Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 15
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 5/2 paasto!  (Luettu 130643 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #45 : 25.03.2013 10:27:45 »

Paasto  Shocked Kertokaa mielummin miten oppii syömään ja saa normaalin ruokahalun?!

Olemalla syömättä niitä ruoka-aineita, jotka sotkevat luonnollisen nälänsäätelyn: Vähärasvaista, sokeria ja sokeristuvaa tärkkelystä (=Viljat, pavut, banaani jne.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #46 : 25.03.2013 10:29:49 »

Mitä mielipiteitä teillä herää ns. paleodietistä? Eli että jättää maito- ja viljatuotteet pois ja syö pääasiassa lihaa/kalaa/munaa ja vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, ainakin minun käsittääkseni paleodietti on tuon tyylinen? Niin ja rasvoja.

Eihän Eklektikko vaan sinun ruokavaliosi ole juuri tuollainen? Käsitinkö väärin?

Minun on LCHF eli low carb high fat. Minä olen luonnon oma karjapaimentolainen, eli kuulun siihen onnelliseen vähemmistöön jonka kroppa rakastaa maitotuotteita kaikissa muodoissaan. Voisi sanoa että olen paleo-paimentolainen, eli paleo + maitotuotteeet.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #47 : 25.03.2013 10:32:26 »

Onko viljoissa jotain sellaista, joka olisi parempi kuin muut? Kauran ainakin luulisin sopivan vatsalleni paremmin kuin vehnän ja ruiksen..

Minä en syö mitään viljoja, koska ne ovat turhakkeita ja niistä tulee tolkuttomasti hiilihydraatteja  pienestä määrästä, mihin ihmiselimistöä ei ole suunniteltu. Niistä ei saa mitään, mitä ei saisi jostain muualta ja otan hiilihydraattini mieluummin maitotuotteista, pähkinöistä, vihannneksista ja marjoista.

Kaurassa ei ole gluteenia, mutta siinä on antinutrientti fytiinihappoa jopa enemmän kuin vehnässä.

Ruuan ravinnepitoisuutta ei kannata katsoa per 100 g, vaan per kalori: Viljat häviävät suht kaikelle muulle ravinnepitoisuudessa, kun laskeskellaan ravinteita per kalori ja lisäksi fytiinihappo haittaa niidenkin vähien imeytymistä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #48 : 25.03.2013 10:34:55 »


"Pyhänä miehenä" en pidä kovin paljon siitä, että pnettaa vähän liian kanssa.

Nyt kun olen vähentänyt päivittäistä kalorien saantia jonkin verran, heti
on tuo wanha waiva alkanut "nostamaan päätään"! Kaipa tosin kevät auringollakin
on sormensa pelissä?

Paul Brunton totesi, että selibaatti ei ole positiivinen eikä hengellinen asia ollenkaan, jos se täytyy tehdä pakolla. Jos taas halut häviävät ihan itsekseen, on se ihan ok. Vajaaravitsemus ja aliravitsemus toki hävittävät haluja, mutta ei se siitä terveellistä meininkiä tee - vähän sama kuin se että anorektikoilta jäävät kuukautiset pois. Kolesteroli on sukupuolihormonien lähtöaine...

Minulla vaikuttaa valo näihin asioihin todella voimakkaasti, kevät on aikaa jolloin hormonit hyrräävät ja elo-syyskussa puolestaan on pidempi kierto tai jäävät yhdet kuukautiset kokonaan pois - kroppa on sitä mieltä että siinä vaiheessa vuotta on todella huono idea tulla raskaaksi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #49 : 25.03.2013 10:58:11 »

Tack tack Smiley

Kysyisin vielä.. Sillä minä ihan oikeasti rakastan maitotuotteita ja siksi on vähän ikävää olla niitä ilman. Viljasta voisin ennemmin luopuakkin.
Onkohan homogenoimattomat maitotuotteet parempia yleisesti kuin homogenoidut? Mietin ruuansulatusta jne.. että onko niissä eroja? Toki voin ihan itsekin kokeilla vaikka niitä homogenoimattomia tuotteita, mutta jos jollain on ihan jonkinlaista tietoa ja kokemusta niin kuulisin mielelläni.

Tuollainen paleo+maitotuotteet olisi tosi ihana.
Mä mietin, että josko kykenisinkin nauttimaan maitotuotteita, mutta ongelman syy olisikin mun kohdalla enemmän nuo viljat?

On tää yhtä pähkimistä Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #50 : 25.03.2013 11:19:19 »

Homogenointin on saatanasta, tai siis olisi jos uskoisin saatanaan.   Grin

Luonnottoman pieniksi pilkotut rasvapallerot pääsevät elimistössä paikkoihin joihin ei pitäisi, ja se tehdään ihan vain jotta kuluttajan ei tarvitsisi ravistella maitopurkkia....

 En itse käytä homogenoituja maitotuotteita lainkaan. Pastörointikaan ei ole hirmukiva, mutta on kuitenkin vähemmän paha asia, varsinkaan jos maito sitten hapatetaan jogurtiksi tms. jolloin siihen saadaan järkevää bakteerikantaa. Pastöroitu maito minulle kyllä kelpaa tarvittaessa.  Luomumaitoja ei yleensä ole homogenoitu, vain pastöroitu. Raakamaitoakin on saatavissa hyvin ainakin pääkaupunkiseudulla.

Homogenointi on minulle niin suuri kauhistus, että tarvittaessa otan sitten mieluummin rasvatonta maitoa - vaikka maitorasvaa muuten paljon syönkin - kuin maitoa jonka rasva on pilattu homogenoinnilla. En käytä maitoa paljoakaan sellaisenaan, hapatan raakamaitoa kefiiriksi ja käytän paljon luomukuohukermaa, sekä juustoja.

Monet jotka ovat aiemmin saaneet hankaluuksia maitotuotteista ovat alkaneet sietää niitä lakattuaan syömästä viljoja; viljansyönti heikentää maidonsietoa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #51 : 25.03.2013 12:01:56 »

Kiitos tiedosta, sinä taidat tietää paljon ravinnosta Smiley
Itse olen tosiaan alkanut saada tarpeekseni ruuansulatus/suolistovaivoista. Haluan muutosta.
Taidanpa ottaa kokeiluun tuon homogenoimattoman maidon ja jättää viljat pois ruokavaliostani. Maitotuotteista pidän kovasti, mutta viljat on ehkä enemmänkin tottumisjuttu. Että on vaan tottunut "läträämään" leipien sun muiden kanssa.
Toisaalta tykkään kyllä leipoa, mutta ehkä leipomiseenkin löytyisi jotain vaihtoehtoja..
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #52 : 25.03.2013 16:12:15 »

Tjaa.....
Tarvii varmaan laittaa tuo omakin ukko paastolle jos siitä tuollaisia vaikutuksia seuraa  Cheesy Cheesy

Saisi vähän useammin vipinää iltoihin....

Nyt tuli mieleen, että kookosöljylläkin suattaapi olla oma roolinsa tuossa kiusallisessa vaivassa!
Sehän sisältää mm. lauriinihappoa, jota on kuutisen prosenttia ihmisen rintamaidossa.
Kookosöljy myös näköjään parantaa LDL/HDL -suhdetta??

Olen nauttinut nyt useana päivänä  peräjälkeen kookosöljyä (ei mitään kotimaista munkinpaistorasvaa) noin ruokalusikallisen mm. suklaan kyytipoikana!




Sinullapa 'terveellinen' ruokailutapa.  Wink Suklaata ja kookosöljyä. Hmmm...
Mulla kookosöljyä ainoastaan ihonhoitotuotteissa ja nekin jäävät useimmiten hyllylle. Silti taidan miettiä asiaa uusiksi, jos tuo kolesteroli putoaa tai ainaski suostuu kuriin.
Itse syön mieluiten kotimaista kalaa ja riistaa, aina kun sitä vaan saa. Tuosta päänostostakin otan vinkin, jos jonkun körilään sallin tulla petini lämmittäjäksi, vaikkapa päivälläkin. Jos siis ehdin... plaraa allakkaa... ohos, menee seuraava kokoukseton päivä kesäkuulle. Sit on jo niin kuuma, ettei enää jaksa painia päiväsellä. No voih! se olikin sitten siinä.

Kokonaisuudessaan avartava keskustelu. Sitä ei koskaan tiedä, kuinka viisaalle nakkelee niskojaan. Js sitäkään ehtii...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2013 16:23:40 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #53 : 25.03.2013 16:19:25 »

Tällä viikolla studio55:ssa oli nuori lääkäri joka oli tehnyt itsellään ihmiskokeita ja todennut viljattoman ja maidottoman ruokavalion parantavaksi. Puhui siinä ohjelmassa autoimmuunisairauksista ja kertoi mm omien allergioidensa kadonneen tän paleo-ruokavalion myötä


Kiitos vinkistä. Eka kertaa katsoin tuota ohjelmaa. Markku Veijalainen on mainio juontaja, kun hän jaksaa innostua asiasta
kuin asiasta ja ilmeisesti tekee kotiläksynsäkkin melko perusteellisesti.

Urhea nuori lääkäri, kun uskaltaa asettua "THL:än" suhteen poikkiteloin noinkin radikaalisti!
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #54 : 25.03.2013 19:43:45 »

Onko viljoissa jotain sellaista, joka olisi parempi kuin muut? Kauran ainakin luulisin sopivan vatsalleni paremmin kuin vehnän ja ruiksen..

Minä en syö mitään viljoja, koska ne ovat turhakkeita ja niistä tulee tolkuttomasti hiilihydraatteja  pienestä määrästä, mihin ihmiselimistöä ei ole suunniteltu. Niistä ei saa mitään, mitä ei saisi jostain muualta ja otan hiilihydraattini mieluummin maitotuotteista, pähkinöistä, vihannneksista ja marjoista.


Onko niin, että viljelyn kehittyminen on kaiken pahan alku ja juuri? Ilman sitä eläisimme kenties edelleenkin paratiisillisissa
saasteettomissa olosuhteissa, kohtuullisen kokoisissa  ryhmissä ilman pelkoa ylikansoituksesta, pieniä rajakahakoita silloin tällöin aikamme  kuluksi aloittaen, tarvitsematta pelätä joukkotuhoaseita sun muita?

 Huh
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #55 : 25.03.2013 20:18:47 »

Olisi varmaan syytä huomioida ravinnontuottamisen lisäksi kansoittumisen pahan alku ja juuri, tehokkaat lääkkeet. Miksi niitä pitää syödä niin, että ylikansoitus voi tapahtua terveiden sukujen kustannuksella.
Jos lääketuotantoakaan ei olisi, vain luonnostaan karaistuneet voisivat jatkaa sukuaan ja taudit hoitaisivat ylikansoituksen?! Eiköstä vaan.
Anteeksi, olen tarkoituksellisen kärkevä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 11:41:59 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #56 : 26.03.2013 01:03:00 »

Olisi varmaan sytä huomioida ravinnontuottamisen lisäksi kansoittumisen pahan alku ja juuri, tehokkaat lääkkeet. Miksi niitä pitää syödä niin, että ylikansoitus voi tapahtua terveiden sukujen kustannuksella.
Jos lääketuotantoakaan ei olisi, vain luonnostaan karaistuneet voisivat jatkaa sukuaan ja taudit hoitaisivat ylikansoituksen?! Eiköstä vaan.
Anteeksi, olen tarkoituksellisen kärkevä.

Tuppaan olemaan melko lailla samaa mieltä. Ihmisen osalta luonnon valinta lienee melko suurelta osin
lakannut toimimasta, ainakin mitä fyysisiin ominaisuuksiin tulee. Pitkällä tähtäyksellä sillä saattaa olla jokseenkin drastiset seuraukset.

Vielä satakunta  vuotta sitten tuo valinta taisi toimia huomattavasti tehokkaammin kuin nykyään!?
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 01:05:27 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #57 : 26.03.2013 11:30:02 »

Sinullapa 'terveellinen' ruokailutapa.  Wink Suklaata ja kookosöljyä. Hmmm...
Mulla kookosöljyä ainoastaan ihonhoitotuotteissa ja nekin jäävät useimmiten hyllylle. Silti taidan miettiä asiaa uusiksi, jos tuo kolesteroli putoaa tai ainaski suostuu kuriin.

Hyvä T.Touhula: Rasvan syöminen ei nosta kolesterolia ja kolesterolin ei todellakaan ole todistettu lisäävän sydän ja verisuonitautiriskiä, vaikka THL niin edelleen valehteleekiin. Puolella sydänkohtauspotilaista on matala kolesteroli ja matala kolesteroli on - eritoten ikääntyneillä - yhdistetty suurempaan kokonaiskuolleisuuteen.

Ruotsissa kokonaiskolesterolin yläraja on 7, koska siellä sitä ei ole lääketehtaiden lobbauksen ansiosta laskettu tasolle jolla suurin osa väestöstä muuttuu kuin taikaiskusta 'sairaiksi.'  Saksassa se kokonaiskolesteroliraja, jonka kohdalla statiineja aletaan tyrkyttää on 4,5! Luepa vaikka VERISUONIKIRURGI Taija Sompin kirja Parantavat Rasvat, tai Uffe Ravsnikovin erinomainen teos Kolesterolimyytti. Kansan syviä rivejä on huijattu ja lääketeollisuus nauraa koko matkan pankkiin.

Jos haluat tietää todellisen sv-riskisi, mittauta apolipoproteiinit, eli APOa1 ja APOB. Testi tehdään verikokeesta, niitä tekee ainakin HUSLAB, eikä se ole edes hirveän kallis.

Sydän- ja verisuonitautien (ja lähes kaikkien muidenkin elintasosairauksien kuten tyypin 2 diabeteksen) tärkeimmäksi aiheuttajaksi on alkanut paljastua pitkäaikainen inflammaatio, eli tulehdustila, joka vahingoittaa verisuonten seinämiä, joihin sitten kertyy kalkkia ja pieniä määriä (3% kalkkeumista...) kolesterolia, joka on elimistön rakennus ja korjausaine. Kolesterolin syyttäminen sv-taudeista on vähän kuuin syyttäisi palokuntaa joka saapui sammuttamaan jo aiemmin alkanutta tulipaloa.

Inflammaatiota aiheuttavat ihmiselimistölle sopimattomien ruoka-aineiden lektiini-proteiinit, jotka ensin tuhoavat suolinukkaa aiheuttaen vuotavan suolen, josta sitten pääsee niitä proteiineja kaikkialle elimistöön aiheuttamaan autoimmuunireaktioita. Tärkeimmät ikävien lektiinien lähteet ovat viljat ja pavut yms. maataloustuotteet...

Ja sokeri se vasta myrkkyä onkin, mistä nyt viimeisen kuukauden aikana on alettu kirjoitellakin:
http://www.dailymail.co.uk/debate/article-2288154/A-diabetes-epidemic-supermarkets-pushers-addictive-drug-called-sugar.html

Suomessa sen sijaan väitetään edelleen että rasva aiheuttaa diabetesta, eli siitä voi päätellä virallisten tahojen ohjeistuksen 'luotetavuuden' tässä maassa...
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 12:08:00 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #58 : 26.03.2013 11:36:21 »

Olisi varmaan sytä huomioida ravinnontuottamisen lisäksi kansoittumisen pahan alku ja juuri, tehokkaat lääkkeet. Miksi niitä pitää syödä niin, että ylikansoitus voi tapahtua terveiden sukujen kustannuksella.
Jos lääketuotantoakaan ei olisi, vain luonnostaan karaistuneet voisivat jatkaa sukuaan ja taudit hoitaisivat ylikansoituksen?! Eiköstä vaan.
Anteeksi, olen tarkoituksellisen kärkevä.

Metsästäjä-keräilijät kuolivat tapaturmiin ja infektioihin, muita tauteja ei esiintynyt. Mutta he säännöstelivätkin syntyvyyttä. Maanviljelys on työvoimavaltaista, joten väestön annettiin kasvaa ja se kasvoikin, vaikka lapsikuolleisuus moninkertaistui, elinajanodote laski 8 vuodella ja ihmisten keskipituus laski 10 sentillä. Maanviljelys toi mukanaan nämä, joita ei metsästäjä-keräilijöillä esiintynyt:
Sydän- ja verisuonitaudit
Syöpä
Nivelrikko
Nivelreuma
Selkärankareuma
Osteoporoosi
Karies
Luuepämuodostumat
Kaikki autoimmuunisairaudet

Minä en ole joutunut käymään terveyskeskuksessa vuosikymmeneen muiden asioiden, kuin tapaturmien ja infektioiden vuoksi.  Wink

Ja juu, maanviljelys toki avitti kulttuurin ja kirjoitustaidon syntyä, mutta toi mukanaan myös nämä:
- Yksityinen  maanomistus, joka on minun katsannossani kauheaa herjausta; miten voisi omistaa palasia Gaiasta?!
- Työpäivän pituuden 2-3 kertaistuminen, metsästäjä-keräilijällä se kun on 3,5 tuntia...
- Orjuus
- Naisten alentaminen glorifioidun siitoseläimen ja synnytyskoneen asemaan
- Yhteiskunnallinen hierarkia ja yhteiskuntaluokat; metsästäjä-keräilijät elivät anarko-kommunismissa, jossa asiat päätettiin konsensuskeskusteluilla

Että kun nyt on jo saatu se kaikki maanviljelyksen hyöty, niin voitaisiin sitten palata takaisin järkevämpään elämäntapaan (puutarhaviljely ja karjanhoitokin ovat vähemmän järjettömiä kuin maanviljelys - myös luonnon kannalta), mutta sehän vaatisikin eliitin luopumista vallasta ja täysien ihmisoikeuksien antamista naisille, joten enpä pidättele hengitystä odotellessa...
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1334



Profiili
« Vastaus #59 : 26.03.2013 11:52:17 »

... että ylikansoitus voi tapahtua terveiden sukujen kustannuksella.
Jos lääketuotantoakaan ei olisi, vain luonnostaan karaistuneet voisivat jatkaa sukuaan ja taudit hoitaisivat ylikansoituksen?! Eiköstä vaan.
Anteeksi, olen tarkoituksellisen kärkevä.

Tuppaan olemaan melko lailla samaa mieltä. Ihmisen osalta luonnon valinta lienee melko suurelta osin
lakannut toimimasta, ainakin mitä fyysisiin ominaisuuksiin tulee. Pitkällä tähtäyksellä sillä saattaa olla jokseenkin drastiset seuraukset.

Vielä satakunta  vuotta sitten tuo valinta taisi toimia huomattavasti tehokkaammin kuin nykyään!?

Lähialueille jäävät suvun nuoret pariuduttuaan jatkoivat degeneroituvien sukuhaarojen tehtailua, kun ruokaa alkoi olla kyllin tarjolla. Siitä alkaneet monet vakavat sairaudet kehittyä, kun pariskunnalla oli usein samat heikot ja vahvat geenit. Esim Suomen alueella tämä on vallan tosi.
Väistyvä =heikko geeni usein ei pääse aiheuttamaan sairautta, kun toisella on sen geenin kohdalla terve perimä tarjoutunut uudelle kehittyvälle sikiölle. Hallitseva geeniperimä, ollessaan sama molemmilla vanhemmilla, alkoi yksipuolistaa perittyjä terveitä ominaisuuksia.
Olen seonnut muutama vuosikymmen sitten myös sukututkimuksen saloihin ja sitä myötä ihmisten ajattelemattomuus, että kaikki paha tulee oman kylän ulkopuolelta, tympäisee minua aika tavalla. Väestömme on niin kapeaa geeneiltään, että tervehtyäksemme tarvitsemme ehdottomasti perimää ihan muualta maailmasta.
Jos itse vielä olisin hedelmällisessä iässä, etsisin ehdottomasti niin erilaista perimää kantavan uroon peitonheilutukseen, ettei varmasti jälkeläisellä olisi liiaksi samoja tautigeenejä. Mustaakin mustemman jne.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 14:38:13 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 15
  Tulostusversio  
 
Siirry: