Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Helppoa laihdutusta?  (Luettu 33604 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
JadeLife
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 6



Profiili
« Vastaus #15 : 28.12.2012 18:13:40 »

Liikunnan osalta tehokkain tapa tukea laihtumista lienee kuntosaliharjoittelu. Lisää lihasmassaa jolloin energian kokonaiskulutus kasvaa. Lihaksikas ihminen on myös usein terveemmän näköinen kuin nälkäkurki.  Wink
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #16 : 30.12.2012 06:45:28 »

Mitä on lohtusyöminen?
En ole koskaan saanut syömisestä mitään "aah, kun on hyvä olo" fiilistä. No toki, jos on vatsa ollut pitkään tyhjä, tulee syömisestä pieni helpotus mutta ei mitään euforiaa
Juon siideriä ihan liikaa mutta en silti liho. Snadi läski mahassa mutta aloitin vatsalihastreenin eli vähintään 50 selältään istuma-asentoon liikettä päivittäin ja hathajoogaan mennään ystävän kanssa heti ensi vuoden alussa et elämänmuutos tapahtuis
tallennettu
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 205



Profiili
« Vastaus #17 : 30.12.2012 22:20:54 »

Mitä on lohtusyöminen?

Toiset lohduttautuu syömällä ja toiset sitten juomalla. Tai pössyttelemällä tai mitä ikinä. Voi meitä. Smiley

Tehokkain liikuntamuoto on sellainen, mistä tykkää ja mikä tuntuu hyvältä. Kuntosaliharjoittelu on hyvä toiselle, kun toinen saa enemmän irti joogasta tai vaikkapa uinnista.
tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
Gisella
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 205



Profiili
« Vastaus #18 : 31.12.2012 15:56:35 »

Siis mitkä raudat jaloissa?  Shocked

Kotona voi jumppailla myös, taikka joogailla. Ei tarvi poistua mihinkään. Smiley
tallennettu

"Ihminen voi syyttää maailmaa läpi elämän, mutta hänen onnistumisensa tai epäonnistumisensa ovat yksin hänen vastuullaan. Ihminen voi yrittää pysäyttää ajan, mutta se on vain energian tuhlaamista."
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #19 : 31.12.2012 16:05:00 »

Ehkä jo sanottu tässä ketjussa, mutta tärkeyden vuoksi toistettava:
Liikunta on laihtumisessa selkeästi kakkossijalla, tärkeintä on ruokavalio!

Liikkuminen on terveyden kannalta hyvin tärkeää, mutta huono laihdutuskeino, ellei muuteta sitä ruokavaliota joka lihotti. Toki hirveällä liikuntamäärällä ja kitukaloriruokavaliolla voi laihtua, mutta kuinka pysyviä ne tulokset ovat ja lähtiköhän ehkä läskin ohessa pois myös lihasmassaa?

Nykyiset ruokavaliosuositukset aiheuttavat pakon syödä 2-3 tunnin välein, jolloin elimistö on koko hereilläoloajan ns. postprandiaalisessa eli aterianjälkeisessä tilassa: Se käyttää energiaksi syötyä ruokaa, ei omaa rasvakerrosta. Jotta voisi laihtua - liikunnan määrä tässä kohtaa täysin toissijainen asia - tulisi ruokavalio koostaa niin, että ruokaväli olisi esim. 4-5 tuntia. Ja tämähän ei onnistu, jos syö paljon sitä täysjyväviljaa ja ruoka on hyvin vähärasvaista.

Liikunnan on oltava sellaista että se on itseisarvoisesti itsensä vuoksi hauskaa, jos motivaattorina on vain laihdutus- tai kunnonkohoitus, ei sillä motivaatiolla liikuntaharrastus kovin kauaa yleensä jatku. Niinpä kannattaa unohtaa kokonaan mitä kukaan sanoo minkään liikuntamuodon mahdollisesta tehokkuudesta tms. laihduttamisessa ja etsiä vain sitkeästi sitä liikkumisen  muotoa joka tuottaa itselle iloa, olipa se sitten rauhallinen kävely luonnon helmassa tai vaikkapa vatsatanssi.

Karppaus.info palstalta löytyy melkoinen määrä ihmisiä, joilla esim. nivelet ovat ylipainon seurauksena siinä kunnossa, että liikunta on alkanut sujua vasta sitten, kun ensimmäiset 20-30 kiloa on tiputettu pois. Ja niiden poistiputtamiseen ei siis tarvittu liikuntaa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #20 : 31.12.2012 17:21:45 »

Siis mitkä raudat jaloissa?  Shocked

Kotona voi jumppailla myös, taikka joogailla. Ei tarvi poistua mihinkään. Smiley

Itsellä ei niin huutavaa tarvetta ole laihduttamiselle (n. 180 senttimetriä, 82 kilogrammaa),
mutta olen viime aikoina huomannut, että "raivopäisellä" (ei oikeastaan niinkään voimaperäisellä
vaan maksiminopeuteen pyrkivällä) rumpujen takomisella[1] saan
huomattavasti helpommin hiitin päälle kuin vaikkapa cross-trainerilla. Siinä on varmaankin
jokin tahi joitakin psykoloogisia tekijöitä mukana...

 knuppel2


1. esimerkiksi yksinkertaista O-v-o V-o-v -triolia "soittamalla" vuoronperään snareen, rideen ja crashiin lyöden,
ja sitten vielä basari ja haitsu mukaan geimeihin!
tallennettu
pikkari
Astroholisti
*****
Viestejä: 1724

I`m hot when I`m not as cold as ice


Profiili
« Vastaus #21 : 31.12.2012 20:31:40 »

Siks kysyin lohtusyömisestä koska mun ruokahalu katoaa kokonaan kun tapahtuu jotain pahaa. Toiset sit lohduttautuu ruoalla näköjään. Erilaisia ollaan juu.
Mulle tuli aiemmin järjetön ruokahalu pilven poltosta. Nykyään poltan aika harvoin eikä siitä enää tule samaa vaikutusta että syö kaiken mitä kaapeista löytyy
Helpoin tapa laihduttaa tai edes lihoa on olla niin turhamainen että rakastaa peilikuvaansa. No miksei lihavakin siihen kykenisi mutta jos aatellaan terveysnäkökulmasta on esim satunnainen päihteidenkäyttö terveellisempää (hyvä, rento olo) kuin jatkuva ylimääräisen massan kantaminen mukana. Siihen vielä stressi päälle niin avot!
Sydän ja verisuonet kirkuu
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #22 : 31.12.2012 23:07:43 »

Mä oon aina rakastanu omaa peilikuvaani ja olin nuorempana jopa hätkähdyttävän kaunis, mut eipä vaan estäny lihomasta.

Ja ne raudat jaloissa - tarkoitin liukuesteet, siis nyt kun kadut on niin jäisiä ettei pääse muuten liikkumaan.
tallennettu

.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #23 : 26.05.2013 10:37:41 »

Mä oon aina rakastanu omaa peilikuvaani ja olin nuorempana jopa hätkähdyttävän kaunis, mut eipä vaan estäny lihomasta.

Ja ne raudat jaloissa - tarkoitin liukuesteet, siis nyt kun kadut on niin jäisiä ettei pääse muuten liikkumaan.

(Myös Kidsingin Olga Heikkala on mielestäni suorastaan häkellyttävän kaunis. Saa nähdä tekeekö murrosikä hänelle
tepposet, niinkuin kaiketi aina silloin tällöin käy...)

Noh, asiaan. Tein eilen eka kertaa tänä vuonna kesäajan suht. pitkän vakiopyörälenkin (yli 25 kilsaa) .Viime kuukausina aamupunnitus on antanut arvon 83,2 - 83,4. Tänä aamuna se oli 82,8. Jiihaa!

 Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 27.05.2013 09:58:17 »

Synkronistisesti juuri kun toisen ketjun takia kaipasin enemmän tietoa solutason toiminnoista aineenvaihdunnassa, oli kirjaston hyllyssä odottamassa Gary Taubesin erinomainen opus nimeltään Why We Get Fat. (On suomennettukin nimellä Miksi Lihomme). Ja sehän ei siis ole dieettikirja ollenkaan, vaan käsittelee nimenomaan asian takana olevaa tiedettä ja laihdutusneuvojen surullista tieteen puutetta. Olen äimänkäkenä synkronismin tehokkuudesta, sillä juuri niihin metaboliaa koskeviin kysymyksiin, joihin kaipasin vastauksia tuon rasvapolttoisuuden suhteen toisessa ketjussa, antoi tämä kirja myös ne vastaukset.

Kuten myös tietoa siitä miten ihmisiä on surullisesti huijattu laihdutusasioissa täysin toimimattomillla neuvoilla (syö vähemmän ja liiku enemmän) vuosikymmenet. Koetan saada jotain esitystä asiasta tähän ketjuun, mutta suosittelen myös kääntymään kirjaston puoleen ja lukemaan ko kirjan, en tiedä onko suomennos vielä päätynyt kirjastoon, mutta tämä englanninkielinen ainakin sieltä löytyi.

Tässä kuitenkin lyhyt kuvallinen esitys asiasta:
http://www.foodtechconnect.com/wp-content/uploads/2012/01/Carbs_Are_Killing_You.png

Ja Gary Taubesin haastattelu:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=l59YyXpCT1M

Lyhyesti kuitenkin, asia on aivan päinvastoin kuin vieläkin laajalti ajatellaan:
Ylensyönti ja vähäinen liikunta ei aiheuta lihomista, vaan kun metabolia menee siihen tilaan että kalorit varastoituvat rasvakudokseen sen sijaan että solut saisivat niistä ravintoa, keho kompensoi tätä kasvattamalla ruokahalua ja vähentämällä liikkumisen halua. Metabolinen tila jossa kalorit menevät rasvakudokseen aiheuttaa siis ylensyöntiä ja liikkumattomuutta, ei suinkaan päinvastoin. Ylipainoisten syyttäminen laiskoiksi ja ahneiksi on siis täysin vailla tieteellistä pohjaa. ( Vielä 1900-luvun alussa ylipainoa pidettiin eräänä aliravitsemuksen muotona.)

Ko. kirjassa on hyvät lähdeviitteet ja siinä enimmäkseen puhutaan tutkimuksista. Ruokavalioneuvoja sen sijaan ei tosiaan ole kuin pikkuinen liite ruoka-aineryhmistä, mutta suosittelen silti lämpimästi kirjaa aivan kaikille, riippumatta siitä onko paino-ongelmia vai ei.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #25 : 31.05.2013 11:47:21 »

Mä oon aina rakastanu omaa peilikuvaani ja olin nuorempana jopa hätkähdyttävän kaunis, mut eipä vaan estäny lihomasta.



(Myös Kidsingin Olga Heikkala on mielestäni suorastaan häkellyttävän kaunis. Saa nähdä tekeekö murrosikä hänelle
tepposet, niinkuin kaiketi aina silloin tällöin käy...)



 Cheesy


Mä olin hyvin hoikka, melkein laiha 30-vuotiaaks asti ja hoikanpuoleinen sopusuhtanen 40-vuotiaaks, sen jälkeen vasta rupesin lihomaan muutamassa vuodessa - nyt on menny vuoskausia etten oo saanu painoa pudotettua alas tollaset 20 kiloa, välillä VHH:n avulla mut se tuli takasin.
tallennettu

.
ionatuulih
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28



Profiili
« Vastaus #26 : 31.05.2013 16:14:08 »

Kaikista helpointa laihdutus on kun vaan alkaa ajatella itseään kevyemmäksi. Smiley Olet sitä mitä uskot olevasi.  smitten
tallennettu
Suomityttö
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 510



Profiili
« Vastaus #27 : 31.05.2013 18:38:00 »

 smitten
Kiitos Ionatuulih. Täytyykin muistaa.  smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni
Aurinko Leijona
Kuu Vesimies

* Totuus ei tarvitse puolustajaa.
ionatuulih
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28



Profiili
« Vastaus #28 : 31.05.2013 21:16:23 »

Joo, toi sama ajattelu malli pätee kaikkeen muuhunkin, osaamisiin, jaksamisiin summuihin. It's all in your mind! Grin
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #29 : 31.12.2013 13:52:04 »

Tangokuningas ja oopperalaulaja Mika Pohjonen väittää pudottaneensa noin 25 kiloa
seuraavalla "metodilla":

- yksi kunnon ateria ja kaksi proteiinipirtelöä päivässä.

Tuskin toimii sellaisilla, joilla rasvaa varastoituu geneettisistä syistä tavallista
helpommin pahojen päivien varalle...

Joo, ja "kunnon ateria" tietysti on melko epämääräinen ja venyvä käsite?

 :Smiley
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013 13:53:56 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: