Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: issias-kipu  (Luettu 32255 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #15 : 20.04.2006 17:02:51 »

Hei ystäväiset!


Nyt seis tollanen, ei se mun kipuun auta knuppel2 knuppel2
tallennettu
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #16 : 20.04.2006 20:08:27 »

Moikka
Kyllä jo hippokraten ajoista lähtien paras konsti on, että pitää ottaa iskiaksen aiheuttaja pois.

alkusyyn löytäminen on tärkeintä. Iskias usein johtuu hermojuurikanavan agtaumasta esim. välilevytyrän johdosta. Yleisimpiä syitä on myös SI-nivelen ja/tai lannenikamien alueen hermopunosten pinne tila. Monesti vaiva on silmin nähtävissä esim. Vinosta lantiosta, lannenikamien virhe asennosta tai SI-nivelen toiminra häiriöstä.
Vanhan kansan mukaan, jos iskias ei johdu vääränlaisesta istumisesta tai lantion virheellisestä käytöstä johtuvasta vinoutumasta niin syynä saattaa olla myös henkisiä vaivoja. Sillä oikean puoleinen iskias hermosäteily johtuu menneisyydessä kiinni pitävästä asiasta, jota kohti olisi otettava askel ja samalla helpottaisi lantion alueen jännittäminen. Vasemman puoleisessa iskiaksessa on kyse uuden askeleen ottamisen pelosta. Eli pitää uskaltaa ottaa askel tulevaisuuteen niin jännitys lantiolla helpottaa.

Osaavaa jäsenkorjaaja tai kiropraktikko esim. pystyy avaamaan lukon, mutta sen poissa pitämiseen tarvitsee tehdä itse töitä, sillä hyvä ryhti ja elastiset sekä tukevat lihakset pitävät huolen ettei vaiva uusiudu.
 smitten  smitten  smitten  smitten  smitten  smitten  smitten
tallennettu
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #17 : 20.04.2006 21:38:40 »

Kiitos Salomi

Minulla on oikea polvi aivan hajalla, ja se tähystetään 4.5, kesä silleen ja sitten syksyllä siihen tehdään suurempi operaatio (tekonivel tai oikaisuleikkaus). Siksi oikea puoleni hermottelee. Olen kävellyt vinossa viime kesäkuusta saakka, kiitos suomalaisen terveydenhoidon (ok, jossain pikkusen huonompaakin). Olen reumaatikko ja nuo kuivuusondelmat nivelissä, pusseissa on ihan normaalia. Siksi myös helpommin tulee näitä kulumiakin. Paino on nyt noussut LIIKAA. Kortisoni ja hermosärkylääke kerää mulla nesteet hyvin talteen.
Tälläinen paine on issiaksen takana. Varmaankin välilevytyrä, aikaisemmin leikattu 8v. sitten 4-5 välistä. Oli ihan yhtä mukavaa kipua silloin.
Ja kun sanoin aiemmin, että ukko ulos, se on mun kohdallani varmaan just sitä. En vaan oikeen tohdi lasten ollessa vielä "haavoittuvaisii", meidän elon varrella on ollu tarpeeksi lapsille jääneitä muistoja jo muutenkin. Siis meillä ei tapella eikä muutakaan sellasta, ollaan vaan kasvettu erilleen ja kunnolla, mutta ihan sovussa. Mutta kyllä sekin hermoja rassaa knuppel2
Olen käyny sillon 8 v. sitten kiropraktikolla, juu auttoi hetken ja rahat meni.....
Olen yrittäny olla vaan liikenteessä mahdollisimman paljon Embarrassed
Vihan se olla se SI-nivelkin, kun olen vino-klenkka....
Onneksi menen kuvauksiin 28.4, magneettiin. Mutta ei se kipuja poista knuppel2
tallennettu
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #18 : 21.04.2006 09:22:10 »

Moikka täysikuu
Minäkin olen reumaatikko, mutta onneksi sinut vaivan kanssa.
Reuma alkaa useimmiten risti-suoliluunivelen tulehduskivulla, jolle yölliset lantiokivut ovat tyypillisiä. Pidempään paikalla ollessa, kuten istuessa huono ryhtisessä asennossa alkaa aiheutua liikkeelle lähtiessä kipukankeutta lantion seudulle ja ontumista. Reuman kipuun on auttaa alaselän manipulaatio hoito ja liikunta sekä oikeanlainen ruokavalio, joka pitää tulehdustilan poissa.

Nivelrikko aiheutuu yleensä, kun lantio on vinossa, jalat ovat eri mittaisia ja lonkka toimintahäiriössä, niin eivät ne terveetkään nivelet pisemmän päälle terveinä pysy, koska joutuvat olemaan luonnottomassa asennossa. Lihakset eivät suojaa niveliä joutuessaan toimiin kireinä ja luonnottomassa asennossa.
 
Monet kävelevät vinossa, kiitos suomalaisen terveydenhoidon, sillä minullekin ehdotettiin korotus palaa jalan alle. Mutta onneksi minulla on kova pää ja menin mielummin jäsenkorjaajalle, joka oikaisi jalat saman mittaisiksi. Nuo kuivuusongelmat nivelissä pitäisi hoitaa ruokavaliolla eli elimistöön pitäisi saada suolatasapaino kuntoon ( merisuolaa), oikeanlaista rasvaa, sillä nivelet tarvitsee rasvaproteinia. Kalkkia ja magnesiumia nivelet tarvitsevat, jotka parantavat happo/emäs tasapainoa, joka on reumaatikolle erittäin tärkeää. Inkivääri on vanhankansan hyvä komsti hoitaa reumaattisia niveliä. Itselläni on kovat lääkkeet olleet vuoden päivät kaapissa, kun päätin ottaa vastuun itsestäni ja lähteä parantamaan itseäni luonnon mukaisesti ja kivinen on ollut tie, mutta mielenkiintoisen haastava.

Totuus: Lääkäri on koululääketieteen paras edustaja, mutta jokainen on itsensä paras lääkäri. Painon nousua ja muita vaivoja voi hillitä liikkumalla ja syömällä sekä lääkkeiden mahdollisella asteittaisella pienennyksellä. Nokkonen on hyvä nesteen poistaja, itse pidän reumaa kurissa nokkos-kalkki-inkiväärillä.

Kehossa kaikki osat sekä mieli vaikuttavat toisiinsa.  Usein alaselän kivut johtuvat ettei lantio toimi oikein. SI-nivelen kierto ei ole symmetristä, joten lihakset eivät ole tasapainossa, vaan toisen puolen lihakset tekevät töitä enemmän ja toisen puolen vähemmän. Lisäksi molemman puolen lihakset joutuvat toiminaan eri suunnassa mihin ne ovat tottuneet. Tällöin ne kiristyvät ja pahimmillaan jopa tulehtuvat. Kireät ja / tai tulehtuneet lihakset taas heijastavat ongelmia ympärilleen, kun muut lihakset joutuvat työskentelemään epänormaalisti. Alaselän kivut heijastuvat yleensä iskias vaivana.
Välilevyn pullistumia tulee helposti siten, kun selkäranka on kiero eikä lantio toimi oikein. Terveeseen selkään ei tule välilevyn pullistumia. Välilevyn siirtymiä ja luiskahduksia tulee helposti, kun selkäranka on kiero eikä lantiokaan toimi oikein eikä jaa ylävartaloon kohdistuvaa rasitusta tasaisesti vartaloon ja alaraajojen tukea vasten.

Iskias eli Noidannuoli oireilee, kun alaraajan hermo on puristuksissa. Iskias voi siis johtua muustakin kuin itse SI-nivelen häiriöstä (mm. välilevyn pullistuma), mutta SI-nivelen häiriö on mahdollisesti oireiden alkusyy. Hermo voi siis olla puristuksissa pelkästään lonkassa säteillen sieltä kipua alaraajaan tai selkäkipua ei välttämättä edes ole. Iskiaksen heijastama kipu on erilaista riippuen sitä, että missä kohtaa hermo on puristuksissa.

Jalkojen eri mittaisuus alkaa syntyä, kun lantiossa jalan toinen kiinnityskohta on noussut ylemmäs ja jalka jää toisesta päästä lyhyemmäksi. Usein myös jalkaterä kiertyy vinoon eli joko sisään päin tai ulospäin, koska lonkka voi olla pois paikoiltaan. Jalkaterä-, nilkka ja polvikivut johtuu usein, kun lantio kiertyy virheasentoon niin eivät jalat enää toimi symmetrisesti. Toinen jalka kiertyy virheasentoon ja tulee ongelmia alaraajoissa, kuten jalkaterässä, nilkassa, akillesjänteessä, pohkeessa, polvessa, takareidessä.
 
Hermokipuja aiheuttaa myöskin nikamalukot, jotka syntyy, jos selkäranka ei ole luonnollisessa asennossa. Nikamalukkojen avaaminen helpottaa, mutta ei estä niitä ilmaantumasta uudestaan. Oikeanlainen liikunta ja ravinto pitää nikamat kunnossa ja voitelee välilevyjä. Pitkällä aikavälillä voi syntyä nikamien vaurioita ja kulumisia, koska selkäranka on kiero eivätkä nikamat ole luonnollisessa asennossaan.

Itse olen kasvanut kovan lapsuuden ja sieltä tunteiden pidättelystä johtuen perinnöksi sain reuman, iskiaksen ja jäykän niskan. Mutta enää ei hermoja rassaa, kun olen selvittänyt asiat menneisyydestä ja osaan ilmaista tunteitani enkä patoa enää niitä sisään. Ihmisen keho pystyy parantamaan itse itsensä, jos sille annetaan siihen mahdollisuus, aikaa ja oikeanlaista fyysistä ja psyykkistä ravintoa.
 
Noin 200 kipupotilasta tekee itsemurhan joka vuosi Suomessa. Lisäksi 300 potilasta kuolee vahvoihin lääkkeisiin joka vuosi. Melkein kaikki aivan turhaan, koska ihmistä ei tutkita ja hoideta kokonaisvaltaisesti yksilönä pintaa syvemmältä ja leikkausta tarjotaan ensimmäiseksi vaivoihin. Leikkausksen pitäisi olla viimeinen vaihtoehto, sillä miksi ei julkaista epäonnistuneiden leikkausten määrää, koska se on niin suuri. Lääkärit peittelevät virheitään ja varoittelee manipulaatio- ja mobilisaatio hoitoja vaarallisiksi.  uglystupid2
Noin 1,5 miljoonaa suomalaista kärsii kivuista, noin 250 000 ihmistä kärsii särystä vuorokauden ympäri ja n. 400 000 suomalaista käyttää jatkuvasti kipulääkkeitä. Amerikan tyyliin kipulääkkeiden kulutus nousee ja kustannuksista kertyy potilaalle ja yhteiskunnalle valtavat menot. Lääketeollisuus hyötyy itsehoito kipulääkkeillä yli 20 miljoonaa euroa vuodessa. Lääkäri määrää harvoille tutkimuksia, kun valittaa päänsärkyä, eipä monellekaan , sillä buranaa ja lepoa annetaan ohjeeksi.

SELKÄRANGAN HOITO JA KUNTOUTUS

- Lopeta tupakanpoltto, koska se vaikuttaa hapen- ja verenkiertoon
- Liiku kohtuudella, sillä vähäinen liikunta heikentää välilevyjen aineenvaihduntaa
- Ääriasennot ovat rangalle haitaksi eli vältä liikaa rajuja liikkeitä
- Pidä paino kurissa, sillä yli- sekä alipaino rasittaa niveliä ja välilevyjä
- Puolikova patja on kipu selälle paras nukkuma alusta
- Lepää riittävästi, mutta liika makailu puuduttaa selkää
- Jätä raskaiden taakkojen nostelu muille tai käytä apulaitteita
- Harrasta: kävelyä, hiihtoa, uintia, vesijumppaa tai ohjattua kuntosali harjoittelua
- Vältä pitkää autossa istumista tai säädä penkki pitkällä matkalla oikein

Selästä on alettava pitää viimeistään 30-vuotta täytettyään, koska selkärangan rappeutuminen alkaa silloin. Sillä nikamien välissä on joustavat, rustomaisesta kudoksesta muodostuneet välilevyt. Ne ovat “iskunvaimentimia” ja toimivat nivelenä kahden nikaman välissä mahdollistaen taivutus- ja kiertoliikkeet ja niiden sisällä oleva hyytelömäisen kudoksen vesipitoisuus vähenee päivittäin pystyasennossa. Tämän aineenvaihdunnan hidastuminen eri syistä aikuisilla alkaa aiheuttaa sitten rappeutumista.

Välilevyjen rappeuta ikääntymisen eri syistä aiheuttaa erilaisia vaivoja eri aikaan jokaiselle. Tupakoitsijoille ja rasva-aineenvaihdunnasta kärsivillä ranka oireilee muita nuorempana verisuonten ahtauden vuoksi. Rappeutuman etenemiseen vaikuttaa myöskin perinnöllisyystekijät.

Tapaturmat ja ergonomia altistavat välilevyongelmille, sillä voimakas etukumarassa asennossa tehty kiertoliike saattaa aiheuttaa välilevy repeämän ja johtaa rappumaan. Joten jatkuva nostelu väärällä tekniikalla vauhdittaa rappumaa. Ylipainoisilla selän rappeutat ovat yleisimpiä kuin normaali painoisilla.

Välilevyn rappeuta aiheuttaa noin 40% kaikista selkävaivoista. Yleisin välilevy rappeuta on 4 ja 5 lannenikaman välilevyssä ja siitä se saa aikaan alaselkäkivut. Pahimmillaan välilevy kipu esiintyy 40-50-vuotiailla. Rappeuma saa aikaan äkillistä kipua tai pikkuhiljaa pahenevaa vaivaa ja jäykkyyttä. Kivun taustalla voi olla lihaskramppi, joka syntyy, kun rasitetaan työhön tottumaton lihas liikakuormituksella.

Kipu voi myös olla iskiasta, joka säteilee alaraajaan, kun iskiashermo jää puristuksiin. se voi syntyä myöskin silloin, kun välilevyn sisältöä pääsee ärsyttämään hermojuurta.

Kipujen poistamisen tärkeintä on oma hoito eli liikunta, joka on stabiloivaa lihasharjoittelua, sillä pelkkä lihasvoiman parantaminen ei riitä ellei osaa käyttää sitä hyväkseen oikein rangan tukemisen vahvistukseksi. Kipu ei parane levossa vaan rankaa pitää käyttää kivun sallimissa rajoissa, sillä liikunta parantaa vamma-alueen aineenvaihduntaa ja tehostaa paranemista sisältäpäin.
 smitten  smitten  smitten   smitten   smitten  smitten  smitten
tallennettu
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #19 : 21.04.2006 11:58:46 »

Mitäs tuohon nyt sitten enää sanot.....kiitos Salomi smitten

Liikunta onkin se tärkein, ja onhan minulla ylipainoa. Se kuinka saat itsesi liikkumaan onkin sitten toinen juttu, vaikka sen tietää kuinka liikunta olisikin se paras lääke.
Pienin askelin aina yrittää itseään rakastaa ja hoitaa smitten
tallennettu
mystica
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 3


Profiili
« Vastaus #20 : 21.04.2006 12:50:00 »

Kaino-vieno tervehdys suht tuoreelta astrolaiselta  Smiley
Tuohon issias-vaivaan voisin sen verran yrittää apua tarjota, että JOS vaiva on juuri alkanut oireilla, niin yksi kotikonsti vapauttaa puristuksissa oleva hermo, on käydä kovalle alustalle/lattialle seläälleen, nostaa oikea jalka lonkasta asti ristiin vasemman ylitse, venyttää niin,että jalka on mieluusti suoraan sivulle ja varpaat osuu lattiaan. näin tulee venytys pakaralihakseen,joka on "samassa sumpussa" alaselän lihaksiin, jolloin hermo saattaa vapautua. sama venytys tietysti toisin päin,eli vas jalka oikealle puolelle.. Jos vaiva on ns.tuore, lihasten lämmitys,esim.sauna,pehmittää lihaksia ja helpottaa venytyksiä, jos taas vaiva on kiusannut pitempään,eli todennäköisesti tulehduttanut ympäröivät  lihakset, puuduta kipualuetta esim.jääpalapussilla ennen venytyksiä. Näin on ainakin itselläni ja usealla ystävälläni saatu useinkin apua vaivaan. Tämän opin sain aikoinani nyt jo edesmenneeltä kansanparantajalta. Toivottavasti edes joku saa apua näillä ohjeilla. Tämä siis vain ensiapua,ennen tohtoriin menoa Smiley
tallennettu
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #21 : 21.04.2006 13:20:00 »

Kiitos Mystica!

Täyty tehdä venytyksiä, kaikki mikä vaan auttais edes vähän on tervetullutta.
Tänään on parempi päivä, kun eilen. Puutunu tunne takalistossa ja ihan kuin ilmaa pumpattu alaselkä täyteen, muuttei kovasti koske. Jos tää vaikka nyt tästä buck2
tallennettu
Amaris
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 24


Profiili
« Vastaus #22 : 21.04.2006 14:57:48 »

Tuossa ennen joulua törmasin englannin kieliseen artikkeliin luonnon tuotteesta nimeltä Kissankynsi (Cat's Claw)
Tämä tuote saadaan erään puun kuoresta Perun sademetsissä ja sitä on sielläpäin maailmaa käytetty parantamiseen jo satoja vuosia.

Artikkelissa oli selitetty pitkästi kuinka Kissankynnestä voi tulevaisuudessa löytyä apua syöpään ja AIDSiin (tutkimukset meneillään) ja että kuinka se on erinomainen tuote vähentämään reumaattisia ja kuluma vaivoja.
Se toimii myös kehon puhdistajana eli sillä pääsee eroon monista turhista kuona aineista, se ikäänkuin puhdistaa koko systeemin.

Ja eras tutkimus myöskin totesi etta he olivat testanneet tätä tupakoitsijoilla joilla solumuutokset häipyivat heti kun tuotetta oli käytetty muutama päivä (solumuutoksethan ennen pitkää aiheuttavat esim keuhkosyövän) Ja astmaankin siitä on kuulemma apua.

Eli aika uskomattoman monipuolinen ja lupaava tuote joten päätinpa minäkin linkuttaa kipean polven (kuluma vika)ja selän (reuma) kanssa paikalliseen luontaistuote kauppaan ja niillä sitä olikin ihan hyllyssä.
Ostin 35mg tabletteja (vaikka saa 100mg:kin) ja esim 100mg tuotetta voi ottaa jopa 3 päivässä.
Ajattelin kuitenkin aloittaa ihan 1 x 35mg tabletti paivassa. Ja nyt voin 4 viikon käytön jalkeen sanoa ihan rehellisesti etta sekä selkä etta polvi kivut häipyivät tyystin!

Ajattelinpa kertoa teille tästä kokemuksesta josko siita olisi jollekulle muullekkin hyötyä. Suomessa kissankynttä on myynnissä ainakin MAXILIFE nimellä ja ystäväni jolla on myös selkäreuma ja issias vaivoja on samaisella tuotteella päässyt niistä 95% eroon joka on USKOMATON tulos.

Itse harrastan myös aromaterapiaa ja siinä taas tämmöinen resepti toimii lihaskipuihin, reumaattisiin kipuihin ja kulumavikoihin:
50 ml perusöljyä sekoita siihen
5 tippaa mustapippuri öljyä
5 tippaa Rosmariini öljyä (os sinulla on korkea verenpaine jätä tämä joukosta pois)
5 tippaa Meirami öljyä
5 tippaa Laventelia

Hiero tätä hellästi kipeille aluille 2 kertaa päivässä.

Ystävällisesti, ilman apteekin lääkkeitä kivuton Amaris smitten
tallennettu
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #23 : 21.04.2006 16:48:57 »

smitten smitten smitten Amaris smitten smitten smitten

Kiitos, kiitos, kiitos....................
      KISSANKYNTTÄ heti huomenna metsästämään!

 Olisi aikasen mukavaa saada näihin muihinkin kipuihin apuuuuva, jos se vaikka olis siinä.

Olen käyttänyt säännöllisesti Omega3, Inkivääriä, magneesiumia ja D ja C-vitamiinejä. Reumalääkärikin suositteli tai hyh, ei nyt ihan mutta sanoi, että jos auttaa omasta mielestä, niin silloin kuuluu niitä ottaa.
Toi inkivääri on vain vahvaa vatsalle.........keittelenkin välillä juuresta lientä ja juon teenä. Silleen mun massu kestää sen paremmin.
Sitten käytän maitohappobakteereita (Lattea), ja enzyymejä.
Hirvee satsi, mutta kaikki mikä ei ole haitaksi......... Cheesy

Ja tuo aromaterapia ei täysin vierasta ole, täytynee ostaa vaan tota mustaapippurii ja meiramia!
« Viimeksi muokattu: 21.04.2006 16:52:15 kirjoittanut täysikuu » tallennettu
Amaris
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 24


Profiili
« Vastaus #24 : 08.05.2006 19:16:30 »

Toivottavasti löysit kissankynttä ja kerrothan sitten miten sinulla vaikuttaa, anna kuitenkin pari viikkoa aikaa...
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: