisätty ylimääräistä gluteenia leipoutumisominaisuuksien parantamiseksi.  
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #42 : 24.10.2012 16:37:52 »

Ei mitään karppeja..Mitä sitä sit syö jos ei R.leipää. Huh Luomuhan se ois kaikessa..parasta. Kiss smitten
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #43 : 24.10.2012 19:04:04 »

Ei mitään karppeja..Mitä sitä sit syö jos ei R.leipää. Huh Luomuhan se ois kaikessa..parasta. Kiss smitten

Riisikakkuja, höyrytettyjä vihanneksia, hedelmiä, maustamatonta jogurttia, marjoja.... Tai vaikkapa pähkinöitä.


 Kiss

/A
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #44 : 24.10.2012 19:39:11 »

Entä jos on allerginen pähkinöille ja raa'oille vihanneksille, kuten itse olen ?

Mä pystyn syömään 80 % vihanneksista kevyesti keitettyinä tai kunnolla höyrytettyinä, ja tietenkin keitossa.
Melkein kaikkiin salaatteihin laita keitettyjä vihanneksia, toki myös lisäks tuorekurkkua, tomaattia, varhaissipulia,valkosipulia ja sen lisäks perusjuttuihin mulla on kuulu aito fetajuusto, oliivit sun muut ja kastikkeeks mandariinimehua ja italialaista neitsytoliiviöljyä.

Pähkinöitä pystyn kyllä syömään jos ne on "marinoitu" eli suolattuja - suolaaminenhan tietenkin marinoi pois sen pähkinöiden allergeenin paitsi jos on todella voimakas allergisuus.

------

Vaikka itse syön toisinaan pari satsia ruisleipää 1-2 palaa päivässä esim kahden viikon ajan, niin mulle ei kehity siihen IMO mitään riippuvuutta, eli ihan huvikseni vaihdan johki vaaleampaan leivään ja välillä jätän leivän pois - Sillon ku en syö leipää en koe myöskään mitään em. mainittuja vierotusoireita esim ärtymystä, mutta ilman viljoja lievää unettomuutta kylläkin, tosin ei aina.

Meitä on moneen junaan mutta tarpeen vaatiessa pystyn myös jättämään tupakan pois kertaheitolla 2-3 päiväks ilman mitään huomattavia vierotusoireita jos olen esim äidin luona jonka luona on niin tylsää mennä polttamaan kylmälle terassille et olen mieluummin polttamatta - Sama leivän kanssa.

Mut kyllä mä edelleen huvikseni syön useinkin mitä vaan, esim Lidlin aivan ihanaa Pizzeria Alfredo salamiherkkusienipizzaa, se on niin ihanan rapeeta just sen makusta mitä aidossa kiviuunissa paistettu pizza.
tallennettu

.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: