Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hormonitasapaino ja e-pillereiden lopetus  (Luettu 21868 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
miumiu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« : 09.07.2009 17:35:19 »

Hei kaikki,

olen päättänyt nyt muutaman vuoden käytön jälkeen lopettaa e-pillerit, sekä sivuvaikutusten vuoksi että yksinkertaisesti siitä syystä, että haluan jälleen kokeilla millaista on olla ihan "luomuna", ilman hormonivalmisteita. Pelottaa kuitenkin, minkälaisia sivuvaikutuksia pillerien lopettamisesta saattaa tulla, aika monenlaisia tarinoita on saanut kuulla...ja onhan se kropalle iso muutos, niin että hormonitasapaino saattaa järkkyä pitkäksikin aikaa...

Nyt siis kysyisinkin neuvoa, että miten voisin luonnonmukaisin keinoin tukea oman kehon hormonitoiminnan "käynnistymistä", toisin sanoen minimoida mahdollisia sivuvaikutuksia. Käsittääkseni ainakin helokkiöljy tukee hormonitoimintaa, ja ajattelinkin käydä ostamassa kyseisiä kapseleita. Onko muita konsteja, joilla tasapainottaa hormonitoimintaa? Vyöhyketerapia tai homeopatia?

Kiva jos löytyy vinkkejä...  Smiley
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #1 : 11.07.2009 19:27:05 »

Hei, miumiu.
Ja paljon onnea hyvästä päätöksestäsi  angel
Luontaistuotekaupasta itse hain hormonaalisiin heilahteluihin erästä tuotetta... mutta nyt en oikeasti muista sen nimeä... probalans?!
Tarkoitettu lähinnä esivaihdevuosissa ja vaihdevuosissa kärvisteleville, mutta aina kannattaa kysyä. Varsinkin jos et ole noita ikäryhmiä  coolsmiley
Söin paketin ja tykkäsin, jotta jos ei muuta niin lume toimi. Pää oli rauhallisempi ja ruokailuni järkeisty, kun eii tehnyt koko ajan mieli mussuttaa jotakin... eli iho parani  Wink

Muista vaihtoehdoista en tiedä, ei kokemusta. Olen kuullut, joidenkin käyvän lymfahoidoissa vaihdevuosioireiden kanssa, eli kaippa siitäkin vois olla apua...?
tallennettu
miumiu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #2 : 11.07.2009 22:17:30 »

Hei *Kide*,

ja kiitos vastauksesta! Olen tosiaan alle kolmekymppinen, eli vaihdevuosista ei ole kyse...  Wink Tuo mainitsemasi tuote kuulostaa kuitenkin kokeilemisen arvoiselta. Näin äkkiä googlettamalla löytyi Pro Balance-niminen tuote, joka ilmeisesti on juuri tuo tarkoittamasi. Näköjään on tosiaan tarkoitettu nimenomaan vaihdevuosiin, mutta ehkäpä tosiaan siitä on apua myös muunlaisissa hormoniheilahteluissa...?

Toivon tosiaan, että päätökseni osoittautuu hyväksi...kauan olin lopettamista miettinyt, mutta vasta nyt tuntui hetki sopivalta. Smiley
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #3 : 12.07.2009 00:24:00 »

Onko tietoa sopisiko Pro-Balance myös alhaiseen estrogeenitasoon? Itse kärsin tosi pahoista fyysisistä ja psyykkisistä kuukautisoireista juuri estrogeenin puutteen takia ja vuosikausien tyrkyttelyistä huolimatta en ole halunnut aloittaa e-pillereiden napsimista.
tallennettu
Soile
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 238



Profiili
« Vastaus #4 : 12.07.2009 01:54:02 »

Soijalla lienee myös hyvä vaikutus naisen hormoonitoimintaan. Sitähän voi syödä normaalin soijan tapaan ruuissa, tai on sitä femisoija-valmistetta. Itse käytän aina silloin tällöin kuureittain soijalesitiiniä, siitä on etua myös kolestrolin hallintaan. Itselläni ainakin menkat säännöllistyivät sen myötä.
tallennettu

aurinko vesimies  askendentti jousimies
kuu skorpioni  mars jousimies
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #5 : 13.07.2009 12:55:46 »

Hei, selkälokki  Smiley soijan olin unohtanut vallan  Shocked
Aloitin soijan käytön (maito,rouhe yms) aikoinaan, juuri tuon hormonaalisen jutunkin vuoksi /kun en maitoakaan käyttänyt, niin jotakin edes...
Hiukset alkoivat kasvaa kohinalla  Cheesy Mainitsemaani tuotetta käytin itse hieman yli 30v.na  Wink gyne sanoi oireideni olleen esivaihdevuosia ja aivan aikataulussa mennään... sukuni naiset ovat aloittaneet vaihdevuodet 42v. kaikki  Huh
Kannattaa kysyä kaupasta, jos vaikka niillä olisi vastaava mutta nuoremmille  angel
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #6 : 13.07.2009 16:53:30 »

Välillä tulee pidettyä soijakuureja ennen menkkoja, kun kroppa kaipaa soijaa, mutta en ole sinänsä huomannut sen vaikuttavan mitenkään erityisesti omiin vaivoihini, mikä on sääli...
tallennettu
Veskari-83
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 289


Inner peace is found through passion


Profiili
« Vastaus #7 : 13.07.2009 19:21:43 »

Vaikka en nainen olekkaan, niin tahdon silti kertoa muutaman kokemuksen joita exä koki lopettamisen jälkeen. Ensiksi, ei kannata säikähtää vaikka menkat jäävät pois moneksi kuukaudeksi, tästä ei ole mitään haittaa eikä kannata noudattaa lääkäreiden opastusta siitä että ota jokin hormoonikuuri niiden aloittamiseksi. Exällä oli menkat poissa lähes vuoden, mutta alkoivat sitten lopulta uudestaan. Tähän on toki monta muutakin syytä miksi ne jäivät pois, mutta lapsesta ei ollut kyse kuitenkaan. Menkoissa naisen kehosta poistuu kaikkia tärkeitä ravinteita joita keho tarvitsee päivittäisessä ylläpidossa, joten jos ne ovat poissa jonkin aikaa se on vain hyvä. Ongelmaksi tässä tulee kuitenkin se, että kun ne kaikki hyödylliset energiat jäävät kehon sisälle, ne alkavat tuottaa muita hormonaalisia myllerryksiä naisen sisällä, eli johonkin ne olisi hyvä saada purettua. Jos niitä ei pura mihinkään, jäävät ne ko. ihmisen energiajärjestelmän alimmille tasoille ja saavat olon tuntumaan tukkoiselta sekä jämähtäneeltä. Näiden energioiden liikkeelle saamiseksi on monia hyviä luontaisia keinoja (lääkkeitä suosittelen todella miettimään 5-6 kertaa, ja sittenkin hylkäämään ne Smiley). Tee juuri sitä mikä sinulle tuntuu luontaisimmalta, esim. tanssiminen on todella hyväksi naiselle. Toinen tapa saada nämä energiat liikkeelle on jokin niiden nostattamiseen tarkoitettu laji, yleishyödyllisesti liikunta tai sitten jooga. Itse olen nyt 1,5 vuotta joogaa harrastanut, ja voin sanoa että siitä on hyötyä monessa asiassa.

Eli lyhyesti: älä missään tapauksessa ainakaan mene lääkärin juttusille, jotkin luontaistuotteet eivät kuulu näihin lukuihin tietenkään (kuten yllämainitut). Toivottavasti elämäsi ei käänny täysin päälaelleen, mutta suuria muutoksia siinä tulee varmasti tapahtumaan.

[muoks]
Tuli vielä mieleen, että jos et jo ole kasvissyöjä, niin kannattaa kokeilla ainakin muuttaa ravintovaliota mahdollisimman kasvispainotteiseksi tämän muutoksen myötä, koska se puhdistaa verijärjestelmää sisältäsi muutenkin tehokkaasti.
[/muoks]
« Viimeksi muokattu: 13.07.2009 19:24:03 kirjoittanut Veskari-83 » tallennettu

aurinko vesimies (4. huone)
nousu vaaka
venus vesimies (5.huone)
kuu oinas (8.huone)
Kuunsolmu rapu (10.huone)

"Esiinnyt naismaailmassa itsevarmana ja haluttuna miehenä, jota ei kuka tahansa nappaa mukaansa ja etsit koko ajan naista, joka mitään kyselemättä vain ottaisi sinut.
miumiu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #8 : 13.07.2009 23:09:53 »

Hei hienoa, taidankin alkaa taas syömään soijatuotteita! Jossain vaiheessa niitä olen syönytkin, mutta nyt viime aikoina jääneet jotenkin sivuun...

Ja Veskari-83, kiitos kovasti kommentistasi. Varsinkin tuo energioiden jääminen kroppaan sai miettimään asioita uudesta vinkkelistä...enpä ole tuota tullut aiemmin ajatelleeksi. Mutta varmasti myös energiatasolla kehossa tapahtuu paljon, kun oma hormonitoiminta lähtee jälleen liikkeelle. Lääkäreihin en tosiaan ole sokeasti luottanut koskaan, ja esim. juuri tässä pilleriasiassa tuntuu, että monet lääkärit ovat melkeinpä välinpitämättömiä naisten kokemille rankoillekin sivuoireille ja naisten omia kokemuksia vähätellään... Itselläni ei onneksi mitään kovin hirveitä oireita tullut, mutta jotenkin sitä huomasi, että oma kroppa ei tuntunutkaan enää "omalta".

Noh, nyt vaan odottelen innolla (ja kauhulla), että mitä muutoksia tämä pillereiden lopetus saakaan aikaan... Tongue Toivon mukaan minun ei tarvitse ihan vuotta menkkojen alkamista odotella, mutta olen kyllä varautunut siihen, että aika kauan siinä saattaa kestää. Kunhan en vaan ala jatkuvasti panikoimaan ja pelkäämään olevani raskaana... Undecided Mutta päätökseni olen nyt tehnyt, eli ihan luomuna mennään tästä eteenpäin!
tallennettu
OonaLiinu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 22


Profiili
« Vastaus #9 : 23.07.2009 21:35:44 »

Moi  smitten

Oma kokemukseni hormonien heittelyn tasapainotuksesta liittyy vyöhyketerapiaan. Kuukautiskierron pituus minulla vaihteli alussa rajusti 26-42 ja välillä jäi yhdet tulematta. Tuskastuin tähän ja rajuihin pms oireisiin. Itselläni auttoi kasvispainotteinen (söin hiukan kalaa ja kanaa) ruokavalio, soijaa, hivenaineista lisäsin sinkkiä ja rasvahappoja lääkärin suosituksesta ja lisäksi kävin 4x vyöhyketerapiassa, jossa terapeutti painotti hoidossa nimenomaan tasapainoa...

Kolmen kerran jälkeen kuukautiskierto tasapainottui, oireet muutenkin helpottuivat ja mikä oli ihaninta niin tästä muutaman kuukauden päästä tulin raskaaksi -sitä olimme toivoneet, mutta luulleet ettei se onnistu epäsäännöllisen kierron vuoksi.

En ole varma mikä se edellä mainituista oli, mikä auttoi, vai kaikki yhdessä. Pääasia että kierto tasapainottui Smiley

Toivottavasti löydät sinulle sopivan tuki-hoidon/tuotteet Smiley

Vyöhyketerapiasta vielä -suosittelen lämpimästi kääntymään terapeutin puoleen, joka käsittelee kokonaisvaltaisesti koko kehon päästä varpaisiin... Jalkapohjat ovat toki vyöhyketerapiassa tärkeät, mutta hormonaalisissa ongelmissa keholla myös muualla löytyy tärkeitä heijasteita  smitten



tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #10 : 24.07.2009 00:25:01 »

Kuulin ystävältäni, että Ruusunjuuri auttaa melkein kaikkiin kehon ongelmiin. Sille on ominaista, että jos jokin osa-alue kehosta ei ole kunnossa ja tasapainossa, Ruusunjuuri vaikuttaa juuri siihen osa-alueeseen parantavasti.

Ruusunjuurta saa tippoina ja tabletteina. Tipat ovat kuulemma tosi riittoisia. Aion itse testata niitä!
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #11 : 24.07.2009 10:08:07 »

No kokemukseni pillereiden lopettamisesta aikoinaan ovat tälläisiä :

-Finnejä alkoi pukkaamaan joka käänteessä
-Kuukautiset tulivat vasta puolen vuoden kuluttua lopetuksesta
-Kuukautiskivut hieman kasvoivat

Nyt kuitenkin olo on paljon parempi ilman pillereitä, kun keho on tottunut normaaliin olotilaan Smiley Suosittelen!
tallennettu
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #12 : 24.07.2009 10:17:16 »

Itse söin silloin nuoruusvuosien alussa e-pillereitä koska (muka) koin paremmaksi ja helpommaksi suojaksi seksuaalisesssa kanssakäymisessä, mutta ne kun ovat hormooneja niin ei kiitos enää. Koskaan ei ole mitään näppyongelmia e-pillereiden käyttöön liittynyt.

tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
asboo
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #13 : 24.07.2009 18:42:17 »

Mulla ei e-pillereiden lopettamiseen liittynyt mitään kiertohäiriöitä, kaikki meni ok. Ennen pillereiden aloittamista mulla oli finnejä, ja ne tuli takaisin kun lopetin pillerit.
tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
Asterix
Vieras
« Vastaus #14 : 25.07.2009 15:05:18 »

Minulle lykättiin e-pillerit 16 vuotiaana, joita sitten söin tuonne 24 v asti.
Lopetin, enkä ole sen koommin syönyt. Ei lapsia.

Lopettamiseen liittyi kuukautisten runsaus parina ensimmäisenä kk:na
kestivät vtu, viikon ja tarvitsin ämpäriä jalkoväliini. buck2

Lievä huimauksen tunne aina välillä ja lievä päänsärky
-ihan sama kuin aloittaessa pillerit!

Laihduin ja selluliitti pieneni. Jälkimmäinen hävisi kokonaan, kun lopetin sokerin syömisen. Tongue

Rinnoissa tuntuvat kipeät kohdat hävisivät.

Lievä alakuloisuus, voimattomuus  ja väsymys hävisivät.

 Smiley

Mitäs kun minulla nuo soijatuotteet tekee sellaista, että kahtena seuraavana päivänä
on pari kiloa lisää painoa ja iho pingottunut? Huh
Siis ihan pelkistä kapseleistakin, saati sitten soijamaidosta/tuotteista.

tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: