Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 5/2 paasto!  (Luettu 130628 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #90 : 27.04.2013 09:51:44 »

Et tuliskaan. Mun allergiat (siitepöly sekä huonepöly) katosi täysin neljäksi vuodeksi kun söin pelkkää intialaistyylistä kasvisruokaa. Sit aloitin uudestaan sekasyömisen ja ne tuli pikkuhiljaa takasi homealtistuksen kera.
Viime vuonna oli älyttömästi koivun siitepölyä mutta ei minkäänlaista reagointia mulla siihen. Nyt kuitenkin a-testeissä todettu vahva koivuallergia kaiken muun mukavan lisäksi.Stressillä on suuri vaikutus todellakin

Gluteeniton linja jatkuu samoin ihon rasvoittuminen ja hikoilun lisääntyminen jopa haju on muuttunut.

Pari AV-vinkkiä liialliseen hikoiluun, vaffalla intialaisaksentilla:

http://www.homeveda.com/other-conditions/natural-ayurvedic-home-remedies-for-sweating-disorder-hyperhidrosis.html

Olisi tuiki merkillistä, jos nuo aikuisten oikeesti toimisivat, LoL!    crazy2
 
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #91 : 27.04.2013 15:03:53 »

Kyse ei ole hikoiluhäriöstä vaan ihon rasvoittumisesta joka on muuten varmaan sinkinpuutetta. Aloitin tänään kuurin
Mitään hikoiluhäiriötä mulla ei ole mutta ei ole aiemmin myöskään pettänyt dödö kuten tällä viikolla jolloin haistoin oikeen hien. Olen neutraltuoksuinen ja häiriinnyin heti tosta hikikokemuksesta. Ei ole normaltila jos haisee. Sanotaan ettei ihminen haista omaa ominaishajuaan mutta kyllä sellanen pitäis huomata jos itsestä lähtee joku lemu.
Kiitos sidis linkeistä. Pitää tutkia pitta-ruokavaliota vielä ja saada keho emäksisemmäks. Kuivatut viikunat balansoi happamutta
Samoin kuin lisätä liikuntaa. Tää jalka on saatava kuntoon että pystyy liikkumaan. Viime yönä mulla oli viina-kaalikääre sidottuna nilkan ympärille ja kas kas, turvotus on laskenut yön aika. Oudon tuntuinen kyllä vieläkin
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #92 : 27.04.2013 18:05:37 »

Löysin tämmösen..http://ukkram09.puheenvuoro.uusisuomi.fi/136433-ihottumat-ja-kortisonivoiteiden-teho 
Jos sulle pikkari.... ois jotakin hyötyä. smitten
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #93 : 28.04.2013 02:58:57 »

Kiitos sinullekin ystäväin  Smiley Ihmetyttää niin kovin miten tää mun keho muuttuilee niin usein toiminnoiltaan.
Viimeisimmän vrk:n aikana en ole haistanut mitään ihmehikeä eikä ihosta ole pukannut ylimääräistä talia ulos.
Mua oikeesti kuvottaa rasvoittuva iho mutta nyt taas rauhoittui kun lähdin ulos. Ei normaali-ihminen muutu erilaiseksi näin nopeesti. Mun mies kutsui hypridiksi  Cheesy
Nää oudot oireet ei tule pelkästään ruokavaliosta vaan taustalla vaanii vieläkin psyykkiset jutut, stressi ja aivan järjetön kaipuu iholle, kaikin tavoin.
Alakertaan on muuttanut uusi ihminen joka piti sellaiset lauantai-illan seksisirkukset että katosin taas yöhön tapaa ystävää ihan vaan välttyäkseni kuulemasta enempää.
Paasto kuin paasto - vaikuttaa juu. Kunhan oppis sen oman mikä sopii ihan joka kohdalle. Noita suuntaa-antavia ohjeita kannattaa kuitenkin lukee oikein. Oma keho on paras mittari
Esimerkki. Tunsin että mun elimistö kaipaa proteiinia mut ei lihaa. Ostin kaksi purkkia raejuustoa katsomatta edes ovatko hylaa. Söin sellaisenaan puolitoista purkkia ja sit huomasin että sisältää laktoosia kun luin tarkemmin
Minkäänlaisia vatsaoireita ei ole tullut vaikka mulla pitäis edelleen olla laktoosi-intoleranssi

Mielen voimaa tässäkin tarvitaan. Ihminen on uskomattoman hyvä sisäistämään negatiivista informaatiota lääkäreiltä ym hoitotasolta kyseenalaistamatta sitä samoin kuin erilaisilta oppi-isiltä tulleet ikivanhat opitkin.
Intuitio hoi!
Tietenkin kannattaa kuunnella asiantuntijoita, kanssakulkijoita sekä muita tiedonjakajia mutta tärkein tieto on omassa kehossa ja ennen kaikkea siinä että oppii kuulemaan kehoaan.
Olin tosi yllättynyt kyllä tosta laktoosijutusta koska luulin että suolistossa on jotain häikkää kun gluteenikin kielletään. Kannattaa tehdä ihmiskokeita itsellään mutta varovasti toki.
Ihmisillä kun on erilainen imeyttämiskyky itse kullakin mitä suustaan alas laittaa.

Mä paranisin varmaa 70% jos nyt olis shampanjaa ja täydellinen rakastaja
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #94 : 28.04.2013 10:51:31 »

Kiitos ..ystäväin. smitten
Mulla tuli tästä mieleen. Cheesy .Mä paranisin varmaa 70% jos nyt olis shampanjaa ja täydellinen rakastaja :Smiley
Et vappuhan on tulossa..  :Smiley smitten
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #95 : 28.04.2013 18:41:14 »

No niin on ja me lähdetään kuoleman silminnäkijän kanssa jonnekin kimpassa. Meistä on tullu hyvät kaverit alle kuukaudessa  Smiley Soitetaan joka päivä ainakin kerran ja ollaan nähty pari kertaa viikos. Ihan kun mulla olis veli  Cheesy

Kummallista oli toi ihojuttu. Huomasin heti herättyäni ettei ole sellanen nihkeä olmi olo ja rintakehä oli jopa hieman kuiva. Mikä ihmeen purkaus se oli? HYI!!! Sinkkikuuri jatkukoon ja on mulla varmaan muitakin vajareita
Yksin on vaan niin tylsä kokata kun tottui tekee toisen kanssa yhdessä. Tosin ei ollu alkuvuodesta kyllä ruokahaluakaan. Tosiaan aion tutkia tarkemmin auyervedaa
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #96 : 29.04.2013 16:08:17 »


Pittaa 66%, Vataa 55% ja Kaphaa 58%.
Tunnistin toki itsessäni aika paljon tulkinnoissa mainittuja asioita, mutta voihan voi. Että reilu 3/4 osaa ylimääräistä. Ois ne prossat voinut jollekin toiselle antaa. Mulle riittäis olla 100%nen yksilö.
 Cheesy  Lips Sealed  2funny

NBD, mutta mielestäni ainakin suomenkieliset saitit saisivat käyttää oikempaa muotoa 'vaata' pro 'vata', koska
suomalaisten on mitä helpointa tajuta tuon sanan oikea ääntämys. Emmehän halua olla mitään Vatasia, vai??  

 Grin

Vatanen on hauska veikko! Meill ollu aina helppo hänen kanssaan keskustella. AV onkin yks harvoista ukkeleista, jotka ei koko ajan varottele mun raskaasta kaasujalasta. Ambulanssilääkärit ja komisariot sekä rallikuskit tykkää istua kyytissä, kun ei tartte alkaa pyöritellä peukaloita, vaan matka joutuu. Ajoonhan ne autot on tehty, eikä liikenteessä esiteltäväksi - messut ihan erikseen.

Ai niin. Kysyit: Emmehän tahdo olla mitään Vatasia? Ee-ei mulla mitään Vatasia vastaan ole. Ari on fiksu mies. Kohtelias ku mikä. Ymmärtää puhua automimmille auto-kieltä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013 16:13:15 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #97 : 29.04.2013 16:09:43 »


Pittaa 66%, Vataa 55% ja Kaphaa 58%.
Tunnistin toki itsessäni aika paljon tulkinnoissa mainittuja asioita, mutta voihan voi. Että reilu 3/4 osaa ylimääräistä. Ois ne prossat voinut jollekin toiselle antaa. Mulle riittäis olla 100%nen yksilö.
 Cheesy  Lips Sealed  2funny

NBD, mutta mielestäni ainakin suomenkieliset saitit saisivat käyttää oikempaa muotoa 'vaata' pro 'vata', koska
suomalaisten on mitä helpointa tajuta tuon sanan oikea ääntämys. Emmehän halua olla mitään Vatasia, vai??  

 Grin

No niin, olihan sitä kaphaa 58%. oikein muistin. Ja miksen vois lukee Vatasta kuin avointa kirjaa. Vataakin 55%. Ei ihme, automimmi.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013 16:12:30 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
8.matkustaja
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23


Profiili
« Vastaus #98 : 05.05.2013 12:34:27 »

Vaihtelee tosi paljon - joskaa ei fyysisen rasituksen perusteella vaan ihan muuten vain. Keskiverto varmaan semmoinen 3000 päivässä, iso vaihteluväli luultavasti 2500 - 3500. Olen pitkä ja minulla on lihasmassaa keskivertonaista enemmän. 70% kaloreistani tulee rasvasta, 15% hiilihydraateista ja 15% proteiinista. Ja tuohon hiilarimäärään mahtuu sitten reippaasti yli sen puolen kiloa vihanneksia päivässä, prodea menee THL:n suosituksen mukainen 1-1,5 g/painokilo päivässä. Olen siis LCHF syöjä, eli rasvapainotteinen ruokavalio.

On niin helppoa sanoa, että "syön 70% päivän kaloreista rasvana. Jos 3000 kcal pitää nauttia päivässä, niin sehän tekee 2100 kcal rasvoina.

Oliiviöljyksi käännettynä se tarkoittaa 233 grammaa öljyä.  Jos tuo rasvamäärä nautitaan voina, niin liki 300 grammaa pitää mättää naamariin....

Kun oikeasti meillä on aika harvoja ruokalajeja, jotka on 100% - tai edes 70%:sti rasvaa, niin mitenkä sinä Eklektikko oikein käytännössä huolehdit että se päivän rasvaosuus nousee 70%:iin? Tuo seikka minua on aina kiinnostanut ihmisissä, jotka kertovat syövänsä päivän energiat rasvoina - että mitenkä se käytännössä tapahtuu.

Luonnonmukaiseen ruokailuun on kait aika turha vedota tuolla syömistavalla? Vai elivätkö esi-isämme juomalla oliiviöljyä suoraan pullosta??
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #99 : 06.05.2013 10:11:23 »


On niin helppoa sanoa, että "syön 70% päivän kaloreista rasvana. Jos 3000 kcal pitää nauttia päivässä, niin sehän tekee 2100 kcal rasvoina.

[tästä poistettu osa jota en kommentoi)

Luonnonmukaiseen ruokailuun on kait aika turha vedota tuolla syömistavalla? Vai elivätkö esi-isämme juomalla oliiviöljyä suoraan pullosta??

Ensin kommentti tavasta jolla lainaat tekstiäni:
Lainasit tekstistäni osan, jossa sanoin 3000 kaloria, vaikka siinä samassa viestissäni alla oli KORJAUS, että ei 3000 vaan pikemminkin 2500 kaloria päivässä. Sen jätit lainaamatta. Tarkoituksellista vaiko vahinko? Joka tapauksessa kysyt kysymystä, joka ei ole relevantti ja ihan siinä pari riviä alempana olisi ollut se korjattu lukema 2500 kaloria.

Oliiviöljyä käytän erittäin vähän, se ei ole olennainen ollenkaan tässä kuviossa. Sitä menee muutama ruokalusikallinen viikossa paistamiseen silloin, kun tarvitsen paistamiseen sopivaa lämpötilaa jonka saan voi-öljyseoksella. Saan suurimman osan kaloreistani luomumaitorasvasta. En ole paleo, vaan paimentolais-paleo.  Kysymyksistäsi huomaa, että et ole koskaan laskenut ruokiesi makroravinteita ja luulet että rasvaa ei saa muualta kuin voista ja oliiviöljystä: Tiedoksi että kuohukerman rasvaprosentti on 35-38 ja makadamiapähkinässä on peräti 70% rasvaa, josta merkittävä osa tyydyttymättömiä rasvahappoja - ne on turvallisinta saada kokonaisista pähkinöistä, sillä härskiintynyt monityydyttymätön rasvahappo on sellainen myrkky, että oksat pois.

Tässä yksi esimerkkipäivä, syöty 2 ateriaa. Aamukahvissa 1-1,5 dl kuohukermaa ja lisänä raakakaakaopapuja. Päivällä kefiiri-yosa-makadamia-pöperö, illalla valurautapannulla voissa paistettu jauhelihaa-punasipulia-punakaalia-ruoka, jossa toinen desi (tai puolikas) kuohukermaa ja ne pari goudaviipaletta. Nautitaan kefiirin ja salaatin kanssa. Ja tämä onkin näköjään sitten sellainen 3000 kalorin päivä, kun kerran sellaisen halusit.  Grin  (HH=hiilihydraatit, R=rasva, P=proteiini)

Voi normaalisuolainen 80% 50 g, 360 kcal,    HH 0,5 g   R 40 g   P 0,5 g   
kuohukerma, luomu (Arla) 200 g, 700 kcal   HH 6 g   R 72 g   P  5 g
jauheliha naudan, 17% rasvaa 200 g,  455 kcal HH 0 g   R 34 g       P 38 g
punasipuli 50 g 14 kcal, HH 2,4 g   R 0,1 g  P 0,7 g
punakaali 300 g  67 kcal, HH   10,5 g R0,6 g   4,7 g
Yosa probioottinen kauravalmiste Punaiset marjat 125 g, 76 kcal, HH   16,3 g, R   0,6 g, P   0 g
macadamia-pähkinä 100 g, 718 kcal, HH   5 g,   R 76 g,   P 7,9 g
Kefiiri (täysmaitoon) 500 g,  332 kcal, HH   22,5 g, R   17,5 g, P   21 g
friseesalaatti 100 g,  11 kcal, HH 1 g, R   0,2 g, P   1,1 g
Gouda 27% 40 g,  134 kcal, HH 0 g, R   10,8 g, P   9,2 g
Kaakaopapu 20 g 114 kcal, HH 4,9 g, R   10,6 g, P   2,9 g

Yhteensä   1685 g   
2981 kcal   
Hiilihydraatteja 69 g      9% päivän energiasta
Rasvaa 262,4 g             79 % päivän energiasta
Proteiinia 91 g             12% päivän energiasta

Eli revi tuosta huumoria. Kaikki luomua paitsi naudanliha (kotimaista kuitenkin - suomalaiset lehmät ovat maailman mittapuulla jotakuinkin luomua vaikkeivät virallisesti sitä olisikaan), kaikki raaka-aineista itse tehtyä - hapatan itse kefiirini kefiirisienellä ja maitona käytän luomua kyytön raakamaitoa.

Tuossa yllä siis sellainen suuriruokainen päivä ja rasvaa melkein 80%, niitäkin minulla kyllä  on, mutta kun käyttää täysrasvaisia ruoka-aineita, on voita vain 50 g ja kuohukermaa se 2 dl. Ja tässä päivässä ei ole tippaakaan oliiviöljyä.

Tuolla määrällä maitorasvaa saan omega3-rasvahappoja niin paljon, että runsas kalansyönti ja kalaöljykapselit eivät ole mahdollisia (eipä kyllä innostakaan), sillä silloin veren hyytyminen vähenisi merkittävästi.

Esi-isämme eivät siis juoneet oliiviöljyä, vaan karjanhoito alkoi alueittain ennen maanviljelystä ja edelleenkin jotkin kansat paimentavat karjaa, sekä keräilevät luonnonkasveja ja maitorasva saattaa olla tärkein rasvanlähde. Paras esimerkki ovat Masait, joilla 5-7 litraa raakamaitoa (aikuisen miehen normi päiväannos Masailla) päivässä tuottaa niinkin matalan kokonaiskolesterolin kuin 3,5.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2013 10:51:39 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #100 : 06.05.2013 10:49:49 »

Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin: Mausteiden merkitystä ravinnossa ei tule ehkä ajatelleeksi, koska niitä käytetään niin pieniä määriä. Useimmat mausteet ovat kuitenkin hyvin ravinnepitoisia ja mausteidenkäyttö monipuolistaa suuresti sitä mikroravinnevalikoimaa mitä ruuastaan saa.

Ylläolevasta puuttuukiin (kiireessä unohtui) mausteet, jotka käsittävät 1 päivän osalta 2 kynttä luomuvalkosipulia, ruususuolaa, sekä ruokalusikallisen 'meat curry masala' maustejauhetta, joka on sellainen melko tavallinen intialainen kombinaatio:
"Coriander, Cumin, Chilli, Turmeric, Black Pepper, Cloves, Fenugreek Leaves, Salt, Nutmeg, Dry Ginger, Cardamom Seeds, Cinnamon, Bay Leaf, Pulse, Fennel, Caraway, Mustard, Garlic Flakes, Onion Flakes, Mace, Cardamom Green, Asafoetida"

(sorry, en jaksanut suomentaa valmistajan sivuilta nappaamaani ainesosalistaa)

Maustakaa siis ihmiset ruokianne iloisesti, ne pikkuruiset ravinnemäärät mausteista tuovat monipuolisuutta ruokavalioon, vaikka määrien perusteella ei siltä tuntuisikaan ja tietenkin sitten reippaasti yrttimausteita myös aina kun siltä tuntuu.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #101 : 06.05.2013 11:11:31 »

Ja vielä siitä eläinrasvan tärkeydestä:
Sillä ne ihmistä edeltävien hominidien aivot kasvoivat meidän mittoihimme. Ja ennen karjanhoitoa metsästäjä-keräilijät käyttivät erittäin tarkkaan nimenomaan rasvan, luut halkaistiin jotta päästiin käsiksi luuytimiin, aivot ja kaikki sisäelinrasvat syötiin myös. Ja ihan varmasti ihminen on kalastanut aina kun on  voinut, kaloista löytyy myös niitä rasvaisia.

Riista on kuitenkin lihan osalta hyvin rasvatonta, niinpä luuydin jne. on käytettävä ja karjanhoito onkin sangen hyvä keino varmistaa korkealaatuisen eläinrasvan saanti, siihen sivuu voi sitten edelleen metsästää ja keräillä. Ei siis ihme, että karjaa on ryhdytty hoitamaan.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
8.matkustaja
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23


Profiili
« Vastaus #102 : 06.05.2013 12:47:27 »

Ihan aluksi, kiitoksia vastauksesta, arvostan sitä!

Ensin kommentti tavasta jolla lainaat tekstiäni:
Lainasit tekstistäni osan, jossa sanoin 3000 kaloria, vaikka siinä samassa viestissäni alla oli KORJAUS, että ei 3000 vaan pikemminkin 2500 kaloria päivässä. Sen jätit lainaamatta. Tarkoituksellista vaiko vahinko?

Vahinko. Sitäpaitsi, kysyin millaisista aterioista tuo 70% rasvan saanti koostuu, joten on lillukanvarsiin sotkeentumista takertua tuohon. Ei ole kovin helppoa koostaa järkeviä aterioita, joissa kaloreista rasvaa on 70%!   Kysymykseen vastaamisen kannalta on siis täysin epäolennaista, onko päivän saantisi 2500, 3000 tai vaikka 4000 kcal. Jos osaa koostaa ateriat 2500 kcalorin päivään - niin 3000 kalorin päivän tekeminen on pelkkää multiplikaatiota - tahi lisää sitten yhden 500 kcal syömistuokion siihen mukaan, eikö?

Joka tapauksessa kysyt kysymystä, joka ei ole relevantti ja ihan siinä pari riviä alempana olisi ollut se korjattu lukema 2500 kaloria.

Once more: kysymykseni pointti on kyllä "miltä näyttää päivän ruokalistasi, niin että kertomasi makroravintoainesisällöt toteutuvat" (ja ilman että touhu menee tosiaan linjalle "juompa tässä hömpsyn oliiviöljyä pullosta/sipaisenpas tässä puoli pakkaa voita naamariin, jotta saan 70% rasvaosuuden täyteen" - sellainen tankkaaminen ei ole ainakaan länsimaissa tunnustettu ateriakokoonpano, jos ymmärrät/haluat ymmärtää mitä tarkoitan!)

Joko voidaan keskustella asiasta ilman että vänkääminen lillukanvarsista muodostuu esteeksi?

Oliiviöljyä käytän erittäin vähän, se ei ole olennainen ollenkaan tässä kuviossa. Sitä menee muutama ruokalusikallinen viikossa paistamiseen silloin, kun tarvitsen paistamiseen sopivaa lämpötilaa jonka saan voi-öljyseoksella.

Sääli. Eikös oliiviöljy ole kuitenkin varsin turvallista todeta terveelliseksi rasvan lähteeksi?  Miksi muuten paistamiseen? Käsittääkseni oliiviöljy soveltuu heikommin juuri siihen paistamishommaan? Hyvälaatuinen kookosöljy tai kirkastettu voi olisi parempi vaihtoehto - myös seesamiöljyt ja avokadoöljy voivat olla käyttökelpoisia.

Saan suurimman osan kaloreistani luomumaitorasvasta. En ole paleo, vaan paimentolais-paleo.  Kysymyksistäsi huomaa, että et ole koskaan laskenut ruokiesi makroravinteita ja luulet että rasvaa ei saa muualta kuin voista ja oliiviöljystä: Tiedoksi että kuohukerman rasvaprosentti on 35-38 ja makadamiapähkinässä on peräti 70% rasvaa, josta merkittävä osa tyydyttymättömiä rasvahappoja - ne on turvallisinta saada kokonaisista pähkinöistä, sillä härskiintynyt monityydyttymätön rasvahappo on sellainen myrkky, että oksat pois.

Kovin on hyökkäävä sävy sulla vastata, kun erehtyy kysymään jotain tarkentavaa. No, jatkan omalta osatani neutraalilla linjalla. Olen kyllä jonkin verran selvillä einesten makroravinnepitoisuuksista. Tahdon huomauttaa sinulle, että kumpikaan, ei kuohukerma eikä makadamiapähkinät ole "aterioita". Ne ovat täysipainoisen aterian ainesosia ehkä - mutta heti kun käytät niitä johonkin ateriaan, tapahtunee makroravinteiden "laimenemista". Tässä meidän keississähän mielenkiintoista on tuo ilmoittamasi "70% rasvatavoite" - jotta pystyisi koostaamaan aterioita, joissa 70% rasvatavoite täytyy, täytyy kaikkien ainesosien olla vähintään tuota 70% luokkaa. Koska useimpiin aterioihin (ruokiin) laitetaan kumminkin jotain muutakin kuin vain "kuohukermaa ja macadamia pähkinöitä", niin tapahtuu väkisinkin sitä rasvaprosentin laimentumista, eikö?

Ilmoitit aiemmin jossain suosikiksesi "sesongin tuoreet mansikat + kuohukerma" (se on muuten minunkin suosikkini, kuohukermassa mukana aitoa vanilijaa tottakai).

Käytän sitä esimerkkinä laimentumisesta - eihän tuo mikään varsinainen täyspainoinen ateria ole mutta ehkäpä jonkun "jälkkäri"?

Oletetaan, että syöt mansikoita kuohukermalla. Pistät aika hurjan määrän kermavaahtoa eli yhtä paljon grammoina (paljon enemmän tilavuutena!) kuin mansikoitakin. Finelin mukaan tällöin saat 85% energiasta rasvoina, joten homma kunnossa.

Vaan oletetaanpa, että pistät suhteet enemmän tavanomaisiksi, vaikkapa niin että kermaa on grammoina vain viidesosa mansikoista. (Silti sitä kermavaahtoa on liki yhtä paljon kuin mansikoita, siis tilavuusmielessä!). Millaiseksi muodostuu makroainejakautuma? 62% rasvoista tulee silloin "vain" rasvoista. Lähellä, mutta ei 70%. Tätä tarkoitan laimentumisella - sinä varmaan tämän toki tiedät ja tajuat, mutta kun näitä lukee muutkin niin pysynevät paremmin kärryillä kun on helposti käsitettävä esimerkki.

Tässä yksi esimerkkipäivä, syöty 2 ateriaa. Aamukahvissa 1-1,5 dl kuohukermaa ja lisänä raakakaakaopapuja. Päivällä kefiiri-yosa-makadamia-pöperö, illalla valurautapannulla voissa paistettu jauhelihaa-punasipulia-punakaalia-ruoka, jossa toinen desi (tai puolikas) kuohukermaa ja ne pari goudaviipaletta. Nautitaan kefiirin ja salaatin kanssa. Ja tämä onkin näköjään sitten sellainen 3000 kalorin päivä, kun kerran sellaisen halusit.  Grin  (HH=hiilihydraatit, R=rasva, P=proteiini)

Voi normaalisuolainen 80% 50 g, 360 kcal,    HH 0,5 g   R 40 g   P 0,5 g   
kuohukerma, luomu (Arla) 200 g, 700 kcal   HH 6 g   R 72 g   P  5 g
jauheliha naudan, 17% rasvaa 200 g,  455 kcal HH 0 g   R 34 g       P 38 g
punasipuli 50 g 14 kcal, HH 2,4 g   R 0,1 g  P 0,7 g
punakaali 300 g  67 kcal, HH   10,5 g R0,6 g   4,7 g
Yosa probioottinen kauravalmiste Punaiset marjat 125 g, 76 kcal, HH   16,3 g, R   0,6 g, P   0 g
macadamia-pähkinä 100 g, 718 kcal, HH   5 g,   R 76 g,   P 7,9 g
Kefiiri (täysmaitoon) 500 g,  332 kcal, HH   22,5 g, R   17,5 g, P   21 g
friseesalaatti 100 g,  11 kcal, HH 1 g, R   0,2 g, P   1,1 g
Gouda 27% 40 g,  134 kcal, HH 0 g, R   10,8 g, P   9,2 g
Kaakaopapu 20 g 114 kcal, HH 4,9 g, R   10,6 g, P   2,9 g

Yhteensä   1685 g   
2981 kcal   
Hiilihydraatteja 69 g      9% päivän energiasta
Rasvaa 262,4 g             79 % päivän energiasta
Proteiinia 91 g             12% päivän energiasta

Ok, kiitoksia tuosta vastauksesta. Tuo on jo paljon valaisempaa kuin heitot. Muutama kommentti:

Aamukahvissa 1-1,5 desiä kermaa..huh huh...  Shocked Kestääkö kysyä paljons sitä kaffia on?  (pitäisikö mieluummina sanoa: aamukermat kahviaroman kera? Smiley

Elikkäs semmoisen huomion panen merkille tuosta sinun päivän "aterioista", että muuten ne vielä menisivät aterioista mutta 70% rasvaosuus ei oikein tule millään täyteen? Sitä kompensoidaan sitten "kermanjuonnilla"?   (Minulle sinänsä sama onko se kermanjuontia vaiko oliiviöljynjuontia - sama idea takana molemmissa - oliiviöljynkin historia on kuitenkin aika vakuuttava - ehkä jopa vakuuttavampi kuin kermanjuonnin/saannin historia...)

Jos nyt mennään hifistelylinjalle ja vedotaan noihin esihistoriallisiin esi-isiimme, niin ei ne kyllä mitään kyytön kermaa pääseet juomaan - jos joivat ylipäänsä?  Todennäköisesti se lypsettävä oli poro tms. puolikesy villieläin. (Älkää naurako - poroja lypsetään vielä nykyäänkin...on muuten tuhtia tavaraa lehmänmaitoon verrattuna!)

Ekletikolle kysymys, kun varmaan tiedät: onko kyytön maito/kerma sitten tätä A1 vaiko A2 sorttia? Onko ylipäänsä edes saatavissa kyytön kermaa? (Litrahinta varmaan mielenkiintoinen?)

Eli revi tuosta huumoria.

Olen kyllä aikas tosikko tapaus, mutta yritetään: Kerroit aiemmin paastoavasi aina "puolillepäivin asti" ja nauttivasi vain aamukahvin "tilkkasen kerman" kera. Kerroit aamukahvin energiasisällön jäävän "50 kilokalorin alle, joka on paaston katkaisun raja". Minä en kyllä mitenkään saa yhtälöä: 50 kcal vs. 1,5 desiä kermaa aamukahvissa toimimaan?

Joten kumpi on totta: sinä paastoat aina puolillepäivin asti vaiko se, että käytännössä katkaiset paastosi aamukermalla? knuppel2

hapatan itse kefiirini kefiirisienellä

Tuo kiinnostaisi itseänikin, olisi sinulla kiinnostusta kirjoittaa pieni johdanto aiheeseen miten siinä pääsisi alkuun? Olen joskus satunnaisesti tehnyt viiliä itse, mutta kefiirin teko itse kyllä kiinnostaisi. Pidän nimittäin sen mausta ja Suomestahan ei saa edes kaupasta kunnon kefiiriä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2013 12:52:14 kirjoittanut 8.matkustaja » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #103 : 06.05.2013 13:53:13 »

Vastauksia:

Lainaus
Sääli. Eikös oliiviöljy ole kuitenkin varsin turvallista todeta terveelliseksi rasvan lähteeksi?  Miksi muuten paistamiseen? Käsittääkseni oliiviöljy soveltuu heikommin juuri siihen paistamishommaan? Hyvälaatuinen kookosöljy tai kirkastettu voi olisi parempi vaihtoehto - myös seesamiöljyt ja avokadoöljy voivat olla käyttökelpoisia.

On se turvallinen ja terveellinen, mutta en erityisesti tarvitse sitä muulloin, kuin silloin kun paistan pihviä, jolle oikea lämpötila saadaan voi-öljyseoksella. Silloin kun teen jauheliharuokaa, tai vaikkapa saksanhirvikäristystä, paistan pelkässä voissa matalammalla lämpötilalla. Itse asiassa pikemminkin haudutan voisulassa, koska sitä voita on niin paljon pannulla.  Grin Avokado ei sovi minulle ollenkaan, ei myöskään seesam, joten en käytä niitä ruokavaliossani niin kokonaisena kuin niiden öljyjäkään.

Vastakysymys: MIksi minun pitäsi syödä linnunsiemen- ja avokadoöljyjä tai enemmän oliiviöljyä, kun en ole sen virallisen propagandan kannalla että eläinrasva tappaa ja tyydyttymätöntä rasvaa pitäisi syödä? Kun en usko ko. paradigmaan, miksi noudattaisin sen ohjeita? Ymmärrän, että ne jotka uskovat, noudattavat. Mutta miksi minun pitäisi?

Lainaus
Tässä meidän keississähän mielenkiintoista on tuo ilmoittamasi "70% rasvatavoite" - jotta pystyisi koostaamaan aterioita, joissa 70% rasvatavoite täytyy, täytyy kaikkien ainesosien olla vähintään tuota 70% luokkaa. Koska useimpiin aterioihin (ruokiin) laitetaan kumminkin jotain muutakin kuin vain "kuohukermaa ja macadamia pähkinöitä", niin tapahtuu väkisinkin sitä rasvaprosentin laimentumista, eikö?

Listasin ne raaka-aineet vain perä-perää, mutta kerroin niitä edeltävässä lyhessä tekstikappaleessa millaiset ateriat niistä koostan: Aamukahvi kermalla ja kaakaopavuilla, päivällä kefiiri+yosa+makadamiapähkinät ja illalla sitten ne loput aineet pannulla paistettuna salaatiin ja kefiirin kanssa. Päivän 5 dl kefiiriä jakautuu niin, että päiväpöperöön 3 dl ja iltaruuan kanssa 2 dl. Ne ovat ne minun täysipainoiset ateriani, joten en ymmärrä kysymystä kun päivän rasvat olivat loppujenlopuksi lähes 80% energiasta.

Lainaus
Käytän sitä esimerkkinä laimentumisesta - eihän tuo mikään varsinainen täyspainoinen ateria ole mutta ehkäpä jonkun "jälkkäri"?
Oletetaan, että syöt mansikoita kuohukermalla. Pistät aika hurjan määrän kermavaahtoa eli yhtä paljon grammoina (paljon enemmän tilavuutena!) kuin mansikoitakin. Finelin mukaan tällöin saat 85% energiasta rasvoina, joten homma kunnossa.

Kyllä, mansikka-aikaan lähes elän kuukauden-puolitoista lähes pelkästään mansikoilla ja kuohukermalla, illalla sitten vain vähän juustoa/pähkinöitä ja salaattia. Ja kyllä, juurkin niin että puoli litraa kermaa vaahtona per 2 litraa mansikoita. Se on se lyhyt mansikkakausi kesällä, niin ne metsästäjä-keräilijätkin söivät kausiruokaa paljon silloin kun sitä oli ja muuta silloin kun sitä ei ollut.

Lainaus
Vaan oletetaanpa, että pistät suhteet enemmän tavanomaisiksi, vaikkapa niin että kermaa on grammoina vain viidesosa mansikoista. (Silti sitä kermavaahtoa on liki yhtä paljon kuin mansikoita, siis tilavuusmielessä!). Millaiseksi muodostuu makroainejakautuma? 62% rasvoista tulee silloin "vain" rasvoista. Lähellä, mutta ei 70%. Tätä tarkoitan laimentumisella - sinä varmaan tämän toki tiedät ja tajuat, mutta kun näitä lukee muutkin niin pysynevät paremmin kärryillä kun on helposti käsitettävä esimerkki.

Mikä oli ylläolevan esimerkin pointti, kun minä EN laita koskaan niitä suhteita tavanomaisemmiksi sen vuoksi, että kroppani haluaa (osaan sitä kuunnella) suhteet juurkin sellaisina kuin ne itse kerroin? Miksi spekuloisin sillä, miten minä saisin haluamani makrosuhteet mansikoita + kermavaahtoa ateriasta, jossa on minun mielestäni kermavaahtoa aivan liian vähän - eli en söisi sellaista annosta? Vai ymmärsinkö ylläolevan jotenkin väärin? Ei minua kiinnosta spekuloida toisten ihmisten antamilla makrosuhteilla, kun en käytä sellaisia vaan päätän omani itse.

Lainaus
Aamukahvissa 1-1,5 desiä kermaa..huh huh...  Shocked Kestääkö kysyä paljons sitä kaffia on?  (pitäisikö mieluummina sanoa: aamukermat kahviaroman kera? Smiley

Lainaus
Kerroit aiemmin paastoavasi aina "puolillepäivin asti" ja nauttivasi vain aamukahvin "tilkkasen kerman" kera. Kerroit aamukahvin energiasisällön jäävän "50 kilokalorin alle, joka on paaston katkaisun raja". Minä en kyllä mitenkään saa yhtälöä: 50 kcal vs. 1,5 desiä kermaa aamukahvissa toimimaan?

Joo, se meni väärinpäin, illalla enemmän aamulla vähemmän; 3 dl kahvia ja 0,5 dl kuohukermaa sekä muutama kaakaopapu. Saattaa sekin tosin periaatteessa paaston katkaista, jos ajatellaan sitä 50 kaloria rajana. Loput kermasta menee iltaruokaan ja loput kaakaopavutkin pikemminkin illalla. Pahoittelen, kirjoitin melko kiireellä kun piti käyttää makrojakaumalaskuriakin siinä sivussa. Silloin kun treenaan 3 tuntia aamulla - viikonloppuna juuri tein näin la ja su - niin silloin 'syön' aamukahvin kanssa koko desin kermaa ja treenaan sillä ilosesti klo 13 lounaaseen saakka. Silloin paastotila ehkä katkeaa, arkiaamuisin kerman määrä on pienempi. Vielä tärkeämpänä kuin paastotilaa, pidän sitä että kalorit aamulla ovat enimmäkseen nestettä, ei kiinteää safkaa - sitä ei vatsani millään halua aamupäivällä, paitsi muutamaa kaakaopapua kahvin kanssa.

Tiedoksi: Hiilihydraattirajoitus tuottaa ilman paastoa saman metabolisen edun, kuin pätkäpaasto. (siitäkin on linkki tässä ketjussa) Niinpä olenkin aika rento sen paaston suhteen, minun kroppani nyt vain ei siedä kiinteää ruokaa ensimmäiseen noin 6 tuntiin heräämisen jälkeen, siinä kaikki.

Tuo oli muuten hatusta revitty esimerkkipäivä, jollaisia voi olla ehkä kolmannes tai neljännes arkipäivistäni. Yleensä syön ylipäätään hieman vähemän, jolloin se kerman määräkin vähenee hiukan. Sitten on lisäksi se, että aterioitteni määrä vaihtelee: Otin tuohon tuollaisen päivän sen vuoksi, että siinä on vähemmän yksittäisiä ruoka-aineita, jolloin makrolaskurin käyttöön ei mennyt niin paljon aikaa. Karkesasti laskien noin puolet päivistäni on sellaisia, jolloin syön kaksi ateriaa aamukahvikerman lisäksi, eli tuollainen tuossa yllä. Toinen puoli päivistäni sitten on sellaisia, joissa tuo illana liha-ateria on vähän pienempi ja syön vielä myöhään iltapalan jossa on kefiiriä, heraproteiinijauhetta, marjoja ja kuohukermaa. Niinä päivinä pääsen lähemmäksi sitä 2 dl päivässä kuohukermaa, kuin tuona esimerkkipäivänä.

Lainaus
Elikkäs semmoisen huomion panen merkille tuosta sinun päivän "aterioista", että muuten ne vielä menisivät aterioista mutta 70% rasvaosuus ei oikein tule millään täyteen? Sitä kompensoidaan sitten "kermanjuonnilla"?   (Minulle sinänsä sama onko se kermanjuontia vaiko oliiviöljynjuontia - sama idea takana molemmissa - oliiviöljynkin historia on kuitenkin aika vakuuttava - ehkä jopa vakuuttavampi kuin kermanjuonnin/saannin historia...)

En ymmärrä??  Shocked Esimerkissäni oli rasvaa päivän kaloreista lähes 80% ja kermaa meni kahviin ja liharuokaan, merkittävä osa rasvasta tuli myös makadamiapähkinöistä, yli 70g. Miten niin ei tule rasvaosuus täyteen? Kyllä tulee ja ateriat ovat minun ja kroppani mielestä aivan täysipainoiset.  Nälkä pysyy poissa 4-6 tuntia vähintään, veriarvot ovat erinomaiset, terveys ja vireystila loistava. (Katson treenileireillä hiilihydraatinpuputtajien meinkiä ja niiden on oltava koko ajan pistämässä jotain suuhunsa, kun nälkä ei pysy pois leivällä ja puurolla kuin 2-3 tuntia kerrallaan.)

Lainaus
os nyt mennään hifistelylinjalle ja vedotaan noihin esihistoriallisiin esi-isiimme, niin ei ne kyllä mitään kyytön kermaa pääseet juomaan - jos joivat ylipäänsä?  Todennäköisesti se lypsettävä oli poro tms. puolikesy villieläin. (Älkää naurako - poroja lypsetään vielä nykyäänkin...on muuten tuhtia tavaraa lehmänmaitoon verrattuna!)

Minä vetoan esi-historiallisiin ihmisiin puolen miljoonan vuoden ajalta makroravinnejakauman ja sellaisten suurten linjojen kuin 'viljat', 'maitotuotteet' jne osalta, en Suomen historiasta. Täysin epärelevantti kommentti vuoden 2013 Suomessa elävälle: Sitä syödään, mikä on juuri sillä hetkellä lähiruokaa. Ei sitä, mikä oli vaikkapa 3000 vuotta sitten lähiruokaa.

Lainaus
Tuo kiinnostaisi itseänikin, olisi sinulla kiinnostusta kirjoittaa pieni johdanto aiheeseen miten siinä pääsisi alkuun? Olen joskus satunnaisesti tehnyt viiliä itse, mutta kefiirin teko itse kyllä kiinnostaisi. Pidän nimittäin sen mausta ja Suomestahan ei saa edes kaupasta kunnon kefiiriä.

Hakaniemen hallin Lentävästä Lehmästä saa kefiiriä. Mutta KAIKKI kaupallinen kefiiri on laimeampaa kuin itse tehty, sillä se on hapatettu kefiirillä, ei sillä itse kefiirisienellä. Samat hyvät mikrobit kuitenkin. Minä sain oman kefiirisieneni toiselta ihmiseltä, se on yleisin tapa saada kefiiri. Googlaile, tutkaile keskustelupalstoja jne. Kefiiristä parhaat löytämäni sivut: http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html

Lainaus
Ekletikolle kysymys, kun varmaan tiedät: onko kyytön maito/kerma sitten tätä A1 vaiko A2 sorttia? Onko ylipäänsä edes saatavissa kyytön kermaa? (Litrahinta varmaan mielenkiintoinen?)

Olen kuullut kahta ristiriitaista väitettä: Että kaikki eurooppalaiset olisivat A1 sorttia ja sitten että kaikki suomalaiset lehmät olisivat 50/50 jakaumalla molempia A1 ja A2 proteiineja tuottavia, paitsi kyytöt ja muu alkuperäiskarja joilla vain sitä A2:sta. Kermana käytän Arla-Ingmanin luomukuohukermaa, joka ei siis ole kyyttöä. Kefiirin teen kyytön raakamaidosta, jonka hinta tonkassa hallista on 11 euroa / 3 litraa.

Muokkaus: Kermanjuonnista kun puhuit, niin hätämuonana kun on kiire se on erinomainen vaihtoehto. Harvoin vain tarvitsen, kun ruokavälit ovat pitkiä ja nälkä ei tule äkisti pakottavana tarpeena ja huonona olona, vaan hyvin rauhallisena "parin tunnin sisään tarttis jotain" ilmoituksena elimistöltä.

En muuten koskaan suunnittele tai laske mitään syömisiäni etukäteen, enkä sitä tuleeko rasvaa miten paljon. Tuollaiseksi 70-80% energiaa rasvasta se vain muodostuu ihan itsekseen, kun kuuntelen mitä kroppa tahtoo. Ajatuskin siitä, että olisi pakko tahallaan juoda kermaa tai huomata että oho, nyt on syötävä paljaaltaan voita kun muuten ei tule oikeat makrot, on suoraan sanoen naurettava. Kun teen vain kuten kroppa ja makuhermot sanovat, tulee sitä rasvaa ilman yrittämistäkin tarpeeksi.

 Esimerkki: Eilen treenileiriltä palattuani en jaksanut kokata ja oli sieltä jäänyt pari keitettyä kananmunaa. Eipä vaan voinut niitä syödä ilman voita, kroppa vaati siihen kananmunaan lisäksi noin 10 g voita per muna. Lisänä oli 50 g salaattia ja 2 dl kefiiriä. Ja ensimmäisestä kananmunasta muuten otin haukun ilman voita, mutta suu sanoi että tähän tarvitaan rasvaa lisää. Sillä tavoin se rasvamäärä minulla muotoutuu, ei suinkaan laskemalla tai punnitsemalla.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2013 14:31:56 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #104 : 06.05.2013 14:32:59 »


Maustakaa siis ihmiset ruokianne iloisesti, ne pikkuruiset ravinnemäärät mausteista tuovat monipuolisuutta ruokavalioon, vaikka määrien perusteella ei siltä tuntuisikaan ja tietenkin sitten reippaasti yrttimausteita myös aina kun siltä tuntuu.

FWIW, ainakin Intiassa käytetään mausteita käsittääkseni ensisijaisesti doshain (dooshain: vaata = tuuli, pitta = sappi, kapha = lima)
tasapainottamiseen ottaen kaiketi huomioon henkilön prakritin, vikritin ja mm. vuodenajan. Esimerkiksi kesä tuppaa lisäämään pittaa,
joten varsinkin pittan hallitsemien tyyppien kandee tuollon nauttia mauista, jotka vähentävät tahi rauhoittavat pitta-doshaa...

 Shocked
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 15
  Tulostusversio  
 
Siirry: