Sivuja: 1 ... 4 5 [6]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ylpeys  (Luettu 42129 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #75 : 27.11.2013 12:37:32 »

Vaarallinen ja vaarallinen. Tavallaan tasapainoilen asian kanssa. Olen niin hemmetin taitava monessa asiassa, että välillä suorastaan haisen erinomaisuutta. Haluaisin piilotella asiaa, koska en halua haista erinomaiselta (se voi aiheuttaa epämukavuutta toisissa ihmisissä), mutta piilottelu ei ole oikea tie. Sitten toisaalta olen iloinen monitaituruudestani ja ylpeä siitä. Olenhan luonut tämän itse: olen antanut sielulleni ohjat, olen päästänyt sieluni mukaan tähän konkretiaan, joten minulla on käytettävissä sieluni tuhansien vuosien hiljainen tietotaito. Me olemme yhdessä ihan mielettömän hyvä tiimi. Minun ei kuulu pitää kynttilää vakan alla, vaan olla esimerkkinä siitä, millainen voi olla ihminen, joka on antanut sielulleen ohjat täysin ja totaalisesti. MUTTA... tässä tulee se vaarallinen tai tasapainoilua vaativa kohta...
Mieli voi ylpistyä, kuten lapsi, jolla on korttelin hienoin nukke. Ja sitä vältän viimeiseen asti. Tavallaan käyn jatkuvaa oikeudenkäyntiä sisälläni, kun mieleni tuo tarjottimella joitain ajatuksia, mitkä koitan parhaani mukaan "oikaista".

Esimerkki: Mieleni voi huomata olevansa jossain asiassa "parempi" muita kanssakulkijoita. Se tuntuu lähinnä ikävältä, koska kun huomaan sellaisen ajatuksen, olen jo "väärällä puolella". Tavallaan saan itseni kiinni "mielen koukkuun jäämisestä". Ideana ei kuitenkaan ole sättiä itseään tällaisesta, vaan huomata se mielen ajatukseksi, olla myötätuntoinen mieltään kohtaan ja antaa rakastavasti anteeksi. Se on pikkujuttu. Se on inhimillistä. Ei tarvitse olla täydellinen. (Kun kuitenkin on täydellinen juuri sellaisena kuin on.)

Maallisempia asioita voisivat olla esimerkiksi se, että minun tapani tiskata on ainoa oikea ja tarpeeksi hygieeninen. Kukin pitäköön näppinsä irti minun tiskeistäni.  Grin Tai kuinka kerrostalossa kuuluu elää... (hiljaa  knuppel2) Minä osaan elää hiljaa, joku toinen ei osaa tai ei halua osata, joten on ääliö, jne. Minän ajan autoa nätisti, kaahaajat ovat idiootteja. Olen siis parempi toisten huomioonottamisessa kuin joku toinen (=ylpeä). Tämä on ihan peruskauraa minun elämässäni ja häiritsee enemmän silloin kun olen maallisemmissa fiiliksissä. Vahva oikeudenmukaisuusvimma aiheuttaa närää asioissa, joissa on havaittavissa epistä. Ja silloin minun paremmuuteni tykkää nostaa päätään. Tai kun joku tulee neuvomaan minua minua, miten minun kuuluisi elää tai olla. Hittolainen mikä sisäinen härkä minussa nostaa päätään. Silloin voi tulla jopa sellainen ajatus päähän kuten: "Älä tule minua neuvomaan. Mitä sinä minun elämästäni tiedät, lapsi(sielu)..." Hyi minua!  Grin

Mutta kun käännän oikean vaihteen päälle, tiedän etten ole parempi. On erilaisia tapoja olla ja elää, eikä toinen ole parempi kuin toinen. On vain erilaisia tapoja, eivätkä ne ole eriarvoisia. Minun on helpompi elää ja pysyä tasapainossa kun elän sielun perspektiivissä. Saan kuitenkin negispuolen esiin hyvin helposti, koska minulla on kokemusta siitä(kin). Se mikä auttaa ylimielisyysfiiliksiini, on muistaa itseni. En ole mieleni. Mieleni on opiskeluväline. Minun ei tarvitse mennä mielen synkkyyksiin ja kadota sinne. Voin tehdä niin, mutta se ei ole hedelmällistä, eikä sitä ole pakko toteuttaa. Voin valita draaman ja draamattomuuden välillä.
Se autaa myös, että näen (tai koitan nähdä) sielun toisessa ihmisessä. Jos ei muu auta, niin "hukassa oleva ja mielen käskyvallan alla oleva sielu" avaa myötätuntoni. Tavallaan senkin voisi nähdä ylpeytenä, mutta jos se auttaa minua antamaan anteeksi ja/tai ymmärtämään toisen käytöstä, niin tavoite on saavutettu. Olkoon ylpeyttä. Ei se ole niin vakavaa.



Hienoa pohdintaa, ei tähän muuta voi sanoa. Piti kuitenkin nostaa lainaukseen, kun tuo on sellanen minkä kanssa itsekin näin ihmisenä joutuu aina painimaan, ja tuolta kantilta on tullut pohdittua asiaa. Ylpeys sinänsä ei ole mitään mitä voisi poistaa, se kuuluu ihmisen tunteiden kirjoon. Siitä on välillä apuakin, aina ei tarvitse olla se kaikkein maailman hyveellisin ihminen, joskus voi pikkaisen nauttia myös sellaisesta itsensä vertailusta muihin. Kunhan siihen ei jää kiinni. Sillä siihen helposti jää käyttämään sitä suojakuorenaan, kun ei koe olevansa tarpeeksi vahva maailmaan ilman mitään "erikoisosaamista" tms.

Toisaalta ihmisen identiteetin muodostumiselle voi sanoa olevan tärkeää tunnistaa itsestään jotakin "erityislaatuista", jotakin mikä tekee minusta juuri minut. Ei ole osa harmaata massaa, vaan on joku. Milloin ylpeys siitä sitten muodostuu negatiiviseksi, aika hienohko se raja on siinä raja-alueilla.. Ehkä sopivana ohjenuorana toimii se, että samalla löytää myös muista sen jonkin erityislaatuisen asian, mikä tekee heistä juuri heidät, eikä rupea arvottamaan kumpaakaan paremmaksi.

Rehellisesti sanottuna se on aika vaikeaa. Pinnallisella tasolla ehkä onnistuu helposti, mutta jos joku väittää ettei tunnista itsessään ollenkaan ylpeyttä, niin epäilen kyllä..
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #76 : 27.11.2013 12:41:18 »

Voisiko ajatella, että  ylpeyttä on jokaisessa väistämättä, mutta että on olemassa positiivista ylpeyttä ja negatiivista ylpeyttä?

Itse hahmotan asian ennen kaikkea tuolla tavalla: Negatiivinen ylpeys on sitä itsensä ylentämistä muita alentamalla, eli vertailemalla itseään muihin ja positiivinen taas on sitten sitä että vertaa vain omaan aiempaan itseensä, pohtii sitä miten on vaikka kehittynyt. Minulla oli ihan selvästi niin, että kun itsetunto oli hakusessa oli vain negatiivista ylpeyttä ja nyt kun se on kunnossa on vain positiivista ylpeyttä.

Olen esimerkiksi ylpeä siitä, että olen selvinnyt hengissä ja normaaliin elämään kykenevänä kokemuksista, joiden jäljiltä on tyypillistä joutua katuojaan, suljetulle osastolle tai hautuumaalle.  Smiley
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #77 : 27.11.2013 12:56:48 »

Ylpeys onkin erikoinen sana siinä mielessä, että se on (ehkäpä uskontojenkin kautta) leimattu niin negatiiviseksi. Kun tämä käsitys elää vahvassa, on vaikea mieltää mikä on sitä positiivista ylpeyttä mitä pitäisikin olla. Sitä "I'm proud of you 'cause you did that" -tyyppistä tai ihan sitä mitä ihminen tarvitseekin, olla ylpeä itsestään kun on saanut jotain hyvää aikaan, on selvinnyt, pitää itsestään jne. Ensimmäisenä ajatellaan, että itsestään ylpeä on se nenä pystyssä kulkeva tyyppi, vaikka itse asiassa ylpeys on välillä ansaittuakin. Mutta toisaalta on helppoa keikahtaa pikku hiljaa tuolta positiivisesta ylpeydestä sinne negatiivisempaan suuntaan, jos vaikka kokee kolhua kolhun perään ja yrittää pitää kiinni siitä mikä pitää itsen pinnalla, eli siitä ylpeydestä. Jos luopuu ylpeydestään, vaikka se olisi tilanteessa pakollista, joutuu luopumaan osasta itseään ja luomaan täysin uudenlaisen käsityksen itsestään, joka on vaikeaa?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #78 : 27.11.2013 13:05:21 »

Suomalainen kasvatuskulttuuri aiheuttaa myös negatiivista ylpeyttä.

Aiemmin oli mottona 'lasta ei saa kehua ettei se ylpisty.'
Tutkimuksin on huomattu, että ei se noin ole ja että niin ihmiset kuin eläimetkin oppivatkin parhaiten positiivisen palautteen avulla. Mutta silti tuo vanha uskomus on edelleen osin voimissaan ja sen mukaan toimiminenhan nimenomaan tuottaa itsetuntovammaisia ihmisiä, jotka joutuvat sitten hakemaan olemiselleen tukea negatiivisesta ylpeydestä, muihin vertailusta.

Koulaitos on myös varsinainen vertailuautomaatti, jossa oppii hyvin pian arvonsa olevan kiinni arvosanoista; viimeistään liikuntatunneilla oppii että vain tuloksilla ja voitolla on merkitystä. (Tähän se oksentava hymiö, jos sellainen täällä olisi.)

MIkään ei estäisi sitä, että arvosanoja edelleen annettaisiin, mutta ne jäisivät 'salaisiksi' - ne saisi tietää vain opettaja, oppilas ja oppilaan vanhemmat. Voitaisiin  kokonaan lopettaa julkinen arvosanoista puhuminen ja oppilaiden arvojärjestykseen laittaminen. KOulun päästötodistus voisi olla sitten vasta se ensimmäinen 'julkinen' arvosanapläjäys, sillä kun haetaan jatko-opintoihin.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]
  Tulostusversio  
 
Siirry: