Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Närästys, ruuansulatus jne..  (Luettu 54688 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #45 : 24.10.2012 15:37:12 »

Mutku mä tykkään ruisleivästä..aina tykänny..
Ruisnäkkileipä.. Kiss Ilman leivättäRuis..niin elämä on kurjaa.. :Smiley uglystupid2 Cheesy
No juon joskus täysmaitoa ja kahvin kans sitä käytän.
Mulla ei pitäs olla  korkea.... coolsmiley     Ruisleipä EI alenna kolesterolia.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012 15:40:37 kirjoittanut unelmassa » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #46 : 24.10.2012 16:32:33 »

Mutku mä tykkään ruisleivästä..aina tykänny..
Ruisnäkkileipä.. Kiss Ilman leivättäRuis..niin elämä on kurjaa.. :Smiley uglystupid2 Cheesy
No juon joskus täysmaitoa ja kahvin kans sitä käytän.
Mulla ei pitäs olla  korkea.... coolsmiley     Ruisleipä EI alenna kolesterolia.

Se on niin hyvää, ei siksi että se on niin hyvää, vaan siksi että se aiheuttaa riippuvuutta, jolloin kroppasi väittää sinulle että se on hyvää, jotta söisit sitä enemmän.

Viljojen gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia, joka aiheuttaa riippuvuutta kuten kaikki opiaatit.

Olen itse gluteenista vierottuneena kokenut, miten kun sattumoisin söin spelttinäkkäriä, niin ensimmäinen pikku pala ei maistunut vielä niin hyvältä mutta toisen palan aikana maku suussa yhtäkkiä MUUTTUI todella herkulliseksi. Vähän veikkaan, että ne olivat ne pikku opiaattireseptorit elimistössäni, jotka heräsivät ja havaittuaan että päihdettä on tulossa, pyysivät makuhermoja tekemään näkkärin paremman makuiseksi, jotta saisivat enemmän tavaraa itseensä.

Eihän gluteeniviljoista (vehnä, ohra, ruis, speltti) tietenkään mihinkään kovaan 'känniin' tule, mutta satunnaisena syöjänä huomaan, että noin puoli tuntia gluteenipitoisen aterian jälkeen päähän jämähtää sellainen olo, kuin olisi annettu rauhoittavaa lääkettä. HUOM: Jos syö gluteenia joka päivä, ei huomaa mitään. Tämän huomaa vasta, kun on kokenut päihtymättömän normaalin kirkkaan mielentilan.

Onneksi näyttää siltä, että kun gluteenikoukusta on kerran päässyt irti, se ei palaa kertasyömisellä, eli voin satunnaisesti nauttia gluteeniviljoja ilman uudelleen koukuttumista. Niille jotka aikovat vierottua: Viikon verran kun kärvistelee järjettömässä ruisleivänhimossa, vähän ärtyisänä ja huonosti nukkuvana sekä ruokahaluttomana (=eksorfiinin vieroitusoireet), niin sitten se menee ohi.

Tämä on asia, josta ei paljoa puhuta, koska nykyään kaikki kulkevat koko ajan eksorfiinipöllyssä. Erityisesti kehotan varomaan ns. karppileipiä; niihin on lisätty ylimääräistä gluteenia leipoutumisominaisuuksien parantamiseksi.  
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #47 : 24.10.2012 16:37:52 »

Ei mitään karppeja..Mitä sitä sit syö jos ei R.leipää. Huh Luomuhan se ois kaikessa..parasta. Kiss smitten
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #48 : 24.10.2012 19:04:04 »

Ei mitään karppeja..Mitä sitä sit syö jos ei R.leipää. Huh Luomuhan se ois kaikessa..parasta. Kiss smitten

Riisikakkuja, höyrytettyjä vihanneksia, hedelmiä, maustamatonta jogurttia, marjoja.... Tai vaikkapa pähkinöitä.


 Kiss

/A
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #49 : 24.10.2012 19:39:11 »

Entä jos on allerginen pähkinöille ja raa'oille vihanneksille, kuten itse olen ?

Mä pystyn syömään 80 % vihanneksista kevyesti keitettyinä tai kunnolla höyrytettyinä, ja tietenkin keitossa.
Melkein kaikkiin salaatteihin laita keitettyjä vihanneksia, toki myös lisäks tuorekurkkua, tomaattia, varhaissipulia,valkosipulia ja sen lisäks perusjuttuihin mulla on kuulu aito fetajuusto, oliivit sun muut ja kastikkeeks mandariinimehua ja italialaista neitsytoliiviöljyä.

Pähkinöitä pystyn kyllä syömään jos ne on "marinoitu" eli suolattuja - suolaaminenhan tietenkin marinoi pois sen pähkinöiden allergeenin paitsi jos on todella voimakas allergisuus.

------

Vaikka itse syön toisinaan pari satsia ruisleipää 1-2 palaa päivässä esim kahden viikon ajan, niin mulle ei kehity siihen IMO mitään riippuvuutta, eli ihan huvikseni vaihdan johki vaaleampaan leivään ja välillä jätän leivän pois - Sillon ku en syö leipää en koe myöskään mitään em. mainittuja vierotusoireita esim ärtymystä, mutta ilman viljoja lievää unettomuutta kylläkin, tosin ei aina.

Meitä on moneen junaan mutta tarpeen vaatiessa pystyn myös jättämään tupakan pois kertaheitolla 2-3 päiväks ilman mitään huomattavia vierotusoireita jos olen esim äidin luona jonka luona on niin tylsää mennä polttamaan kylmälle terassille et olen mieluummin polttamatta - Sama leivän kanssa.

Mut kyllä mä edelleen huvikseni syön useinkin mitä vaan, esim Lidlin aivan ihanaa Pizzeria Alfredo salamiherkkusienipizzaa, se on niin ihanan rapeeta just sen makusta mitä aidossa kiviuunissa paistettu pizza.
tallennettu

.
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #50 : 24.10.2012 22:09:37 »

Mun vatsa ei jostain syystä enää kestä ruisleipää eikä vehnäjauhoistakaan tykkää.
Ihmetyttää mainonta 100% ruista kun vehnää on kuitenkin mukana.
Eklektikko on kyllä supertietopankki  Smiley
Hitto kun ei ole tulostinta käytössä.
Jännä miten yksilöllisiä ollaan näissä syömisasiossa, sitähän Paula Heinonenkin toitottaa jatkuvasti.
Mä voin vetää tabascoa sellaisenaan, valkosipulia ja inkivääriä raakana, ottaa vitamiineja ym droppeja vaikka tyhjään vatsaan eikä tule mitään poltteita.
Lääkkeistä, varsinkin antibiooteista sit tuleekin vaikka kuinka vetäis probiootteja
Helikobakteerin häätöhoito oli kammottava. Antibiootteja en voi ottaa tyhjään vatsaan ja niistä tulee muutenkin kauhee olo. Väkisin yrität sit syödä jotain yrjö kurkussa ja siihen päälle kaksi eri ab + happosalpaaja joista tulee vielä kauheempi olo.
Pyysin lääkäriltä jotain tosi vahvaa rauhoittavaa kuurin ajaks ja sain sellasen ikivanhan lääkkeen Peratsin joka rauhoittaa sekä poistaa pahoinvointia (neurolepti).
No tosta lääkkeestä menin niin sekaisin että se häätökuuri meni vähän vinoon mutta toista vastaavaa en kyllä syö.
Vatsavaivoista ja niiden omahoidosta on olemassa kirja, suomalaisen naisen kirjoittama mutta en saa sitä nyt millään mieleen. Pierun ja ulosteen hajusta voi muuten aika pitkälle päätellä missä kunnossa suolisto on
Sinne pönttöön kannattaa myös katsoa silloin tällöin onko kakka norm väristä, koostumus millainen ja just se haju.
Terve ihminen ei haise. Mulla on edelleen vast.kyky hieman alhainen mutta mä en lemua  Cheesy
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #51 : 24.10.2012 22:52:29 »

Eikai sitä taia olla missään 100% ruisleipää..ja monesti ne on vaan jauhomössöä..siis maistuu Huh. EN oo ikuna tykänny vaaleesta leivästä.
Mut ruisleipä..on poikaa. Jos ostais leipäkonneen ja siinä tekis r.leipää. Onko kellään coolsmiley  Yhteenaikaan ne oli in.
Molkosania täytyis muistaa ottaa, tuollahan se jääkaapissaa oottaa. Shocked
 
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #52 : 25.10.2012 09:25:05 »

Jos on allerginen pähkinöille ei syö pähkinöitä.
Jos on allerginen raaoille vihanneksille, syö ne keitettynä/höyrytettynä ja muistaa vain sitten myös syödä keitinliemet.

On harhaa, että kaikki vihannekset kannattaisi syödä raakana. Lähinnä vain salaattivihreät kannatta, useimmista muista ravinteet imeytyvät parhaiten kun:
- vihannes on kypsennetty
- sen kanssa syödään reilusti rasvaa, useat vitamiinit yms. vaativat rasvaa imeytyäkseen, eli vähärasvainen ruokavalio voi tuottaa puutoksia, vaikka söisi kuinka paljon rehuja!

Esimerkiksi erinomaisen terveellisistä ristikukkaisista, eli kaaleista, eivät ne parhaat ravinteet raakana imeydy ollenkaan.

Mitä sitten syödä, jos ei syö viljoja, perunaa, riisiä, sokeria, eineksiä, ruuaksi naamioituja teollisuustuotteita?


Kaikkia kasviksia joita oma kroppa sietää, eikä kypsennettynä syömisessä ole mitään vikaa kun sen keitinliemen käyttää!

Salaattia, ituja, kurkkua jne raakana.

Kotimaisia marjoja ja omenoita yms. hedelmiä

Niille jotka pähkinöitä sietävät, monipuolisesti pähkinöitä. HUOM: Maapähkinä EI ole pähkinä vaan papukasvi!

Hyvälaatuista laiduntaneen eläimen lihaa (hirvenjauheliha, saksanhirvikäristys, lammas, nämä ovat halpoja!)

Villiä rasvaista kalaa, muikku, silakka, yms. EI soijaa ja antibiootteja syönyttä viljeltyä lohta.

Kanaa/kalkkunaa yms.

Perunaa jos välttämättä haluaa paljon  hiilihydraatteja hyvin vähäisillä ravinteilla, monille vähiten hankala halpa täyteruoka. (sitähän kaikki peruna-riisi-pasta-leipä jne aterialla ovat; halpaa ravinneköyhää täytettä vatsaan sen sijaan että syötäisiin runsasravinteisempia kasviksia ja rasvaa)

Maitotuotteita, homogenoimattomia ja jos vain onnistuu niin pastöroimattomiakin. Täysrasvaisia juustoja, rahkaa, raejuustoa, täysmaitoa, kuohukermaa, piimää, jugurttia, kefiiriä.

HUOM: Monet aiemmin maitoa sietämättömät ihmiset ovat ruvenneet yllättäen sietämään  maitotuotteita lopetettuaan viljansyönnin! Viljojen syöminen heikentää maidonsietoa!

Oliiviöljyä, voita, kylmäpuristettua kookosöljyä (jos sopii, meikäläiselle esim. ei sovi)

Että on se kyllä aika outoa, ellei ylläolevasta listasta pysty koostamaan herkullisia ja monipuolisia aterioita.  Shocked

Ruokakuluni laskivat, kun siirryin tekemään ruokani itse raaka-aineista ja lopetin kaiken viljan, sokerin ja einestensyönnin. Kulut laskivat, vaikka rupesin suosimaan luomua.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
epona
Vieras
« Vastaus #53 : 25.10.2012 10:13:19 »

No ei se niin helppoa ole -etenkään aloittaessa. Kyllä minulla kesti vuosia tottua uusiin tapohin ja joskus on vaikeaa vieläkin jos menee vierailulle jonnekkin, missä emäntä on laittanut ruuaksi pastaa, jonka kanssa tarjoaa patonkia ja on salaattiinkin muistanut lisätä kurtonkeja. Smiley Smiley Smiley
(Toki nykyään ilmoittelen aina kaikille, etten syö viljoja, mutta sattuuhan niitä yllättäviä extempore - käyntejä silti.)

Tai entä mitä hemmettiä syödä lentokentän kahvilassa, kun ainoa gluteeniton vaihtoehto on englantilainen aamiainen - etkä oikein piittaisi kaikista niistä trasrasvoista, mitä se pitää sisällään.
Joskus olen myöskin tyytynyt pelkkiin oliiveihin, koska rehelliesti, baarissa ei ollut tarjolla Mitään, joka ei olisi sisältänyt gluteenia taikka maitotuotteita.

Munakas on muuten monesti pelastanut illan / lounaan.  smitten

Mutta niin - pienetkin muutokset alussa johtavat parempaa kohti. Itselleen kannattaa ennen kaikkea olla armelias, maailma ei kaadu jos nyt kerran joutuu syömään valmispussista tehtyä keittoa taikka erehtyy syömään lakua kun sitä nyt sitten tuotiin tuliaisiksi Suomesta asti..
 


/A
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #54 : 25.10.2012 11:09:19 »

Sinänsä sillä ei oikeastaan olekaan väliä mitä syö satunnaisesti silloin tällöin, vain useimmin syödyillä ruoka-aineilla.

Mutta vältän itse satunnaisiakaan viljapläjäyksiä, koska niistä tulee vatsavaivoja kun ei ole enää siedätyshoito päällä, eli ei syö viljoja joka päivä.

Suurin juttu meikäläisellä kuitenkin rasvapainotteisempaan ja vähähiilarisempaan ruokaan siirtyessä on ollut tämä:
Ei tarvitse syödä koko ajan, jopa 2-3 tunnin välein kuten hiilarinpuputtajat syövät, vaan 2-3 ateriaa päivässä riittää. Ruokaväli voi hyvin olla 4-6 tuntia.

Ja tästä syystä ei sitten olekaan paljoa väliä, saako sitä itselle sopivaa ruokaa ihan joka paikasta, kun ei tarvitse saada sitä joka paikasta, kun ei tarvitse syödä 2-3 tunnin välein.

Minun hätäruokani ovat mantelit, niitä yleensä saa ihan joka paikasta jossain muodossa. Maustamaton rasvainen jugurtti myös. Mutta kun ei nälkä vaivaa parin tunnin välein, niin voi ihan hyvin skipata kelvottomat eines- lisäaine- ja transrasvapläjäykset, on mahdollisuus odotella vähän hiilarinpuputtajia pidempään sitä seuraavaa ateriaa ja verensokerit pysyvät silti tasaisina.

Näppäriä eväitä mukaan otettavaksi ovat keitetyt kananmunat sekä pähkinät ja mantelit.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #55 : 21.11.2012 21:49:29 »

Antti Heikkilä on  uudistanu sivunsa

www.anttiheikkila.com

tallennettu

.
mii-i
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 349



Profiili
« Vastaus #56 : 23.11.2012 01:54:32 »

Mulla on sh-menneisyyden takia ääriherkkä vatsa, nyt maku- ja laatutietoinen ruokavalio jo neljättä vuotta (perusta on viljaton-sokeriton, riittävästi protskua ja rasvaa, luuliemiä, pähkinöitä ja siemeniä, tummanvihreitä yrttejä ja vihanneksia, nestepitoisia kasviksia, sipuleita, juureksia, paljon marjoja, hedelmiä avokadoa lukuun ottamatta harvoin). Ei mikään luokittelua, vaan suun ja hyvänolon myötä, kummastakaan tinkimättä Smiley

Hurja apu on ollu ruoan sulamisen optimoinnissa. Lisistä merkittäviksi koen entsyt ja probiootit, joissa olen melkoisen merkki-uskollinen toimivuuden ja laadun takia.

Valmisteissa laatu (entsyymien määrä/ kapseli/ missä vaiheessa entsyt joutuu mahaan, eli toimiiko ne oikeesti käytännössä) on merkittävä. Mulle hirviän hyvä apu on ollu nää: http://www.enzymedica.fi/index.php/entsyymitietoa/thera-blend . Käytän vaihtelevasti/ tarpeen mukaan Digest Gold(+probiotics)/ Spectrum.

Probiootit kapseleina (näissä olen laadukkaiksi todennut Enzymedican ja Dr. Ohhira's- kapselit) ja/ tai hapatteina (hapankaali, -sipuli, -porkkana).

Myös pästoroimaton omenaviinietikka auttaa ruuan pilkkoutumisessa, samoin tietyt mausteet (esim. kurkuma, juustokumina, pippurit, sitruuna) ja tee-ainekset (esim. lakritsijuuri, siankärsämö, voikukka). Kovat, raakamaitoon tehdyt juustotkin (pitkässä kypsytyksessä maidon proteiinit pilkkoutuu jo osin: paljon niitä bakteereja luonnostaan).

Jos proteiinit/ liha ei sula, ongelma voi olla myös vatsahapoissa: http://kaisajaakkola.fi/2012/02/vatsahappotesti/ .
« Viimeksi muokattu: 24.11.2012 01:17:17 kirjoittanut mii-i » tallennettu

There is a voice that doesn't use words - Listen.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #57 : 23.11.2012 23:24:14 »

Erittäin mielenkiintoista, pannaan muistiin.
tallennettu

.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #58 : 09.01.2013 01:18:56 »


Olen syvästi pahoillani, mikäli tämä on jo ollut esillä aiemmin...

Nimittäin, ostin eka kerran elämässäni Oloa. (Olen siis mainonnan uhri, heh heh...)

Kiinnitin huomiota siihen, että Olo näyttäisi olevan eräänkinlainen Gefilus Plus Plus, eli
siinä on Gefilus'in Lactobacillus rhamnosus GG:n lisäksi seuraavat bakteerit tai bakteerinomaiset
ingredientit:

1. Lactobacillus rhamnosus Lc 705

2. Propionibacterium freudenreichii JS

3. Bifidobacterium Bb- 12 [sic!]

 Shocked
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #59 : 09.01.2013 09:21:53 »

Mii-illä oli todella hyviä pointteja! Entsyymi - probiootti (kesto) kuurilla itsekkin olen.

Tuli mieleen vielä lisätä sellainen, että tupakanpoltto on myös haitallista ruuansulatuskanavan yläpäälle, eli vaikka se tuskin on sen aiheuttaja olisi tapa jätettävä mikäli haluaa eroon närästyksestä.
Ja sehän on sitten helpommin sanottu kun tehty..


/A
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013 08:54:03 kirjoittanut Ilveksen tytär » tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: