Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Joogasta  (Luettu 6198 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sarese
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131



Profiili
« : 25.08.2007 21:10:52 »

Suositteletko? Mihin jooga sinusta vaikuttaa? Olen pidemmän aikaan ajatellut aloittaa jotakin joogan kaltaista (rentouttavaa)harrastusta eli onko siitä apua? Jos sitä harrastaa kerran viikossa, tuleeko tuloksia? Fyysisiä? Psyykkisiä? Smiley

Ja millaista kuntoa joogaan tarvitaan? Itse kyllä käyn salilla ja harrastan muutenki liikuntaa, mutta sitten on tuo paha astma (kausittainen) ja notkeudesta en nyt oikein tiedä..mutta onkohan niistä haittaa? :Smiley angel
tallennettu
sarese
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 131



Profiili
« Vastaus #1 : 26.08.2007 13:03:46 »

Tuli kirjoitettua tuo edellinen väärin.. Cheesy Siis tarkoittaen sitä, että auttaako se psykosomaattisiin sairauksiin, niin kuin joskus olen kuullut (mulla toi astma) ja sopiiko se ihmiselle kuka ei välttämättä veny joka asentoon?
tallennettu
Lari
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 489



Profiili
« Vastaus #2 : 26.08.2007 13:25:50 »

Lainasin kerran kirjastosta hyvän joogakirjan ja sen luin.

Kun niitä hurjan näköisiä venytyksiä tehdään niin siinä on tarkoituksena lisätä liikkuvuutta ja samalla käytetään lukossa sisäelimiä. Niin että sen toiminta keskeytyy liikkeen aikana ja sitten kun venytys vapautetaan sisäelimen toiminta tehostuu. Ehkä jooga on jossainmäärin sisäelin jumppaa.
tallennettu

Being the one is just like being in love. No one can tell you you’re in love. You just know it. Through and through. Balls to bones.
Minerwa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 671



Profiili
« Vastaus #3 : 26.08.2007 16:47:25 »

Täältä löytyy aiempaa keskustelua joogasta:

https://www.astro.fi/foorumi/index.php?topic=18333.0

Jos olisin aikanaan katsellut kuvia jooga-kirjasta, olisi harrastus takuuvarmasti jäänyt aloittamatta  Grin  Osa kuvista on enemmänkin astangajoogaa, fyysisesti jo melkoisen vaativia. Hathajooga (yleisin Suomessa harrastettava muoto) sen sijaan ei vaadi mitään erityislahjakkuutta, vaan harjoitukset tehdään omaa kehoa kuunnellen ja sen rajoitukset huomioiden. Mikäli jokin asana (liikesarja) ei itselle sovi, sen voi lopettaa ja tehdä jotain muuta. Notkeakaan ei tarvitse olla, mutta siitä on tottakai hyötyä - samoin lihaskunnosta. Minullakin oli kuntosali-tausta, kun aloitin joogan; mielestäni se on hyvä pohja, sillä lihakset saattavat ihan huomaamatta kipeytyä pehmeästi tehtävissä harjoituksissa.

Astma ei ole varmastikaan ole este harrastuksen aloittamiselle. Joogassa tehdään myös hengitysharjoituksia, jotka itselläni ovat ainakin parantaneet hengityksen laatua ja lievittäneet ahdistuksen tuntua rinnassa. Saattaa tietenkin olla hyvin yksilöllistä  Wink

Itse harrastan joogaa kerran viikossa kesätaukoa lukuunottamatta, ja tulokset huomaa kyllä. Keho ja mieli rauhoittuvat, aineenvaihdunta tasapainottuu, hengitys syvenee ja henkisestikin jaksaa paremmin. Kovasti odotan taas syksyn joogatunteja  Smiley  Kannattaa käydä kokeilemassa!

tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #4 : 26.08.2007 17:12:31 »

...
 Ehkä jooga on jossainmäärin sisäelin jumppaa.
Onhan myös olemassa naurujoogaa ja nauru onkin mielestäni parasta sisusjumppaa  smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Valo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 93



Profiili
« Vastaus #5 : 26.08.2007 20:42:31 »

Astangajooga sopii peruskuntoisellekin, sillä jokainen etenee omaan tahtiinsa ja kroppa aukeaa liikkeille vähitellen. Käytännössä puolessa vuodessa on asennoissa joita ei uskonut osaavansa - ja siitä eteenpäin, harjoituskerroista riippuen.

Voimajoogaksikn sitä sanotaan ja voimaa kehoon todella tulee ja taipuisuutta.

Ihanaa se on. Smiley
tallennettu
Minerwa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 671



Profiili
« Vastaus #6 : 26.08.2007 21:23:50 »

Tekisi kyllä mieli kokeilla astangaakin joskus - saapa nähdä  :Smiley

Ensimmäisen jooga-kerran jälkeen oli hyvä ja rentoutunut olo. Tuli tunne, että tätähän täytyy kokeilla lisää! Varsinaisia tuloksia en muistaakseni huomannut heti. En tosin osannut ehkä tarkkaillakaan niitä, koska olin liikkeellä ihan kokeilumielellä. Jotenkin siihen vain jäi koukkuun  Smiley
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #7 : 26.08.2007 22:58:41 »

SUOSITTELEN joogaa todellakin.  smitten Jooga vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaisesti niin kehoon, mieleen kuin henkeenkin.  angel
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8229


Profiili
« Vastaus #8 : 26.08.2007 23:19:18 »

Tekisi kyllä mieli kokeilla astangaakin joskus - saapa nähdä  :Smiley

Ensimmäisen jooga-kerran jälkeen oli hyvä ja rentoutunut olo. Tuli tunne, että tätähän täytyy kokeilla lisää! Varsinaisia tuloksia en muistaakseni huomannut heti. En tosin osannut ehkä tarkkaillakaan niitä, koska olin liikkeellä ihan kokeilumielellä. Jotenkin siihen vain jäi koukkuun  Smiley

Kun olin TM-siddhi -kurssilla ("joogalentokurssilla"), siellä tuli tehtyä
helpohkoa aasana-sarjaa muistaakseni pari kertaa päivässä. Koskaan
sitä ennen ja sen jälkeen en ole saanut taivuttettua nuppia polvien
väliin, mutta sen kurssin aikana tuo sujui kuin rasvattuna.

En enää harrasta joogalentoa, koska se tuntuu olevan liian voimallinen
tekniikka meikäläiselle karmasäkille, mutta kun muutama vuosi sitten
kävin muistaakseni kolmena päivänä peräkanaa aamulentoharjoituksen
tekemässä paikallisessa TM-keskuksessa, jalat, jotka minulla normaalisti
ovat harvinaisen jäykät ja pökkelömäiset, muuttuivat melko kumimaisen
tuntuiseksi. Siitä päättelin, että tuo notkeus "lentokurssilla" tuli vähintään
yhtä paljon lentoharjoituksesta kuin aasanoista. Lentoharjoitus perustuu
osittain siihen, että kiinnitetään huomiota kehon ja aakaashan väliseen
suhteeseen.

Bhojadeva sanoo lentosuutran kommentaarissaan mm. näin:
kaayaH paañca-bhautikaM shariiram, jonka voisi kääntää vaikka
"Keho on viidestä elementistä (maasta, vedestä, "tulesta", ilmasta
ja aakaashasta) koostuva "roppa" (Ei oikein viitsi käyttää sanaa "ruumis".
Sanskriitissa noilla kahdella kehoon viittavalla sanalla [kaayaH ja shariiram]  saattaa
olla jokin erityinen konnotaatio, jota on vaikea kääntää muille kielille).

Muuten, yoga-suutrassa on vain kaksi aforismia, jotka käsittelevät aasanoita.
Ne ovat:

 sthira-sukham aasanam

sekä

 prayatna-shaithilyaananta-samaapattibhyaam

Mutta ehkä tarkastelemme noiden suutrain mahdollisia merkityksiä
jossakin toisessa yhteydessä...

(No joo, lännessähän joogalla tarkoitetaan useimmiten fyysistä
joogaa, mutta syvemmältä merkitykseltään kyseessä on pragmaattinen
filosofian osa-alue, jonka tavoitteena on kaivalya, eli jonkinasteinen
valaistuminen. YS:n vika suutra toteaa: puruSaartha-shuunyaanaaM
guNaanaaM pratiprasavaH kaivalyam sva-ruupa-pratiSThaa vaa citi-
shakter iti.
)



tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #9 : 28.08.2007 10:55:36 »

Ehkä jooga on jossainmäärin sisäelin jumppaa.

Kyllä, sitäkin se on! Grin Tietyissä asennoissa sisäelimetkin saavat stimuloivaa "hierontaa". Voisin kuvitella, että jooga olisi vain hyväksi astmaattiselle, vahvistaa hengityselimiä.

Olen itse käynyt hathajoogakurssin kansanopistolla ja harrastanut astangajoogan tyyppistä joogaa kuntosalilla. Hatha oli itselleni hiukan liian kevyttä, mutta astangasta tykkäsin kovasti. En ole luontaisesti mikään notkea, mutta jo muutamien kertojen jälkeen huomasi selkeän eron entiseen. Kannattaa vain aina muistaa edetä omaan tahtiin, eikä tuijotella muita. Smiley Tosin jos liikkeet tekee kunnolla ja niihin keskittyy, ei välttämättä edes huomaa niitä muita joogaajia siinä ympärillä.

Valitettavasti en ole enää onnistunut löytämään aikatauluihini sopivaa ohjattua joogaa, mutta aloitan kohta pilateksen ja katson, olisiko siitä korvaajaksi. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 937



Profiili
« Vastaus #10 : 28.08.2007 23:59:10 »

Itse kävin sahaja yogassa.Tämä jooga on meditaatiota ja siinä hoidetaan chakroja ja mikä parasta ei maksa mitään.Joogit eivät saa hommasta palkkaa.
Käy täällä http://www.jooga.org

Minun pitäisi varmaankin aloittaa jooga uudestaan.En ole tehnyt juttuja piiitkään aikaan...
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: