Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ravintolisät ja vitamiinit  (Luettu 48015 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
härkä-69
Vieras
« : 14.09.2006 09:17:26 »


En tiedä miten paljon tästä aiheesta on ollut aiemmin juttua täällä, mutta minua alkoi vähän taas kiinnostaa tämä asia. Eilen kävimme kuuntelemassa Paula Heinosen ja Satu Silvon luentoa aivosairauksista ja suolisto-ongelmista ja ravintolisistä. Paula Heinosen mukaan emme esimerkiksi saa tarpeeksi D-vitamiinia ruuasta, auringosta tai edes siitä vuorokausiannostuksesta D-vitamiinia, jota meille suositellaan. Paikka oli täynnä väkeä ja myynnissä oli myös luontaistuotteita. En katsonut tarkemmin olivatko ne Bioteekin tuotteitta, muistaakseni olen nähnyt samannäköisiä purkkeja jossakin kaupan tai luontaistuotekaupan hyllyillä. Tuli vaan mieleeni oliko kyseessä markkinointikikka vai oikeasti asiaa, sillä paljon työtä nämä naiset, varsinkin Paula Heinonen on tehnyt tällä saralla. Tarkoitan, että he ovat oikeasti ja puhtaasti innostuneita ja kiinnostuneita ja tietävät paljon. Itseäni vain kauhistuttaa ajatuskin alkaa popsimaan erilaisia pillereitä eri purkeista. Tällä hetkellä en käytä mitään vitamiinia tai ravintolisää. Mitä mieltä olette? Tarvitaanko me vitamiineja ja ravintolisiä?  Huh


http://www.prohealth.fi/laaketiede.php
« Viimeksi muokattu: 14.09.2006 09:20:50 kirjoittanut Sininen enkeli » tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #1 : 14.09.2006 09:36:13 »

Itse olen vuosien varrella ottanut joitain kuureja, milloin mistäkin vitamiinista/hivenaineista etc ja varmaan on jotain hyötyäkin ollut jollain tasolla hetkellisesti...
Ja onhan se niin, että ainakin ne suositellut vuorokausiannokset purkinkyljissä on alhaisemmat, mitä ehkä olisi hyvä olla..

Kyllä pidän tuollaista ihan markkinointina ja bisneksensä, vaikkakin ehkä taustalla on 'hyvä tarkoitus'...
Siihenhän monien palava into myydä jotain tuotetta ehdottoman tarpeellisena kaikille ihmisille perustuu, että oman käytön tai kokemuksen aikana on tapahtunut joku sisäinenkin ehkä fyysinenkin muutos ja näin tämä ihminen saadaan tarraamaan kiinni johonkin tuotteeseen tai metodiin (jota olen kyllä aina ihmetellyt)ja myymään sitä palolla (tai paatoksella), vaikka itse tuotteesta ei ole kysmys tai metodista, vaan ihmisen kokemuksesta. Se on vähän sama asia kuin uskoontulo ja johonkin 'lahkoon' liittyminen...
Tähän perustuen saadaan vaikka minkälaisia teorioita menemään läpi... Shocked

Kyllä uskon, että ihmisellä on täysi mahdollisuus saada kaikkea tarvitsemaansa ihan luonnollisesti, mutta se kait vaatii hiukan vaivaa ja halua syödä monipuolisesti, ulkoilla, levätä tarpeeksi, olla auringossa tarpeeksi yms   angel
tallennettu
Chervil
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 314



Profiili
« Vastaus #2 : 14.09.2006 11:01:55 »

Mielestäni lääketieteessä pitäisi ottaa huomioon myös vitamiinit ja hivenaineet, siis tutkia jo perusvaiheessa mikä ihmisen ravitsemustaso on. Vitamiinien puute aiheuttaa monenlaisia sairauksia, pahimmillaan esim. B-vitamiinin puute on aiheuttanut psykoosin, masennuspotilailla taas on todettu jonkin verran alhaisempia B-vitamiinitasoja kuin ei-masentuneilla (tätä tietoa sain väitöstilaisuudessa). Jostain syystä tällaiset tutkimukset eivät kuitenkaan tahdo saada rahoitusta, vitamiineissa kun ei kuitenkaan liiku niin suuret rahat kuin esim. lääketeollisuudessa. Ja ehkä syynä on myös se, että niitä pidetään huuhaana. Onneksi viime aikoina on kuitenkin lisääntynyt keskustelu aiheesta eli ehkä tuohonkin on vähitellen tulossa muutosta. D-vitamiinilisää olen kuullut myös lääkärien suosittelevan, itse ei kuitenkaan uskaltaisi ylittää ohjeen mukaista annostusta.

tallennettu

Valkoinen Magneettinen Peili
Tiikerililja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #3 : 14.09.2006 11:18:19 »

Itse kävin samaisella Heinosen & Silvon luennolla pari vuotta sitten. Tilaisuus oli suorastaan hurmoksellinen ja se kaupallisuus minullakin tökki.  tickedoff

Oikeata asiaahan siellä tuli paljon ja kun markkinahumun suodatti pois, niin sisältö oli ok. Mutta ainuttakaan tuotetta en ostanut sieltä enkä tilaisuuden jälkeenkään. Hyvä luento oli mielestäni vähän pilattu sillä markkinameiningillä. Olisin voinut vaikka maksaa jokusen euron, jos se olisi saanut jättämään ne tuotemainokset pois. (Myynnillähän sitä kiertuetta kai rahoitetaan...)

Popsin kyllä tällä hetkellä vitamiineja ja hivenaineita purkista, mutta olen miettinyt ihan samaa, että onko siinä järkeä pidemmän päälle? Mitä se meille aiheuttaa vuosien saatossa? Onko se varmasti turvallista? Ja noista vuorokausiannoksistakin on ristiriitaista tietoa. Esim. luontaislääketieteeseen perehtyneet lääkärit suosittelee syömään enemmän kuin taulukot sanoo. Koska aina tulee väistämättä mieleen, miten kummassa ihminen on selvinnyt tähän asti tuhansia vuosia, kun ei hänellä ole ollut niitä pillereitä popsittavana??!!  Wink

tallennettu

aurinko neitsyt 11.h
 pluto aspect_con askendentti vaaka 12.h
 kuu  aspect_con mars kaksoset 9.h
Chervil
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 314



Profiili
« Vastaus #4 : 14.09.2006 11:40:20 »

Tuohon kysymykseen vastaisin, että ennen ruoka oli ravinteikkaampaa, nykyään monen ruokavalio koostuu teollisista tuotteista joista hyödylliset aineet ovat jääneet jonnekin jalostuksen puoleen väliin. Sisällä ollaan enemmän kuin ennen, kalatuotteita syödään vähän, eikä marjoja ja kasviksia hyödynnetä siinä määrin kuin aikoina, jolloin niiden syöminen oli elinehto. Ja uskon kyllä että ilmankin pärjää! Mutta silloin jos on terveysongelmia, kannattaa huomioida myös vitamiinien ja hivenaineiden saanti. Vitamiineja voi myös syödä liikaa jolloin ne voivat muodostua ongelmaksi. Itse syön vitamiineja kuureina, silloin kun tuntee tarvetta. Parempi vaihtoehto olisi tietenkin tehdä ruokavaliomuutoksia mutta aina tunnun keksivän tekosyitä syödä ei niin terveellisesti..
tallennettu

Valkoinen Magneettinen Peili
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #5 : 14.09.2006 11:52:15 »

Olen käynyt ko. luennolla ja se oli mielenkiintoista kuultavaa. Ymmärrän sikäli sen kaupallisuuden, koska tämä, jossa kävin oli käsittääkseni nimenomaan Bioteekin kustantama ja meille kuulijoille ilmainen.

Perehdyttyäni opiskeluni myötä siihen, millaista tämänhetkinen ravinnon taso on, tajusin, miten ravintoköyhää ruokaa ainakin itse ja läheiseni syövät. esim. Ennenvanhaan kun tomaatti kasvoi tuvan seinänvierellä, siinä oli vielä ravintoaineita riittävästi. Tällä hetkellä maaperämme on köyhtynyt, ja ns. tavalliset tomaatit joita kaupanhyllyllä on myynnissä, kasvatetaan ravinto- ja hivenaineliuoksella. Tämä puolestaan on kemiallisesti valmistettua ainetta. Tällaisia tomaatteja tarvitaan n. 20 kpl vanhanajan tomaatin kanssa samaan ravintoainemäärään pyrittäessä. Bioenergiasta en nyt puhu mitään... coolsmiley

Saadaksemme päivittäiset ravintoaineet nykyisestä ravinnosta, meidän pitäsisi syödä 4 kg ruokaa, mikä taas vaatisi maratonin päivässä, ettemme lihoisi, mikä taasen aiheuttaisi imeytymis yms. ongelmia.

Kirjavinkeiksi:
Tuula Laamanen: Ravintoterapian käsikirja
Susanna Ehdin: Itsensä parantava ihminen

Ja kyllä - käytän säännöllisesti ravintolisiä, joiden avulla olen tasapainottanut elimistöni toimintaa huomattavasti (vaikka en ole rukannutkaan riittävästi ruokavaliotani - siihen ei ole aiemmin ollut puhtia)
Ja kyllä - olen liittynyt suoramyyntiketjuun, saadakseni sekä läheisteni että omat ravintolisäni tukkuhintaan.

Monta oiretta on jäänyt pois maitohappobakteereiden ansiosta, ja kuten kaikki tietävät: murrosikä alkaa, kun vanhemmista tulee sietämättömiä. Kalaöljy on auttanut tuossakin ongelmassa.  Wink

edit: Chervil - hyvin kirjoitettu! Olit laittanut viestisi sillävälin, kun näpyttelin omaani. Wink

toinen edit: niin - oletteko tulleet ajatelleeksi, että jos popsitte niin popsitteko purkista synteettisesti valmistettuja vaiko kasviperäisiä vitamiineja?
« Viimeksi muokattu: 14.09.2006 11:55:06 kirjoittanut Elektra » tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #6 : 14.09.2006 12:15:49 »

Saisinko vielä tiedustella mitä ravintolisiä ja/tai vitamiineja käytätte? Mikä olisi sellainen yleishyödyllinen valmiste?
tallennettu
Tiikerililja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 73



Profiili
« Vastaus #7 : 14.09.2006 16:30:17 »

Niin, ihminen on etääntynyt luonnosta valitettavan kauas. Tuo on varmastikin ihan totta, että ruoka on nykyään ravinneköyhempää. Pitäisi suosia enemmän luomua.  Wink Siksi onkin ihan kiva kasvattaa itse kesällä kaikenlaista ja nauttia oman maan antimista. Maistaahan sen jo maussakin ja varsinkin tomaatti on ihan klassikkoesimerkki! Ne kaupan kellertävät, kivikovat tomskut on aivan kamalia! Kun taas itse kasvatetut tomaatit on kuin karkkia söis!

Itse suosin kasviperäisiä valmisteita ja syönpä tuon kiertueen rahoittajankin vitamiineja.  Wink Saakos täällä mainostaa ja mainita noita merkkejä...? (Siitä on joskus ollut juttua, mutta en nyt muista.)

Kalaöljykapseleita tiedän myytävän suoramyyntinä, josta niitä saa edullisesti, mutta onko vitamiinejakin? Elektra, pistätkö vaikka yv:nä lisätietoa, jos täällä ei uskalla mainostella. Kiitos!  Smiley
« Viimeksi muokattu: 14.09.2006 16:35:34 kirjoittanut Tiikerililja » tallennettu

aurinko neitsyt 11.h
 pluto aspect_con askendentti vaaka 12.h
 kuu  aspect_con mars kaksoset 9.h
Kaarina Niro
Vieras
« Vastaus #8 : 14.09.2006 19:40:16 »

Syön vain paljon salaatteja sekä iltaisin hedelmiä (kuten muuten nytkin niitä on iso kasa pilkottuna eessäni), mutta toisinaan laitan salaattini päälle tyrnimarjajauhetta juuri sen takia, kun antaa sille kivan ja piristävän maun. Ja onhan siinäkin kyllä niitä kivennäisaineita iso läjä, joten tulevat ikäänkuin vahingossa mukana. Wink Smiley
tallennettu
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #9 : 14.09.2006 20:37:52 »

En tiedä Laaksosen ja Silvon luennon kaupallisuudesta, kun ei ole tullut käytyä vaikka mielenkiintoista olisikin. Ainakin Laaksosen kirjat on täyttä asiaa.

Itseäni askarruttaa noissa vitamiini- ja hivenainejutuissa eniten se, että onko ylipäänsä viisasta napsia pilleri sieltä, toinen täältä, kun itse asiassa ei tiedä, mitä elimistö tarvitsee ja mitä ehkä onkin jo yllättäen liikaa.

Lainaus Elektrankin kehumasta Susanna Ehdinin kirjasta - itsellänikin juuri luennan alla:
 " Kivennäisaineet, hivenaineet ja vitamiinit eivät toimi yksin vaan ovat koko ajan vuorovaikutuksessa. Kun jonkin kivennäisaineen määrä elimistössä kasvaa syystä tai toisesta liian suureksi tai vähenee liikaa, vaikutus ulottuu vähintään kahteen muuhun kivennäisaineeseen. Esimerkiksi C-vitamiinin puutteen seurauksena elimistöön saattaa varastoitua liikaa kuparia, mikä johtaa raudan, seleenin ja kaliumin puutteeseen. C-vitamiinin liikasaanti taas voi aiheuttaa kuparinpuutetta, jonka seurauksena elimistöön kertyy rautaa."

Ja kun tuo oli siis vain yksi esimerkki, joka pätee kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden suhteen, niin aika vaikea on tietää, aiheuttaako satunnaisesti valitulla itselääkityksellään enemmän hyötyä vai haittaa... Viisainta kai olisikin käydä lähimmällä antioksidanttiklinikalla hivenaine- ja vitamiinikartoituksessa verestä. Hinta on vain melkoinen, Tampereella 750 euroa!  Tongue
« Viimeksi muokattu: 14.09.2006 20:39:46 kirjoittanut May » tallennettu

Lilja-82
Vieras
« Vastaus #10 : 14.09.2006 21:47:45 »

Toivottavasti en nyt muista väärin, mutta Hanna Partanen ainakin mainitsi tutkimuksesta jossa muistaakseni oli tutkittu D-vitamiinia ja havaittu, että purkista tätä saaneilla oli vähemmän D-vitamiinia kuin niillä, jotka saivat sen maitotuotteista. Tai sitten se oli proteiineista ja että kasvien proteiinit eivät ole samanlaisia kuin lihan ja siksi lihaa pitäisi syödä tai jotain. Vai luinko tuon jostain muualta... Toivottavasti en nyt puhu ihan läpiä päähäni, mutta näin muistelisin.

Jos tietää, ettei ravinnosta saa tarpeellisia vitamiineja niin sitten ehkä kannattaa harkita, mutta muuten en näe mitään syytä miksi niitä pitäisi syödä purkeista. Ja kun tosiaan on sitä aika vaikea maallikon arvioida.  Huh
En minä ainakaan jaksa laskea jokaista kaloriakaan saati sitten jotain vitamiini ja hivenaine selostuksia, joita on biljoona erilaista...  buck2

tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #11 : 15.09.2006 09:45:10 »

Ajattelin jo tuota ensimäistä näkemystäni kirjoittaessani, että siihen on tuo toinen puoli ja 'vastanäkemys' on yleensä se, että nykyajan ravinto ei ole niin ravintorikasta kuin ennen ja siksi tarvitsemme näitä ns'ravintolisiä' pillerienkin muodossa.
Mikä varmaan onkin ihan totta.

Itse kuitenkin koen, niin, että eikö olisi syytä keskittyä parantamaan tämän nykyisen ravintomme laatua, ennemin kuin tyytyä siihen, että näin nyt vaan on, otetaan se puuttuva elinvoima ja ravintorikkaus purkista Huh
Eikö tuo asenne vain tukee sitä, ettei todella tehdä radikaaleja muutoksia sen suhteen että ravintomme muuttuu jälleen niin rikkaaksi monella tasolla, että saamme siitä sen, mitä ihminen tarvitsee Huh
Periaatteessa koen sen vastuuksemme tulevia sukupolvia kohtaan.

Mitä sitten tehdä asian eteen, ei varmaan olekkaan ihan yksioikoinen asia. Onko koskaan mitään todellisia muutoksia saatu aikaan rutisemalla ja valittamalla? Tai tyytymällä helppoihin ratkaisuihin?
Ainakin valintoja tekemällä voi vaikuttaa. Siitä mitä itse ostaa.
Kun kuitenkin koen, että usein heijastelemme myös ravintoon omia sisäisiä juttujamme. Jos onkin niin, että emme ole itse kohdanneet jotain puolta itsessämme ja siksi valintamme tuottavat tuloksia, ettei ruoka ole nykyään ravintorikasta.
Mitä jos ihminen kykenisikin saamaan kaiken tarvitsemansa tästä nykyisestä ruoka tarjonnasta, jos hän itse olisi 'päivittänyt' itsensä tähän hetkeen ja vastaanottamaan sitä, mitä on nyt.
Kun en usko kuitenkaan, että meidän tulee palata 'menneeseen' ja ottaa siitä ulkoista mallia. Kehitys on myös ihan hyvä oppia hyväksymään.
Jollain tasolla luomu tuotteetkin on ulkoistettua muutosta parempaan...
Oletteko koskaan tarkastelleet näitä luomuotuotteita?
Ne ovat useimmiten todella huono laatuisia. Kunhan on saanut valmistamis tekniikasta luomu'paperit' oletetaan niiden olevan jotenkin kauhean hienoa ja hyvää...

No joo...  :Smiley



tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #12 : 15.09.2006 09:47:17 »

On täällä ainakin jossain ketjussa mainittu jonkun tuotteen kaupallinen nimi.

Yritän myös ihan kotikonstein selviytyä näissä ravintoasioissa. Luomua pitäisi varmaan suosia enemmän, lisätä kuituja suoliston toimintaa varten ja kalaa ehkä syödä enemmän. Itse voisin syödä kalaa vaikka joka päivä, mutta muista perheenjäsenistä en ole ihan niin varma. Toki he syövät melkein mitä heille vain annetaan.  Grin

Parasta tietenkin olisi, jos saisi vihannekset omasta maasta ja kalat puhtaasta järvestä.  Smiley
« Viimeksi muokattu: 15.09.2006 09:51:05 kirjoittanut Sininen enkeli » tallennettu
Magda
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23


Profiili
« Vastaus #13 : 16.09.2006 09:39:41 »

Kyllä Paulalla on hyvin paljon tietoa ravitsemuksesta. Nuo tilaisuudet varmaankin tuntuvat juuri tuolta markkinoinnilta. En kuitenkaan lähtisi pillereitä markkinoimaan, koska suurimmalla osalla juuri tuo suolisto täysin tukossa. Nuo kuituvalmisteet, jotka "harjaavat" suolistosta vanhan kuonan pois on ihan OK. Samoin ovat hyviä nuo maitohappobakteerit.

Pillerit eivät imeydy, ellei suolistoa ole putsattu. Jos joskus jotain ravintolisää otan, ostan Mivitol Plus tölkin, joka on nestemäinen valmiste, imeytyy paremmin. Luontaistuotekaupasta tuota saa n. 20 €.

Täysipainoinen ravitsemus ja ruokien oikeanlainen koostaminen on merkittävää. Samoin se, mitä syömme kunakin vuorokauden aikana, sillä elimistöllä on oma "työvuoro" kutakin tehtävää varten. Hedelmät ovat parhaita aamuisin, koska elimistö puhdistuu puoleen päivään asti ja häiriintyy, jos kovin raskasta syödään. Melooni on sellainen, joka syödään aina omana, itsenäisenä ateriana.

Päivällä, aktiivisempaan aikaan, tulisi syödä proteiinipitoinen ateria, siihen ei saa sekoittaa tärkkelyspitoista, koska tuolloin proteiinipitoinen, joka on hitaammin sulavaa, häiriintyy ja lopulta mätänee sinne suolistoon. Salaattia, ituja ja versoja kehiin tämän kuin päivällisenkin kanssa.

Päivällinen onkin sitten sitä tärkkelys voittoista. Juominen ruokailun aikana ei ole hyväksi, koska vesi tai muu nestemäinen siirtää syödyn ruoan sulamattomana suolistoon. Ilmavaivat...

Nesteet tulee juoda n. 30 min. ennen ateriointia ja n. 1 1/2 h kuluttua aterioinnista. Miksi näin? Siksi, koska nesteen juominen ennen ateriointia avaa ja helpottaa ravintoaineiden kulkeutumisen elimistön hyötykäyttöön.

Yksi erikoisuus, joka usein jää huomioimatta on ruoan pureskelu. Syömisen kanssa ei saisi olla kiirettä, elimistö ei pidä stressistä. Meillä kun ei vielä toistaiseksi hampaita siellä mahalaukussa ole, jää suurin osa mineraaleista ja vitamiineista saamatta. Ja taas on ilmavaivoja.

Minulla on aivan ihania aamupaloja, jotka tosin vaativat tehosekoittimen. Ovat niin ihania ja pitävät näläntunteen poissa useita tunteja, koska antavat sokeria ikäänkuin sykäyksittäin. Jos haluatte, voin kirjoittaa. Kuuluvat tähän elävään ravintoon, josta tulikin mieleen, että voisinpa taas muuttaa sitä omaakin ruokavaliota terveellisemmäksi.
 

tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #14 : 16.09.2006 10:08:48 »

Laita vaan ihmeessä niitä reseptejä! Tehosekoitinta en vielä omista, paitsi sellaisen, jossa saa esim. vihannesraasteita nopeasti. Pitänee laittaa joululahjatoivomuslistalle viimeistään sellainen kannusekoitin, josta olenkin jo pitkään haaveillut.  Wink

Nuo neuvot ovatkin varmaan suomalaisille vähän vaikeita noudattaa, kun ateriat yleensä koostuvat proteiinista, tärkkelyksestä ja hiilihydraateista sekaisin juomineen päivineen. Hyvä kun asioista kuitenkin keskustellaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: