Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jooga-meditaation perusteita, osa 1  (Luettu 2891 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« : 06.01.2007 12:11:58 »


Näin lauantai-aamuisin, kun pörssi ei ole auki, tahtoo
aika tulla pitkäksi. Siksi ajattelimme tässä hieman
raottaa jooga-meditaation "salaisuuksien" verhoa aikaa
tappaaksemme.
Tarkoitamme jooga-meditaatiolla tässä yhteydessä lähinnä
tekniikkaa, jota Maharshi Patañjali Yoga-suutra -opuksessaan
kutsuu nimellä saMyama (lausu: sañjama; kuulostaa joskus
miltei sajjamalta, kun eka 'j' äännetään vähän klyyvarin
puolella...)
Tekniinkan perusedellytys näyttää Yoga-suutran mukaan olevan
neljäs (caturthaH) praaNaayaama. Yoga-suutra (II 51) määrittelee sen
näin:

baahyaabhyantaraviSayaaksepii caturthaH (ilman sandhia:
baahya; abhyantara; viSaya; aakSepii caturthaH)

Bhoja-devan kommentaarista saa sellaisen käsityksen, että
tuo tarkoittaa suomeksi sanottuna hengityksen (lähes?)
täydellistä pysähtymistä.

(TM-meditaation yhteydessä tehdyissä kokeissa on kai
havaittu, että vaikka hengitys näyttää ajoittain pysähtyvän
esimerkiksi minuutin ajaksi, se on todellisuudessa niin
"pientä", että sitä on mahdoton havaita muutoin kuin
asianmukaisilla laitteilla. En ole tuosta kuitenkaan
satavarma...)

Seuraava suutra (II 52; numerointi vaihtelee hieman
laitoksesta riippuen) toteaa näin:

  tataH kSiiyate prakaashaavaraNam (prakaasha+aavaraNam)

Kirja Idän viisautta kääntää tuon näin:

  Sen avulla katoaa valon edessä oleva peite.

(Jos kiinnostaa, mitä tuo tarkoittaa, melko perusteellinen
kommentti löytyy esim. I.K.Taimnin kirjasta The Science of Yoga)

Seuraava suutra väittää:

  dhaaraNaasu ca yogyataa manasaH

Idän viisautta:

  Ja mieli (manas) tulee kiinteäksi keskittymistä
  (dhaaraNaa) varten.

Noh, saMyama käsittää "vaiheet" dhaaraNaa,
dhyaana ja samaadhi.

Niistä tarkemmin joskus "toiste"...?



tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #1 : 07.01.2007 15:51:20 »



Noh, saMyama käsittää "vaiheet" dhaaraNaa,
dhyaana ja samaadhi.

Niistä tarkemmin joskus "toiste"...?


Oletamme esim. haTha-yoga -opettajilla olevan yleisesti
edelleen sellainen käsitys, että samaadhin
"saavuttaminen" on vuosikausien meditaatioharjoituksen
takana. Kuitenkin monet kokevat kSaNika-samaadhin jo
ensimmäisen TM-meditaation aikana. Sen "saavuttamisen"
perusedellytys on täydellinen "effortlessness".

Voi jopa sanoa niin, että jokainen tietoisuudentilan
muutos tapahtuu turiiyan eli neljännen tietoisuudentilan
(valvetilan, unennäkötilan ja syvän unen ollessa kolme muuta)
kautta, neljännen tilan, joka on itse asiassa sama tila kuin
samaadhi. Se on kuitenkin niin silmänräpäyksellinen, että
siitä ei normaalisti henkilö ole tietoinen. Tämän vuoksi
jokainen ihmisyksilö, joka ainakin joskus suorittaa nukkumista
etenee henkisen kehityksen polulla kohti valaistumisen tilaa.
Tätä etenemistä voidaan aimo harppauksin nopeuttaa tekemällä
harjoituksia, jotka lisäävät olennaisesti "puhtaan olemisen"
eli samaadhin kokemisen kertoja ja kestoa.

Kehitystä voidaan edelleen eksponentiaalisesti kiihdyttää harjoittamalla
 vaikkapa jooga-suutran kolmannessa kirjassa esiteltyjä
siddhitekniikoita, erityisesti ns. joogalentoa, koska nämä harjoitukset
tavallaan "haastavat" samaadhitilan, ja totuttavat hermoston
tietyn osan pysymään samaadhissa voimakkaankin fyysisen tahi
psyykkisen aktiviteetin aikana.

Yksi nopeimmista teistä valaistumiseen lienee "kuNDalinii-yoga",
mutta sen harjoitukset ovat potentiaalisesti vaarallisia erityisesti mielenterveyden kannalta vähänkin virheellisesti tai "ennenaikaisesti" suoritettuina, että niitä ei pitäisi tehdä muutoin kuin kokeneen gurun valvovan silmän alla. (En jaksa ryhtyä tuota virkettä parantelemaan.
Toivottavasti se ei ole turhan hankala...krääk!)

 laugh
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: