Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hindut ja eklektismi (?)  (Luettu 7428 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« : 25.10.2014 11:35:42 »


Yet the Hindu mind has long surpassed all other minds in the ability to hold, or believe itself to hold, at the same time, two or      more opinions which appear to be wholly irreconcilable : indeed an acknowledged note of the Hindu mind is 'eclecticism  issuing in confusion ;' it has been said to be the very method of Hindu thought .

http://hinduonline.co/DigitalLibrary/SmallBooks/vedantasaraSanEng.pdf

 Cheesy


tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #1 : 25.10.2014 15:09:18 »

Nyt löysit lauseen jota minäkään en ymmärrä: eclecticism  issuing in confusion Miten tämä sanotaan suomeksi, oi kielimies?

Sanakirjassani on päättyä. Olisiko johtaa kuitenkin paree?

Siis: hämminkiin johtava eklektismi?

Kuten olen todennut, en ole mikään kaksinen "semantikko"...  :Smiley
« Viimeksi muokattu: 25.10.2014 15:11:46 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #2 : 25.10.2014 18:45:59 »

Nyt löysit lauseen jota minäkään en ymmärrä: eclecticism  issuing in confusion Miten tämä sanotaan suomeksi, oi kielimies?

Sanakirjassani on päättyä. Olisiko johtaa kuitenkin paree?

Siis: hämminkiin johtava eklektismi?

Kuten olen todennut, en ole mikään kaksinen "semantikko"...  :Smiley

Ahaa, mutta kaipaa vielä selvennystä, eli ilman sivistyssanoja: Marjojen poimiminen kakusta johtaa hämminkiin.  Minua häiritsi varsinkin tuo issues, jonka olen oppinut yhdistämään vain sanomalehtien yms sellaisten julkaisuu, esim Me Naiset issue 3 tarkoittaisi vuoden kolmatta lehteä.

Sanan ns. semanttinen kenttä (luulisin) näyttää olevan melko laaja:

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/issue
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 27.10.2014 11:50:51 »

Marjojen poimiminen kakusta johtaa hämminkiin.  

Tavallaan hyvä suomennos sen vuoksi että näemmä sitten hindulaisuus pitää eklektisyyttä 'marjojen poimimisena kakusta' eli negatiivisena ja ei-suositeltavana asiana.

Toisaalta kiistän kokonaan sen käsityksen että eklektisyys on välttämättä ollenkaan marjojen poimimista kakusta. Olen itse nimenomaan tunnustuksellinen eklektikko - siitä nimimerkkinikin - mutta se ei todellakaan tarkoita marjojen poimimista kakusta vaan oman intuition ja sisältä löytyvän jumalan kipinän äänen seuraamista siinä, mikä on  juuri minun hengellisyydelleni tarpeellista.

Minunkin maailmankatsomuksessani on asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään marjoja kakusta, vaan pikemminkin jotain mitä ilman olisi tietyssä mielessä paljon mukavampaa olla...

Tietysti sitten jos eklektisyys ei kumpua sisältä intuitiosta ja korkeimman minän äänestä, vaan on puhtaasti älyn tuotosta, saattaa maailmankatsomus muodostua marjat kakusta -tyyppisesti. Se on kuitenkin sitten kovin erilaista eklektisyyttä kuin se mitä itse harrastan ja minkä Kryon-kanavoinnit (sori nyt tästä taas, olen parhaillaan kuitenkin kääntämässä taas yhtä Kryon-kanavointia jossa puhutaan mm. tästä) sanovat olevan uuden ajan hengellisyyden muoto.

Toisaalta eklektisyys on suuri uhka mille tahansa hierarkkiselle ja dogmaattiselle järjestäytyneelle uskontokunnalle, eipä siis juuri ihmetytä se että ne ovat nimenomaan ne tahot jotka yleensä heittävät tuota marjat kakusta /rusinat pullasta -argumenttia.  Grin

Hengellisyys on minusta kuin mittatilauskenkä: Jokainen tarvitsee omansa. Toisen ihmisen mittatilauskenkään käytettäessä tulee sitten useimmiten hengellisiä känsiä ja vaivasenluita, tai jopa koko hengellinen selkäranka voi kipeytyä vääränlaisen jalkineen vuoksi. Yksi tietty dogma sopii vain sille, joka on tismalleen samanlainen kuin tuon dogman luoja... Mikä on tämän todennäköisyys, varsinkin kun valtavirtadogmat planeetallamme on rakennettu aikana, jona ihmisten maailmankuva oli tavattoman erilainen kuin nykyisin, energiat olivat PALJON matalammalla eikä vielä ollut mahdollista edes siirtyä karmajärjestelmästä kanssaluomiseen?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #4 : 27.10.2014 13:48:46 »

PALJON matalammalla eikä vielä ollut mahdollista edes siirtyä karmajärjestelmästä kanssaluomiseen?

Minä kyllä käsitän karman (suom. toiminta, etc; skrt verbistä kR = tehdä, toimia) Newtonin Kolmannen Lain:

For every action, there is an equal and opposite reaction.

... joskus äärimmäisen kimuranttina toteutumana!   Wink

Enkä siis niinkään järjestelmänä!   :Smiley

Otetaan erittäin yksinkertainen esimerkki instant karmasta:

Jos lyöt nyrkillä betoniseinään, seinä tavallaan "lyö" lähes välittömästi takaisin samalla voimalla,
ja rystysiisi sun muualle voi tulla pipi...

 Grin
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014 13:53:00 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 27.10.2014 13:51:03 »

Ja muistat varmaan myös kaikki vähintään tusina aiempaa keskusteluamme tästä aiheesta mukaan lukien sen, miten erilainen on minun käsitykseni karmajärjestelmästä.  Smiley (Mutta yhtä hyvin sitä voisi kutsua nimellä karman laki; olennaista ei ole se miten sitä kutsutaan, vaan se että nykyään siitä voi halutessaan irtisanoutua ja siirtyä kanssaluomiseen.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #6 : 27.10.2014 13:57:31 »

Ja muistat varmaan myös kaikki vähintään tusina aiempaa keskusteluamme tästä aiheesta mukaan lukien sen, miten erilainen on minun käsitykseni karmajärjestelmästä.  Smiley (Mutta yhtä hyvin sitä voisi kutsua nimellä karman laki; olennaista ei ole se miten sitä kutsutaan, vaan se että nykyään siitä voi halutessaan irtisanoutua ja siirtyä kanssaluomiseen.)

Aina kun esität oman näkemyksesi, katson oikeudekseni ja velvollisuudeksenikin korjata sitä vastaamaan karma-käsitteen alkuperäistä merkitystä! Varsinkin suomalaisessa kontekstissa tuo on tuiki tärkeää, koska suomea kotikielenään puhuvilla karma helposti assosioitunee
sanaan karmea, ja saa näinollen puhtaasti negatiivisen merkityksen, vaikka on olemassa myös hyvää, positiivista karmaa.

 Toki samaan hengenvetoon on myönnettävä, että äkkiväärille hinduille kaikki karma on vastenmielistä, koska se edellyttää karman hedelmien, joko makeiden tai karvaiden, nauttimista mahd. jossain tulevassa inkarnaatiossa, ja on siten esteenä sielun vapautumiselle.

 Smiley

« Viimeksi muokattu: 27.10.2014 14:04:15 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #7 : 27.10.2014 14:05:33 »

Jep, niinpä teet. Ja minä sitten puolestani muistutan, että intialaisen perinteen karmakäsitys on omiaan pitämään  massoja rauhallisena tuottamassa eliitin elintason ja estämässä vallankumousta. 'Ellet tee niinkuin papisto käskee, seuraava inkarnaatiosi tulee olemaan todella kurja.'

Hedelmistään puu tunnetaan: Intia on maa johon vielä nykyisinkin on mukavampaa syntyä lehmäksi kuin kastittomaksi tai naiseksi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8226


Profiili
« Vastaus #8 : 27.10.2014 15:21:19 »

Jep, niinpä teet. Ja minä sitten puolestani muistutan, että intialaisen perinteen karmakäsitys on omiaan pitämään  massoja rauhallisena tuottamassa eliitin elintason ja estämässä vallankumousta. 'Ellet tee niinkuin papisto käskee, seuraava inkarnaatiosi tulee olemaan todella kurja.'

Minusta käsitteen karma käyttäminen jostain, mitä sana 'karma' kuvaa korkeintaan hyvin marginaalisesti*, on vähän
säälittävä harhautusyritys. Tuollaiselle olisi paree keksiä jokin ihan omasta hatusta vedetty sana, IMO.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, Kryon on jotain "sukua" Arkkienkeli Mikael'ille. Silloin kai esim. 'synti' sopisi vähän
paremmin kuin karma, varsinkin kun synti on yksinomaan negatiivinen käsite...

* Jos olen oikein ymmärtänyt, eksklusiivisesti vain toisen entiteetin vapaaseen tahtoon puuttuminen tuottaa "karmaa".
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014 15:26:10 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 27.10.2014 15:29:28 »

Miksi pitäisi keksiä uusi sana? Siksikö että sinusta tuntuu siltä?

Kyseessähän ei ole mikään harhautusyritys, kun olen aivan avoimesti kertonut mitä minä (ja Kryon-kanavoinnit) sanalla tarkoittavat.

Tämä uuden energian ajan karmakäsite ei eroa vanhan energian ajan karmakäsitteestä niin paljon kuin luulet, sillä se syy ja seuraus on edelleen mukana kuviossa. Suurin ero on siinä, että uuden energian karmakäsitys on se että karmaa syntyy vain ihmisten välille ja vielä henkilökohtaisesti: Jos vaikka tapan jonkun, niin juuri nimenomaan se sama sielu saa tappaa minut jossain tulevassa inkarnaatiossa, ei siis kuka tahansa sielu. Tai positiivisella puolella, jos autan jotakuta toteuttamaan vapaata tahtoaan, niin sama sielu voi myöhemmin auttaa minua toteuttamaan omaani. Useimmat muut asiat eivät tässä katsannossa ole karmaa ollenkaan, vaan sielun itse itselleen vapaaehtoisesti tilaamia oppimiskokemuksia.

Tähän uuden energian ajan systeemiin kuuluu myös se, että koko inkarnaatiokierto nähdään jonakin, mihin sielu innolla ja vapaaehtoisesti ryhtyy, ei suinkaan kurjuutena josta pyritään kokonaan eroon.

Tällaisella karmakäsityksellä ei voi oikeuttaa sitä että eliitti repii luksuksensa massojen selkänahasta, eikä sitä että kastittomille tai naisille saa tehdä ihan mitä lystää. Yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja tuloerojen säilyminen ei sillä mahdollistu, toisin kuin vanhan energian ajan karmakäsityksellä, jossa ihan mitä tahansa oikeutetaan sanomalla 'se vain johtuu karmastasi.'

Buddhalaisuus käyttää myös käsitettä karma eikä suinkaan ihan identtisesti hindulaisuuden/intialaisen filosofian kanssa. Muistathan käydä motkottamassa myös buddhalaisille asiasta...  Wink
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014 15:34:06 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tigerwoman
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 293


Profiili
« Vastaus #10 : 27.10.2014 17:39:22 »

Eikös karma ole syyn ja seurauksen laki? Sitä ei voi kukaan välttää.

Kun teet pahaa, saat takaisin pahaa. Kun teet hyvää, saat takaisin hyvää. Kätevää.  Cheesy
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: