Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Menneisyyden kaipuu  (Luettu 11655 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lilim*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 268



Profiili
« : 22.08.2012 10:42:46 »

Lueskelin tuossa tota jaana.a:n aloittamaa ketjua taipumuksesta haaveiluun ja olinkin aikeissa kirjoittaa siihen samankaltaisista fiiliksistän. Tajusin kuitenkin että "kärsin" hieman erilaisesta taipumuksesta joka oireilee samoin haaveiluna sekä matkustamisen ihannoimisena ja muutoksen hakemisena arjen iskiessä. Kaipaan samoin äksöniä, liikuntaa, muutosta elämääni tai vaivun unelmiini. Ehkä kyseessä on sittenkin sama syy? Menneisyys.
Mielessäni palaan (?) jatkuvasti jonnekin menneeseen ja nimenomaan kauas historian havinoihin! Lapsesta saakka olen ollut tavattoman kiinnostunut historiasta ja erilaisista kulttuureista. Vanhojen esineiden ja rakennusten kautta olen yrittänyt palata menneeseen, pidellyt vaikka 100 vuotta vanhaa, vintiltä löytämääni soppakauhaa kädessä ikuisuuden, silmät kiinni ja miettinyt millaista oli. :Smiley Haaveiluun ja huokailuun olen taantunut aina meren läheisyydessä, kallio jalkojeni alla. Mutta varsinainen intohimoni on keskiaika. Sain juuri loppuun 600 sivuisen romaanin joka sijoittui keskiaikaiseen Suomeen ja olin lähes raivoissani kun kirja perkule meni loppumaan! Nyt haluaisin vain palata takaisin siihen maailmaan jonka tuo kirja toi ympärilleni (toki tiedän että kirjat ja elokuvat tuovat  esiin varsin romantisoitua kuvaa keskiajasta). Lapsena fanitin maailman eniten Ronja Ryövärintytärtä, olen Turun keskiaikamarkkinoiden jokavuotuinen vierailija ja 20-vuotiaana olin aikeissa liittyä keskiaikaseuraan mutta meni pupu pöksyyn. . Ajattelin että olen friikki  Grin kukaan ystävistäni ei ymmärrä tai jaksa kuunnella vouhotustani keskiajan vaatteista, tavoista ja pakanauskonnoista... Vielä nyt 28v haaveilen järjestäväni keskiaika teemabileet mutta sisimmässäni tiedän että olen ainoa joka asiasta vilpittömästi innostuu..

Pitkän sepustukseni jälkeen kysynkin onko teillä muita tällaista palavaa halua/kaipuuta jonnekin tiettyyn aikaan/paikkaan/kulttuuriin mitä ei maallikonjärjellä voi selittää. Onko ollut tunne että kuulut oikeasti eri aikaan ja paikkaan, muukalaisena tässä hulabaloossa? Vai olenko tosiaan friikki  Grin
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012 12:57:31 kirjoittanut Lilim* » tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
Iko
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106


Profiili
« Vastaus #1 : 22.08.2012 13:37:41 »

Ehkä joskus luet vielä akasha-kronikkaa  Smiley
tallennettu
Lilim*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 268



Profiili
« Vastaus #2 : 22.08.2012 14:33:27 »

Ehkä joskus luet vielä akasha-kronikkaa  Smiley
No se vasta olisikin jotain  coolsmiley

Lapsuuteen en totisesti minäkään kaipaa. Regressioterapiaa olen kokeillut nuorempana muttei siitä mitään tullut kun en pystynyt rentoutumaan, heti kun aloin "vajoamaan" niin keho veti luukut kiinni ja palautti väkisin nykyhetkeen. Ehkäpä olin liian raakile silloin vielä saamaan selville jotain. Sitä pitäisi keskittyä nykyhetkeen ja kai tulevaisuuteenkin mutta se on aina ollut mulle kovin haastavaa. Joskohan ne kohta keksisivät aikakoneen  Wink
« Viimeksi muokattu: 22.08.2012 14:36:00 kirjoittanut Lilim* » tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
Eileithyia
Astroholisti
*****
Viestejä: 1233


Jebah


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 22.08.2012 21:09:18 »

Ymmärrän täysin mistä puhut.  Smiley  Itsekkin olen päivitellyt sitä, että saisivat keksiä sen aikakoneen.. Mutta no. kyllä minun tässä ajassa on ihan hyvä, olla vapaa tekemään mitä lystää ja vaatteetkin on kivoja jne. Mutta voi, kaikki on niin rumaa nykyään. Kaameata arkkitehtuuria, autoja ja saasteita.  Sad Minä en kestä, jos ympäristö ei miellytä silmää.

On montakin aikakautta johon haluaisin palata. Ei niistä tässä sen enempää. Sanotaan näin että historia 50-luvusta alaspäin kiehtoo muodossa tai toisessa.
tallennettu
Kalevanneito
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 356


Oman tien kulkija - Etsijä


Profiili
« Vastaus #4 : 26.08.2012 23:48:09 »

No mä fanittaisin keskiaikabileitä ja oon jo runsaat nelikymppinen. Mua on aina kiehtonu kelttiläisyys. Druidit, Stonehenge ja koko Brittein Saaret. Mutta jos haluaisin johonkin aikaan niin niin pitkälle tulevaisuuteen jotta ihmiskunta on vallottanu avaruuden ja matka Marsiin on yhtä tavallinen ku täältä Seinäjoelle.
tallennettu

Joka päivä maailma syntyy uudestaan sille, joka suhtautuu siihen oikealla tavalla.
James Russell Lowell
Iko
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106


Profiili
« Vastaus #5 : 28.08.2012 20:54:15 »

Kun olin nuori, niin kaksi isoa pulipäätä sanoi minulle ettei ajassa voi matkustaa ... tarkoittivat vissiin ettei sellaista konetta voi tehdä  crazy2
tallennettu
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #6 : 16.12.2013 11:11:07 »

Mulla on kanssa joku kumma kaipuu jonneki menneeseen, jota en osaa selittää. En osaa kertoa aikaa, enkä maailmaa, mutta tiedän vaan, että jossain tuolla oli..  Undecided
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Kesäyön Usva
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 80


Profiili
« Vastaus #7 : 17.12.2013 13:21:56 »

Ihan on tuttua kauraa.
Mä olen ollut jo alle teini-ikäisestä lähtien sitä mieltä että olen syntynyt sata vuotta liian myöhään. Rakastin lapsena Täällä pohjantähden alla-trilogiaa. Se oli niin tuttua ja turvallista. Inhosin teknisiä vempaimia ja olin sitä mieltä että mun pitäisi olla hoitamassa lehmiä myrskylyhdyn valossa. .. Smiley

Nyt aikuisena henkisyyden myötä olen kiinnostunut kelttiläisyydesta, Irlannista ja kaikesta siihen liittyvästä, sekä muinaissuomen kulttuurista.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 17.12.2013 13:47:44 »

Luulen että suurin syy siihen, miksi en kaipaa menneisyyteen on se, että minulla on muistoja useista aiemmista inkarnaatioista ja myös sangen paskoista sellaisista. Parhaat vanhat muistot minulla on metsästäjä-keräilijänä kivikauden ajan Suomessa - ennen Kristinuskoa ja muuta 'hienoa' Eurooppalaista kulttuuria. Mutta kirjoitetun historian aikana ns. sivistysmaissa meno ei ole  ollut kovinkaan houkuttelevaa.

Eikä niiden ulkopuolellakaan: Esimerkiksi Pohjois-Amerikan tasankointiaanien kulttuurit olivat useimmiten - ja meikäläisellä on sieltä parikin todella paskaa inkarnaatiota - paitsi naisten helvettejä, myös pahasti vahvuuteen sairastuneita kulttuureja. Se on sitten ihan se ja sama, vaikka olisi ollut miten hieno luontoyhteys ja luonnon kunnioitus, jos normaali tapa on kiduttaa viholliset kuoliaiksi jos vangiksi saadaan ja ihailla eniten niitä, jotka eivät inahdakaan kidutuksen aikana.

Sitten on vielä historiantuntemuksen perspektiivi: En löydä menneestä maailmasta - tunnetun historian ajalta siis - ainuttakaan ajankohtaa, jossa ei olisi jotain kertakaikkiaan perustavanlaatuista vialla niin, etten moisessa maailmassa haluaisi elää. Esihistoria, aika ennen maanviljelyksen alkua, onkin sitten ihan toinen juttu, mutta siitä ei kirjoitettua historiaa siis ole. Sieltä ovat peräisin minun parhaat muistoni aiemmista inkarnaatioista, mutta en minä kyllä sinnekään halua palata.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #9 : 17.12.2013 18:56:33 »

Luulen että suurin syy siihen, miksi en kaipaa menneisyyteen on se, että minulla on muistoja useista aiemmista inkarnaatioista ja myös sangen paskoista sellaisista.

Esimerkiksi Pohjois-Amerikan tasankointiaanien kulttuurit olivat useimmiten - ja meikäläisellä on sieltä parikin todella paskaa inkarnaatiota - paitsi naisten helvettejä, myös pahasti vahvuuteen sairastuneita kulttuureja. Se on sitten ihan se ja sama, vaikka olisi ollut miten hieno luontoyhteys ja luonnon kunnioitus, jos normaali tapa on kiduttaa viholliset kuoliaiksi jos vangiksi saadaan ja ihailla eniten niitä, jotka eivät inahdakaan kidutuksen aikana.

Riippuu varmasti paljon mihin vertaa ja mikä on se hlökohtainen "ihanne".
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5933



Profiili
« Vastaus #10 : 17.12.2013 21:17:56 »

Mää kaipaan tulevaisuutta, jos jotain kaipaan.
Toisaalta, tää hetki on niin täynnä, ettei tässä jouda mihkään kaipaamaan.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 18.12.2013 10:27:47 »

Riippuu varmasti paljon mihin vertaa ja mikä on se hlökohtainen "ihanne".

Kun se henkilökohtainen ihanne on ihmisoikeuksien julistus, sisältäen uskonnonvapauden, naisten tasa-arvon ja sen ettei seksuaalivähemmistöjä syrjitä, niin ymmärtänet että koko kirjoitetun historian aikana juuri nyt on se hetki jolloin elän mieluiten.   Wink
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #12 : 18.12.2013 13:15:25 »

Riippuu varmasti paljon mihin vertaa ja mikä on se hlökohtainen "ihanne".

Kun se henkilökohtainen ihanne on ihmisoikeuksien julistus, sisältäen uskonnonvapauden, naisten tasa-arvon ja sen ettei seksuaalivähemmistöjä syrjitä, niin ymmärtänet että koko kirjoitetun historian aikana juuri nyt on se hetki jolloin elän mieluiten.   Wink

Nykyajassa on kyllä paljon kaikkea hienoa, mitä pidetään ehkä jo niin itsestäänselvänä, ettei tajuta mitä haikaillaan kun sanotaan menneiden olleen paremmin. Mutta joka ajassa hyvät ja huonot jutut, niin aina.



Lueskelin tuossa lehteä, jossa oli juttua vanhoista kasvatusopeista. Kertoo ehkä jotakin suomen kulttuurista, että 60-70 -luvulla vauvaa ei saanut ottaa liian usein syliin, jottei hemmottele tätä liikaa..
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #13 : 18.12.2013 17:21:20 »


Lueskelin tuossa lehteä, jossa oli juttua vanhoista kasvatusopeista. Kertoo ehkä jotakin suomen kulttuurista, että 60-70 -luvulla vauvaa ei saanut ottaa liian usein syliin, jottei hemmottele tätä liikaa..

En tiedä, onko meidän äiti sellaisia oppaita lukenut, mutta itse en tosiaan muista koskaan olleeni äidin sylissä. Ehkä se sylihoito loppui viimeistään siinä vaiheessa, kun pikkuveli syntyi (vajaat kaksi vuotta minun jälkeeni).
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
ancelica
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 294



Profiili
« Vastaus #14 : 24.12.2013 03:01:20 »

Kaipaan valtavasti menneisyyttä, uskon kaipaavani joitain entisiä inkarnaatioitani, erityisesti sellaisia joissa olin etuoikeutettu ja mies. Puhtaampaa luontoa, kaikkialla maailmassa missä olen elellyt. Naisinkarnaatioista en muista mitään hyvää. Naisten huono asema ja huono terveydenhuolto mitkä johtivat varhaisiin kuolemiin. Naisten elämä on ollut, ja on tietenkin nykypäivänäkin suurimmassa osassa maailmaa, olla synnytyskoneena ja kuolla synnytykseen tai komplikaatioihin. Kaipaan eteläisen Euroopan maita, Ranskan ja Italian tunnen vahvasti kodikseni, kuten muinaisen Egyptinkin. Teininä oli se intiaani-vaihe, mutta se taisi olla naiselämä nykyisen Kanadan intiaanina, muistan sen kylmyyden, ja siksi en ole viihtynyt tässä elämässä Suomessa, vaikka tänne olenkin jämähtänyt vasten tahtoani (  aurinko 4 H Sad sieltä ei meinaa päästä pois.) Tulevaisuutta en odota, koska ahdistaa tämä liikakansoitus. Lapsuuttani en kaipaa, silloin oli tylsää, nuoruutta kaipaan niin, että haluaisin aikakoneella sinne takaisin ja elää muutamat tapahtumat uudelleen, koska ne eivät tule toistumaan. Nykyhetki on 'veitsenterällä' - maailmantalous, liikakansoitus, saasteet, ilmastonmuutos.  vesimies aurinko aspect_con kuunsolmu minun pitäisi kai olla innoissani nykyhetkestä ja tulevaisuudesta, varsinkin avaruusajasta joskus tulevaisuudessa, mutta olen pessimisti maailman parantumiseen ja ihmisten henkistymiseen.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: