Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Eri huonejakoja astrologiassa...?  (Luettu 3039 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Silmanilo
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 33


Profiili
« : 11.01.2012 23:49:04 »

Heissan,

mitä eri huonejakoja astrologiassa voi käyttää? Eräs käytti, olikohan se... tasahuonejakoa, jolloin "normaalisti" 8. huoneessa olevat aurinkoni, jupiterini, merkuriukseni ja venukseni olivatkin 9. huoneessa. Mitä tämä meinaa? Saako ko. huonejaottelulla täällä jossain itsekin tehdä syntymäkartan?
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #1 : 12.01.2012 08:46:15 »

Tämä kiinnostaa minua, sillä omalla kartallani jotkut kartat näyttävät mm. auringon sijoittuvan 10.huoneeseen, tasahuone jako pistää sen 9.huoneeseen. Astro.fi sekä muut joissa huoneet on eri kokoisia (jota käytän) on kaikki oinasplaneetat 11.huoneessa.


tallennettu
sandee
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 68


Profiili
« Vastaus #2 : 12.01.2012 09:34:42 »

Olen törmännyt useamman kerran googlettamalla siihen, että Pohjois-Amerikassa ja myös briteissä käytetään equal-huonejärjestelmää. Menetelmän käytön kattavuudesta en osaa sanoa, mutta eri foorumeilla ja astrologien blogeissa tuo mainitaan. Olen joutunut pohtimaan tätä kysymystä usein, sillä syntymäpaikkani ja nykyinen asuinpaikkakunnan sijainti aiheuttaa päänvaivaa esimerkiksi Placiduksen käytössä. Astro.com antaa automaattisesti Phorphyry-menetelmän eli en pysty edes valitsemaan Placidusta tuolla sivulla. Vaikka valitsen valikosta Placidus-kriteerin, kartaksi tulee Phorphyry.

Haasteena on vain, että Suomessa taidetaan käyttää useimmiten Placidusta, jolloin kirjat ja koulutukset menee sen mukaan. Minä olen testaillut Morinus-järjestelmää ja tutustunut pikkuhiljaa siihen liittyvään kirjallisuuteen, mutta en osaa vielä siitä mitään sanoa. Ehkä vuoden päästä.

Minä vaan vertailin kahta eri karttaa ja pohdin kumman esille tuomat asiat sopivat minulle paremmin. Jonkun planeetan sijainti voi hyvinkin ratkaista ongelman tai sitten ei....  buck2.
tallennettu

Aurinko Kauris
Nouseva Jousimies
Kuu Neitsyt
Valkoinen Galaktinen Peili
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #3 : 12.01.2012 10:29:39 »

Huonejakojärjestelmiä on todellakin useita erilaisia...

Yleensä syyt käyttää tiettyä järjestelmää ovat käytännöllisiä, kuten että Napapiirin pohjoispuolella käytetään joko Porphyry tai tasahuonejakoa, koska muilla järjestelmillä lähellä Napaa pituus- ja leveyspiirit muuttuvat niin kapeiksi että huoneista voi tulla niin pikkiriikkisiä ettei niihin mahdu taivaankappaleita.. tässä on yksi syy käyttää tasahuonejakoa..

Astro.com ilmaisohjelmalla voi tehdä karttoja useilla eri huonejärjestelmillä.
Solar Fire -ohjelma, jota itse käytän tekee automaattisesti Napapiirin pohjoispuolelle Suomessa tasahuonejaon, vaikka periaatteessa yleensä esim. Auringon Paluilla käytetään Placidusta. Porphyry'ä ei siinä ole valitettavasti lainkaan vaihtoehtona tällä hetkellä.

Yleensä syy käyttää tasahuonejakoa teksteissä ja kirjoissa on, että se on tasapuolinen... kaikki Huoneet ovat saman suuruisia eli 30 astetta Nousumerkistä lähtien, paitsi  keskitaivas :lle lasketaan oma sijainti.. tämä merkitsee myös että tulkinnasta voi tulla helposti tasapuolisen lisäksi myös tasapäinen, eli taivaankappaleet sijoittuvat tasaisesti kartalle, mutta menettävät ehkä myös osan särmästään.

Porhyry Huonejako perustuu puolestaa kolminaisuuksiin, jolloin samaa laatua olevat Huoneet alkavat samasta asteesta ja ovat siten saman suuruisia.

Jokainen astrologiaan perehtyvä hakee ja etsii itselleen oman ja omiin mieltymyksiin perustuvan Huonejärjestelmän. Usein kyse on yhden tietyn taivaankappaleen sijoittumisesta toiseen Huoneeseen ja samalla koko kartan painopisteen muuttumisesta.

Liitteinä erään julkkiksen radixkartan Equal & Porphyry versiot.
tallennettu

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: