Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Astrologia- tiede vai uskonto  (Luettu 16907 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Cleo
Vieras
« : 25.10.2005 21:04:26 »

Ajattelinpa kysellä teiltä foorumilaisilta, jotka astroilua harrastatte, jotta miten on nykypäivänä, onko astrologia tiede vai uskonto?

Ammoisina aikoinahan se oli tiedettä, ja ainakin 1600-luvulla sitä opetettiin vielä yliopistoissa. (korjatkaa astrologian historiaan paremmin perehtyneet, jos olen väärässä)

Sittemmin se on saanut lähinnä taikauskon aseman, ja onpa sitä sanottu myöskin maailman ensimmäiseksi uskonnoksi. Edelleen sitä yleisesti pidetään paljolti uskon asiana, vaikka nykyään se on saavuttanut laajempaa kannatusta ja arvostusta kuin ennen. (viittaan siis lähihistoriaan)
Paljon on myös tehty tutkimuksia, ja tutkimustulosten perusteellakin havaittu, että monilla urheilijoilla on Mars nousussa tai MC:llä, samoin kuin on myönnetty auringonpilkkujen vaikuttavan ilmastoon, Kuun kasveihin jne.

Mikä siis on teidän kantanne? Kaikki mukaan temmeltämään! smiley6600 laugh
tallennettu
irkkunen
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 184



Profiili
« Vastaus #1 : 25.10.2005 21:11:41 »

Hesarissa oli joku palstanpää aiheesta tänään, siinä kyllä sanottiin suoraan, että astrologia on pelkkää hattaraa. Mä suhtaudun astrologiaan enemmän tieteenä kuin uskontona. Astrologia on mielenkiintoinen sekoitus matematiikkaa, psykologiaa ja mystiikkaa, siinä riittää tutkimista. Miten paljon sitten uskon astrologiaan, hmm. Ehkä fifty-sixty. Olen sen verran kuitenkin skeptinen Wink
tallennettu

aurinko merkurius venus kaksoset , kuu vesimies , askendentti vaaka , mars kalat
Keltainen Planetaarinen Tähti
elephanti
Vieras
« Vastaus #2 : 25.10.2005 21:49:45 »

kertaakaan en ole vielä törmännyt ihmiseen johon astrologia ei pätisi,, nyt tarkoitan nimenomaan sideeristä.. ja tottakai se on osa 'uskontoa' eli tietoa.. tieto on uskoa korkeampi,, vaikkakin kaikki mitä ihmisinä ajattelemme onkin loppujen lopuksi sitä uskoa...

toisaalta kun sen on saanut sisäistettyä,, ja kun tämän on ymmärtänyt muuttuu usko tiedoksi.. sitämukaan kun ymmärtämäänsä tietoa kerää..

eli ymmärrys tekee astrologiasta tieteen.. ymmärryksen puute ja tietämättömyys taas pitävät ko. asian uskontona.. its all up to you

pohdi, ymmärrä, tunne, muista

(:
tallennettu
Hansuli
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 281


Profiili
« Vastaus #3 : 25.10.2005 22:20:29 »

Voidaan ajatella, että astrologia olisi nykypäivänä tietyntyypinen ukonnon alalaji. Uskon asiahan se massalle on, joko uskoo planeettaenergioiden vaikutukseen tai sitten ei. Ne, jotka eivät usko, eivät kuitenkaan voi kieltää sitä mahdollisuutta, etteikö asiassa olisi pohjaa, jos heille tulkinnan tekee Wink.

Itse luokittelen astrologian ehdottomaksi tieteeksi ja uskon(uskonasiakuitenkin:D), että olisi nykypäivänäkin yliopiston ainevalinnoissa mukana, jos kehitys olisi jatkunut samansuuntaisena kuin historiankirjat kirjoittavat. Kirkkohan tuon aikanaan kielsi, ja yliopiston alta se heitettiin pois.

Astrologian arvostus tulee kyllä mielestäni kasvamaan ja jyrää vielä tuon "hömppäskoopin" kokonaan tieltään pois. Ikävää on, että astrologia ja iltapäivälehtien päivähoroskoopit luokitellaan samaan kuuluvaksi. Tosin huomattavaa parannusta on lehtienkin osalta tapahtunut ja skoopit eivät ole enää täysin tuulesta temmattuja vaan kirjoitusten takana on usein jo alan taitaja.

Joku joskus kysyi, että miten voin luokitella hömpän täysin tieteeksi. Perustelen aina ensin kaikilla aikamme suurimmilla keksijöillä, jotka kaikki olivat astrologeja, sattumaltako? Sen jälkeen lähden vertaamaan kuunkierron vaikutusta naisten hormonaaliseen toimintaan, vuorovesiin etc. Ja, jos niin pieni pallo kuin kuu on, vaikuttaa niin voimakkaasti jo selvillä luonnonilmiöillä, niin miten voidaan poissulkea se mahdollisuus, etteivät suuremmat taivaankappaleet vaikuttaisi toimintaamme.

Ideaalista olisi, että saataisiin takaisin yliopistoon ko. aine, saataisiin selvää tutkimus dataa enemmän aiheesta. Tosin paljonhan tutkitaan, mutta julkaisut jäävät sitten lähinnä alan harrastajien piiriin, eikä "tavallisen" tallaajan luettavaksi. 

....   Jatkan aiheesta vielä myöhemmin, kesken jäi kirjoitus ....
tallennettu

Aurinko kalat, AC leijona, kuu kauris, venus/merkurius vesimies, mars kaksonen
Keho
Vieras
« Vastaus #4 : 25.10.2005 22:58:38 »

Hyvin asetettu kysely sinulta Cleo, sillä itse näen astrologian sekä uskonnollisena sekä tieteellisenä tekona ihmiselle, sillä taivaankappaleiden avullehan se kuuluikin, olla se ainoa tiennäyttäjä Sieluilleen, kun vapaan tahdon laki esti sen muun yhteydenpidon, tähän hetkeen asti.
Eli katsotaanko kartasta sen kompassin avulla, että miten päästään suorinta tietä nytkin Kotiin, kun tajutaan, että kompassi on se mieli. Siten vain kartan tulkintoja seuraamalla, on aina voinut nähdä oikeat mäet ja kumpareet eli turvallisin mielin kulkea niiden yli, koska on aina nähnyt ennakolta niiden vievän sinne Kotiin. Eikä ole tarvinnut siis turhaan niitä pelätä. Wink Smiley  angel
tallennettu
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #5 : 25.10.2005 23:06:08 »

Tieteen ja uskonnon tavoin astrologia on vajavaiselle ihmiselle huumetta. Pitää aivot ja aistit kiireisinä, ettei voi tiedostaa miten asiat vain on.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
Alcedo
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 432


Jeh!


Profiili
« Vastaus #6 : 26.10.2005 01:17:18 »

Astrologia, numerologia yms ovat tipahtaneet vakavasti otettavan tieteen listoilta vaietuiksi, koska muutenhan me (noh, suurin osa meistä Wink) joutuisimme ottamaan oikeasti kantaa elämämme tosiasioihin harhan vallassa elelyn sijasta. Sieltä löytyvät ne oikeat kasvot kullekin ja niitä on ollut monen vaikea katsoa. Eli omasta puolestani vastaan kysymykseen, että on se tiedettä.  Smiley
tallennettu

Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #7 : 26.10.2005 07:12:49 »

Jaa-a, mitä tuonkin nyt vastaisi idiot2?
Ne sulautuvat jotenkin toisiinsa - tässä kun nyt olen hissuksiin opiskellut astrologiaa, tulen päivä päivältä vakuuttuneemmaksi siitä, että astrologia ja taivankappaleet tuolla jossain atmossfäärissä? vaikuttavat elämään universumissa.

Kyllä - käsitykseni on muuttunut suuresti ihan pienellä aikaa (olen pienestä pitäen ollut "uskonnollinen",  jupiter R, Radixillani), että se tapausko, mitä suurin osa meistä tunnustaa, joutaa romukoppaan.

Kun käsitys laajenee, sitä mukaa ahdasmieliset uskonismit ja -lahkot saavat väistyä. knuppel2 knuppel2

Astrologia on oiva tapa tutkia, miksi, mitä varten ja koska. Se antaa ihmiselle viitteitä siitä, mitä on, mitkä mahikset etc. Mielestäni se ei kuitenkaan

ENNUSTA[/b]

Se näyttää, mitä voit tehdä, miten olisi hyvä toimia, mutta valmista einestä se ei kuitenkaan todellakaan tee 2funny
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Tina
Vieras
« Vastaus #8 : 26.10.2005 08:37:38 »

Minusta tiede, sillä astrologia sallii sovellukset.
tallennettu
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #9 : 26.10.2005 08:47:03 »

Minusta tiede, sillä astrologia sallii sovellukset.

No heippa Taas Tina Smiley smitten

Sanoitpa sen lyhyesti ja ytimekkäästi, hienoa! laugh laugh
(pointsi siitä) angel

( tickedoff uglystupid2 itse olen sellainen rönsyilijä knuppel2)
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Alcedo
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 432


Jeh!


Profiili
« Vastaus #10 : 26.10.2005 14:13:36 »


Astrologia on oiva tapa tutkia, miksi, mitä varten ja koska. Se antaa ihmiselle viitteitä siitä, mitä on, mitkä mahikset etc. Mielestäni se ei kuitenkaan

ENNUSTA[/b]

Se näyttää, mitä voit tehdä, miten olisi hyvä toimia, mutta valmista einestä se ei kuitenkaan todellakaan tee 2funny
Niin, siinähän on yksi suosituin lyömäase sitä vastaan. Eli, kun ei asiat täsmällisesti tapahdukaan niin kuin on "ennustettu", niin koko systeemi kaadetaan. Vaikka ennustamisesta ei todellakaan ole kymysys. Toinen hauska vasta-argumentti on, että ilmoitetaan astrologin ilmaisevan asiat niin laajasti, että ne sopivat mihin tahansa merkkiin.
Itse käyn silloin tällöin huvittamassa itseäni lukemassa Skepsis-uskovaisten ( Cheesy 2funny) sivuilla niiden selityksiä erilaisille "huuhaille". Hohhoijakkaa!  idiot2 Suosittelen viihteeksi!  coolsmiley Wink 2funny 2funny 2funny
tallennettu

Sun73
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382



Profiili
« Vastaus #11 : 26.10.2005 16:20:42 »

Mulle astrologia on ennenkaikkea itsensä opiskelua !
Jonkinlainen elämäntapa, ei niinkään tiede taikka uskonto.
Vaikka yks kamu on joskus sanonukkin ,että horoskoopit on sulle ihan kuin uskonto  Cheesy
Oppii tuntemaan itseään ja muita ihmisiä paremmin  smitten

  Oinas73
nouseva ja kuu-jousimies
tallennettu
puntari
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 80


Sininen rytminen myrsky


Profiili
« Vastaus #12 : 26.10.2005 16:24:16 »

No uskonto se ei ole siihen se ei ole mielestäni niin "selittävä", eli ei esimerkiksi vastaa kysymykseen miksi me olmme täällä ym. vaikeita aiheita. Uskonnon siitä voi halutessaan tehdä tosin liian hajanainen ja mielipiteenomainen. Uskonnon osa se voi olla ja joku voi sitä käyttää näin hyväkseen.

Tiede? Ehkäpä. Tieteeksi määrittäessä siihen pitäisi kyllä liittää tutkimusta ja tuloksien tulisi olla samanlaisia samanlaisessa tilanteessa.
Tieteenä sitä juuri ja juuri silti voisi pitää - onhan psykologiakin tiedettä vaikka "tervettä" tai "normaalia" ole olemassakaan on vain kaikenlaista sekoitusta.

Tieteen asemaan astrologiasta tulisi tehdä tutkimusta osoittaa vaikkapa joku tapahtuma tai tapahtumasarja selkeästi liittyväksi jhonkin planeettajuttuun.

Kevät tulee pohjoisella pallonpuoliskolla kun aurinko ylittää .... HEko HEko uglystupid2

Juuei se on uskonnonomainen tiede.

Minusta siitä voisi kyllä tehdä tieteen - miksei? Onhan filosofiakin tiede. Cheesy
tallennettu

Kaikki aika käytössäsi - tämä hetki
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #13 : 26.10.2005 17:20:57 »

Planeetat ja tähdet liittäisin tieteeseen. Muu astrologiassa on uskoa. Eihän ole todistettu että taivaankappaleet voisivat vaikuttaa elämäämme ja persoonaamme. Jumalan olemassa oloakaan ei ole pystytty todistamaan, niin ei tätäkään asiaa. Siihen vain uskotaan. Näin minä ajattelen  Smiley
tallennettu
elephanti
Vieras
« Vastaus #14 : 26.10.2005 19:24:44 »

todistamme sitä kaikki kokoajan, eli läpi tämän ikuisen hetken jossa vain ymäristö muuttuu,, ympäristöö(mme)n kuuluvat myös esim. planeettamme tässä aurinkokunnassa, joiden magneettikentät ulottuvat maahan,, ja meihin jokaiseen.. ja joiden vaikutukset on jokaisen mahdollista tuntea.. persoonaamme eivät taida vaikuttaa, paitsi niin kuten ympäristöllä on tapana vaikuttaa..

.. ja Jumalan olemassaoloa ei kukaan ajatteleva ihminen pysty kiistämään Jumala=Maailmankaikkeus

Kaikki mitä olemme, näemme, kuulemme, tunnemme on(ovat) osa maailmankaikkeutta, osa Jumalaa

.. tai onhan jokaisella oikeus uskoa; että Maailmankaikkeutta ei ole olemassa,, onko se sitten järkiperäistä, jokainen itse päättäköön

(:
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: