Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vaata-päärynä?  (Luettu 5248 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« : 18.01.2013 13:11:16 »

Intialaisessa terveydenylläpitämis- ja lääkintäperinteessä elikäs aayurvedassa (lausu: aajurveeda)
keskeinen käsite on doSa (doosha).

On kolme erilaista doSaa:

1. vaata (liike: hermoston toiminta, verenkierto, hengitys...)

2. pitta (metabolia)

3. kapha (rakenne)

Noh, vaatan sanotaan olevan doSain kuningas, eli jos se menee epätasapainoon,
muut doshat seuraavat perässä. Esimerkiksi kylmä, kuiva ja tuulinen sää on omiaan
laittamaan vaatan imbalanssiin, kuten myös henkinen rasitus, ym.

Lienee luultavaa, että helpoiten vaata menee yleensä epätasapainoon niillä yksilöillä,
joilla se on hallitseva doSa. Vaata-tyypit ovat yleensä hoikkia ja vikkeliä.

Muun muassa ruokailuun liittyy AV:ssa useita aspekteja, jotka joko
tasapainottavat doSia tai suistavat ne pois tolaltaan: maut, lämpötila, ruoan rakenne, ateriointiajankohdat,
seura, mielentila ruokailun aikana, jne.

Kullakin doSalla on perusmaut, jotka auttavat niiden tasapainottamisessa.
Vaatalla ne muistaaksemme ovat:

1. makea
2. hapan
3. suolainen

Jos siis olet vaata-tyyppi, sinulle sopiva päärynä voisi olla sellainen, joka on kypsyyttään
aimo makea, ja johon puristat päälle muutaman tipan sitruunaa aina ennen seuraavaa
haukkupalaa? Omasta mielestäni tuo maistuu ainakin yllättävän hyvälle. Kenties
se leideille on yesterdays news, mutta itse ainakin tulin ajatelleeksi tuota yhdistelmää
vasta eilen illalla. Täytyykö vielä kokeilla lisäksi hyppysellistä suolaa sitruunan ohelle?

 :Smiley
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013 18:09:46 kirjoittanut sideman » tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #1 : 18.01.2013 18:02:37 »

En oo syöny pitkään aikaan päärynää..ku ei niitä taho olla ennään hyviä..vai onkohan tuo luuloo..vai. Huh
Minusta Päär.. ON sillon hyvä, ku on sopivan kypsää, ja hiukka makeaa.Ei äkkimageeta.. buck2
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #2 : 18.01.2013 18:12:45 »

Entäs kapha? Mitkä perusmaut sillä olikaan? Oon ite kapha ja jos syön makeaa, ni se on suuri NO, eli haluan sitä enemmän ja enemmän ja meen ihan epätasapainoon ja kohtuuttomuuksiin...

Lista enkuksi sekä vähentäjistä että lisääjistä:

http://www.holistic-online.com/ayurveda/ayv-taste-doshas.htm

Muoks: katso linkkivinkeistä URL melko perusteellisen tuntuiseen selvitykseen doSain olemuksesta (samalta saitilta)!

« Viimeksi muokattu: 18.01.2013 21:29:53 kirjoittanut sideman » tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #3 : 19.01.2013 09:37:11 »

En oo syöny pitkään aikaan päärynää..ku ei niitä taho olla ennään hyviä..vai onkohan tuo luuloo..vai. Huh
Minusta Päär.. ON sillon hyvä, ku on sopivan kypsää, ja hiukka makeaa.Ei äkkimageeta.. buck2

Päär... kypsät on hyviä! Cheesy




Onko tää sitt parempi ilmaisu..ynät On hyviä ..Sopivina!.. Huh :Smiley Cheesy Cheesy Cheesy
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #4 : 20.01.2013 23:45:38 »

En oo syöny pitkään aikaan päärynää..ku ei niitä taho olla ennään hyviä..vai onkohan tuo luuloo..vai. Huh
Minusta Päär.. ON sillon hyvä, ku on sopivan kypsää, ja hiukka makeaa.Ei äkkimageeta.. buck2

Päär... kypsät on hyviä! Cheesy




Onko tää sitt parempi ilmaisu..ynät On hyviä ..Sopivina!.. Huh :Smiley Cheesy Cheesy Cheesy

Keskitien kulkija varmaan kutsuu ärynöiksi. Mä kun olen se ääripään kulkija monesti, niin voin sanoo tuon ynät.   Smiley  smitten


 Smiley Niimpä justiisa k.tietä kulkeva   ja onhan toi lyhempi kirjottaakkin..sopivat ynät.. :Smiley Cheesy Cheesy smitten smitten
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 21.01.2013 13:58:40 »

Yhden oikein hyvän kirjastosta löytyneen ayurveda-kirjan mukaan (siinä oli testikin jolla voi testata mitä näistä eniten itse edustaa, meikäläinen on pitta-vata) miellän nämä vähän eri tavoin:

Vata:
Taipuvainen jättämään aterioita väliin, elämään kahvilla ja tupakalla, sekä silloin harvoin kun syö niin usein kylmää ruokaa, kuten salaattia tai voileipää. Siksipä olisikin vatan hyvä kiinnittää huomiota aterioiden säännöllisyyteen ja syödä ihan oikeata lämmintä ruokaa myös.

Pitta:
Tykkää pistävistä, polttavista ja happamista mauista. Niinpä sitten tasapainotukseksi salaatteja ja kapha-tyyppistä pehmeää lempeää makumaailmaa.

Kapha:
Kermakastikkeita, suklaata ja sohvallamakoilua olisi koko elämä, jos Kapha saisi päättää, tykkää siis lempeistä, pehmeistä ja makeista mauista. Salaatteja sekä mausteita siis sitten kaphalle tasapainotukseksi.

Itse en näe siis niinkään mitään yksittäistä makua/hedelmää dosha-sidonnaiseksi, vaan pikemminkin sellaisen tietyn kokonaisuuden ruokamieltymyksiä, joita olen yrittänyt yllä kuvailla. Ja jokaiselle doshalle tekee siis hyvää pyrkiä syömään myös muiden doshien lempiruokia, vaikka sitä itselle tyypillistä tekeekin aina eniten mieli.

Vata on tosiaan kuningas ja menee pois tasapainosta kaikilla doshilla ensin ja vetää sitten muutkin doshat nurvalleen. Eli ihan kaikkien ihmisten pitäisi pyrkiä syömään säännöllisesti ja myös lämmintä ruokaa, eikä jättää aterioita väliin.

Länsimaisen lääketieteen puolelta katsottuna aterioiden väliin jättäminen ja niukka syöminen lisää stressihormonien eritystä, mikä ei ole ollenkaan kiva juttu yhtään kenellekään, että sikäli hyvän neuvon ayurveda tässä suhteessa antaa.

(Päärynöitä en itse mielelläni syö niin sitruunamehulisällä kuin ilmankaan, sillä ne ovat - kuten kaikki jalostetut hedelmät - luonnottoman makeiksi jalostettuja ja itse asiassa, vaikka ovatkin toki aina parempi vaihtoehto kuin vaikkapa tuoremehut tai karkit - niin kuitenkin lopulta vitaminoituja sokeripommeja. Joskus saatan pilkkoa päärynän kefiirin sekaan ärjynhappaman kefiirin makeutukseksi, mutta ei tulisi mieleenkään syödä sellaisenaan. Otan mieluummin rehellistä suklaata silloin, kun haluan makeaa.)
« Viimeksi muokattu: 21.01.2013 14:00:46 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: