Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: tupakan vieroitusoireet  (Luettu 94888 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #30 : 29.02.2008 15:10:46 »

Ihan omin avuin en tuohon pystynyt, työpaikalla on nyt moni lopettanut saman lääkkeen voimin; eli Champix. Vaikuttaa samaan mielihyväreseptoriin kuin nikotiinikin ja hämmästyksestä äimänkäkenä minäkin pystyin lopettamaan. Kannattaa kysyä työpaikkalääkäriltä reseptiä ja jos lisätietoa haluaa lääkkeen vaikutuksista yms. niin Stumpin sivuilta löytyy monta "kohtalotoveria".

Kuinka Champix vaikutti sinuun?

Viikolla oli televisiossa ohjelma, missä kerrottiin ko. valmisteen aikaansaaneen voimakkaita mielialaongelmia ja jopa itsemurhayrityksiä ja -onnistumisia. Suomessa ei olla vielä laitettu varoitusta purnukkaan, kun EU ei ole käskenyt siihen. Jenkkilässä on jo varoitukset purkin kupeessa.
Suomalainen lääkefirman edustaja oli sitä mieltä, että nämä ovat lähinnä tupakanvieroitusoireita eikä tästä kemiallisesta valmisteesta johtuvia. Tuli vaan mieleen, miten talidomidikin laitettiin kenttäkäyttöön että nähtiin, miten se vaikuttaa. Auttoi pahoinvointiin.  Tongue
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #31 : 29.02.2008 16:57:45 »


Hei
Minäkin kuulin radiosta noista itsemurha-jutuista.
- tupakointi loppuu varmasti, kun henkensä riistää

Kokemuksia lääkkeestä; kertokaa ihmeessä

Keskustelua lääkkeestä: http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1592341

http://forum.stumppi.fi/posts/list/23.page


http://www.lääkeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=15165&i=PFIZER_CHAMPIX



smitten Elämänilo
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Neela
Astroholisti
*****
Viestejä: 1096



Profiili
« Vastaus #32 : 29.02.2008 22:52:09 »

Minulle kirjoitti työpaikka lääkäri juuri tuota lääkettä ja vielä vähän ennen tätä julkista "kohua". Hän kyseli masennustaipumustani ja neuvoi lopettamaan lääkityksen, jos saan voimakkaita mielialan muutoksia ensimmäisen kahden viikon aikana.
Ainakin hän varoitteli ja ohjeisti, vaikkei EU purkkiin olekaan varoitusta käskenyt laittaa. Uskonkin, että lääkärit kyllä (suurin osa ainakin) huomioivat nuo negatiiviset vaikutukset ja opastavat.

Ps. Vielä en ole lääkkeitä hakenut, mutta kerron kokemuksista.... ja puran tupakantuskaan varmaan täällä, kunhan lopettaminen alkaa. Tai minulle prosessi alkoi jo tuon reseptin hankkimisesta. Kyllä tämä tästä  buck2
tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön Afro
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #33 : 06.03.2008 15:25:47 »

Joskus ei ole ongelmana oma tupakointi, vaan toisten:

http://www.toilette-humor.com/secondhand.html

(varoitus: ei tiukkapipoille  ja laittakaa kajari päälle  Wink )
tallennettu
Almah
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 159


-The wealth of the soul is the only true wealth.-


Profiili
« Vastaus #34 : 07.03.2008 11:48:38 »

Toi oli hyvä!  Grin

Tarviipas kokeilla joskus...  Wink

Tässä vielä lopettajille yksi hyvä varoitus, varsinkin niiden kaikkein pahimpien päivien varalle kun se tupakka voi tappaa... http://www.albinoblacksheep.com/flash/smokekills
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #35 : 07.03.2008 19:05:31 »

Tänään 14 päivä ilman tupakkaa  Smiley Vieläkin tekee välillä mieli. Pitää pitää vaan mieli muissa jutuissa. Edelleen sinnitellään.
Tarve ei ole enää fyysistä, enemmänkin sitä että olisi kiva poltella tai että minulla oli tapana poltella tietyissä tilanteissa.

Tsemppiä muillekkin savuttomuuteen pyrkiville!
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #36 : 07.03.2008 19:22:58 »

Tänään 14 päivä ilman tupakkaa  Smiley Vieläkin tekee välillä mieli. Pitää pitää vaan mieli muissa jutuissa. Edelleen sinnitellään.
Tarve ei ole enää fyysistä, enemmänkin sitä että olisi kiva poltella tai että minulla oli tapana poltella tietyissä tilanteissa.

Tsemppiä muillekkin savuttomuuteen pyrkiville!

Hei "Artemis"

Hienoa, upeeta
coolsmiley

Sinä pystyt siihen.

smitten Elämänilo
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #37 : 11.03.2008 14:23:08 »

Almah

 Grin Grin Grin
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #38 : 11.03.2008 14:35:47 »

Hehheh.. Oli kyllä hyvä tuo pikku tupakoinninvastainen leffa mutta loppumusiikki alkoi itkettää.. Olenpa herkkä.  Grin
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #39 : 11.03.2008 22:16:42 »

Edelleen tekee mieli, mutta ei koko ajan eikä joka päivä. Mutta ei ole helppoa...
Sinnitellään  Smiley

Ja mainittakoon että verenpaineeni laski aika roimasti näinkin nopeasti lopettamisesta  Smiley
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #40 : 11.03.2008 23:12:54 »

Edelleen tekee mieli, mutta ei koko ajan eikä joka päivä. Mutta ei ole helppoa...
Sinnitellään

Hei "Artemis"

Hyvinhän sinä etenet.

Hienoa. Upeeta. Esimerkillistä.

Tsemppiä jatkossakin



smitten Elämänilo
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Atomi
Vieras
« Vastaus #41 : 12.03.2008 13:00:26 »

Edelleen tekee mieli, mutta ei koko ajan eikä joka päivä. Mutta ei ole helppoa...
Sinnitellään  Smiley

Ja mainittakoon että verenpaineeni laski aika roimasti näinkin nopeasti lopettamisesta  Smiley
Hieno saavutus ja tuloksiakin jo nähtävissä. Kohta kolme viikkoa raittiina!!!! Onnittelut!!!!! Me tukisinnitellään täällä sun kanssa.  Smiley
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #42 : 05.04.2008 16:19:27 »

Nyt lienee viides tai kuudes viikko ilman, menin jo laskuissa sekasin  Smiley

Jokatapauksessa, enää ei tee juurikaan mieli. Lopetus oli vaikeaa, mutta helpompaa kuin luulin. Suosittelen kaikille!

2-4 ekaa päivää on vaikemmat, jos lopetat ilman apua, tulet kärsimään fyysisiä oireita. Kehosi himoaa nikotiinia hulluna, mutta jos pidät pääsi niin voitat himon. Se tulee ja menee, eli ei ole koko aika läsnä. Keksi tekemistä!

Sen jälkeen tarve on henkinen, tietyt tilanteet saavat sinut kaipaamaan tupakkaa; kahvin jälkeen, ruuan jälkeen, aamun eka, päivän vika, työkavereiden kanssa, kaverin kanssa, bussipysäkillä.. jne...

Välillä tuntuu ettei elämässä ole enää mitään nautintoa ja tekisi mieli aloittaa uudestaan. Se on virheellinen viesti mitä aivosi sinulle välittää, tupakassa olevat aineet sanovat sinulle niin. Älä usko sitä!

Lupaan kaikille että elämänilo ja nautinnot ei ole tupakassa, jatka vaan lakkoa niin kuukauden tauon jälkeen alat olla jo täysin voitolla  Smiley

Eräs asia on kuitenkin vähän ikävää... Minulla on koko ajan tajuton nälkä ja himoan herkkuja. Syön kuin hevonen ja koko ajan... En ole koskaan lihonut ja olen aina ollut vähän liiankin laiha. Mutta nyt, olen lihonut kilon per viikko. Eli noin viisi kiloa. Minulle se on toisaalta vaan hyväksi koska kerrankin olen terveemmän näköinen enkä täysin luiseva  Smiley Mutta kovin paljoa en haluaisi pullistua sillä muuten menee koko vaatevarasto täysin uusiksi.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #43 : 08.04.2008 10:58:18 »

Minä tässä taas taannoin ihmettelin, miksi itse en ole jäänyt ikinä koukkuun vaikka olen tupakoinut on-off melkein 15 vuotta.

Tässä kohtaa itse ihmettelin, että jollet koe millään tavalla koukuttuneesi, niin miksi ihmeessä olet 15 vuoden ajan jatkanut tupakointia..? Huh Vai ymmärrämmekö tässä "koukuttumisen" jotenkin eri tavoin?

Luen parhaillaan mielenkiintoista opusta nimeltä Social psychology and health/W. Stroebe. Siinä on laajasti käsitelty myös tupakointia ja siihen liittyviä käyttäytymistapoja. On tietysti totta (tutkimuksissa todettu), että tupakoijissa on oikeasti erilaisia ryhmiä, on addiktiivisuuteen taipuvaisia, on ns. tapapolttajia ja on myös niitä, jotka pitävät tupakan mausta. Kuitenkin kun on myöskin todettu nikotiinin olevan yksi pahimmin addiktoivista aineista ja samalla todettu, että tupakoijista 70 % vastaa kysyttäessä että haluaisi lopettaa (monia tutkimuksia, tässä ainakin tuoreelta näyttävä), niin ainakin itselleni herää kyllä epäilys, että jonkinasteinen fyysinen riippuvuus kuitenkin pakosti olemassa myös niilläkin, jotka selittävät tupakointinsa "vain" tavaksi? "Se on vain paha tapa" kuulostaa toki paremmalta kuin "olen riippuvainen"...vaikka voihan tavastakin tavallaan olla riippuvainen. Smiley

Tupakointi vaikuttaa sellaiselta tavalta, johon tuntuu näin "ulkopuolisesta" liittyvän melko paljon uskomuksia ja sosiaalisia selityksiä (liittyyhän etenkin sen aloitus erittäin vahvasti sosiaalisiin tilanteisiin). Yksi tuon em. kirjan ajatuksia onkin, että jos tupakointiin(sa) haluaa vaikuttaa, on selvitettävä mitä sen taustalla on: millaiset ovat ns. subjektiiviset normit (omat käsitykset mm. toisten itselle asettamista odotuksista), millainen on usko omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa jne. ja kohdistettava muutos tarvittaessa myös niihin. Terveysfaktathan ovat jo tänä päivänä niin kovat, että jos tupakoiminen perustuisi pelkkään järkeilyyn, niin kukaan ei polttaisi.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Norna
Vieras
« Vastaus #44 : 08.04.2008 11:41:20 »

 Jaahas, taas kohta alkaa lakko olemaan käsillä. Olen lopettanut "lopullisesti" useamman kerran, eikä mulle tule koskaan mitään kovia vieroitusoireita enkä ajattele asiaa sen kummemmin. Mutta joka kerta siinä parin kuukauden päästä alkaa ahdistaa, pisimpään olin 3 kk polttamatta. Siksi nyt etenenkin lakkomuodossa eteenpäin.
 Mieleni nimittäin aina luo tupakasta ja siihen liittyvästä "sosiaalisesta elämästä" ihanteen ja idyllisen kuvan lopetuksen aikana: silloin kaikki oli hyvin ja olin onnellinen ihminen ja nyt kun en koskaan saa tupakkaa olen ikuisesti onneton, argh. Tähän olen törmännyt joka kerta, siksi kokeilen lakkomuotoa. Ja joka kerta aloittaessani uudestaan olen pian siinä todellisuudessa: eihän tämä ollut ollenkaan sitä mitä mieleni minulle vakuutteli?  idiot2
 Odotan sitä tunnetta kun muistan ettei se ollut sen arvoista, ehkä se ei tapahdu ekalla kerralla, eikä toisellakaan mutta se tulee vielä. Uskon että leikkikalut jättää kun on kasvanut niistä yli.

 Tsemppiä teille kaikille! En usko että tässä(kään) on yhtä oikeata tapaa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11
  Tulostusversio  
 
Siirry: