Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sokeri on sokeri nimestä riippumatta  (Luettu 14785 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« : 10.02.2014 13:17:06 »

Tässä hyvä blogikirjoitus:
http://www.wheatbellyblog.com/2014/02/sugar-by-any-other-name/

Pointti:
Meille tuputetaan  nyt kaikenlaisia vaihtoehtosokereita kuten agavesiirappia, intiaanisokeria yms. Toki useimmat niistä sisältävät erilaisia ravinteita sen sokerin lisäksi, mutta siitä huolimatta niistä saa kaikki samat haitat kuin sokeristakin. (Metabolinen oireyhtymä, elimistön proteiinien sokeristuminen, hyvää ruokaa syövälle jne.) Aineenvaihduntamme kannalta ne ovat kuitenkin silti sokeria.

Ne kaikki myös koukuttavat ihan samalla tavoin kuin se tavallinen 'pöytäsokeri.'
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
jadex
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 61


Profiili
« Vastaus #1 : 11.02.2014 15:13:30 »

Steviaa siis tilalle.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 11.02.2014 15:31:12 »

Steviaa tilalle ellet laihduta tai ole insuliiniherkistynyt:
Keinomakeutusaineet lihottavat, myös stevia.

Pelkkä makea maku suussa, vaikka olisi täysin kaloriton, aiheuttaa insuliinineritystä ja se puolestaan sitten lisää nälkää ja estää omaa rasvanpolttoa.

(Ja  niille joille ei sovi auringonkukka, ei sovi stevia, ovat sukulaiskasveja.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
jadex
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 61


Profiili
« Vastaus #3 : 11.02.2014 21:33:51 »

Pelkkä makea maku suussa, vaikka olisi täysin kaloriton, aiheuttaa insuliinineritystä ja se puolestaan sitten lisää nälkää ja estää omaa rasvanpolttoa.

Ei hitsi, sittenhän porkkanakin lihottaa...
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 12.02.2014 11:01:49 »

Ei hitsi, sittenhän porkkanakin lihottaa...

Olisikohan siinä joku raja makeusasteessa? Porkkanan hiilihydraattimäärä kun ei ole kuin nippa nappa vähän yli sen 5 g/100 g mitä hiilihydraatteja tarkemmin laskevat (itse en siis laskeskele mitään) pitävät esim. valmisruuissa ylärajana pohtiessaan kannattaako ostaa.

Tai sitten rajaa ei ole ja  ilmiö on vain voimakkain silloin kun on prediabeettinen tai jo sairastunut tyypin 2 diabetekseen: Terveellä insuliiniaineenvaihdunnalla se ei ole niin raju. Eli asia on olennainen vain diabeetikoille ja laihduttajille.

Vetelen itsekin ksylitolipurkkaa päivittäin, enkä huomaa että se esim. tekisi nälkäiseksi.

Kokeilemalla selviää miten porkkana itse kuhunkin vaikuttaa. Itse en osaa kommentoida, koska olen lapsesta asti inhonnut porkkanaa syvästi juuri sen vuoksi että se on makeaa.  Wink
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #5 : 12.02.2014 14:56:15 »

Pelkkä makea maku suussa, vaikka olisi täysin kaloriton, aiheuttaa insuliinineritystä ja se puolestaan sitten lisää nälkää ja estää omaa rasvanpolttoa.

Ei hitsi, sittenhän porkkanakin lihottaa...

Huomasin hiljan kuinka ihanan raikkaan makeaksi porkkanan saa raastamalla sen!  smitten
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 12.02.2014 15:13:28 »

Off topic: Olisitkohan Sideman vata-kapha?
Kaikilla kuitenkin vaikuttaa myös se toiseksi vahvin dosha, ja kapha on kovasti makean ja lempeiden makujen ystävä.  Smiley

Tällä sivustolla on kaksi dosha-testiä, suppeampi ja laajempi:
http://navadina.net/
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #7 : 12.02.2014 16:21:42 »

Off topic: Olisitkohan Sideman vata-kapha?
Kaikilla kuitenkin vaikuttaa myös se toiseksi vahvin dosha, ja kapha on kovasti makean ja lempeiden makujen ystävä.  Smiley

Tällä sivustolla on kaksi dosha-testiä, suppeampi ja laajempi:
http://navadina.net/


Tulos oli vaata 75, kapha 50, pitta 45. Moniin kysymyksiin oli mielestäni
kuitenkin aika hankala valita "oikea" arvo (1 - 6)...
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 12.02.2014 16:23:37 »

Joo, ne testit ovat aina vähän hankalia; siinä laajassa oli vaihtoehtoja ja välillä ei ollut ainuttakaan sopivaa...
Vatan ja kaphan luulisi olevan aika hyvä yhdistelmä, tasapainottavat tavallaan toisiaan?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
mii-i
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 349



Profiili
« Vastaus #9 : 24.04.2014 16:20:39 »

Mulla oli pitkä aika ihan luontaisten mielitekojen takia, ettei mennyt mitään sokeria minnekään, hyvin harvoin hedelminäkään, ja silloinkin jotain sitruksia. Vetelin muuta luonnollista sapuskaa ja hyvin meni.

Mut nyt on tullut kausi, jollon keho selvästi tekee jotain hedelmillä (banaaneista en oo ikinä tykänny, mut ykskin päivä ilmiselvästi tarvitsin yhden banaaniviherpirtelön, joka halu ei tosin toistunut). Olen vahvasti yhteydessä kehoni tarpeisiin ja mun tuntemisien mukaan sokereilla on funktio, tietyissä yhteyksissä ja oikein käytettynä, ihan hunajana ja raaka-agavenakin kitkerien yrttiuutteiden imeytymisen herättelijänä ja kuljettajana ainakin mulle.
Munsta elämä saa nyt ylipäänsä muutenkin olla makeaa ja mukavaa, vaikkei mun keho-mieli tykkääkään pullasta ja pääosin kyllä komppaan tätä sokeri-vehnä-ongelmavyyhteä yhdeksi syyksi isolle osalle sairauksista. Energeettisestä näkökulmasta roskaruoka värähtelee tiettyjen itseä rakastamattomien uskomus-/ajatustaajuksien tasolla, ja LOA:n mukaan ne jotka vetää roskaruokaa, vetää sitä siksi että värähtelee samalla tasolla. Eli vetää puoleensa myös samanvärähteistä ruokaa. Mitä elävämpää ja tuoreempaa evästä, sitä korkeempivärähteistä toki nyt alentamatta tai korottamatta ketään ihmisenä. Eikä mikään ole mustavalkosta. On kaikenlaisia värähtelyihinsä tietoisesti syventyneitä kikkailijoita..

Viime kesänä tuli täysstoppi myös lihalle (maito/viljattomana oon ollu jo pitkään), ja näköjään se sopii nyt erinomaisen hyvin. Samoin oppaiden kanssa on juteltu, että mun kroppa on suunniteltu siten, että raaka- ja valoravinto on tosi luonnollinen ja itsestään tuleva vaihtoehto ainakin osittaiseksi jossain vaiheessa, osin nytkin ja nyt menee ihan raakavegaania, jos haluaa kategorisoida. Koska mieli ei tee muuta. Ainakin vielä tykkään ruoasta kokemuksena sen verran et kokonaan en ole jättämässä veks, mut pakottavaa tarvetta syödä ei oikeestaan oo koskaan, osaan energeettisesti itsestäni avautua silleen et energia vaan virtaa. Se on tosi kätevää monissa tilanteissa ja pitkissä työrupeamissa ym.
Ja oon terveempi kun ikinä, aivot pelaa paremmin kun koskaan ja ihan maadotettu olo muutenkin.
Ihmiskeho on jännä.
tallennettu

There is a voice that doesn't use words - Listen.
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #10 : 24.04.2014 19:30:49 »

En oikein pidä asioiden "demonisoinnista". Kaikella kun on kääntöpuolensa ja sokerin tapauksessa se on makeus ja hyvä olo. Liiallisena tulevat sitten kaikki haittapuolet esiin. Mutta ei se vähempi sokeri varmasti pahaksi ole, tosin neitsytmäisen ylitarkaksi en enää asioissa rupea. Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 05.05.2014 10:49:22 »

http://www.stara.fi/2014/05/02/nain-paljon-arkisissa-tuotteissa-on-sokeria/

"Mediat ovat jo vuosikymmenten ajan esitelleet arkisten ruokien, juomien, välipalojen ja herkkujen sokerimääriä. Nyt Facebook-käyttäjä Mari Suomalainen on kuitenkin koonnut tuttuja herkkuja pysäyttävään valokuvaan. Hän on nimittäin selvittänyt tuotteiden sokerimäärät ja havainnollistanut tiedot."
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #12 : 05.05.2014 14:37:31 »

http://www.stara.fi/2014/05/02/nain-paljon-arkisissa-tuotteissa-on-sokeria/

"Mediat ovat jo vuosikymmenten ajan esitelleet arkisten ruokien, juomien, välipalojen ja herkkujen sokerimääriä. Nyt Facebook-käyttäjä Mari Suomalainen on kuitenkin koonnut tuttuja herkkuja pysäyttävään valokuvaan. Hän on nimittäin selvittänyt tuotteiden sokerimäärät ja havainnollistanut tiedot."

No huh huh! Ilmeisesti parantuneet verensokeriarvoni johtuvat valtaosin siitä, että en ole
viime aikoina syönyt juuri ollenkaan rusinoita... Olen oikeastaan korvannut rusinat maitosuklaalla!

 Shocked
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 05.05.2014 14:49:52 »

Joo, kuivatut hedelmät ovat melkoisia sokeripommeja. Niiden ainoana hyvänä puolena on se, että aineenvaihdunnan lopputulokseltaan ovat emäksisiä (varsinkin viikuna), mutta se hyöty ei paljoa ilahduta kun se sokerimäärä on niin suuri. Kuivattujen hedelmien paras käyttötapa onkin kohtuullisissa määrin smoothieiden seassa makeutusena, jos makuhermo sellaista kaipaa. Jos niitä syö sellaisenaan, niin tulee helposti syötyä melkoisia määriä. Tai sitten ne pitäisi vetää ison rasvamäärän kanssa, sehän aina tasaa verensokerin heilahteluja.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #14 : 12.06.2014 11:00:55 »


Mitenkähän huippu-urheilija "onnistuu" hankkimaan itselleen diabetes kakkosen?

Kauppalehti:

Supermiehellä itsellään todettiin jokin aika sitten aikuisiän diabeteksen esiaste.

"Olen urheillut paljon koko elämäni, ja kuvittelin syöväni hyvin terveellisesti vähärasvaista ruokaa, mutta niin vain siitä huolimatta minullakin todettiin taudin esiaste. Jos minä olen vaarassa sairastua, niin mitkä mahdollisuudet keskivertoihmisellä on välttää tauti? Oma vastaukseni on, että ei mitään mahdollisuuksia.”


Täytynee olla vahva geneettinen riskikomponentti tuossa mukana?
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: