Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ahdistus  (Luettu 4549 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
VanillaHeart
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 157


Profiili
« : 30.10.2012 22:57:36 »

Millaisia apukeinoja olisi ahdistukseen? Ahdistuksen aiheuttaa tietyt ihmiset, jotka kuluttavat energiaani. Joudun olosuhteiden pakosta olemaan heidän kanssaan tekemisissä. Stressaan ja ahdistun jo pari päivää ennen kun tilanne on edessä. Unissani näen, että minua yritetään vahingoittaa tai jopa tappaa. Todellisuudessa fyysisen vaaran riskiä ei ole.

Mitä keinoja on, että oma sietokykyni kasvaisi, etteivät he kuluttaisi minua uuvuksiin?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 31.10.2012 09:25:24 »

Ahdistus on täysin ja kokonaan omilla ahdistavilla ajatusketjuilla aiheutettu asia. Niistä ahdistavista ajatuksista voi opetella pois, ne nimittäin ovat niin epärealistisia että jos joku muu sanoisi meille ne, me vain nauraisimme niille. Mutta kun ne ovat omissa ajatuksissa, uskomme ne vaikka ne ovat täynnä logiikkavirheitä kuin reikäjuusto.

Tässä ensiapua, sisältää erinomaisen luvun juurikin ahdistusta aiheuttavien omien ajatusten taltuttamisesta:
Vapaaksi ahdistuksesta: työkirja paniikista ja peloista kärsiville
Kirjailija: Bourne; Edmund J.
Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti oy
Kieli: Suomi
Sivumäärä: 307
Asu: Pehmeäkantinen kirja
Painos: 2. painos
Julkaisuvuosi: 2010

Kirja löytyy kirjastosta, joskin jonot taitavat olla aika pitkät.

Tässä suht samat asiat vielä englanniksi, sillä tätä ei suomeksi löydy, tästä siis ensiapua, sillä jokaisen  näistä kognitiivisista häiriöistä perässä tässä linkissä on myös pikaohje sen taltuttamiseen:
http://www.healthforthewholeself.com/2011/02/reality-check-ten-common-cognitive-distortions/

Muokkaus pe 2/11: Tuo ylläoleva olikin hassusti vain painonhallintaan liittyvä kognitiivisia vääristymiä koskeva sivu. Tässä vielä yleisluontoisempi esitys ja tämä on tosi hyvä, koska tässä ekalla sivulla luetellaan ne vääristymät lyhyesti ja jokaista klikkaamalla saa sitten tarkemman kuvauksen ongelmasta, sekä vielä lisäksi keinot taltuttaa se. Englanniksi edelleen, sorry, mutta tästä aiheesta ei ole hyvää suomenkielistä sivustoa: http://panicdisorder.about.com/od/livingwithpd/tp/Overcome-Your-Negative-Thinking.htm

HUOM: Vaikka ahdistus on aiheutettu omilla ajatuksilla, ne on opittu yleensä lähiympäristöstä aivan pienenä. Ei siis kannata syytellä itseään asiasta, vaan ihan vain hyväksyä että näin on ja ottaa vastuu siitä että pääsee niistä eroon.

Ahdistavat ajatusketjut, taipumuksen niihin, on istuttanut meihin yleensä lapsena ympäristö. Me emme ole niihin siis itse syyllisiä, mutta siitä huolimatta on meidän omalla vastuullamme päästä niistä eroon, sillä kukaan muu kuin me itse ei voi sitä tehdä.

Ei ole reilua ei, mutta elämähän ei ole reilu. Sen olettaminen että se olisi, on myös ahdistusta aiheuttava ajatus.  Wink

Lisäys:
Lainaus
Ahdistuksen aiheuttaa tietyt ihmiset, jotka kuluttavat energiaani.

Ahdistustasi eivät  aiheuta nämä ihmiset, vaan ne ajatukset ja ajatusketjut heitä koskien, jotka päässäsi pyörivät. Et voi mitään näille ihmisille, mutta sinä olet ainoa joka voi yhtään mitään ajatuksillesi.

Ajatukset ovat myöskin mallia 'hyvä renki, huono isäntä.' Ahdistus syntyy, kun tietyt ahdistavat ajatustottumukset/ajatusketjut pääsevät isänniksi.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2012 13:35:46 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
tuollapuolen
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 64


Profiili
« Vastaus #2 : 01.11.2012 10:19:46 »

Mitä ahdistukseen tulee, ja sitä nyt koen jokapäivä niin se on tietyssä mielessä erittäin positiivista, koska se laittaa yrittämään kovempaa. On tunne, että ikäänkuin maailma odottaa sinulta jotakin, pistää sinut laittamaan kovempaa. Tottakai ihmiset ja ympäristö aiheuttavat kateutta, ahdistusta, inhoa jne jne negatiivisia tunteita, jotka he purkavat sinuun. Ei siitä kannata lannistua. Parasta olisilaittaa suoraan jauhot suuhun kun on siihen mahdollisuus, eikä pitää sinuun näin mahdollisesti syötettyä negatiivisuutta sisällään, joka turmelee sisäistä kauneuttasi ja jonka sitten purat esim lapsiisi tai lähiympäristöösi. Minun näkemykseni mukaan ahdistus ja tuollainen tulee maailman paineista ja kaikesta vihasta ja lietsonnasta mitä täällä on liikkeellä. On erittäin epätoivottavaa, että se puretaan naapuriin tai viereisen talon eskoon pelkästä ajattelemattomuudesta. Purkaisivat huonon olon vaikka töihin sänkyyn seikkailuun tai liikuntaan. Kaikesta negatiivisesta voidaan koettaa puristaa myös positiivista, mutta joskus asiat on vain sanottava suoraan, jotta väärinkäsityksiä ei pääse sattumaan. Teothan ovat seurausta siitä kun tunne ottaa vallan ns "järkipuolesta" ja ei ajatella mitä ollaan sanottu tai tehty. Pyri vain pitämään asiat hyvässä valossa ja anna ympäristön riutua siinä ankeudessa minkä he kuvittelevat muille julmilla ja rumilla sanoilla sekä teoilla tekevänsä
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 01.11.2012 10:51:53 »

Se, että ahdistus aiheutetaan omilla ajatuksilla, on tosiasia eikä mikään mielipidekysymys.

Jokaista tunnetilaa edeltää ajatus, joka aiheuttaa sen tunnetilan. Tuo ajatus voi olla mikrosekunnin pituinen välähtävä muistikuva, se voi olla yhtä hyvin kuvallinen kuin sanallinen ja sitä voi olla erittäin vaikeaa itse huomata, ellei ole tottunut havainnoimaan omaa ajatustoimintaansa. Tämä saakin usein ihmiset kiistämään sen, että heidän tunnetilaansa olisi edeltänyt ajatus.

Mutta vaikka kovasti tuntuu siltä että tunne vain 'tuli', se kuitenkin on ihan omien ajatusten aiheuttama ja niinpä siitä on vastuussa ihminen itse, eikä ympäristö tai ihmiset, joista tuli ajateltua se tunnetilan aiheuttava ajatus.

Olemme itse vastuussa tunteistamme, koska olemme itse vastuussa ajatuksistamme. Jos ahdistaa, niin sitten kannattaa ryhtyä työskentelemään ahdistavien ajatusten kanssa.

Ainoa poikkeus tästä on ns. tunnetartunta. Laumaeläiminä meillä on aivoissa peilisoluja, jotka saavat meidät tuntemaan näkemiämme tunnetiloja jossain määrin. Mutta tällöin sen nähdyn tunnetilan tulee olla voimakas, esim. täysimittainen huutoraivari tms. Netissä ja puhelimessa ei siis voi edes saada tunnetartuntaa, vaan tällä KAIKKI tunteet ovat itseaiheutettuja.

Tietysti olisi kiva jos tuon voisi kiistää, koska silloin voisi jatkaa ulkomaailman syyttelyä asioista, jotka lopulta ovat kuitenkin ihan omalla vastuulla.  Wink
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: