Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apua uni- ym. hermovaivoihin?  (Luettu 10150 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Hopealohikäärme
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 372


Säh!


Profiili
« : 08.12.2008 17:47:56 »

 
Aloitan pitemmittä puheitta: olen jo noin viisi kuukautta yhtäjaksoisesti kärsinyt univaikeuksista, jotka liittyvät nukahtamiseen ja yöllisiin heräilyihin. Joskus saan unta ihan hyvin (noin tunnissa tai vähän alle), mutta heräilen yöllä useamman kerran. Joskus herään vain kerran yössä, mikä on suuri ilonaihe, mutta yhtä kaikki, ei "normaalia", sillä ennen nukuin katkeamatta helposti kymmenenkin tuntia. Tosin olen aina ollut hieman herkkäuninen (en nukahda parissa sekunnissa niin kuin jotkut onnekkaat tai kestä melua), mutta en koskaan tässä määrin. Pari heräilyä yössä ei vielä hirveästi vaikuta seuraavaan päivään, mutta jos unensaanti kestää ja uni on kamalan kevyttä/katkonaista, olen seuraavana päivänä väsynyt ja ahdistunut.

Vaiva alkoi ihan yllättäen viime kesänä, kun minun piti seuraavana aamuna herätä hiukan tavallista aikaisemmin kesätöihin. En saanut millään unta, kun hermoilin nukahtamista ja aamuheräämistä. Siitä lähtien olen joka yö herännyt vähintään kerran ilman mitään näkyvää syytä tai pyörinyt sängyssä kun en saa unta tai noita molempia. Tätä ennen minulla oli lyhyt unettomuusjakso keväällä, kun stressasin pääsykoetehtäviä. En saanut unta noin viikkoon ja menin lääkäriin, hän määräsi lyhyen kuurin nukahtamislääkkeitä, jotka auttoivat hiukan, mutta vaiva meni onneksi itsekseen ohi lääkekuurin päätyttyä kun sain hommani tehtyä ja unohdin koko asian. Sitä ennen en ole muistaakseni milloinkaan kärsinyt muista kuin hyvin satunnaisista nukahtamisvaikeuksista, enkä ole hermoillut nukkumista.

Mitään näkyvää syytä minulla ei tähän vaivaan ole, elämäni ei ole mitenkään erityisen stressaavaa tai murheellista, tosin luonteenlaatuni on helposti hermostuva ja huolestuva. Lähinnä sen takia olen varmaan ruvennut hermoilemaan ja välillä jopa pelkäämään nukkumista, mikä ei tietenkään ole unen kannalta hyvä asia.

Parisen kuukautta sitten myös vatsani alkoi oireilemaan, se alkoi olla kipeä lähes koko ajan ilman järjellistä syytä. Menin lääkäriin ja hän diagnosoi ärtyneen paksusuolen. Kiva, lisää vaivoja tässä kaivattiinkin. Valitin hänelle myös univaikeuksista, hän sanoi kaiken johtuvan autonomisen hermoston yliaktiivisuudesta/stressistä, niin kuin arvelinkin. Kun valitin lisää, hän antoi minulle univaikeuksiin melatoniinia, joka vain pahensi asiaa. Lopetin sen käytön lähes saman tien. Vatsaan hän antoi rauhoittavaa Librax-nimistä lääkettä, joka auttoikin aikansa ja myös helpotti nukahtamista, ongelma vain että tällaiset lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta eikä niitä voi käyttää kovin kauaa. Sitä paitsi yölliset heräilyt jatkuivat. Nyt, lääkekuurin loputtua, olen taas alkanut hermoilemaan nukkumista, vaikka kovin yritän olla hermoilematta.

Olen siis yrittänyt muuttaa elämänasennettani, kiinnittänyt huomiota ruokavaliooni, opetellut rentoutumaan itsesuggestion avulla ja käyttänyt joitakin luontaistuotteita; ja ihan totta, yrittänyt parantua, mutta välillä tuntuu että en pysty siihen yksin, voimat eivät kertakaikkiaan riitä. Eli siis kaipaisin jonkinlaista ammattiauttajaa tai suunnannäyttäjää.

Mitään uni/muita riippuvaisuutta aiheuttavia lääkkeitä en halua ruveta käyttämään, mieluummin itsehoitoa, vaihtoehtoishoitoja, luontaistuotteita, homeopaattisia lääkkeitä yms. Hypnoositerapia, vyöhyketerapia, akupunktio ja homeopatia nyt ensinnä tulevat mieleen, mutta onko muilla samanlaisia kokemuksia? Mistä voisi olla paras apu? Vai pitäisikö ensin käydä ihan ammattimaisella unitutkijalla, jos sittenkin vaivaan olisi vaikka jokin elimellinen syy jonka voisi kohtalaisen helposti parantaa länsimaisen lääketieteen avuin?

No mutta tässä tätä paatosta sitten olikin... teidän vuoronne, kaipaan todellakin hyviä neuvoja!
tallennettu

1.  saturnus 14.8% (10. huone)
2.  merkurius 13.8% (6. huone)
3.  pluto 11.6% (8. huone)

1.  rapu 14.4% (DC)
2.  kaksoset 13.5%
3.  jousimies 11.5% (MC)
ancelica
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 294



Profiili
« Vastaus #1 : 27.03.2009 18:09:22 »

Kysymys on joulukuulta mutta jos vielä ajankohtainen..  Smiley
Mulla on tosi vaikea geneettinen unihäiriö. Siihen ei auta mitkään muut kun länsimainen lääketiede, valitettavasti. Akupunktio on auttanut jonkin verran. Suosittelen!
Jos on noinkin vähän aikaa kestänyt niin se pitäis olla hoidettavissa suht nopeasti.
Unihygienian tarkastus, ruokavalio joo...meditaatio jne. Liikunta,mielellään aamuisin, jooga on oikein hyvä.
Joillekin auttaa Sleepytime tee, Valeriana, ruusutipat..
Makuuhuone fengshuiataan, laventelin tuoksua hieman iltaisin..
Mutta jos ei mikään auta muutamaan kk, niin sitten kannattaa kyl ottaa kuuri länsimaista lääketiedettä, jollei ole kovin addiktoituva persoona. Useampia kk jos kiusaa itseään niin siinä on suuri vaara että unettomuus muuttuu krooniseksi.
Lääkärit mielellään määräävät 'mielialalääkkeitä' koska niihin ei jää koukkuun. Ne väsyttävät ja ehkä pitävät unen koko yön ettei tule yht'äkkisiä heräilyjä. Kaikilla ne eivät riitä nukahtamiseen.
Kartalla  neptunus  pluto  kuu  chiron
Voi olla tilapäinen ns. ylikierroksilla käyminen.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2009 18:15:53 kirjoittanut ancelica » tallennettu
trini
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 67



Profiili
« Vastaus #2 : 28.03.2009 21:40:58 »

Hei ,haluan vastata ,koska minulla on kokemusta,lähinnä heräilemisestä .
Se oli jatkunut jo lähemmäs 10 vuotta ennenkui sain apua.Todettiin myös
fibromyalgia .En heti tiennyt että fibroon kuului oireena huono unen laatu
heräily,oli myös vatsavaivoja.Silloin olinkin jo tosi väsynyt ja apaattinen
ja töissä kuljin kuin unessa.En myös ymmärtänyt mistä heräily johtui.
Sain kipukynnystä kohottavaa lääkettä joka on myös "mielialalääke"suurempina
annoksina.Nämä ovat auttaneet ja voin taas nauttia normaalista elämästä.
lääkkeitä ei kannata pelätä ,ja jättää kokeilematta. Smiley
tallennettu

sininen itsevallitseva kotka
"älä pyydä tänään rauhaa,vaan ole itse
rauhan lähettiläs"
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #3 : 30.03.2009 13:19:04 »

Kärsin myös unettomuudesta joku aikaa sitten. Tai se oli sellaista pyöriskelyä sängyssä, tuntikausia. Heräilyä aamuyöstä jne..
Minulla se johtuu stressistä, joskus en edes tiedosta stressaavani vaan huomaan vatsavaivojen ja unettomuuden myötä että nyt tarvitsee rentoutua.

Minulla unta edes auttaa päivittäinen reipas ulkoilu iltaisin. Vältän myös tietysti kofeiinia iltaisin. Se luo hermostuneisuutta ja vaikeuttaa unentuloa.
Saan myös unenpäästä hyvin kiinni nykyään niin että menen sänkyyn vasta kun olen oikeasti väsynyt. Käytän myös hengitystekniikkaa jolla tietoisesti rauhoitan hengitykseni, se auttaa rentoutumaan ja nukahtamaan nopeammin.

Vyöhyketerapia voisi auttaa laukaisemaan jännityksiä ja rentouttamaan. Sieltä löytyy apua myös ärtyneeseen vatsaan josta itsekin kärsin helposti.

Kiinnitä huomiota siihen onko makuuhuoneessa kuuma. Viileä makuuhuone auttaa nukahtamaan paremmin, otat mielummin vaikka kaksi peittoa päälle sitten Smiley Ja sukat jalkaan. Kun aloin pitämään sukkia öisin, huomasin saavani paremmat unet, koska kärsin kylmistä jaloista.

En tiedä onko näistä apua sinulle, minulle on Smiley Tsemppiä!
tallennettu
Hippu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 39



Profiili
« Vastaus #4 : 02.04.2009 15:54:16 »

Mulla myös hieman samanluontoista vaivaa, todella kauan. Vatsa alkoi reagoimaan, refluksioireet pahenivat (ne ovat mulla aiheuttaneet heräilyä, samoin kyllä varmaan stressi), saatoin herätä kesken unien sydämentykytykseen jne. Alkoi pari-kolme kuukatta sitten mennä jo todella pahaksi, oireet vielä pahenivat entisestään kuukautiskierron mukaan ja stressistä taisi tulla jonkinlainen oravanpyörä, kun aloin stressata jo noita oireita. Lääkäri määräsi happosalpaajia, mutta itse aloin olla sitä mieltä, että ei ole pelkästään refluksiakaan, vaan lisänä vielä joku paksusuolen ärtymistila ja ilmeisesti joku hormonijuttu.

Mulle eräs parantaja sanoi viime kesänä, että keltarauhashormonitaso heittää (ja välillä ehkä kilpirauhashormonitasokin, mutta sitä ei ole onnistuttu todistamaan kokeilla) ja nyt kun kävin gynellä, niin hän määräsikin oireideni perusteella mulle mietoa keltarauhashormonia (Terolut).
Olen nyt syönyt sitä yhden kuurin ja oireet on pysyneet poissa. Vatsaa on rauhoittanut huomattavasti myös Lepicol-niminen valmiste, jota suositellaan muistaakseni paksusuolen tulehduksen hoitoon.

Odotan vaan mielenkiinnolla mitä vaivoja sitten ilmaantuu, kun estrogeenitasokin alkaa radikaalisti heittää, mutta siihen vielä lienee jokunen vuosia aikaa...
tallennettu
Hopealohikäärme
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 372


Säh!


Profiili
« Vastaus #5 : 20.10.2009 12:33:46 »

Hei, kiitoksia vastanneille, vaikka siitä onkin jo melkein vuosi kun kirjoitin tämän topicin...

Päivitänpä vähän tietojani: tajusin viimein, että uni- ja hermovaivani johtuivat lähinnä e-pillereistä, jotka olin aloittanut kesällä 2008. Epäilin tätä(kin) kyllä vähän koko ajan, mutta uskalsin vasta viime keväänä ottaa ohjat käsiini ja vaihtaa merkkiä. Oireet helpottivat aika nopeasti, ja pahat mielialavaihtelutkin katosivat (en ollut aikaisemmin edes tajunnut, kuinka paljon ne olivat vaikuttaneet elämääni). Lisäksi aloin syömään B-vitamiinia, joka tekee kuulemma hyvää pillereitä syöville naisille ja auttaa hermoja. Tämän lisäksi luin viime talvena kirjan akupainannasta, ja painelinkin tarvittavia pisteitä joka ilta melkein puoli vuotta, se onneksi auttoi sen verran että kestin tähän asti.

Oireet nimittäin pahenivat vuodenvaihteen jälkeen niin, että lopulta olin melkein koko ajan pienessä ahdistus/jännitystilassa, vatsaa ja rintakehää kouristeli ja tuntui, että koko ajan jännitän jotain ilman syytä.

No, kaikki on onneksi tämän kesän ja syksyn ajan mennyt hyvin, stressi/ahdistus eivät ole enää vaivanneet, vaikka olen aloittanut uuden koulun/työt ja muuttanut uudelle paikkakunnalle. Akupainantaakaan en ole tarvinnut säännöllisesti enää 3 kuukauteen. Satunnaista pientä levottomuutta on joskus iltaisin ollut, mutta aina olen saanut nukutuksi vähintään 7 tunnin yöunet.

Mutta viime yönä jostain syystä ei uni yhtäkkiä tullutkaan, sain jopa ensimmäistä kertaa elämässäni kunnon paniikkikohtauksen, kun aloin pelätä ja miettiä, että en kestä jos se sama rumba alkaa taas. Lopulta ehdin nukkua vain n. 2 tuntia.

Nyt mietinkin, että miksi yhtäkkiä tällainen takapakki. Jouduin tässä vähän aikaa sitten kyllä syömään kaksi pillerisatsia putkeen, kun yksi pilleri tuli takaisin ulos  Tongue joten ehkä hormonitasapainoni on väliaikaisesti jotenkin vinksallaan? Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia?

Nyt täytyy vaan yrittää ottaa rauhallisesti ja katsoa, miten jatkossa.
tallennettu

1.  saturnus 14.8% (10. huone)
2.  merkurius 13.8% (6. huone)
3.  pluto 11.6% (8. huone)

1.  rapu 14.4% (DC)
2.  kaksoset 13.5%
3.  jousimies 11.5% (MC)
Hopealohikäärme
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 372


Säh!


Profiili
« Vastaus #6 : 23.10.2009 11:20:39 »

Kiitti neuvoista!

En sentään ihan vielä mene ammattiauttajan juttusille, nimittäin onneksi se paniikki/ahdistus meni ohi ihan itsehoidollisilla menetelmillä, kun tein muutaman rentoutus/mielikuvaharjoituksen ja painelin unettomuus-akupisteitä jne. Mutta jos se äityy uudestaan pitkäkestoiseksi, menen nyt ainakin sinne vyöhyketerapiaan ja vastaaviin, hypnoosiakin voisin kokeilla. Ja sitten jos vaihtoehtohoidotkaan ei auta, menen psykiatrille/vastaavalle. Mutta luulen, ettei sentään enää niin pahaksi mene. Ainakin toivon niin.

tallennettu

1.  saturnus 14.8% (10. huone)
2.  merkurius 13.8% (6. huone)
3.  pluto 11.6% (8. huone)

1.  rapu 14.4% (DC)
2.  kaksoset 13.5%
3.  jousimies 11.5% (MC)
ancelica
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 294



Profiili
« Vastaus #7 : 05.05.2010 13:25:17 »

Nostatanpa taas tätä. Kevään myötä monella sekoaa sisäinen kello. Talven onnistuin taiteilemaan lääkkeiden kanssa, mutta nyt valoisuuden lisäännyttyä taas vois valvoa viikon. Kapaloikäisestä oon ollut tällainen univammainen.
Yhdella kaverilla aika sama juttu. Hänellä ei mitään stressiperäistä unettomuutta, jatkuva hänelläkin ja viimeksikin meni tosi pahaksi Huhtikuussa.
Joo, ja aiheuttaa paniikkikohtauksia, pahimmillaan psykoosin.
Onko kellään muulla tullut tätä kevätunettomuutta? Vai onko nää nyt jotain energiajuttuja?
« Viimeksi muokattu: 05.05.2010 13:31:14 kirjoittanut ancelica » tallennettu
Liekku
Astroholisti
*****
Viestejä: 1174



Profiili
« Vastaus #8 : 05.05.2010 14:30:21 »



  Tänään tuli juuri astro tv:ssä-- unettomuudesta, kannattaa katsoa.  Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: