Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ex-vegaani kertoo miksi ei enää ole vegaani  (Luettu 20306 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #15 : 18.05.2015 11:39:42 »


(Nämä tismalleen samat argumentit on muuten käyty jo läpi vaikka kuinka monessa ketjussa vaikka kuinka monta kertaa aikaisemmin. Eivät ne mihinkää muutu vaikka ketjun otsikko onkin taas uudenlainen...)

Ei se minua ainakaan haittaa. En usko, että likikään kaikki tämän foorumin osanottajat
pitävät näkökantojasi jonakin puolijumalan tekstinä tai lopullisena totuutena...

 :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #16 : 18.05.2015 11:45:27 »

Ei se minua ainakaan haittaa. En usko, että likikään kaikki tämän foorumin osanottajat
pitävät näkökantojasi jonakin puolijumalan tekstinä tai lopullisena totuutena...

Minusta ei ole mukavaa se, että asialla täytyy sotkea jokaikinen ketju jossa puhutaan lihan syömisestä.

Mitenkäs jos sille perustettaisiin ihan oma ketju? Vaikka otsikolla 'lihan syömisen etiikka tahi sen puute' tms? Niin että nämä lihan syömisen terveysvaikutuksiin liittyvät ketjut voisivat pysyä aatteellisista lausunnoista a-la- Oikeutta Eläimille ry vapaina...
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #17 : 18.05.2015 11:52:12 »

Ei se minua ainakaan haittaa. En usko, että likikään kaikki tämän foorumin osanottajat
pitävät näkökantojasi jonakin puolijumalan tekstinä tai lopullisena totuutena...

Minusta ei ole mukavaa se, että asialla täytyy sotkea jokaikinen ketju jossa puhutaan lihan syömisestä.

Mitenkäs jos sille perustettaisiin ihan oma ketju? Vaikka otsikolla 'lihan syömisen etiikka tahi sen puute' tms? Niin että nämä lihan syömisen terveysvaikutuksiin liittyvät ketjut voisivat pysyä aatteellisista lausunnoista a-la- Oikeutta Eläimille ry vapaina...

Vegaani voisi perustella vegaaniuttaan mm. sillä, että jos lihat sun muut lennätetään tuhansien
kilometrien päästä, niissä taitaa olla melkoinen hiilijalanjälki.

Vai saako tuon otsakkeesi puitteissa esittää vain vegaaniuden vastaisia argumenttejä?

 Shocked
tallennettu
Tigerwoman
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 293


Profiili
« Vastaus #18 : 18.05.2015 11:56:01 »

Lihansyönti kasvattaa hurjasti myös vesijalanjälkeä.

Oman vesijalanjälkensä voi testa täällä
www.vesijalanjalki.fi

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #19 : 18.05.2015 11:58:04 »

Lihansyönti kasvattaa hurjasti myös vesijalanjälkeä.

Mutta millä tavoin kasvatetun lihan syöminen? Jälleen se ongelma, että kaikki lihatuotanto oletetaan feed-lot tyyppiseksi.

Ja toistan pyyntöni, että tämä ketju pysyisi lihansyönnin TERVEYSVAIKUTUKSIA koskevana ja että lihansyönnin ettisille- ja ympäristövaikutuksille perustettaisiin ihan oma ketju niitä varten, jotka (jälleen kerran...) haluavat käydä läpi nämä ihan samat argumentit.

Please?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #20 : 18.05.2015 12:03:12 »

Vegaani voisi perustella vegaaniuttaan mm. sillä, että jos lihat sun muut lennätetään tuhansien
kilometrien päästä, niissä taitaa olla melkoinen hiilijalanjälki.

Pointti: Jo pari vuotta sitten oli tuolla Briteissä tutkittu asiaa: Pakkaskontissa konttilaivalla Uudesta-Seelannista saapuvan lampaanlihan hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi, kuin Briteissä koko elämänsä eläneen lampaanlihan.

Lihaa ei tietääkseni edes lennätetä...

JA PERUSTAKAA TÄLLE AIHEELLE 'LIHANSYÖNNIN ETIIKKA' SE OMA KETJU! TÄMÄN KETJUN AIHE ON LIHAN SYÖNNIN TERVEYSVAIKUTUKSET!
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ginger86
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 158


Profiili
« Vastaus #21 : 08.06.2015 20:06:46 »

Tänään entinen lakto-ovo-vegetaristi päätyi taas lihan pariin, kun lautaselta löytyi poroa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Raskauden aikana iskeneet lihanhimot yltyivät niin voimakkaiksi, että selvästi kehoni yritti viestiä jostakin puutostilasta. Päätin taas alkaa syömään eettistä lihaa, ja sainpa tietää vastikään, että juuri nuo lihatuotteet (riista ja lammas) sopivat paimentolaistyyppiselle b-veriryhmälle erityisen hyvin. Ajattelin kokeilla veriryhmädieettiä, sillä osittain olin sen teorian mukaan minulle sopivan ruokavalion pariin jo hakeutunutkin. Ehkäpä siinä on siis jotakin perää, kokeilemallahan se selviää!
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #22 : 09.06.2015 09:32:37 »

Niin se masu-asukki sitten esittää ilmeisesti vaatimuksensa kovalla äänellä.  Smiley

Edullisin riistatyyppinen liha jota olen itse löytänyt, on saksanhirvikäristys jota Prismasta saa olikossenyt 800 g pussissa, eli kilohinta on jotain kympin tienoilla muistaakseni. Uusseelantilaista saksanhirveä, eli elänyt luonnolaitumella luonnonkasveja syöden. (Poro on aika kallista ja osa poroista saa nykyään soijarehua, kun niitä kasvatetaan kovan kysynnän vuoksi enemmän kuin jäkälää kunnolla riittää.)

Noudatan aika lailla itse tuota veriryhmäruokavalioa myös ja kuten sinäkin olen B. Systeemi tosin on aika uusi, eli veikkaan että se ei ole ihan tarkka: Olen kuullut ihmisten syövän ihan ongelmattomasti myös asioita, joiden ei pitäisi heille sopia. Mutta minuun kyllä pätee aika hyvin. Siinä tosin saa syödä itselle sopivia viljoja, eli kauraa en kyllä syö vaikka saisinkin, kun en sitä oikein mihinkään tarvitse.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ginger86
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 158


Profiili
« Vastaus #23 : 09.06.2015 12:07:56 »

Todellakin, tästä lapsesta tulee kyllä lihansyöjä! Grin

Niin, poro on kallista, mutta tuolla minun kotiseudullani en ainakaan ole kuullut poroja ruokittavan soijalla. Se nyt päätyi tähän hätään nopeimmin lautaselle: Torstaina on luvassa ihan suomalaista hirven jauhelihaa, kun vanhempani lupasivat lahjoittaa osan varastoistaan minulle. Pitää vain opetella tekemään siitä jotakin, en nimittäin ole aiemminkaan osannut tehdä muuta, kuin käristystä. Muistelinkin sinun maininneen tuosta saksanhirvestä ja sitä ajattelin ostaa sitten, kun nuo omat lihat loppuvat.

Minulle kaura taas sopii erityisen hyvin: Kuulemma lapsuudenaikaisia vatsavaivojani hoidettiin kauravellillä, kun mikään muu ei auttanut. Vieläkin suosin viljoista juuri kauraa, ihan luontaisesti. Muuten olen viljojen käytön karsinut minimiin -tosin spelttiä käytän myös toisinaan, ja senkin pariin hakeuduin ihan vaistonvaraisesti. Kyllä keho aika hyvin kertoo tarpeensa, pitää vain osata kuunnella.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 09.06.2015 12:18:17 »

Suurin osa poroista syö edelleen jäkälää, eli varsinkin jos tiedät mistä/keneltä se poro tulee, niin sillä tavoin saa sitten luonnollista ruokaa syönyttä poroa. Marketista poroa ostavan tilanne taas on toinen...

Minua rupesin närästämään kauralesepuuro, sen vuoksi lopetin. Enkä enää kaipaa sitä ollenkaan, uusi suosikki on munavelli. (Voita, kananmunia, kuohukermaa: Voi sulatetaan kattilassa ja sitten sinne sekaisin vatkatut munat ja kerma, kypsennellään koko ajan vatkaten miedolla lämmöllä muutama minuutti.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: