Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pyhyystauti  (Luettu 20531 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
windwind
Vieras
« Vastaus #30 : 02.03.2006 13:35:31 »

Lainaus
"Voidakseen irrottautua minäisyydestään ei minkäänlaisesta luopumisesta ole mitään hyötyä.

...

Lainaus
Eikö?
Eikö kivuista luopumisesta eli anteeksi antamisesta ole todella mielestäsi minkäänlaista hyötyä?
Miten ajattelit sitten asian ratkaista, kas kun hyökkäys on egon läksy ja jos sitä vastaan rimpuilee niin se vain kasvaa ja voimistuu.

"Luopuminen minäkohteisuudestaan on pulma, josta vapautuminen ei ole mahdollista jos pyrkii siitä eroon. Se luo vain uuden mielenasenteen, uuden suunnan, jossa minäkeskeisyys tulee vaikeaksi havaita, mutta jossa se elää edelleen, vieläpä elinvoimaisempana.

Tämä on pulma josta ei voida päästä älyllistä tietä. Me voimme määritellä ja löytää syyt, joka tosin on hyvä, mutta syiden löytäminen ja niiden tyhjäksi teko eivät vielä riitä. Mieli on niin nerokkaan ovela ettei sitä voida pettää. Se on päättänyt elää, ja se elää niin kauan kuin sillä on pieninkin erä ravintoa. Niin kauan kuin ihminen erittelee itseään, jaottelee ja punnitsee hyvää ja pahaa, oikeata ja väärää, on hän itsepetokselle altis.

Voidakseen irrottautua minäisyydestään ei minkäänlaisesta luopumisesta ole mitään hyötyä. Luopumispyyteen takana on aina ajatus: se olen minä joka luovun, joka on yhtä kuin minäisyyden tehostusta. Kuitenkin on olemassa yksilöitä jotka ovat minäisyydestään vapautuneet ja saavuttaneet sen päämäärän jota jokainen ellei tietoisesti niin tiedottomasti etsii ja kaipaa. Se kiihottaa meitä yhä suurempaan aktiivisuuteen tuon ihanteen toteuttamisessa. Mutta juuri siitä muodostuu pulma: kuinka en minä, jos joku toinenkin? Ja niin alkaa mutkallisin kysymys: 'Ollako vai eikö olla?"

Siellä missä mieli aprikoi olemistaan, siellä se elää kaksinverroin voimakkaammin. Niinpä ei ole muuta tietä kuin tiettömyys. Se tahtoo sanoa: on luovuttava luopumisen aatteista. Luopumisen aatteet ja luopumisen vastaisetkin aatteet ovat vain sokkeloita joihin mieli tarrautuu ja elää entistä turvallisemmin.

Tämän kaiken jälkeen, kun enää ei jää mitään mahdollisuutta, jää jäljelle: ei mitään mahdollisuutta.

Omituista kyllä, se on ainoa oikea, ainoa pätevä mahdollisuus.

Nyt kysytään mitä tuo viimeisin mahdollisuus edellyttää? On selvää, että se lähinnä edellyttää ei-mitään-kannan ottamista. Siinä kuolee ensimmäisenä kysymys: "Mitä minun täytyy tehdä tai jättää tekemättä?" Sitä kysymystä ei säilytä se, joka haluaa mennä eteenpäin. Ei jää mitään muuta tehtävää kuin tilanne, joka määrää suunnan. Se vie. Ja lopusta pitää huolen tapauksien sarja, joka muodostuu mielenkiintoiseksi koko ihmisen valtoihinsa ottavaksi elämäksi, toiminnaksi, joka tuo "tyydytyksen" tullessaan. Siihen sisältyy lopullinen rauha onni tai todellisuus, tai miksi sitä kukin kohdaltaan tahtoo sanoa." -Orvo Raippamaa
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #31 : 02.03.2006 20:11:13 »

Mielestani pyhyystauti on vaarallinen= tekopyhaa
Diamond
tallennettu
Mio
Astroholisti
*****
Viestejä: 1482


Ea Mai


Profiili
« Vastaus #32 : 02.03.2006 20:17:56 »

Mielestani pyhyystauti on vaarallinen= tekopyhaa

ja se on jonkun tai jonkin näyttelemistä= lavastusta
tallennettu

The clay of reality is molded in dreams
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #33 : 02.03.2006 20:22:44 »

Mielestani pyhyystauti on vaarallinen= tekopyhaa

ja se on jonkun tai jonkin näyttelemistä= lavastusta
Totta!!!
Diamond
tallennettu
Kotkansilmä
Astroholisti
*****
Viestejä: 1965



Profiili
« Vastaus #34 : 05.03.2006 08:36:41 »


Elämä on Pyhä asia niille, jotka saavat kokea sen täällä maan päälle inkarnoituessaan, sillä sitä se kuitenkin oikeilla teoillaankin jokaiselle on.

Mutta täytynee kyllä sanoa, että aivan tavallisissa vaatteissa kyllä kuljen.  :Smiley coolsmiley

 coolsmiley

           coolsmiley

                    coolsmiley

                   Miksi vähätellä ja aliarvostaa täällä eläviä

                   ja tänne kilvan syntyviä .

                   ( ympäri maailmankaikkeutta on kuulemma

                   kiivasta tunkua syntyä tänne, juuri näinä

                    hetkinä, koska tapahtuu jotain ainutlaa-

                   tuista maailmankaikkeudessa ).

      Eli, suomeksi sanottuna: Eläminen ja oleminen on MEILLE tärkeää..

                                        Ja nimenomaan TÄÄLLÄ..

                                        TÄLLÄHETKELLÄ.


                                          smitten  smitten  smitten
tallennettu

Hetkiä, joita olen kanssanne,
 haluan unohtaa hetkeksi.
Ikiaika
Vieras
« Vastaus #35 : 05.03.2006 09:29:03 »

Aivan Kotkansilmä.

Ihminen syntyy tänne, elääkseen ihmiselämän, kurkoittaa pyhyyteen, unohtaen elää ihmiselämän. Ja kapsahtaa, suureen egoonsa. Ja joutuu tulemaanuudestaan. Mutta toisilla on, ja vie aikaa, oppia yksinkertaiset asiat.



" Olen päättymättömällä matkalla, (nyt kuulkaa kaikki!)
Tuntomerkkini on sateenpitävä takki, vankat kengät ja metsästä taitettu sauva,
kukaan ystävistäni ei lorvaile virkatuolillani,
minulla ei ole virkaa, en tunnusta mitään kirkkoa, filosofiaa,
en johdata ihmisiä päivällispöytään, kirjastoon, pörssiin,
mutta johdatan jokaisen teistä, miehen ja naisen, kukkulalle,
kiertäen vasemman käteni vyötäisillenne
ja osoittaen oikeallani maailman mantereita ja yhteistä tietä "
 

 
 
tallennettu
Holly Fruit Cake
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138


Profiili
« Vastaus #36 : 05.03.2006 13:10:20 »

Minua nyt varmasti kannattaa varoa, karttaa, sekä pelätä kun ilmoitan mielipiteeni: Kaikki elämä on pyhää.  angel Wink 2funny
Lainaus

Minua kannattaa nyt karttaa ja varoa, sillä olen flunssassa  Undecided

Olen samaa mieltä, kaikki elämä on pyhää. Ei se silti tarkoita "pyhistelyä, itse yritän olla kiitollinen kaikesta mitä tielleni tulee. Huom! YRITÄN, en siinä kovin usein onnistu  idiot2 Mutta kun edes yrittää, joskus jopa onnistuu  smitten

Tämä kolahti: "Asiat eivät muutu. Ihminen muuttaa katsantokantaansa, siinä kaikki." (Carlos Castaneda)


Nuhaisin terveisin
Joonku
tallennettu

Nouseva Vaaka
Aurinko Neitsyessä
Kuu Kauriissa
Merkurius Vaa'assa
Venus Neitsyessä
Mars Leijonassa
Keltainen resonoiva tähti
Tuli-hevonen
Oliivipuu
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #37 : 06.03.2006 13:54:53 »

Omasta mielestäni pyhyys on kokemus/tunnetila jonka jokainen meistä kokee/tuntee ja aistii omalla tavalla, se miten yhteiskunta/uskonto ja ihmiset näkevät ja luokittelevat/määrittelevät pyhyyttä onkin sitten mielestäni ihan toinen juttu.

On niitä sudenkuoppia sekä maallisella että henkiselläKIN tasolla.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry: