Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 13 päivän merkitys??  (Luettu 8031 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
nauris
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 46



Profiili
« : 11.09.2006 18:45:03 »

Pidättekö kyseistä päivää jotenkin erikoisena? Tai mitä uskomuksia päivään liittyy... T:nauris Shocked
tallennettu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #1 : 11.09.2006 18:50:02 »

No 13 perjantai on epäonnen päivä. Wink
tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #2 : 11.09.2006 18:54:47 »

Wikipedia:

Perjantai 13. päivä taikauskoisten epäonnen päivä, joka sai alkunsa päivänä, jona Ranskan kuningas Filip IV Kaunis vangitutti Temppeliherrain ritarikunnan jäsenet. Kuningas oli lähettänyt kaikkiin kaupunkeihin, joissa temppeliherroja oleskeli, kirjeen, joka oli luvallista avata vasta 13. lokakuuta 1307. Kirjeessä kuningas syytti temppeliherroja saatananpalvonnasta. Temppeliherrat vangittiin ja poltettiin roviolla.

Nykyinen epäonnen päivä oli perjantai 13. juliaanisen kalenterin mukaan. Siirryttäessä gregoriaaniseen kalenteriin hypättiin 9 päivää, joten päivä, joka vastasi juliaanisen kalenterin perjantaita, 13:tta, on nykyään sunnuntai 22. päivä.

Ranskassa päivää ei pidetä huonon onnen päivänä kuten monissa muissa Euroopan maissa. Joissakin maissa uskomus epäonnenlukuun 13 puolestaan on niin vahva, ettei kerrostaloihin tai hotelleihin rakenneta kuin 12 kerrosta taikka 12:nnesta seuraava kerros nimetään 13:nnen sijasta 14:nneksi, ja jatketaan siitä edelleen ylöspäin.

Apollo 13 lähti epäonnekkaalle matkalleen keskiviikkona 11. huhtikuuta 1970 klo. 13.13 paikallista aikaa ja sen happisäiliö räjähti avaruudessa perjantaina 13. huhtikuuta 1970.

Että näin Cool
Niih ja usalaisillahan ei ole es.pilvenpiirtäjissä ollenkaan kerrosta 13. Toisaalta kiinalaisilla perjantai 13 on onnenpäivä ja siksi suosittu hääpäivä.
Käsittääkseni lukuun 13 liittyi jotenkin Jesse ja opetuslapset eli että Juudas olisi ollut se 13.
tallennettu
astraali
Vieras
« Vastaus #3 : 11.09.2006 20:54:17 »

Minä olen syntynyt perjantaina 13. päivä eli juhlapäivä on!  Grin Onnenpäiväni.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #4 : 12.09.2006 10:34:10 »

Minulle 13 paiva on onnenluku, vastarannan kiiski kun olen en usko taikoihin!!!
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #5 : 12.09.2006 10:41:09 »

Minulle 13 paiva on onnenluku, vastarannan kiiski kun olen en usko taikoihin!!!

Aivan samoin minulla.  Wink
Joskus ajattelin niin, että esim.13päivä on täynnänsä vapaana liehuvaa 'o n n e n energiaa', koska suurin osa ihmisistä keskittyy sinä päivänä ns'epäonnen energioihin'.  Cheesy
Ja onhan tuo luku 13, Maya-merkkini luku.
Tästä on muuten ollut puhetta joskus aikaisemminkin jossain topicissa, mutta siitä on kyllä melkoisesti aikaa jo...
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #6 : 12.09.2006 10:42:52 »

Minäki olen vastarannan kiiski.

Kaukalopalloa pelasin numerolla 13 sen verran huonosti, että kaverit vihjailivat että vaihda numeroa.  2funny

Kuitenkin pelasin samalla numerolla useita vuosia. Parempi luku 13 on kuin 14  Wink
tallennettu
taria
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 495


Valoa ja rakkautta elämään.. ja haleja höpöset ;)


Profiili
« Vastaus #7 : 12.09.2006 12:22:56 »

En ole myöskään taikauskoinen.. Jos uskoo 13.päivän epäonneen, sitä kutsuu luokseen..  Grin

 smitten  smitten  smitten
tallennettu

Aurinko Kaksoset
Nouseva Kauris

Punainen Galaktinen Taivaanvaeltaja
(http://www.myspacedev.com/img/dividers/divider14.gif)
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #8 : 12.09.2006 14:39:06 »

Onnea tuottava päivä minullekin enimmäkseen.  angel
tallennettu
sawotar
Vieras
« Vastaus #9 : 12.09.2006 16:37:27 »

Onnenpäivä, jos sattuu olemaan tilipäivä Grin
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #10 : 12.09.2006 16:55:47 »

Olen lukenut myös sellaisen määritelmän luvun 13 epäonnen määritelmäksi, että Juudas oli opetuslapsista 13 ja kavelsi Jeesuksen. Kristillisessä perimässä luvusta 13 tuli tuon takia epäonnen luku.

Se, että perjantai ja vielä 13 on erityisen huonoa onnea tuottava päivä johtuu ainakin yhden lähteen mukaan siitä, että joskus ammoisina aikoina ajateltiin, että päivä jolloin Mikael löi Luciferin alas taivaasta (jolloin syntyi helvetti) oli perjantai.
tallennettu
valonkantaja
Vieras
« Vastaus #11 : 12.09.2006 17:45:48 »

Minulle 13. päivä ei ole sen enempää eppäonnen tai onnenpäivä kuin mikään muukaan...
tallennettu
meruska
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 651


Profiili
« Vastaus #12 : 13.09.2006 15:09:40 »

Jostain luin että 13 pvä ja perjantai epäonnenpäivänä lähti aikoinaan liikkeelle kun keskiajalla Tamppeliherrain järjestön jäsenet tapettiin ja järjestelmä tuhottiin. yhtenä päivänä. Aikamoinen salatiitto ja suunnitelmallisuus kyseisen ajan tidotusvälineiden avulla.
tallennettu

Taivasta katsellen ja ihmetellen
Magda
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 23


Profiili
« Vastaus #13 : 14.09.2006 19:39:14 »

Tuota samaa teoriaa olin tarjoamassa kuin Lemniskata, joka Da Vinci-koodissakin oli. Tuo 13. päivä ei minullekaan epäonnenpäivä ole. Nyttemmin ei ole sellaisia ollenkaan.

Vuosia sitten luku 17 tuotti harmaita hiuksia ja oli epäonnenlukuni minulle. Sattumoisin käsiini osui Tieteen kuvalehti tuolloin ja siinä käsiteltiin luvun 17 "kirousta".

Joskus kaukaisessa menneisyydessä Italiassa, on tuo luku saanut merkityksensä tästä: XVII eli 17, joka väännettynä aakkosiksi tuo sanan Vixi ja on tarkoittanut kutakuinkin sitä, että elämä, jonka on elänyt on ollut merkityksetöntä tai jotain sinnepäin. Italialaisissa koneissa ei kuulemma (niin, kuulemma) tänä päivänäkään ole penkkiriviä 17. Jos lentelevät muiden maiden koneilla ja ovat saaneet riviltä 17 paikan, alkaa villit vaihto päivät.

Tuosta numerosta 13 vielä sen verran. Kun nämä kirjakääröt, joiden tekstit eivät ole kirjoitettuna sinne Raamattuun, onkin nyt uusien tutkimusten valossa päivitetty, on Juudaskin petoksesta vapautettu. Tuossa Qumranin käärökö nyt oli, kerrotaan, että Juudas oli ainut opetuslapsi, joka ymmärsi Jeesusta täysin ja siksi teki sen, mitä Jeesuksen kanssa sielunsuunnitelman mukaisesti olikin sovittu. Tämä tieto teorioineen on ollut jo vuosia tiedossa pienessä piirissä, mutta ihan TV:n teksti puolella oli präntättynä keväällä.
 
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 14.09.2006 23:13:58 »

nyt uusien tutkimusten valossa päivitetty, on Juudaskin petoksesta vapautettu.

Niin, vihdoinkin...  smitten
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: