Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Apua iskiakseen, epätoivoista  (Luettu 19514 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« : 04.08.2008 12:59:27 »

Mikä avuksi useamman kk kestäneeseen iskiakseen? Viimeinen kk on ollut tuskallista istua, olin sen takia sairaslomallakin..
Seistä voin ja kävellä mutta istuminen on kivuliasta. Lääkärit määrää vain särkylääkkeitä ja relaksantteja, kyse siis lihaksen aiheuttamasta hermopinteestä. Fysioterapiassa olen käynyt mutta ei ole auttanut oikein.
Tahtoisin jo tulla kuntoon joten jos jollain on vinkkejä millä edes auttaa parannusta niin otan kiitollisena vastaan.
tallennettu
Annekka
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 107



Profiili
« Vastaus #1 : 04.08.2008 15:28:18 »

Hieronta ainakin auttaa. Ei ehkä yksi kerta, mutta sarja.
Venyttely on myös hyvä. http://www.bluefit.com/_files/1382.jpg
(en saanut kuvaa näkyviin, mutta jospa linkki riittää)
"Iskias
Iskiaksella tarkoitetaan selästä pakaraan ja/tai jalkaan säteilevää kipua. Säteilyoireet voivat ulottua aina jalkaterään saakka ja kipua voi tuntua molemmissa jaloissa. Vaiva voi ilmetä myös polvikipuna ja alaraajojen lihasheikkoutena.
Syyt:
    * Iskiashermon pinnetila pakaran seudulla (piriformis-syndrooma) tai takareidessä
    * Hermojuuripuristus lannerangassa ("nikamalukko")
    * Välilevypullistuma
    * Lannekanavan ahtauma
Laukaisevia tekijöitä:
    * Epäergonomiset työasennot ja siitä johtuvat yksipuolinen kuormitus selkärankaan ja lihaksiin.
    * Lihaskireys
    * Veto
    * Kylmä
    * Tärinä
    * Tulehdustila
Hoito:
    * Lannerangan toiminnan tutkiminen
    * Tarvittaessa rannerangan "nikamalukkojen"/fasettilukkojen vapautus mobilisointi tekniikkaa käyttäen
    * Takareisien ja pakaroiden syvien ja pinnallisten lihasten hieronta ja venytys
    * Selän lihasten hieronta ja venytys
Apu voi löytyä jo yhden kerran aikana tehokkaalla hieronnalla ja spesifeillä lihasvenytyksillä yhdistettynä nikama- ja nivelkäsittelyihin."
tallennettu

Nousumerkki Rapu
Aurinko Oinaassa
Kuu Vaa'assa
Merkurius Härässä
Venus Härässä
Mars Kaksosissa
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #2 : 04.08.2008 20:56:09 »

Akupunktiota saattaisin tuossa tilanteessa kokeille  :Smiley

Olen sitä koleillutkin hyvällä tuloksella yläselän kipuihin muutama vuosi sitten  Smiley
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #3 : 05.08.2008 07:59:24 »

Kiitos, kokeilinkin eilen akupunktiota, tehosi yläselän jännityksiin kyllä mutta ei oikein vienyt pakaranseudun kipua. Mutta jatkan venyttelyä.
Kuormitus toispuoleisesti lienee syy, sillä kehoni on vino.
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1335



Profiili
« Vastaus #4 : 06.08.2008 14:11:38 »

Kokeile osteopaattia. Sellaisesta minä saan avun, jollen omin toimin saa iskiastani voimaan heikommin kuin itse. Wink

Osteopaattinen käsittely oikaisee nikamiakin.  Kun jalkani ovat liian väsyneet ja nilkat alkavat kääntyä sivuille, käyn ostopaatilla. Aivan kuin ei olisi jalkateriäkään sen jälkeen. Kevyt on kävellä ja ryhti kokonaisuudessaan  pysyy pitkään hyvänä, siihenhän olen tottunut kun nuorena 'piti' esiintyä paljon. Jokainen askel ja liikahdus kun tarkkailtiin usean sadan ihmisen toimesta joka viikko ainakin kerran. smitten

Vilkaisin planeettojesi sijainteja. Mahdatko 'ostaa' toisten auttamisesta itsellesi luottamusta elämään? Sekin vaikuttaa lantion asentoon ja kehon jännityksiin. Perusluottamus tulee olla hyvä, silloin iskias ei enää iske niin kovin, ei ainakaan hoidoista huolimatta pysy vahvempana kuin sinä. Muista, ettet olisi tässä maailmassa, ellet olisi sellaisenaan tarpeellinen.

Juurischakra kuntoon ja vot. Elämä hymyilee.

Mie laitan siulle voimoo... illemmalla enempi. Nyt vaan ihan just siihen kohtaan missä tarvis on.  Cheesy

Ja onneksesi et ole luonteeltasi 'vino'. Ainakaan kirjoitustesi perusteella.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2008 14:28:03 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Sekhmet
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 260


Nil novi sub sole.


Profiili
« Vastaus #5 : 06.08.2008 14:50:33 »

Iskiasta ei missään tapauksessa saa hoitaa kuumalla, kuuma suiku ja sauna vain ärsyttäävät lisää ja aiheuttaa tulehdusta.
Haudo pakaraa ensimmäiseksi pyyheliinaan kiedotulla "kylmäkallella".
Ja mene KP,le joka osaa laittaa lannerankasi kuntoon, niin lantio oikenee itsestään.
Paha iskias vääntää joskus pahastikin lantiota.

"Kyllä se siitä"
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.2008 22:08:12 »

Sitä rangan manipulaatiota tai mobilisointia (kuis vaan) miekin suosittelen  angel Katsot vaan, että kaverilla on hyvät suositukset, eikä puoskari  police Puskaradio on aika hyvä noissa...
Sitten tietty se hieroja tukihoitomuotona on ihan fiksua.

Älä vaan jää odottelemaan, josko se ens vk.lla ois paree! Saat kaupan päälle jonkun muunkin paikan rikki, kun keho yrittää olla ja toimia hermosäryn kanssa.

Itse kärvistelin vuoden ennen kun menin osteopaatille  buck2 10 kertaa piti käydä, kun oli sitten jo rintarankakin jämähtänyt ja lannerangassa yli liikkuvuus ongelmia (lisäs issias oireita). HALPAA  Shocked Sen jälkeen on ollu uus ranka ja mummo  angel
tallennettu
Sekhmet
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 260


Nil novi sub sole.


Profiili
« Vastaus #7 : 06.08.2008 23:44:37 »

Sitä rangan manipulaatiota tai mobilisointia (kuis vaan) miekin suosittelen  angel Katsot vaan, että kaverilla on hyvät suositukset, eikä puoskari  police Puskaradio on aika hyvä noissa...
Sitten tietty se hieroja tukihoitomuotona on ihan fiksua.

Älä vaan jää odottelemaan, josko se ens vk.lla ois paree! Saat kaupan päälle jonkun muunkin paikan rikki, kun keho yrittää olla ja toimia hermosäryn kanssa.

Itse kärvistelin vuoden ennen kun menin osteopaatille  buck2 10 kertaa piti käydä, kun oli sitten jo rintarankakin jämähtänyt ja lannerangassa yli liikkuvuus ongelmia (lisäs issias oireita). HALPAA  Shocked Sen jälkeen on ollu uus ranka ja mummo  angel

Kävin nostamassa topikin tuolla muita kokemuksia.
siellä huomaa ettei myöskään tavitse olla elättäjänä
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #8 : 07.08.2008 08:37:44 »

Kiitos kaikille! Osteopaatti kuulostaa hyvältä ja täytynee huomioida se juurichakrakin.

Huomaan että oikea puoli lantiosta on jotenkin oudosti, se on kireä ja kipeä. Olkapäät minulla on aina ollut eri tasoissa. Lisäksi lienee selkärangan vinoutta ja kiertoa... Kierorankainen olento siis...

Mutta kiitos tosiaan, kaikki vinkit ovat tarpeen!
tallennettu
Niizu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 39


Profiili
« Vastaus #9 : 07.08.2008 09:04:59 »

Itse ehdottaisin myös vyöhyketerapiaa iskias kipuihin. Jos löytyy hyvä vyöhyketerapeutti, joka osaa hoitaa myös fyysisen hoidon lisäksi ihmistä kokonaisvaltaisemmin, niin apua varmasti löytyy Smiley. Vt tasapainottaa kehoa hyvin, jos esim. kivut johtuu selän vinoudesta. Osteopaatti varmasti yhtä hyvä smitten. Joku aikoinaan ehdotti minulle alaselkäkipuun, että tekee jalkakylvyn jossa merisuolaa..poistaako kenties kuonaa jalkapohjien kautta jolloin kipu hellittäisi?
tallennettu

Aurinko-skorpioni
Nouseva-rapu
Kuu-kaksoset
Venus-jousimies
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #10 : 08.08.2008 11:44:36 »

Tiedän muutaman joilla b vitamiini pistettynä auttoi "pahimman yli"
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
RistoPaavo
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 14


Profiili
« Vastaus #11 : 12.10.2008 11:42:12 »

Mikä avuksi useamman kk kestäneeseen iskiakseen? Viimeinen kk on ollut tuskallista istua, olin sen takia sairaslomallakin..


Heips...Wink
Reakoiko...kehosi elämän tilanteesesi Embarrassed...Huh

Minä olin kierteessä jokunen vuosi sitten...
Kokeilin hoitoja!
Ja sain trager hoidosta apua...Wink
Jopa innostuin itsekin... ja opiskelin terapeutiksi...(melkein pari vuotta)

Mielikuvaliikunta Mentastic ja lohikäämeen häntä..Smiley
huolien potkinta ja koiruuksien kanssa kilpaa hännä heilutus pelastaa....
Issiaksen hiipiessä...

lisätietoa....

www.trager.fi

tallennettu

Ei mikään
Ladyliketupperwaretyllerö....
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: