Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 5/2 paasto!  (Luettu 130658 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #75 : 13.04.2013 09:23:38 »


Eikö olisi viisaampaa käyttää vaikka (esim puuro-kauraryyneistä joihin joutunut toista viljaa) sanaa sekoittunut, jollei ymmärrä latinapohjaisten erikoisammatti-sanastojen merkitystä.

No tavallaan, mutta kyllähän tuo kaura, jossa on seassa jotain gluteenipitoista, on keliaakikon kannalta "saastunut"... :Smiley
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #76 : 13.04.2013 09:30:17 »

Totesit vain asian, josta olen foorumilla ennenkin puhunut: eihän tärkkelys nälkää pidäkään kuin pieneksi hetkeksi. Kontaminaatiolla oletan että tarkoitit sitä että kaurassa olisi ehkä gluteenijäämiä. Sillä ei tämän asian kannalta ole mitään väliä, ihan saman saat aikaiseksi taatusti gluteenittomalla puhdaskauralla.

Eli viljat, peruna, sokeri jne. Ne aiheuttavat insuliinineritystä, jonka seurauksena vasta syödyt kalorit humahtavat rasvakerrokseen varastoon sen sijaan, että niitä käytettäisiin tehokkaasti energiaksi. Niinpä sitten verensokeri laskee samantien noustuaan ensin hetkeksi ja siitähän seuraa sitten nälkä. Se on ihan se ja sama mikä puuro on kyseessä: Jos vilja/tärkkelyspainotteisen aterian, niin noin käy. Perunapuurolla kävisi ihan sama kuin kaurapuurollakin.


Olen tämän gluteenittomuuskokeilun aikana syönyt kaksi kokonaista Pirjon Pakarin leipää. Eiköhän
niissäkin mahda olla "kamaa", joka täyttää sinun ylläolevat kriteerisi?

Keuhko-oireet palasivat lievinä vasta eilen, kun olin syönyt yhteensä kaksi lautasellista kaurapuuroa...

http://www.pirjon.fi/gluteenittomat-tuotteet.php
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #77 : 19.04.2013 16:01:08 »

Mulle ei sovi täysin gluteeniton ruokavalio. Kuukaudes lihonut pari kiloa, snadi ummetus ja aivan järkyttävä ihon rasvaisuus. Keliakia-arvo viitealueella joten en tajuu miks se näkijä horisi viljatpoisviljatpois
Tänä viikonloppuna palautan pikkuhiljaa entiseen suuntaan mut ei ihan samaan. Kasviksia, juureksia ehdottomasti lisää. Parsakaali on niin superterveellistä et sitä kannattaa syödä joka päivä vaikkei mikään makunautinto olekaan

tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #78 : 19.04.2013 16:33:55 »

Mulle ei sovi täysin gluteeniton ruokavalio. Kuukaudes lihonut pari kiloa, snadi ummetus ja aivan järkyttävä ihon rasvaisuus. Keliakia-arvo viitealueella joten en tajuu miks se näkijä horisi viljatpoisviljatpois
Tänä viikonloppuna palautan pikkuhiljaa entiseen suuntaan mut ei ihan samaan. Kasviksia, juureksia ehdottomasti lisää. Parsakaali on niin superterveellistä et sitä kannattaa syödä joka päivä vaikkei mikään makunautinto olekaan

Tai sitten sinulle ei sovi ruokavalio, jollaiseksi ruokavaliosi on muotoutunut, kun jätit gluteenilliset tuotteet pois. Gluteeni EI ole ruuansulatuksen edistäjä muutenkaan, syy on siis jossain muussa kuin sen pois jättämisessä. Muutenhan metsästäjä-keräilijät olisivat olleet ummella kaikki ne sadat tuhannet vuodet, jotka ihmiset elivät ennen maanviljelyksen alkamista.  Grin

Esimerkiksi: Liukenemattomat viljakuidut edistävät ruuansulatusta ärsyttämällä suolen seinämää, mikä ei ole suolelle kiva, mutta edistää kuitenkin sitä ruuansulatusta (samalla tavoin, kuin savu edistää yskimistä...). Jos viljakuidut ovat aiemmin olleet sinun ainoa ruuansulatusta edistävä tekijäsi (=muu ravinto huonosti koostettu) niin tottakai ummettaa, jos se ainokainen jää pois.

Yleisin syy ummetukseen kun viljat jätetään pois, on kasvisten ja rasvan liian vähäinen osuus ravinnossa ja myös liian vähäinen nesteensaanti. Itsekin tuossa mainitsit, että kasviksia ja juureksi ehdottomasti lisää. Se yksin saattaa poistaa ongelmat.

Ihon rasvaisuuteen vaikuttaa sekä rasvan määrä että laatu. Oletko vaihtanut uudenlaiseen rasvaan tai lisännyt määrää reippaasti? Rasvoittumisen luulisi tasottuvan ennen pitkää, kunhan elimistö tottuu uuteen ruokavalioon. Se näkijä saattoi sittenkin olla oikeassa ja ummetuksesi syy voi olla ihan jokin muu kuin gluteenin puuttuminen ruokavaliosta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #79 : 19.04.2013 19:59:38 »

No mun "ruokavalio" oli ainakin kolme kuukautta pelkkää jugurttia ja mustikkakeittoa kuolintapauksen jälkeen ja pientä näykkimistä pakosti mitä vaan alas sai.
Tietenkin stressi vaikuttaa koko kehoon, surutyöstä puhumattakaan
Tota savujuttua en kyllä allekirjoita. Olen polttanut tupakkaa (ja muutakin)
yli 20 vuotta ja yskin tosi vähän.
Tarkoittaako että keuhkot ei ole kunnossa?
Mä kävelen nopeeta tahtia hengästymättä enkä käytä hissiä ikinä. Ihan sama loikinko kolmanteen vai kuudenteen kerrokseen, en huohota.
Keho kertoo mitä se tarvitsee. Nyt fysioterapeutti pisti niukan liikunnan kuurille enkä tajua miten olla vielä enemmän paikallaan kun jumitan nyt jo liikaa tän masinan edessä.
Oikea ruoka, mitä sit eri ihmisille tarkoittaakaan, liikkuminen, pitkä syvä uni,päihteitä sopivasti, hiljentyminen ja tyydyttävä seksi on aika simppeli tapa olla happy perustarpeiltaan
Eri elämäntilanteissa ruokavalio muuttuu. Kuolemat ja syntymät siis raskausaika mahd pahoinvointeineen muuttaa normal kuviota jolloin oman kehon kuunteleminen tulee tärkeämmäksi
Tietyllä tavalla sama herkkyys tulis olla arjessa - intuitiivinen tunne oman kehon tarpeille

Unohtui. Eli voita, oliiviöljyä ja kalaöljyä normal päivittäin mutta jätin e-epan nyt pois. Eli tässähän tää kuvio onkin. Miten en ajatellut?
Minimalistisesta takas normaalimpaan ja siitä viljat veks on tietenkin muuttanut koko systeemin erilaiseks. Kiloja saa tulla mutta ei kiiltävää ihoa!!


« Viimeksi muokattu: 19.04.2013 20:07:36 kirjoittanut pikkari » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #80 : 19.04.2013 21:15:03 »

Mulle ei sovi täysin gluteeniton ruokavalio. Kuukaudes lihonut pari kiloa, snadi ummetus ja aivan järkyttävä ihon rasvaisuus. Keliakia-arvo viitealueella joten en tajuu miks se näkijä horisi viljatpoisviljatpois
Tänä viikonloppuna palautan pikkuhiljaa entiseen suuntaan mut ei ihan samaan. Kasviksia, juureksia ehdottomasti lisää. Parsakaali on niin superterveellistä et sitä kannattaa syödä joka päivä vaikkei mikään makunautinto olekaan

Disclaimer: I'm certainly not an expert in aayur-veda (lausu: aajur-veeda).

Jonkin verran aayur-vedaan tutustuneena rohkenen todeta, että sinulla vaikuttaisi olevan "yliannos" kapha-doSaa (kapha-dooshaa).

Resepti kaphaa balansoivaan teehen löytyy mm. täältä (saatat joutua turvautumaan Mr. Dictionaryyn...)

http://altmedicine.about.com/od/healthykitchenrecipes/r/kapha_tea.htm

 crazy2
« Viimeksi muokattu: 19.04.2013 21:16:40 kirjoittanut sideman » tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #81 : 20.04.2013 14:17:28 »

Tää on hyvä www.navadina.net  ja sieltä kehotyyppitesti. Mä oon pitta - tosi kuvaava
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #82 : 22.04.2013 09:01:25 »

Tota savujuttua en kyllä allekirjoita. Olen polttanut tupakkaa (ja muutakin)
yli 20 vuotta ja yskin tosi vähän.
Tarkoittaako että keuhkot ei ole kunnossa?

Ööääöö, anteeksi, se oli analogia:

Tarkoitin sitä, että kun aina hehkutetaan että ne liukenemattomat viljakuidut edistävät ruuansulatusta. Niin edistävätkin, mutta samalla metodilla edistävät, kuin tupakka edistää yskimistä, eli ärsyttävät suolenseinämää ja saavat sen erittämään limaa. Eli ihan yhtä järkevää (eli siis järjetöntä) kuin ehdottaa että jospa yrittäisit lisätä yskimistä ja liman poistumista tupakoimalla, on ehdottaa että jospas edistäisit ruuansulatusta syömällä liukenemattomia viljakuituja.

Puhuin siis vain ruuansulatuksesta ja käytin keuhkot/savu-yhdistelmää analogiana, koska tilanne on sen herkän suolen kannalta samanlainen kun sitä raavitaan sulamattomalla sellukuidulla.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #83 : 23.04.2013 13:41:48 »

Tää on hyvä www.navadina.net  ja sieltä kehotyyppitesti. Mä oon pitta - tosi kuvaava
Kävinpä tekemässä tuon testin.
Löytyi 179%nen persoonallisuus  crazy2 .Enpä enää yhtään ihmettele, miksi olen tällainen.
Pittaa 66%, Vataa 55% ja Kaphaa 58%.
Tunnistin toki itsessäni aika paljon tulkinnoissa mainittuja asioita, mutta voihan voi. Että reilu 3/4 osaa ylimääräistä. Ois ne prossat voinut jollekin toiselle antaa. Mulle riittäis olla 100%nen yksilö.
 Cheesy  Lips Sealed  2funny
« Viimeksi muokattu: 23.04.2013 15:05:23 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #84 : 23.04.2013 14:27:42 »


Pittaa 66%, Vataa 55% ja Kaphaa 58%.
Tunnistin toki itsessäni aika paljon tulkinnoissa mainittuja asioita itsessäni, mutta voihan voi. Että reilu 3/4 osaaa ylimääräistä. Ois ne prossat voinut jollekin toiselle antaa. Mulle riittäis olla 100%nen yksilö.
 Cheesy  Lips Sealed  2funny

NBD, mutta mielestäni ainakin suomenkieliset saitit saisivat käyttää oikempaa muotoa 'vaata' pro 'vata', koska
suomalaisten on mitä helpointa tajuta tuon sanan oikea ääntämys. Emmehän halua olla mitään Vatasia, vai??  

 Grin
« Viimeksi muokattu: 23.04.2013 14:29:38 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #85 : 25.04.2013 10:07:42 »

OT: taitaa olla nuo huonepölyallergian oireiden aiheuttajat voittopuolisesti menttaalisia.

Nimittäin, gluteenin välttäminen poisti nuo oireet lähes täysin useaksi päiväksi, mutta nyt
ne ovat taas tulleet takaisin liki entisellä voimallaan.

 Tai sitten on kyse siitepölyallergiasta
mikä tuntuu tuiki epätodennäköiseltä, kun oireet ovat pahimmillaan sisätiloissa!

 Cry

tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #86 : 25.04.2013 14:47:35 »

OT: taitaa olla nuo huonepölyallergian oireiden aiheuttajat voittopuolisesti menttaalisia.

Nimittäin, gluteenin välttäminen poisti nuo oireet lähes täysin useaksi päiväksi, mutta nyt
ne ovat taas tulleet takaisin liki entisellä voimallaan.

 Tai sitten on kyse siitepölyallergiasta
mikä tuntuu tuiki epätodennäköiseltä, kun oireet ovat pahimmillaan sisätiloissa!

 Cry



Onko asuintalosi home-esiintymät testattu. Varsinkin jos rakenteissa on hometta, se alkaa ilmetä pikkuhiljaa ja oireet ovat sietämättömät melkoisen kauan ennenkuin home löydetään, tai edes haju alkaa tuntua. Vaatteissa sen tuntee sellainen, jonka koti on homeeton.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013 16:02:55 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #87 : 25.04.2013 14:58:31 »

OT: taitaa olla nuo huonepölyallergian oireiden aiheuttajat voittopuolisesti menttaalisia.

Nimittäin, gluteenin välttäminen poisti nuo oireet lähes täysin useaksi päiväksi, mutta nyt
ne ovat taas tulleet takaisin liki entisellä voimallaan.

 Tai sitten on kyse siitepölyallergiasta
mikä tuntuu tuiki epätodennäköiseltä, kun oireet ovat pahimmillaan sisätiloissa!

Siitepöly, huonepöly, eläinpöly: Tämä on 'pyhä kolminaisuus' - jos olet todetusti allerginen yhdelle näistä, olet latentisti allerginen myös muille kahdelle. Yleensä ihmisellä on nämä kaikki kolme. Ja jos vaikka siitepölyaikaan keväällä pölyisessä kämpässä jossa on kissa saa oireita, on aika paha sanoa mikä on kyseessä.  Grin

Mutta sisätila ei ole este siitepölyallergian pahuudelle, voi olla päinvastoinkin: Sisätiloista löytyy nimenomaan myös sitä siitepölyä, sillä sitä kulkeutuu sisään tuuletuksen mukana, sekä myös ihmisten mukana ulkoa vaatteissa yms. Jos kämpässäsi on siis siitepölyä sisällä ja/tai välillä avaat ikkunan, niin voit aivan hyvin saada sisätiloissakin siitepölyoireita. Teoreettisesti jopa enemmän kuin ulkona, jos ulkona on reipas tuuli, mutta sisällä asut energiankulutussyistä erittäin tiiviissä kämpässä, jossa ilma vaihtuu vain kun se ikkuna on auki. Silloin nimittäin se siitepöly joka on kerran sisään kulkeutunut, pysyy myös siellä.

Omalla kohdallani olen huomannut hengitystieallergioiden helpottaneen niin että ovat lähes kadonneet ja syynä on runsas maitorasvan syöminen: Keuhkojen kaasunvaihdon mahdollistava ja keuhkokudosta suojaava pintakerros/neste on tehty kahdesta eri tyydyttyneestä rasvahaposta. Jos syö vain kasviöljyjä tai ylipäätään hyvin vähän tyydyttynyttä rasvaa, tuo pinnoite ei ole niinkuin pitäisi eikä suojaa keuhkoja kuten pitäisi. Yllättäen kaikki hengitystieongelmat (astma, allergia, keuhkoahtauma, keuhkosyöpä) ovat lisääntyneet huimasti nimenomaan kasviöljyjen ja margariinien lisääntyneen käytön myötä.

Toinen mikä vaikuttaa ainakin minulla allergioihin on senhetkinen stressin määrä: Paljon stressiä tuottaa enemmän allergiaoireita.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #88 : 25.04.2013 23:43:36 »

OT: taitaa olla nuo huonepölyallergian oireiden aiheuttajat voittopuolisesti menttaalisia.

Nimittäin, gluteenin välttäminen poisti nuo oireet lähes täysin useaksi päiväksi, mutta nyt
ne ovat taas tulleet takaisin liki entisellä voimallaan.

 Tai sitten on kyse siitepölyallergiasta
mikä tuntuu tuiki epätodennäköiseltä, kun oireet ovat pahimmillaan sisätiloissa!

 Cry



Onko asuintalosi home-esintymät testattu. Varsinkin jos rakenteissa on hometta, se alkaa ilmetä pikkuhiljaa ja oireet ovat sietämättömät melkoisen kauan ennenkuin home löydetään, tai edes haju alkaa tuntua. Vaatteissa sen tuntee sellainen, jonka koti on homeeton.

Jos kyse olisi hometoksiineista, tai mitä hyö lienööt, en usko, että tulisin lähes täysin oireettomaksi ainakin muutamaksi
päiväksi esim. gluteenittoman dieetin aloittamisen jälkeen...

 Huh
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #89 : 26.04.2013 20:35:47 »

Et tuliskaan. Mun allergiat (siitepöly sekä huonepöly) katosi täysin neljäksi vuodeksi kun söin pelkkää intialaistyylistä kasvisruokaa. Sit aloitin uudestaan sekasyömisen ja ne tuli pikkuhiljaa takasi homealtistuksen kera.
Viime vuonna oli älyttömästi koivun siitepölyä mutta ei minkäänlaista reagointia mulla siihen. Nyt kuitenkin a-testeissä todettu vahva koivuallergia kaiken muun mukavan lisäksi.Stressillä on suuri vaikutus todellakin

Gluteeniton linja jatkuu samoin ihon rasvoittuminen ja hikoilun lisääntyminen jopa haju on muuttunut. Mitä tää tarkoittaa?
Olen vähentänyt voin kulutusta ihan minimiin ja e-epan lopetin, silti ihosta tulee läpi, siis koko vartalosta ja varsinki päästä. Hiukset ja kasvot rasvoittuu nopee.Näppyjä ei ole tullut  Suihkussa voi käydä kaksi kertaa päivässä ilman että iho kuivuu yhtään.
Mä haluun että tää häiriö loppuu pian. Normisti vaan kasvojen t-alue on hieman kiiltelevä ja hartia-alue rasvoittuu nopeemmin kuin esim alaselkä. Kiukkuisuu on myös lisääntynyt. Olen joka päivä hermona.
Viimeks otetuissa hormonitesteissä ei ollut häiriötä. Otettiin ennen tätä gluteenitonta ruokavaliota
Ei mussa nyt yht äkkiä ala testosteroni virtaa niin täysillä mutta selittäis kyllä osin
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15
  Tulostusversio  
 
Siirry: