Äänestys
Kysymys: onko sinulla minkälainen kipukynnys
todella alhainen - 0 (0%)
alhainen - 2 (16.7%)
normaali taso - 3 (25%)
korkea - 4 (33.3%)
todella korkea - 3 (25%)
Äänestäjiä yhteensä: 9

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kipukynnys  (Luettu 10420 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« : 19.09.2007 13:20:03 »

Kirjoitin tänne tuossa kesän alussa kasvaimesta joka löytyi munasarjastani ja silloin moni sanoi, ettei huolta  Wink No, näinhän tässä kävi. Se kasvain (valitettavasti) itsestään puhkesi ja minä höntti en tajunnut mennä lekuriin, vaan kärsin SIKA-KAAMEET menkat  buck2
Mutta tänään istuin taas odotushuoneessa tunnin ja joka hetki alkoi istuminen tuntua tukalammalta, katsoin jo lopulta kello minuutin välein... silloin se iski.
Tämä kipu lantiossa on ollut läsnä elämässäni pari vuotta, mutta nyt jossakin vaiheessa siitä on tullut alituinen seuralainen. Rajoittava tekijä jopa... ostin mielummin pistokkaat kuin nauhakengät, ettei tarvitse taivuttaa eteenpäin  Shocked
Otin yhteyttä hoitaviin lääkäreihini ja pyysin sairaskertomukset, joilla saan lähetteen magneetti kuvaan ja sitä kautta lopulta tiedon mikä siellä kipuilee ja ehkä poistettua koko kivun päivistäni, vaikka leikkauksella  angel Olen aina tiennyt omaavani todella korkean kipukynnyksen ja voin psyykata sitä vielä entuudestaan tarpeen vaatiessa, mutta että näin... yllätyn, enkä positiivisesti  Cry

Yllättävää sinällään, kuinka paljon kipua ihminen sietää kun se kasaantuu hiljalleen  uglystupid2 eikä edes näe sitä enään, kärsii vaan. Johtuneeko tämä kehon omista stressihormooneista vai mistä? Kuinka paljon sitä pystyy kestämään kipua ennen kuin se haittaa todella normaali elämää? Kuinka paljon sitä muuttaa elämäänsä jo ennen kuin kipu dominoi vallan päätösten tekoa ja sitä kautta elämää? Mikä on kivun tarkoitus, jos sitä sietää ilman että tajuaa olevansa kipeä? Olen aina ollut luulossa, että kivun on tarkoitus herättää ja kertoa kehon krempoista  Smiley mutta jos sitä ei huomaa  idiot2 Tästä löytyy varmasti huimia eroja ihmisten välillä, joihin vaikuttaa sekä fysiikka että psyyke... onko sinulla korkea kipukynnys? Vaihteleeko tilanteesta tai tapauksesta riippuen? Voitko tarpeen vaatiessa nostaa sitä vielä (em.synnytys tai hammaslääkäsissä 2funny)?
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #1 : 19.09.2007 16:51:33 »

Minulla on todella korkea kipukynnys. Esim. hammaslääkärillä en ota
puudutuspiikkiä, mutta syy on paremminkin se, että olen hiukan yliherkkä
puudutusaineelle. Wink

Toinen esim. ei niin kauan aikaa sitten.
Mursin nilkkani ja lääkärien ja hoitajien ja ystävieni hämmästykseksi
kävelin ensiapuun 7-8 cm koroilla.
Turhamaisuus ennen kaikkea! Tongue
(voit arvata, että oli 6 viikkoa miettimistä,
kuinka stailaan kipsin toisen jalan rimpulakenkään!) Grin

Samaisessa reissussa lääkäri tarkisti polveni
ja röntgen kuvasi ne. Hän kysyi, eikö minulla
ole tuskallista liikkua, koska polvilumpioni ovat
molemissa polvissa väärissä asennoissa.

No molemmat polvet naksuvat ja toinen lukkiutuu välillä,
mutta en tunne niissä mitään kipua. idiot2
->molemmat polvet leikataan myöhemmin tähystyksellä,
ei arpia.

Minulla oli paha endometrioosi reilu parikymppisenä
ja menin lääkäriin, kun emättimen pohjukkaan ilmestyi
endometrioosipesäke. -> leikkaus ja lääkäri totesi,
että endometrioosi on "marmoroitunut" kohtuuni,
eikä sitä kaikkea voida poistaa, mutta kivut mahtaa olla kovat..? Huh
Niin-niin.. :Smiley

-94 ajoin itseni autolla 4 kertaa katon kautta ympäri
165 km tunti vauhdista mäkeä alas
ja silloin tunsin aivan jumalatonta kipua shokin jälkeen.
Loukkasin takaraivoni ja niskani ja olinkin sitten pitkään
sairaalahoidossa.

Olen lapsena ollut telinevoimistelija ja siinä tottuu kipuun
-myös stressiin.
Myöskin muut harrastukseni ovat olleet sellaisia,
-ovat jotkin vieläkin,
että stressin sietokyky viedään äärimmilleen
-> kipukynnys nousee.

Kivun kestäminen vaatii keskittymistä
ja menen automaattisesti keskittymistilaan,
kun alan tuntea kipua.

Muutoin minulla on hiukan lieviä ongelmia keskittymiskyvyn kanssa,
mikä varmaan yllättävää ja jotenkin kivun tunteminen helpottaa
keskittymistä? idiot2

Huh

tallennettu
asboo
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #2 : 19.09.2007 19:14:22 »

Äänestin normaalitasoa.
En tarvi hammaslääkärissä puudutusta pienissä reiänpaikkauksissa. Lävistykset oli ihan piece of cake. Päänsärky ym.särkytapauksissa napsin kyllä särkylääkkeitä. En ole ikinä murtanut mitään paikkaa(enkä synnyttänyt), joten en tiedä miten tunnen kovan kivun yllättäessä.
tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
selkälokki
Vieras
« Vastaus #3 : 20.09.2007 08:31:43 »

Luulen olevani suht normaalilla tasolla...Mene ja tiedä.
Riippuu vähän mihin koskee ja millä tavalla. Pää on semmonen rottelokapistus miulla, että särkylääkkeet ja migreenilääkkeet on tulleet pään takia tutuksi. Ja se kestääkin vähiten yhtään mitään. Hieronnassa taas kestän aika kovat otteet juuri hartiaseudulla, mutta aih ja voih kädet ja jalat ovat tosi arat.
En mielelläni syö mitään lääkkeitä, mutta tuo pää on sellainen, että en jaksa sitä kipua kuunnella. Toki elämäntavoilla siihen voi paljon vaikuttaa ja  päänsäryt ovatkin vähentyneet...
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #4 : 20.09.2007 10:55:55 »

Päänsärky, todella on koko kropan laamaavaa kipua  buck2 harva varmaankaan kestää sitä ihan tuosta lonkalta vaan... paitsi ne hammaslääkärn suorittamat toimenpiteet ja niiden kivut  angel
tallennettu
Lunerica
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385


Que cambie todo pero no el amor


Profiili
« Vastaus #5 : 20.09.2007 11:19:59 »

Mun kipukynnys on ihan "skitso"  Cheesy joten en äänestänyt mitään. Olen synnyttänyt kolme lasta ilman kivunlievitystä, mutta hammaslääkäriä en kestä ilman puudutuspiikkiä.  uglystupid2
Noin yleisesti ottaen en kyllä ihan pienestä vikise...
tallennettu

Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway.
~ Anna Eleanor Roosevelt  ~
Asterix
Vieras
« Vastaus #6 : 20.09.2007 11:58:14 »

Olen huomannut, että kipukynnys on tilanteesta
riippuvainen myös.
Jos on paniikki/hätä/tms. pakkotilanne/vaara (tai sitten muuten vain kreisi),
niin murtuneella jäsenelläkin kykenee tekemään kaikkea,
eikä välttämättä edes tajua, että siellä saattaa olla luita rikki.

Ihmisen luontainen vaisto eri tilanteille laittaa adrenaliinin liikkeelle
ja sitä mukaa kipukynnyskin nousee.

Kysymys on kai jostain alkukantaisesta henkiinjäämiskamppailusta? Huh

PS. Lähden nyt Italiaan lomalle. Palaan keskusteluihin myöhemmin. Wink
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #7 : 22.09.2007 10:33:53 »

Kyllä joo, tiedetään tapauksia kun ihminen on pystynyt yli-inhimillisiin fyysisiin suorituksiin vaaran hetkellä. Adrenaliinin kohistessa suoniin, valtaa varsin eri henkilö ohjaimet  Shocked Toisaalta jotkut myös menevät shokkiin tai lamaantuvat, sitä vaan ei tiedä kuka ja missä  Sad Eli Paz, ymmärrän hyvin että synnytät mutta et hampaita paikkauta  Cheesy
Olen kerran kokenut miltä tuntuu, kun adrenaliini kohisee suoniin  Shocked se poltti kuin happo. Olin autolla yksin liikkeellä pimeään aikaan ja huomasin tien poskessa "puut" vastakkaisen kaistan penkalla, joita en ollut ennen huomannut  idiot2 Samassa ne "puut" liikkuivat ja minä suhahdin autollani hirven turvan alta  buck2 Eli siihen ei montaa milliä jäänyt väliä, kun olisin saanut hirvenpään auton tuulilasista syliini  Sad Auto ehti kulkea monta sataa metriä ennen kuin sain sen pysäytettyä ja vapisten nousin ylös hengittämään... kun jatkoin matkaa oli pakko ottaa yhteys puhelimella ystävään ja hieroa välillä reisieä kun niitä poltteli... oli varmasti se pako-refleksi päällä  angel Kotona ei sitten nukuttu koko yönä, eikä oikein seuraavakaan päivä luonannut  Grin
Olen muuten lievästi (varovaisesti) sitä mieltä, että miehillä on huonompi kipukynnys silloin kun tietää etukäteen kivun tulevan, mutta tapaturmissa taas parempi kestokyky...?
Hyvää lomaa Sasha  smitten
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #8 : 24.09.2007 21:15:52 »

Juuh Jaspis, hierontahommissa olen ainakin huomannut, että eihän miespolot kestä mitään. Grin Naiset kestää paljon kovemman käsittelyn, miehet vaikertavat jo vähemmästäkin.
Toki on poikkeuksia, mutta etupäässä näin.
tallennettu
Milona
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106



Profiili WWW
« Vastaus #9 : 24.09.2007 21:49:46 »

Kyllähän tuo kipu on yksilöllinen kokemus.
Olen sitä mieltä että siihen voi "oppia" eli kipukynnys kasvaa (vai onko nousee oikea ilmaisu?) mitä isompia kipuja joutuu kokemaan. Tai krooniseen kipuun "tottuu". Kuten täällä on tarinoita ollutkin. Samoin nuo tilanteet ja asenne vaikuttavat valtavasti kivun tuntemiseen.
Itselläni kipukynnys kasvoi huimasti synnytyksen jälkeen. Nyt sellainen kipu, joka ennen synnytystä oli kamala "ei tunnu enää missään".
 Kyllä kivun tarkoitus on varoittaa mutta ihminenhän (kuten monessa muussakin asiassa) turruttaa itsensä eikä huomioi kipua. Ensin kannattaisi tosiaan kuunnella kipua ja miettiä mitä kipu kertoo ja mistä se johtuu ennen kuin nappaa särkylääkkeen.
 Mutta sädekehä ei kenelläkään kirkastu yhtään kipua kärsimällä!
tallennettu

usko enemmän, tavoittele tarkemmin
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #10 : 25.09.2007 13:37:30 »

Mutta sädekehä ei kenelläkään kirkastu yhtään kipua kärsimällä!
Näinpä  Smiley muutoinhan olisivat maailman naiset loistavia, sädehtivän kirkkaita olentoja , kun miettiin mitä kaikkea sitä naiset pistetään kärsimään  Angry
Ja nyt en miettinyt enään vain meidän kulttuurin naista alentavia tai sortavia tapoja ja perinteitä  tickedoff
Tulipa suhteutettua lähtökohta Shocked Pientä ovat (ainakin minun nyt) murheet ja säryt, kun sentään on tuo lääketiede johon voi turvautua ja apua saa  angel
Vaikkakin kipu on aina kipua, on se rikkaassa, rakkaassa tai köyhässä, kurjassa, ihmisessä tai eläimessä  Wink
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #11 : 25.09.2007 17:12:03 »

Minulla on melko korkea kipukynnys luulisin. Vaikka olen aina luullut muuta.
Tajusin sen vasta itse kun olin leikattavana ja kestin jälkisäryt hyvin, muilta kuulin että se olisi kamalaa. Sama hammasleikkaukset on sujunut kuin vettä vaan. Kuuntelen aina kauhujuttuja ja pelkään kamalasti, sitten huomaankin ettei se ollutkaan niin kamalaa kuin muut sanoivat.
Mutta silti pelkään hysteerisesti kipua tuottavia operaatioita.
tallennettu
Milona
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106



Profiili WWW
« Vastaus #12 : 25.09.2007 20:20:15 »

Hei Jaspis, mut eiks kaikki naiset ole ihania sädehtiviä olentoja!!  Wink
Mut en usko johtuvat kärsimyksestä.... vai olisko sittenkin?  Shocked
tallennettu

usko enemmän, tavoittele tarkemmin
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #13 : 25.09.2007 22:19:57 »

Juu, ollaan Milona  smitten ja sekös äijiä harmittaa  2funny Lips Sealed
Ajatusleikkini saavutti tason, jossa yksikään nainen ei palaa maailmaan... koska on käynyt läpi jo Raamatullisen (kuulemma, en tiedä kohtaa!?) sanoman;"kärsi kurja, kärsi, kirkkaimman kruunun saat".
Artemis -tiedän monia joilla on sama homma  Smiley
...pelkään hysteerisesti kipua tuottavia operaatioita.
Aikas jännää... keho pistää mielen väistämään ikäviä tilanteita  angel
tallennettu
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #14 : 26.09.2007 18:25:56 »

Miehillä todellakin on huonompi kipukynnys kuin naisilla, sillä meillä ei ole samanlaista hormooni tuotantoa, joka pistäisi meidät kasvattamaan kipukynnystä.

Kipukynnystä on mahdollista parantaa hoidoilla ja harjoittelemalla.
Hoitotyössä usein parannetaan kipukynnystä. Itse kansanparannustyössä päivittäin asiakkaiden kanssa harjoittelemme kipukynnyksen nostoa, jotta kroonisoituneen kivun kanssa voi elää kaverina.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: