Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: synestesia  (Luettu 7425 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Aniel
Vieras
« : 14.06.2006 16:03:38 »

Onko täällä muita synesteetikkoja kuin minä? Kuulin eilen termin tällä moniaistisuudelle, eli näen kirjaimet, sanat, ihmiset, musiikin, numerot ym. väreinä. Esim. maanantai -valkoinen, tiistai -männyn vihreä, keskiviikko -indigo, torstai -likainen oranssi, perjantai -sinapinkeltainen, lauantai -musta ja sunnuntai -harmaa...

Elämä on aika kivaa kun sen värein tajuaa...  Grin

inti
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #1 : 14.06.2006 22:36:34 »

En ole synesteetikko, mutta kerran aiheesta tuli mielenkiintoinen ohjelma jonka katsoin. Hieno lahja.  smitten  angel
tallennettu
enkelitär
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 106



Profiili
« Vastaus #2 : 14.06.2006 23:17:53 »

Olen siinä määrin synestikko, että näen vuoden kierron soikiona, joka muodostuu eri väreistä, jotka vaihtelevat. Jotkin äänet saavat minut ajattelemaan esim. punaista a-kirjainta tai jotain yhtä hullua. Tätä ei esiinny ihan kaikessa, mutta joissakin yllättävissä tilanteissa.
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #3 : 15.06.2006 14:52:09 »

Mie olen synestikko ja ystäväpiiriini kuuluu muutama synestikko lisää. Käsittääkseni kaikki ihmiset ovat jollain tapaa taipuvaisia synesteriaan, mutta synestesiaa tavataan erityisen paljon taiteellisilla ihmisillä, olivatpa he suuntautuneet kuvataiteeseen, musiikkitaiteeseen, kädentaiteeseen tai kirjallisuuteen.


Minä näen väreinä kirjaimet (yleensä sanan ensimmäinen kirjain määrittelee sen, minkä värinen sana itsessään on), numerot, musiikin ja äänet, erityisesti puheen ja laulun. Jotkut kappaleet saattavat näkyä myös materiaaleina (kovaa, pehmeää, samettista, geometristä, valuvaa kangasta/kiveä/puuta/vettä/ihoa jne). Jos kappale on erityisen ruma, en pysty kuuntelemaan sitä. Tällaisia kappaleita ovat esimerkiksi Miljoona ruusua ja Mistä tunnet sä ystävän. Jos taas kappaleessa musiikki ja laulajan äänen värit eivät osu kohdalleen en pidä siitä. Tällainen kappale on esim. What a wonderful world.

Myös kuukaudet ja viikonpäivät ovat tietynvärisiä.



tallennettu
Tulikukka
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 250



Profiili
« Vastaus #4 : 15.06.2006 16:17:35 »

Luulisin kanssa, että jokainen on jollain tavall ataipuvainen synestesiaan. Itsehän näen tunteet, sanat, kirjaimet, viikonpäivät ja numerot eri värisinä. Myös seksi on omalla kohdallani eriväristä, riippuen fiiliksistä. Yleensä keltaisesta punaiseen ja siltä väliltä, kun ollaan hyvillä mielin. Värit kylmenevät seksin suhteen siitä mukaa, mitä vähemmän kiinnostaa...   Grin

Että näin mulla.
tallennettu

We have got two gifts,that we should use as much as possible:
the sense of humore and the imagination.
The imagination replaces that what we are not and the sense of humor
helps us to accept that what we are.
Hansuli
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 281


Profiili
« Vastaus #5 : 15.06.2006 20:24:23 »

Katselin myös aikanaan tuon dokumentin ja oli kovin mielenkiintoinen.

Itse en ole, mutta nuorempi lapsista jonkin asteinen. Matemaattisesti erityislahjakas lapsi..ja kertoilee,kuinka näkee numerot ilmassa,niitä käsitellessään. Näytti missä kohtaa ne on pulpetin vieressä etc. Helpottaa näköjään kummasti tuota päässälaskua.

Tiedä,kuinka tuo sitten kehittyy,jahka isommaksi kasvaa,ikää tulee vasta yhdeksän...
tallennettu

Aurinko kalat, AC leijona, kuu kauris, venus/merkurius vesimies, mars kaksonen
Aniel
Vieras
« Vastaus #6 : 16.06.2006 13:25:19 »

Minä mietin sitä, että voiko tuota kykyä harjoittaa... ehkä voi. Näen kanssa enemmän mielessäni nuo värit ja luulen, että synesteetikot näkevät kuitenkin paperilla? Samoin mulla on sellainen kokemus, että jos ihminen pidättelee sanojaan ja tunteitaan, on hiljaa... niin näen hänen pään sisällä kamalasti kirjaimia, jotka poukkoilevat sinne sun tänne... ja sitten kun tämä toinen jäsentelee sanansa, HYVIN HARKITUSTI, näen kirjainten jonon tulevan ulos hänen suustaan... Tämä on siis hyvin rationaalisten ihmisten kanssa. Sen sijaan tunneihmiset taas tunnen omassa kehossani... silloin menee välillä sekaisin että kuka tuntee ja mitä.

Ei ehkä liity tuohon synestesiaan enää... mutta mitä te muut ajattelette tällaisesta?
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #7 : 16.06.2006 13:47:13 »

Ilmottaudun mukaan kerhoon.  Smiley

Tässä linkkejä asiasta kiinnostuneille.

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/220403_b.htm

http://www.lassenissila.net/content/view/26/30/

http://users.tkk.fi/~asalovaa/jutut/synestesia.html


tallennettu
6Bea5
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 5



Profiili
« Vastaus #8 : 16.06.2006 15:49:39 »

Täällä myös yksi synesteetikko, en vain sitä vielä äsken tiennyt!!! Cheesy
Olen aina luullut että olen suurinpiirtein ainoa jolla on tämä väri-juttu. Hämmästyttävää että siitä on tehty tutkimustakin.
Lapsena synestesiani oli paljn vahvempi; kaikilla numeroilla ja kirjaimilla oli värit ja ne myös olivat joko "hyviä" tai "huonoja".
Samoin ihmiset olen lapsena nähnyt eri värisinä.
Muistan vieläkin puhelinumeroita jopa 30 vuoden päästä , värien ansiosta.
Nyt aikuisena värit eivät ole niin selviä,ne on jotenkin epäselvinä mielessäni.
Enkä voi käyttää niitä muistin tueksi.
Mutta näköjään tätä voi harjoitella ja kehittää.
MIELENKIINTOISTA !
tallennettu

"Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettävä eteenpäin."
irkkunen
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 184



Profiili
« Vastaus #9 : 19.06.2006 22:26:30 »

Kyllä sitä usein tulee ajateltua kirjaimia ja numeroita väreinä! Piti opetella yksi nelinumeroinen koodi, joka oli sininen, valkoinen ja harmaa Grin ja toinen, jossa on ainakin punaista ja ruskeaa... Mielenkiintoisia asioita. Luulen, että tosiaan auttavat näkömuistia - mun ei useinkaan tarvitse kirjoittaa asioita ylös, vaan painan ne mieleeni ja voin palauttaa "silmieni eteen".

Ääniä en kuitenkaan juuri "näe"... Moniin kappaleisiin ja levyihin voi silti liittyä tietty väri esim. levyn kannen takia. Jos soitan itse, voin ajatella nuotteja eri värisinä (ovathan nekin kirjoitusta) ja sitä kautta yhdistää säveliäkin väreihin.
tallennettu

aurinko merkurius venus kaksoset , kuu vesimies , askendentti vaaka , mars kalat
Keltainen Planetaarinen Tähti
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: