Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi Puhdasta Tietoisuutta ei voi kokea?  (Luettu 2928 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8227


Profiili
« : 28.03.2015 23:46:46 »

Tässä lyhytpakinassamme Puhdas Tietoisuus ei ole ensisijaisesti Epäpuhtaan Tietoisuuden
vastakohta, vaan viittaa lähinnä siihen, että "kokemuksessa" vain Itseensäviittaava Tietoisuus on läsnä.
Sen synonyymi olisi siis lähinnä Pelkkä Tietoisuus, ilman muuta sisältöä kuin Se Itse!

Fraasia Puhdas Tietoisuus käytetään ainakin Transsendenttisen Meditaation opetuksessa sanskritin
synonyymisten käsitteiden puruSa, aatmaa (aatman eli itse/Itse) ja turiiya (neljäs [tiet. tila]) käännöksenä.

Lienemme yhtä mieltä siitä, että Aika on mitä oleellisin faktori mitä tulee kokemiseen. Kuvitelkaamme
tilanne, jossa Aika seisahtuu. Silloin myös aistien toiminta lakkaa täydellisesti, koska esim. valoa ei
voi tulla silmiin, hajua nenään, jne. Aistien toiminta lienee conditio sine qua non, kun kyseessä on kokemus
nimeltä Kokemus. Ergo: ajan seisahtuessa tai lakatessa olemasta kokemista ei voi tapahtua.

Noh, saaMkhya-yoga -filosofian mukaan puruSa on yksi 25:stä tattvasta eli "Sellaisuudesta" (Thatness), tai mitä lie.
Muut 24 tattvaa kuuluvat kolmesta guNasta koostuvan prakRtin piiriin. Well, prakRti ja puruSa eli
Puhdas Tietoisuus ovat tuon filosofian mukaan täysin erilliset, atyantaasaMkiirna (ati-anta- a_saMkiirNa), eli
niillä ei ole tuon taivaallista tekemistä keskenään.

Yksi olennainen seikka lienee se, että aika voi ilmentyä vain prakRtissa; puruSasta se puuttuu tykkänään.
Kun siis syvämeditaation aikan "koemme" puhdasta tietoisuutta, itse asiassa Olemme Puhdast Tietoisuutta,
jonka "ulkopuolella" ei ole mitään. Siis "kokija", "kokemus" ja "kokemisen objekti" ovat tuolloin Yhdentyneet (saMhita/samaahita).

Ollen noin, vasta jälkikäteen voi tiedostaa "kokeneensa" meditaation aikana Puhdasta Tietoisuutta. Se ilmenee
esim. siten, että voi tuntua kuin olisi funtsinut vaikkapa viitisen minuuttia tavanomaisen 20 minsan session sijasta.
Ajan taju siis katoaa vähän samaan tapaan kuin Syvässä Unessa, mutta tyyppi silti paradoksaalisesti on jollakin
käsittämättömällä, ajan ja paikan ulkopuolella olevalla tavalla tietoinen Olemisestaan, tai oikeastaan
Oleminen on tietoinen Itsestään, mutta ei mistään muusta. Blaah, blaah, blaah...

 :Smiley


« Viimeksi muokattu: 28.03.2015 23:56:14 kirjoittanut sideman » tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #1 : 29.03.2015 00:22:38 »

Ooo, upeaa mietiskelyä, josta voi oppia paljon! Katsellaan.Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: