Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: "Helpoin" tie valaistumiseen?  (Luettu 3286 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« : 22.06.2023 08:55:13 »

Olin joskus 70-luvulla kesäduunissa suuren sairaalan roskienpolttouunilla. Sinne tuli silloin tällöin muutaman litran peltikanistereita, joissa oli hiukan joko 96-prosenttista pirtua tahi 99,9-prosenttista absoluuttista alkoholia (spiritus absolutus), jonka valmistaminen ei onnistu normaalein kotikonstein, siis yksinkertaisilla tislauslaitteilla.  (Vakijätkät väitti saaneensa kossupullollisen pirtua, kun olivat tarpeeksi kauan malttaneet keräillä kanisterien pohjalle jääneitä jämiä.)

Jos joogan (yogan) valaistuminen, kaivalja (kaivalya), on ehkä verrattavissa pirtuun, voisiko ei-dualistisen advaita-veedaantan (vedaantan) valaistumista (mooksha; mokSa?) verrata sitten spiritus absolutukseen? Kenties, tai sitten ei! Joogassa nimittäin "96-prosenttinen" sielu tajuaa olevansa täysin erillinen prakritista (prakRtista, ilmentyneestä materiaalisesta maailmankaikkeudesta), kun taas advaitassa prakRti osa maajaa'ta (maayaa, illuusio) eli sitä ei ole olemassa muutoin kuin Tietämättömän yksilön mielessä (0,1 prosenttia)?

Periaatteessa tuolle 96-prosenttiselle tasolle pääseminen näyttäisi olevan advaitan metodeilla huomattavasti helpompaa, kuin yogaan liittyvien aasanoiden, hengitysharjoitusten ja meditaation (äärimmillään meditaatiotekniikka sañjamaan/saMyamaan perustuvien siddhien, täydellisten kykyjen kuten ns. joogalento, tai Kuu, Aurinko ja Pohjantähti; auttavat astraalikehoa "navigoimaan"
avaruudessa??  2funny) harjoittaminen.

Nythän on niin että advaita-vedaanta lienee ns. gjaana-joogaa (jñaana-yoga) eli Tiedon joogaa. Siinä pirtutasolle pääsy perustuu kai lähinnä vain logiikkaan, eli eri tavoilla päätellään että todellinen Itse (brahma[n]*; yogassa sille on lukuisia eri nimiä, kuten aatmaa [atman], draSTaa eli Näkijä, turiiya eli Neljäs [tietoisuudentila], puruSa, jne.) on täysin erillinen materiasta. Se viimeinen "pieni" askel, eli sen hiffaaminen että kaikki muu paitsi Itse/brahma(n) on illuusiota, perustuu intuitioon. Siihen ei siis kai ole mitään varsinaista tekniikkaa olemassa vaan se perustuu jonkinlaiseen ahaa-elämykseen?

Päättely alkaa yleensä karkeimmalta tasolta eli sen todistamisesta Itselle, että en ole fyysinen kehoni. Siitä sitten edetään pikkuhiljaa aina vain hienommille tasoille kunnes pirtutaso saavutettu. Jos kiinnostaa kokeilla, tuubissa on videoita, joissa neuvotaan tarkemmin miten tuo tapahtuu.

* ahaM brahmaasmi (brahma asmi): minä olen brahma(n).
ayamaatmaa brahma: tämä aatmaa (aatman) [on] brahma(n).

"What the heck", syvään päätyyn: Swami Sarvapriyananda at IITK - "Who Am I?" according to Mandukya Upanishad-Part 1

https://youtu.be/eGKFTUuJppU

« Viimeksi muokattu: 22.06.2023 10:10:06 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #1 : 23.06.2023 10:29:01 »

Viettäkäämme osa jussia Jussi Penttisen kanavalla, advaita-vedaanta 101 -luennon parissa:

https://youtu.be/Hl3K1nRJ7Qw

 Cheesy

Mitenkä tuo liittyy TM:ään? MMY:n guru oli Jyotir maThan Shankaraacaarya 1940 - 1953.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2023 10:31:33 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #2 : 30.06.2023 10:26:46 »

Tämän kun lukaisee muutaman kerran läpi keskittyneesti antamatta mielen harhailla, voi saada ainakin melko hyvän ja perusteellisen kuvan siitä mitä valaistuminen tarkoittaa advaita-vedaantassa (menee inasen verran diipimmäksi kuin yogassa).

Pari sämppeliä alusta (lisäsin muutaman väliviivan pitkän dvanva-yhdyssanan lukemisen helpottamiseksi):

aṣṭāvakra uvāca
muktiṁ icchasi cettāta (tsheet taata = [my] son) viṣayān viṣavattyaja
kṣama-ārjava-dayā-toṣa-satyaṁ pīyūṣavad bhaja
(kshamaardsavadajaatooshasatjaym piijuushavad bhadsa)

Ashtavakra: If you are seeking liberation, my son, shun the
objects of the senses like poison. Practise tolerance, sincerity,
compassion, contentment and truthfulness like nectar.

na pṛthvī na jalaṁ nāgnirna vāyurdyaurna vā bhavān
eṣāṁ sākṣiṇamātmānaṁ cidrūpaṁ viddhi muktaye 1.3

You do not consist of the elements - earth, water, fire, air or even
ether. To be liberated, know yourself as consisting of
consciousness, the witness of these

If only you will remain resting in consciousness, seeing yourself
as distinct from the body, then even now you will become happy,
peaceful and free from bonds. 1.4

You do not belong to the brahmin or any other caste, you are not
at any stage, nor are you anything that the eye can see. You are
unattached and formless, the witness of everything - so be
happy.

Toki käännöksessä mille tahansa kielelle lienee mahdotonta tavoittaa
kaikkia niitä merkityksen tasoja, joita alkuteksti tod. näk. sisältää....
« Viimeksi muokattu: 30.06.2023 15:47:02 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8253


Profiili
« Vastaus #3 : 06.07.2023 10:10:30 »

Jos hyvä munkki käy, voit valaistua pelkästään katsomalla ja kuuntelemalla tämä Rupert Spiran videon:

https://youtu.be/hkW0oma44uU

 Smiley

Spira considers that his spiritual journey started on reading the poetry of Rumi at age fifteen. Following in his parents' footsteps,[7] he studied at Colet House, London under Dr Francis Roles, himself a student of mystic-philosophers Ouspensky and Gurdjieff and the mantra meditation of Swami Shantananda Saraswati. This also led him to an interest in classical Advaita (non-duality) while he also continued to investigate Sufism through the art of Mevlevi Turning, a form of sacred movement combining prayer and meditation. He also read teachings of Sri Nisargadatta Maharaj and Ramana Maharshi and, in the late 1970s he attended Krishnamurti's last meetings at Brockwood Park.[8]

In the mid-1990s meetings with Robert Adams and Francis Lucille led Spira to the Direct Path teachings of Atmananda Krishna Menon which forms the basis of his own 'no-nonsense' Direct Path approach to spiritual awakening.[9]

In essence Spira teaches that 'The greatest discovery in life is that our essential nature does not share the limits or the destiny of the body and mind'.[10] He suggests that a form of happiness, a satisfying if unexotic 'enlightenment', can be found if one can identify with the I that lies behind the imagined I of feelings and thoughts.[11]
« Viimeksi muokattu: 06.07.2023 10:23:49 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: