Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Astangajooga  (Luettu 8093 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lilim*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 268



Profiili
« : 04.02.2013 15:48:09 »

Mediassa on lähiaikoina ollut jonkin verran keskustelua joogan kokonaisvaltaisista terveysvaokutuksista ja sen innoittamana aloitinkin eilen astangajoogan. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia joogan - ja nimenomaan astangan vaikutuksista?  Eilinen peruskurssi alkoi n2h joogaamisella, mikä oli kyllä juuri sitä mitä kaipasinkin tähän elämänvaiheeseen. Viimeyönä sitten hikoilin lakanat märäksi moneen kertaan, voiko tämä olla seurausta tuosta sunnuntain sessiosta? Voiko jooga vaikuttaa hormoonitoimintaan/aineenvaihduntaan noin voimakkaasti vai onko jotain muuta oireilua...? Toisin sanoen pitäisikö huolestua.. Huh
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013 15:57:07 kirjoittanut Lilim* » tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #1 : 04.02.2013 16:52:00 »

Mediassa on lähiaikoina ollut jonkin verran keskustelua joogan kokonaisvaltaisista terveysvaokutuksista ja sen innoittamana aloitinkin eilen astangajoogan. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia joogan - ja nimenomaan astangan vaikutuksista?  Eilinen peruskurssi alkoi n2h joogaamisella, mikä oli kyllä juuri sitä mitä kaipasinkin tähän elämänvaiheeseen. Viimeyönä sitten hikoilin lakanat märäksi moneen kertaan, voiko tämä olla seurausta tuosta sunnuntain sessiosta? Voiko jooga vaikuttaa hormoonitoimintaan/aineenvaihduntaan noin voimakkaasti vai onko jotain muuta oireilua...? Toisin sanoen pitäisikö huolestua.. Huh

Mikäli yoga-tattva-upanishad'iin (yoga-tattvopaniSat) on luottamista, tuo on erittäin hyvä merkki
puhdistumisesta; oikein katteeks' käyp!


Itse hikoilin kuin sika pienenä joogalentokurssin jälkeen...


50-53. By thus retaining the breath as long as he likes, Kevala Kumbhaka (cessation of breath
without inspiration and expiration) is attained. When Kevala Kumbhaka is attained by one and thus
expiration and inspiration are dispensed with, there is nothing unattainable in the three worlds to
him. In the commencement (of his practice), sweat is given out; he should wipe it off. Even after
that, owing to the retaining of the breath, the person practising it gets phlegm. Then by an increased
practice of Dharana, sweat arises.




 :Smiley   Cool
« Viimeksi muokattu: 04.02.2013 17:01:53 kirjoittanut sideman » tallennettu
Joona
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 10


Profiili
« Vastaus #2 : 10.03.2013 19:49:51 »

Hei!
Toivottavasti olet käynyt alkeiskurssin jälkeen tunneilla!
Ihan normaalia hikoileminen yms. Itse olen joogan avulla parantanut alaselkäongelmat ja muita pikkuvaivoja. Auttaa myös pms vaivoihin, joogasta vain tulee niin onnelliseksi, ettei mikään pilaa sitä päivää, kun on harjoituksen tehnyt.
Itse olen astangajoogaa harrastanut muutamia vuosia. Olen todennut asanoiden parantavan vaikutuksen niin fyysisellä kun mentaalitasollakin. Esim. jos jossain kohdassa kehoa on kireyksiä, on niille syy mentaalitasolla ja tehdessä siihen kohtaan vaikuttavaa asanaa, nousee mahdollisesti tietoisuuteen asiaan liittyviä tunnetason juttuja.
Ykkössarja asanat ovat fyysisenkehon terapiaa ja parantamista, kakkossarja sitten alkaa puhdistamaan energiakanavia ja hermostoa.
Suosittelen Petri Räisäsen kirjaa ykkössarjasta, siinä on hyvin tietoa jokaisen asanan terveysvaikutuksesta ja kaikesta muusta.
Astangajooga minun mielestäni on aikas laaja systeemi, jos kiinnostuu kokonaisuudesta. Asanoiden tekeminen on yksi kahdeksasta osaa astangajoogaa. Itse olen vähitellen perehtynyt syvemmin muihinkin osa-alueisiin ja yllätyksenä tuli se, että sinne sisältyy myös nämä henkimaailman ilmiöt ja kyvyt, mutta niitä pidetään vähän kuin siinä sivussa tulleina juttuina, joihin ei kannata sen kummemmin kiinnittyä. Smiley

 

tallennettu
Lilim*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 268



Profiili
« Vastaus #3 : 10.03.2013 20:17:46 »

Kiitos vastauksistanne! Olen jatkanut astangajoogailua tottakai, jäin koukkuun saman tien  smitten. Kaksi kertaa viikossa tulee käytyä, ihan loistava harrastus. Kyllä jo nyt havaittavissa jonkinlaista mentaalipuolen vaikutusta kun mieskin ihmetteli etten ole aikoihin kiukutellut mistään "onkohan se siitä joogasta?"  Grin Tuo hikoilu ei ole toistunut enää tuon aloituspaketin jälkeen. Kiitos Joona kirjavinkistä!
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013 20:19:46 kirjoittanut Lilim* » tallennettu

“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #4 : 27.06.2013 09:50:11 »

Olen joogaillut nyt nelisen kuukautta ja olen hämmästynyt sen vaikutuksista.

Ensinnäkin, se todellakin tekee onnelliseksi. Siitä tulee niin hyvä fiilis. Se auttaa keskittymään. Joogan avulla olen oppinut hallitsemaan mieltäni ja näin ollen eliminoimaan stressiä ja olemaan enemmän läsnä tässä hetkessä.

Jooga auttaa unen saantiin. Se parantaa lihaskuntoa, sen avulla saa kestävyyttä ja voimaa etenkin mielelle.

Ja mitä parasta. Se todellakin auttaa selkävaivoissa mutta etenkin niin, että se avaa ns. tunnelukkoja ja vapauttaa patoutuneita fiiliksiä. Minä en ymmärtänyt mikä minuun iski kesken joogan kun herkistyin ja tuntui, että haluaisin itkeä. Ensimmäisen kerran se tuli voimakkaassa taaksetaivutuksessa. Sen jälkeen mm. lonkkia avaavat liikkeet ja selän taivutukset ovat saaneet tunnelukoja auki.
Ohjaajat muistuttavat usein siitä, että on ihan normaalia esimerkiksi itkeä tunnilla, sillä tietyt asanat tuovat haudattuja surun, vihan, pelon tunteita esiin. Se VAPAUTTAA tunteita kehosta. Varastoimme paljon negatiivista tunnetta ja ajatusta olkapäihin, selkään, lantioon, pakaroihin ja takareisiin.

Suosittelen kaikille. Jooga voi muuttaa elämän  smitten
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #5 : 27.06.2013 12:30:08 »

Hei!
Toivottavasti olet käynyt alkeiskurssin jälkeen tunneilla!
Ihan normaalia hikoileminen yms. Itse olen joogan avulla parantanut alaselkäongelmat ja muita pikkuvaivoja. Auttaa myös pms vaivoihin, joogasta vain tulee niin onnelliseksi, ettei mikään pilaa sitä päivää, kun on harjoituksen tehnyt.
Itse olen astangajoogaa harrastanut muutamia vuosia. Olen todennut asanoiden parantavan vaikutuksen niin fyysisellä kun mentaalitasollakin. Esim. jos jossain kohdassa kehoa on kireyksiä, on niille syy mentaalitasolla ja tehdessä siihen kohtaan vaikuttavaa asanaa, nousee mahdollisesti tietoisuuteen asiaan liittyviä tunnetason juttuja.
Ykkössarja asanat ovat fyysisenkehon terapiaa ja parantamista, kakkossarja sitten alkaa puhdistamaan energiakanavia ja hermostoa.
Suosittelen Petri Räisäsen kirjaa ykkössarjasta, siinä on hyvin tietoa jokaisen asanan terveysvaikutuksesta ja kaikesta muusta.
Astangajooga minun mielestäni on aikas laaja systeemi, jos kiinnostuu kokonaisuudesta. Asanoiden tekeminen on yksi kahdeksasta osaa astangajoogaa. Itse olen vähitellen perehtynyt syvemmin muihinkin osa-alueisiin ja yllätyksenä tuli se, että sinne sisältyy myös nämä henkimaailman ilmiöt ja kyvyt, mutta niitä pidetään vähän kuin siinä sivussa tulleina juttuina, joihin ei kannata sen kummemmin kiinnittyä. Smiley


Yhdyssana 'aSTaa.nga' (~ ashtaang-ga < aSTa + an.ga) voitaneen kääntää vaikkapa 'kahdeksan
(aSTa) osainen (-an.ga) ; vrt. esim. ruotsin 'åtta', saksan 'acht'.

Se viittaa tavallisesti MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutraan II 29:

yamaniyamaasanapraaNaayaamapratyaahaaradhaaraNaadhyaanasamaadhayo 'STaav an.gaani.
(Loppu ilman sandhia: ...samaadhayaH[1]; aSTau[2]; an.gaani.)

Nuo kahdeksan paatañjala-yogan osaa ovat siis:

yama, niyama, aasana, praaNaayaama, pratyaahaara, dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi.

Pattabhi Jois'in systeemin koko nimi lienee 'aSTaan.ga-vinyaasa-yoga. Tuo 'vinyaasa' viitannee
siihen, että aasanat tehdään jotenkin dynaamisesti, eikä ensisijaisesti staattisesti kuten
haTha-yogassa.

En ole ikinä kuullut, että astanga-joogassa harjoitettaisiin esim. Patañjalin siddhejä eli
"yliluonnollisia" kykyjä, joihin kolme viimeistä an.gaa (dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi = saMyama) tavallaan viittaavat...

-----------------------------

1. Monikon nominatiivi sanasta samaadhiH; jos dvandva-samaasassa on useampi kuin kaksi
osaa, sen viimeinen komponentti on tavallisesti monikossa; esimerkkinä duaalista voidaan
ottaa ilmaus 'aurinko ja kuu'; se voidaan ilmaista joko rinnastuskonjunktiota 'ca' (ja)
käyttäen: suuryash candrash ca; tahi sitten dvandva-yhdyssanana, jolloin jälkimmäinen
komponentti on duaalissa: suurya-candrau (~aurinko-kuud)

2. sanskritissa, kuten esim. saamessa, on duaali, siis yksikkö, *kaksikko* ja monikko; jostain syystä lukusana 8 on duaalissa... Shocked
« Viimeksi muokattu: 27.06.2013 14:32:43 kirjoittanut sideman » tallennettu
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 205



Profiili
« Vastaus #6 : 02.07.2013 00:57:58 »

Minä en ymmärtänyt mikä minuun iski kesken joogan kun herkistyin ja tuntui, että haluaisin itkeä. Ensimmäisen kerran se tuli voimakkaassa taaksetaivutuksessa. Sen jälkeen mm. lonkkia avaavat liikkeet ja selän taivutukset ovat saaneet tunnelukoja auki.
Ohjaajat muistuttavat usein siitä, että on ihan normaalia esimerkiksi itkeä tunnilla, sillä tietyt asanat tuovat haudattuja surun, vihan, pelon tunteita esiin. Se VAPAUTTAA tunteita kehosta. Varastoimme paljon negatiivista tunnetta ja ajatusta olkapäihin, selkään, lantioon, pakaroihin ja takareisiin.

Taaksetaivutushan kohdistuu sydämen alueelle, joten ei ollenkaan kummallista, että itku meinasi tulla. Oma kehoni reagoi hyvin vahvasti sydämen pamppailulla noihin asanoihin. Smiley
tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #7 : 03.07.2013 10:13:55 »

Minä en ymmärtänyt mikä minuun iski kesken joogan kun herkistyin ja tuntui, että haluaisin itkeä. Ensimmäisen kerran se tuli voimakkaassa taaksetaivutuksessa. Sen jälkeen mm. lonkkia avaavat liikkeet ja selän taivutukset ovat saaneet tunnelukoja auki.
Ohjaajat muistuttavat usein siitä, että on ihan normaalia esimerkiksi itkeä tunnilla, sillä tietyt asanat tuovat haudattuja surun, vihan, pelon tunteita esiin. Se VAPAUTTAA tunteita kehosta. Varastoimme paljon negatiivista tunnetta ja ajatusta olkapäihin, selkään, lantioon, pakaroihin ja takareisiin.

Taaksetaivutushan kohdistuu sydämen alueelle, joten ei ollenkaan kummallista, että itku meinasi tulla. Oma kehoni reagoi hyvin vahvasti sydämen pamppailulla noihin asanoihin. Smiley


Jeps! Just niin Smiley
Joogan avulla olen pystynyt päästämään paljon irti ja vapauttamaan tunteita. Se on ihanaa!
tallennettu
fairytiger
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100



Profiili
« Vastaus #8 : 18.11.2013 22:43:20 »

... Olen todennut asanoiden parantavan vaikutuksen niin fyysisellä kun mentaalitasollakin. Esim. jos jossain kohdassa kehoa on kireyksiä, on niille syy mentaalitasolla ja tehdessä siihen kohtaan vaikuttavaa asanaa, nousee mahdollisesti tietoisuuteen asiaan liittyviä tunnetason juttuja.
Ykkössarja asanat ovat fyysisenkehon terapiaa ja parantamista, kakkossarja sitten alkaa puhdistamaan energiakanavia ja hermostoa.
... ...Asanoiden tekeminen on yksi kahdeksasta osaa astangajoogaa. Itse olen vähitellen perehtynyt syvemmin muihinkin osa-alueisiin ja yllätyksenä tuli se, että sinne sisältyy myös nämä henkimaailman ilmiöt ja kyvyt, mutta niitä pidetään vähän kuin siinä sivussa tulleina juttuina, joihin ei kannata sen kummemmin kiinnittyä. Smiley

Itse olen tehnyt Astanganjoogan ykkössarjaa. Aloittanut olen monestikin, mutta tähän mennessä en ole saanut joogasta jatkuvaa rutiinia itselleni... mutta olisi tarkoitus piakkoin mennä taas kurssille, jos ryhtyisi oikeasti harrastamaan niin, että pääsisi tuonne kakkossarjaankin joskus. Ihan uutena tietona tuli tuo, että kakkossarja alkaa puhdistaa energiakanavia. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Auttaa varmaan myös itsetutkiskelua ja kehittymistä näissä henkisissä asioissa  angel
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: