Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aspektien periytyminen  (Luettu 6043 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« : 13.03.2006 16:07:42 »

Sellaisella asialla tällä kertaa liikuskelen joukossanne, että mitenhän mahtaa olla noiden aspektien periytyvyyden laita? Siis että kuinka yleistä on, että jotkin aspektit siirtyvät perintönä jälkeläisillemme ja jatkavat kulkuaan sukupolvesta toiseen, aika ajoin voimistuen, sitten taas heiketen ja lopulta ehkä kadoten kokonaan, kun tietyn aspektin läksy on vihdoin kokonaan opittu ja omaksuttu ja sukulinja saa eteensä uusia haasteita?

Onko teillä omakohtaista kokemusta asiasta? Millaisia havaintoja olette tehneet? Muistelisin, että täällä joskus olisi (ainakin läheltä aihetta liippaavaa) aijempaakin keskustelua tästä ollut, mutta arkistojen kaivelu sanahaun avulla ei ainakaan tuottanut tulosta...

Olen itse hiljattain tehnyt lähes hätkädyttäviä havaintoja minun ja tyttäreni syntymäkarttoja vertaillessa Shocked. Samanlaista vertailua olen tehnyt myös tyttären ja hänen isänsä karttojen kesken ja saanut lisää vahvistusta oivalluksilleni.

Näyttää siltä, että tyttäreni on perinyt minulta monia kuu-aspekteja kun taas isältään joitakin aurinko-aspekteja. Tämä tuntuu tietenkin tarkemmin ajatellen aika loogiseltakin, sillä, halusimmepa tai emme, herkästi ammennamme omaa äitiyttämme omasta äitisuhteestamme. Miehet taas ammentavat omaa isyyttään, mistäpä muualta, kuin omasta isäsuhteestaan. Omat lapsuuden aikaiset kokemukset, hyvät ja huonot, käydään läpi uudelleen oman lapsen kanssa tietoisella tai tiedostamattomalla tasolla.

Onneksi aspektit eivät kuitenkaan näytä periytyvän aina tismalleen sellaisinaan. Peruselementit säilyvät, mutta muuttavat muotoaan, kutistuvat tai kasvavat, lieventyvät tai voimistuvat, mitä milloinkin. Muokkaantuvat helpommin sisäistettäviksi ja käsitettäväksi ja  joskus tietysti myös hankaloituvat ja monimutkaistuvat entisestään.

Omalta kartaltani löytynee runsaanpuoleisesti vaikeasta ja tuskallisesta äitisuhteesta kieliviä kuu-aspekteja ja myös muutamia muita tätä, tosielämässäkin todeksi elettyä, viitekehystä tukevia asetelmia. Täysin toivoton ja köyhä ei tuokaan maaperä onneksi ole ollut -jokunen hyvä ja voimallinen rakkauden siemenkin on sinne heitetty itämään. Vaikka harmikseni en itse olen niiden siemenien hedelmistä päässyt nauttimaan, niin ilokseni huomaan joidenkin versojen puhjenneen jo kukkaan omassa tyttäressäni Smiley

Surukseni huomaan tiettyjen vaikeiden ja kivuliaitten asetelmien myös siirtyneen lävitseni eteenpäin. Lohdullista on ollut kuitenkin huomata, että suurin osa näistä oli kuitenkin lieventynyt ja laimentunut vaikutuksiltaan. Ne eivät siis ole kadonneet kokonaan, mutta pahin ja vahingoittavin terä on sentään katkottu pois. Jotkut tiettyjen samoina pysyneiden planeettojen väliset aspektit ovat myös muuttaneet muotoaan sellaisiksi, että ne on helpompi selvittää ja kääntää voitokseen.

Mieheni tuntuu myös siirtäneen oman isäsuhteensa sekä vahvuuksia, että heikkouksia linjassa eteenpäin, onneksi jonkin verran samaa, hyvää ja helpottavaa kehityssuuntaa on havaittavissa sielläkin, vaikkakaan ei ihan yhtä dramaattisessa mittakaavassa. Johtuunee mahdollisesti siitä, että hän ei ole vielä yhtä pitkälle päässyt asian käsittelemisessä ja hyväksymisessä kuin minä, joka olen saanut omassa tehtävässäni ammattiapuakin. Hän ei myöskään samalla tavoin tietoisesti pohdiskele näitä asioita, vaan oivallukset pulpahtelevat yksitellen pintaan pikkuhiljaa. Toisaalta tilanne on myös siinä mielessä erilainen, että hänellä kuitenkin on ollut noin pääpiirteissään hyvä suhde isäänsä -ainakin jossain mielessä. Joistakin ahdistavista ja vaikeista elementeistä huolimatta siinä on ollut (ja on yhä) paljon rakkautta ja kiintymystäkin, joskin vähemmän sitten sitä tasa-arvoista kunnioitusta, joka toki myös on tärkeeä. Omassa äitisuhteessani taas on paljon suorastaan traumaattisiakin piirteitä, varhaisia hylkäämiskokemuksia ja perusturvallisuuden puutetta, päälaelleen kääntyneitä huoltajakuvioita yms, joiden vaikutusten katkaiseminen ja minimoiminen on siksi noussutkin ehkä kodallani paljon ratkaisevampaan ja kiireellisempään asemaan.

Mutta sepä tästä aiheesta nyt tältä erää. Annetaan suunvuoro välillä jollekin toisellekin. Aihe on mielestäni varsin mielenkiintoinen ja olisi hienoa, jos herättäisi muissakin kiinnostusta ja osanottoa Smiley
tallennettu
pluto
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 558


...miau...


Profiili
« Vastaus #1 : 13.03.2006 20:04:41 »

Ainakin minä ja sign? keskustelimme täällä lyhyesti aiheesta jokunen viikko sitten.
Aihe taisi olla alunperin sisarusten aspektit...aspektit sisarusten kartalla... jotain sellaista...
tallennettu
tonde
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 101


Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2006 22:37:45 »

Tässä muutamia, siis näitä on varmaan enemmänkin, mutta nämä mie muistan ulkoa:

Äidilläni ja minulla kuu aspect_con pluto ja  kuu aspect_sex neptunus ja tietenkin  neptunus aspect_sex pluto.

Isälläni ja minulla  merkurius aspect_con venus.

Tyttärilläni  merkurius aspect_con venus aspect_con saturnus, minulla ( merkurius aspect_con venus ) aspect_opp saturnus.
Vanhemmalla tyttärelläni  kuu aspect_squ pluto, nuoremmalla tyttärelläni  kuu aspect_tri pluto.

Minulla on myös kovin samanmallinen kartta kuin veljelläni...

Juu on näistä ollut tosiaan juttua aiemminkin ainakin kolmessa keskustelussa.
tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.2006 23:24:14 »

No tässä niitä aspektejamme:

Äiti:
 kuu aspect_opp merkurius
 kuu aspect_tri venus
 kuu aspect_opp saturnus *
 kuu aspect_tri neptunus
 kuu aspect_opp pluto
---
 kuu aspect_tri keskitaivas
kuu(http://images.google.fi/images?q=tbn:y6pxnq5av5qo1M:gfx.tarot.com/astrology/chartwheel/symbols/sesquiquadrate.png) uranus

Tytär:
 kuu aspect_squ merkurius
kuu(http://images.google.fi/images?q=tbn:y6pxnq5av5qo1M:gfx.tarot.com/astrology/chartwheel/symbols/sesquiquadrate.png) venus
 kuu aspect_opp saturnus *
 kuu aspect_con neptunus
 kuupluto
---
 kuu aspect_tri mars
 kuu aspect_tri jupiter
 kuu aspect_squ kuunsolmu

Tähdellä merkitty aspekti on periytynyt sellaisenaan, joskin lieventyneenä. Muut ovat matkan varrella muuttaneet hieman muotoaan. Katkoviivan alapuolella olevat ovat minun kohdallani niitä, jotka ovat pudonneet pelistä pois (eivät siis siirtyneet tyttärelleni) ja tyttäreni kohdalla sellaisia, joita omalla kartallani ei vielä ole olleet nähtävissä.

Laitan niitä aurinko-aspekteja vielä myöhemmin, nyt pikku-neitonen jo kutsuukin. Sen vielä haluan lisätä, että vaikeita ja kinkkisiä juttujahan tuolla on nähtävillä. Onneksi syntymäkartan kuviot eivät ole mikään absoluuttinen ja muuttumaton totuus, vaan pikemminkin se toimii suuntaviittana ja opastajana siinä, missä helposti voi mennä vikaan ja missä taas onnistumisen kokemuksille on maaperä otollisin. Kenenkään kohtaloa ei onneksi lukkoon ole lyöty, vaan meillä on voima ja valta muuttaa elämämme suunta. Voimme kieltäytyä lankeamasta meille asettuihin, vanhoihin ansoihin ja pyrkiä eteen ja ylös päin elämässä. Voimme kasvaa ja kehittyä. Pyrkiä olemaan parempia äitejä, isiä, tyttäriä, poikia, puolisoja, sisaruksia jne. Ja kun tiedostamme puutteemme ja mahdolliset heikkoutemme, käy tämä haasteellinen ja palkitseva tehtävä ainakin hiukan helpommaksi Smiley
« Viimeksi muokattu: 14.03.2006 16:03:10 kirjoittanut Katja-Q » tallennettu
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #4 : 14.03.2006 16:02:06 »

Isä
 aurinko aspect_con merkurius *
 aurinko aspect_squ saturnus *
 aurinko aspect_squ kuunsolmu
---
 aurinko aspect_sex jupiter
 aurinko aspect_opp neptunus
 aurinko aspect_tri pluto

Tytär

 aurinko aspect_con merkurius *
 aurinko aspect_squ saturnus *
 aurinko aspect_opp kuunsolmu
---
 aurinko aspect_con mars
 aurinko aspect_tri uranus

Ja jälleen tähdellä merkitty muuttumattomina pysyneet aspektit, katkoviivan alla joukosta pudonneet ja uudet ilmaantuneet.
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #5 : 14.03.2006 17:01:08 »

Isoisoäiti:
Aurinko bQ  kuu
Venus  aspect_squ kuu
Saturnus puolitoistaneliö  kuu
Uranus  aspect_tri  kuu
Pluto  aspect_ssx  kuu

Oletettu nousumerkki  aspect_opp kuu

Isoäiti:
Chiron  aspect_squ  kuu
Jupiter    aspect_squ  kuu
Neptunus aspect_con  kuu
Saturnus aspect_opp  kuu
Aurinko aspect_con  kuu
Uranus aspect_tri  kuu

Oletettu nousumerkki yhtymässä Kuuhun, Aurinkoon ja Neptunukseen

Äiti:
Saturnus  aspect_squ  kuu
Uranus aspect_kvi  kuu

Tytär:
Chiron aspect_squ  kuu
Jupiter aspect_sex  kuu
Mars aspect_tri  kuu
Neptunus aspect_tri kuu
Pluto aspect_sex  kuu
Venus aspect_opp kuu

Nousumerkki  aspect_con kuu

Minä en näe näissä suoria periytymiä, sukupolvihyppyjä ehkä? Itselläni vähän Kuun aspekteja (tosin tuota  saturnus aspect_squ kuu sanotaan jossakin vahvimmaksi mahdolliseksi yksittäiseksi aspektiksi)... Tiedä häntä.

Täytyypä katsoa myös Auringon aspektit tytöltä ja isältään Smiley
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #6 : 14.03.2006 23:49:02 »

Hei onhan jälleen mielenkiintoinen aihe!

Valitettavasti en tiedä äitini tarkkaa syntymäaikaa. Puhumattakaan isoäidistäni... Jos joskus teen rapumaisesti sukututkimusta se kyllä liittyy taatusti jollain tavalla astrologiaan.  laugh

Isäni syntymäajan kuitenkin tiedän. Mielenkiintoinen seikka on, että Isäni kartan Aurinko ei ole juurikaan aspektoitunut ja hänellä ei kyllä ollut mitenkään läheinen ja rakastava suhde omaan isäänsä.  Undecided Kun taas minun kartallani Aurinko on osana stelliumia ja olen aina tullut hyvin toimeen isäni kanssa ja pystynyt hänen kanssaan keskustelemaan vaikeistakin asioista.  Smiley

Tämä nyt hiukan menee ohi aspekteista, mutta olen aina manannut sitä Saturnustani 5. No nyt näyttää siltä, että olen tuon aseman perinyt varmaan isältäni. Hänellä myös Saturnus 5.  Shocked

Kuun aspekteja löytyi sitten kyllä. Isäni kartalla oleva Kuu Neliö Jupiter on minun kartallani vaihtunut Kuu Kolmio Jupiter muotoon.
Isäni kartalla on Kuu Neliö Pluto. Minun Kuuni ei ole missään aspektissa Plutoon, mutta Kuu neliö Neptunus kylläkin löytyy... jota sitten taas ei ole isälläni Undecided

Täytyykin vilkaista vielä veljeni karttaa ja painostaa äitiäni ottamaan selvää syntymäaikansa. angel

En rehellisesti ymmärrä miten oma Kuuni voi olla niinkin hyvin kuitenkin aspektoitunut jos se kertoo äitisuhteesta kun välini äitiini nyt ovat mitä ovat... Mutta ehkäpä välimme tulevaisuudessa paranevat.  Smiley
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #7 : 15.03.2006 00:06:59 »

Hetkonen, mietin itsekin miksi isästä puhuessani aloin luettelamaan Kuun aspekteja.  idiot2 sitten se iski, tietysti: isäni on Aurinko Rapu Nousu-Leijona joten Aurinko Rapu on hänen karttansa hallitseva elementti.

Nyt kysymys siis kuuluu kuinka paljon toisen esim. juuri Aurinkomerkin hallitseva planeetta vaikuttaa kun aletaan tutkailemaan näitä periytyviä aspekteja?

Äitini on Oinas ja Mars on kartallani oppositiossa Asc.  knuppel2
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #8 : 15.03.2006 14:42:25 »

Mielenkiintoinen aihe ja muistelen itsekin vastanneeni vastaavanlaiseen kyselyyn joskus vanhemmilla foorumeilla. Pahus, kun olen nähtävästi arkistoinut tarkemmat "tutkimustulokseni" jemma-nimiseen paikkaan...en äkkiseltään niitä löytänyt. No, koitan haalia tähän jotain.

En tiedä omien vanhempieni tarkkoja syntymäaikoja, mikä on harmi tällaisten kiinnostavien tutkailujen kannalta. Jotain kuitenkin voi kartoista nähdä ilman tarkkaa aikaakin, kuten sen, että yksi periytyvistä aspekteista on ollut äitini kartan Venus-Pluto -oppositio. Sekä minulla että pikkusiskollani on sama aspekti. Merkkipari on äidilläni Vesimies-Leijona, minulla ja siskollani Oinas-Vaaka. Näistä voisi jo päätellä, että äidillä oppositio voisi liittyä lapsiin, meillä taas enemmän parisuhteisiin.

Toinen ehkä juuri äidiltä peritty juttu meillä on aurinko Kaloissa - äidillä nimittäin on Neptunus yhtymässä kuuhun. Kolmas viittaa tuohon mistä Alzbeta kysyi, nimittäin Oinas-teema tuntuu meillä periytyneen sillä tavalla "heikkenevästi", että äidin vanhemmat olivat molemmat aurinko-Oinaita, äidillä on vain Mars yhtymässä aurinkoon ja itselläni enää vain ykköshuone täynnä tavaraa (+ se Oinas-Venus). Pikkuveljellä sentään on Oinas-nousu ja sen lisäksi myös ykköshuonepainotusta.

Äidin auringon tekemiä aspekteja kun vielä tarkemmin katsoin, niin löysinpä lisää yhtäläisyyksiä. Nimittäin äidillä on aurinko oppositiossa Saturnukseen - minulla Kauris-nousu ja siskolla Saturnus ykkösessä. Äidillä aurinko (Vesimiehessä) kolmiossa Uranukseen - minulla Vesimies-kuu ja siskolla myös aurinko kolmio Uranus sekä DC Vesimiehessä, toisella siskolla aurinko oppositio Uranus (askendentilla).

Isän puolelta hänen aurinko-Jupiter -yhtymänsä on periytynyt suoraan minulle, siskollani taas on kuu-Jupiter -yhtymä, toisen siskoni nousumerkki on puolestaan Jousimies. Veljen kartta taas viittaa isään, nimittäin aurinkomerkki hänellä on Härkä (isällä Skorpioni) ja aurinko & kuu ovat oppositiossa Plutoon. Jupiter on hänellä ykköshuoneessa, kuten minulla ja toisella siskollakin.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« Vastaus #9 : 18.03.2006 17:06:34 »

keskustelimme täällä lyhyesti aiheesta jokunen viikko sitten.
Aihe taisi olla alunperin sisarusten aspektit...aspektit sisarusten kartalla... jotain sellaista...

*Tässä* muuten suora linkki tuohon mainitsemaasi ketjuun. Kävinkin sinne juuri lisäilemässä erään sisarus kolmikon yhteisiä  aurinkokuu aspekteja. Olen suorastaan hämmentynyt, miten paljon noita yhtäläisyyksiä löytyikään jo pelkästään näiden kahden "planeetan" osalta. Vaikka kyllähän se tietenkin tavallaan hyvinkin loogiselta tuntuu, että kokemukset vanhemmista ovat aina ainakin jollain lailla samansuuntaiset, kun kerran samat geenit, kodin ja vanhemmat ovat jakaneet...
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: