Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Varhaisten sideerikkojen Kala-kuvauksia  (Luettu 6569 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Harschi
Vieras
« : 05.02.2006 10:49:56 »

Tässä pari 1960-luvulla kirjoitettua pätkää sideerisistä Kaloista. Löysin nämä Yahoogroupsin Sidereal Astrology -listan faileista. Sieltä löytyy vastaavanlaisia kuvauksia joka merkistä, erittäin hyviä mielestäni. Tässä on vain osa Kaloista.

Ensin pätkä, jonka länsimaisen sideerisen astrologian isä Cyril Fagan on kirjoittanut 1962 julkaistussa kirjasessa "The Symbolism of Costellations". Kirjasta ei ole enää aikoihin otettu painoksia, mikä on sääli.

Cyril Fagan: The Symbolism of the Constellations, 1962

Kalat on Venuksen ylennysmerkki (27 astetta) ja sen on sanottu perinteisesti olevan Jupiterin yöhuone, mutta jälleen sen luonteenpiirteet näyttävät heijastavan enemmän Neptunuksen vaikutusta, kun se janoaa kyltymättömästi aistimuksia ja mielihyvää, välttelee uutterasti kaikkia velvollisuuksia (vaikkakin tämä voisi viitata myös Venukseen), ja hakeutuu mysteerien ja salaisuuksien pariin. Kalojen tähtikuvio on vastakkainen kaikelle, mitä sen vastapäinen merkki, siivekkään Merkuriuksen hallitsema Neitsyt edustaa. Keskiverto-Kalan luonteenomaisin piirre on hänen tyyni, rento, rauhallinen, mukautuva ja mielistelevä asenteensa. Kala-ihmiset toivottavat ventovieraat tervetulleiksi avosylin, taputtelevat heitä selkään ja näkevät erityistä vaivaa heidän suhteensa, kuin he olisivat heidän rakkaimpia ystäviään, jotka he olisivat tunteneet koko ikänsä. Jos joku keksiikin lurjusmaisen väläyksen heidän silmissään, hän ajattelee, että he ovat ainakin rakastettavia huijareita, joten hän ei välitä, vaikka tulee huijatuksi tai kynityksi heidän toimestaan. Mikään muu luonnetyyppi ei ole asiantuntevampi imartelun, juonittelun, huijaamisen ja uskottelun taidossa
(Auevaarnan Kala-Kuu! – suom. huom.). He tietävät kuinka saadaan aikaan loukatun viattomuuden aura ja pilke silmässään he nyrpistävät huulensa ja kohauttavat olkapäitään.

Kalojen perilliset pitävät laajamittaisesta huvittelusta ja uppoutuvat täysimittaisesti nautiskelijan mieltymyksiinsä. He ilahtuvat, kun pöydässä on valikoituja herkkuja ja punaviinituotteita. Keskustelijoina he ovat vuolassanaisia mutta viihdyttäviä ja liiketoimissa he haluavat ansaita rahansa helpointa mahdollista tietä niin vähällä vaivalla kuin mahdollista. Silloin tällöin he täydentävät tulojaan pelaamalla osakemarkkinoilla tai vedonlyönnissä. He imevät tietoa sisäänsä vaivattomasti ja kääntelevät ja vääntelevät innokkaasti kuvioita hämätäkseen vastaneuvottelijoitaan. Koska he ovat luonteeltaan boheemeja, heitä vetää puoleensa kaikki mikä on teatraalista, hohdokasta, fantastista, värikästä, vierasmaalaista, eksoottista, salaperäistä ja harhauttavaa. Okkultismilla ja spiritualismilla on heihin erityinen vetovoima ja monista tämän tähtikuvion perillisistä kehittyy meedioita.

Koska emme kaikki voi olla neroja ja jo pelkästään omana itsenään oleminen vaatii nerokkuutta, monet Kalat valitsevat helpon tien olemalla joitakuita muita. Koska he loistavat näyttelijöinä ja miimikkoina, valtaosa heistä on vain kalpeita versioita jostakusta muusta. Hämmästyttävä määrä näyttelijöitä sekä elokuva- ja TV-tähtiä on syntynyt, kun Aurinko on ylittänyt tätä tähtikuviota. He uskaltautuvat mielellään vieraisiin maihin tutkimaan tuntematonta ja he nauttivat jännityselokuvista ja gangsteritarinoista. Omituista kyllä, he menestyvät yleisurheilussa ja urheilussa ylipäätään.
(Kun tutkin jääkiekkoilijoita ja ralliautoilijoita AstoDatabankista, Kalat oli toiseksi yleisin aurinkomerkki; yksi 1900-luvun puolivälin sideerikoista, nimimerkki Garth Allen, puolestaan kävi läpi 1300 nimeä käsittävät nyrkkeilijäensyklopedian ja huomasi, että yleisin aurinkomerkki oli sideerinen Kalat. Kuten toisessa viestiketjussa kävi ilmi, ADB:ssä röyhkeiksi ja hyökkääviksi luokitelluilla ihmisillä sideerinen Kalat oli yleisin aurinkomerkki ja jos tämä ei vielä riitä, niin myös nousu-Kaloja oli tässä ryhmässä kaikkein eniten verrattuna satunnaisryhmään. – suom. huom.) Kala-naiset ovat hyvä kokkeja, hoitajia ja ennen kaikkea kätilöitä.

Sitten Rupert Gleadowin pätkä kirjasta "Your Character in the Zodiac" vuodelta 1968. Pätkän lopulla on mielenkiintoinen havainto liittyen Quentin Tarantinoon.

Rupert Gleadow: Your Character in the Zodiac, 1968

Kalojen merkki edustaa tyypillisesti “aistillista ihmistä”, se on, näin meille on kerrottu, leppoisa, nautinnonhaluinen, helppo miellyttää, aina etsimässä nautintoja, hiukan huijari eikä täysin luotettava, mutta olennaisesti ystävällinen ja hyväluontoinen, heikkotahtoinen ja rento, mutta avokätinen, tempautuen nopeasti hetken aistimukseen. Kalat eivät ole kovin itsenäisiä ja heidät on usein vaikea saada innostumaan, mutta he ovat puheliaita, pitävät syömisestä ja juomisesta ja ovat omistautuneita viihteelle, juhlille, teatteriesityksille ja huvittelulle. Monet heistä etsivät aina helppoa ulospääsytietä, joten työ sinänsä ei vedä heitä puoleensa, silti monet työskentelevät uutterasti, kun he ovat kyllin älykkäitä ymmärtääkseen sen tarpeen, sillä he ovat poikkeuksellisen mukautuvia ja monipuolisia ja kun he kerran kiinnostuvat työstä, he voivat nähdä paljon vaivaa saadakseen sen onnistumaan. Toisin kuin hillitty ja ystävällinen Vesimies, Kalat voi olla seurallinen mutta vulgaari ja he voivat myös olla snobistisia tai liian kiinnostuneita rahasta. He ovat miellyttäviä seuralaisia, mutta joskus hankalia liikekumppaneita, silti he ovat ihmisiä, joita vastaan on vaikea kantaa kaunaa.

Lupsakka ja nautintoja rakastava luonne sopii hyvin Jupiterin hallitsemalle merkille, mutta yhtä hyvin Neptunukseen, koska neptunikot pitävät väkivaltaisista tunteista, etenkin jos ne ovat epätodellisia
(Tarantino! –suom. huom.). Esimerkki äärimmäisestä neptunikosta oli pahamainen Stiffkeyn kirkkoherra (? en ole varma, oliko kyse rehtorista vai kirkkoherrasta – suom. huom.), joka oli syntynyt Neptunus keskitaivaalla ja joka paljasti itsensä sirkuksessa, joutui leijonan raatelemaksi ja kuoli sopertaen ”älkää missatko iltanäytöstä”.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 05.02.2006 12:52:29 »

Yep. Mun mielestä kaloista on annettu liian mielistelevä
ja rauhaa rakastava kuva. Liian ylimalkainen.
Kalat voivat pahimmillaan olla juuri noita mainitsemisiasi
huijareita jotka sitten kiinni jäädessään vetävät
koiran pentu silmät naamaansa ja toivovat
sen johtavan harhaa. Mitä tapahtuukin aika usein.
Rahan perässä, itsekkäitäkin ja jääräpäisiä (huom. aikaisemmat tulkinnat)
voivat pitää hyvinkin paikkansa.
Kun tästä koittaa mainita, tapahtuu eskapistinen reaktio.
(Nousujousimiehenä päräyttäessäni totuuden silmille
 on käynyt näin monta kertaa)
Missä paetaan ongelmaa tekosyihin jne.
Kalat onkin itsepetoksen mestareita.

Vaikeutta hyväksyä virheitä itsessä, mikä luultavasti voi
johtua siitä, ettei näe kuin pelkkiä virheitä itsessään.
Se sitten ilmenee kritisointina.

Teeskentely ja jonkin idolin matkiminen on myös tavallista
mitä fanittaa.
Jos kehitys on mennyt vinoon.
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Harschi
Vieras
« Vastaus #2 : 05.02.2006 19:33:54 »

melko hyviä,, otsikko muuten on ehkä hyvinkin harhaanjohtava, viitatessaan varhaisiin sideerikkoihin, joista ainakin itselleni tulee huomattavasti varhaisemmat ajat kuin 60-luku mieleen.. (:

Juu, olis pitänyt laittaa varhaisten *länsimaisten* sideerikkojen kuvauksia. Sen varhaisempia kuin Fagan ja Allen aka Bradley kun ei juuri taida olla.  Smiley
tallennettu
SatAqu
Vieras
« Vastaus #3 : 05.02.2006 19:44:49 »

Harschi,
Kiitos näistä suomennoksista ja vaivannäöstäsi muutenkin.

Tv. saturnus
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #4 : 05.02.2006 19:47:16 »

En edelleenkään tiedä voiko tuota soveltaa Kuu-Kaloihin, mutta ehken sitten voi kun tuolla mainittiin tuo Auervaaran Kuu...

Kieltämättä Kaloista annetaan joskus ehkä hieman liian kehittynyt kuva. Jokin kehittymättömämpi Kala voi todella käyttäytyä epäilemättä täsmälleen tekstin kuvaamalla tavalla.

Mutta eiköhän jokaisessa merkissä ole ne mahdollisuutensa ja haasteensa ja riippuu itsestä mitä ominaisuuksia merkistään lopulta ilmentää.
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #5 : 05.02.2006 19:54:19 »

Mielenkiintoista. Tunnistan kyllä tuosta kuvauksesta paljonkin piirteitä itsestäni, mutta hassua sinänsä, että kaikenlainen kilpaurheilu - etenkin nyrkkeily, ralliautoilu  ja jääkiekko ovat mielestäni vastenmielisiä lajeja. Kaikenlainen väkivalta ja kamppailu inhottaa.

Myös mä kaihdan väkivaltaa ja jännitys/kauhuelokuvia, enkä katso niitä yleensä ollenkaan. Toisaalta mulla oli vaihe, kun kävin katsomassa thainyrkkeilymatseja, kiehtova laji. Eli pientä ristiriitaa tässä on, mutta perustrendi on selvä: väkivalta = yök.

Lainaus
Ja lieneekö luonehdinnan tehnyt varmasti mies ?

No totta kai  Tongue

Lainaus
Kuvaus vaikuttaa aika kielteiseltä, vaikka tulihan niitä hyviäkin puolia esille. Mutta ei me niin lieroja olla. Kuka julistaisi meidän hyviä ominaisuuksiamme. Harchi, kerro naipuolisista kaloista.

Mä en osaa, kun mä olen itse naispuolinen Kalat. Kun kerroin tuota kuvausta mun miehelle, hän vain nyökytteli synkän näköisenä päätään ja sanoi, että tuossa nyt ei ole mitään uutta... mikä voisi olla positiivista, kun ajattelen itseäni ja tuntemiani nais-Kaloja? Me ollaan hauskoja ja mielikuvitusrikkaita ja osataan parhaimmillaan heittää holtitonta läppää. Innostutaan helposti, valmiita seikkailuun jos toiseenkin.

Naispuolisia Kaloja: Queen Latifah, Diana Ross, Linda Goodman (kuuluisan aurinkomerkkikirjan kirjoittaja), Gloria Steinem (feministi), Gloria Swanson (mykkäfilmitähti), Avilan Teresa, Ann Wigmore (elävä ravinto -guru), Patricia Arquette, Elisabet Rehn
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #6 : 05.02.2006 20:06:02 »

Mun mielestä kaloista on annettu liian mielistelevä
ja rauhaa rakastava kuva. Liian ylimalkainen.

Olen samaa mieltä. Kaloista on tehty henkinen, kehittynyt ja monella tapaa ihannoitu merkki. Ehkä siksi mä olen ehkä vähän turhankin kärkkäästi tuonut esiin näitä kielteisiä ja rosoisempia puolia. En kiellä, etteivätkö Kalat olisi varmastikin keskimääräistä enemmän kiinnostuneita henkisistä asioista, mutta eivät kaikki, eikä aina pelkästään puhtaan ylevällä/kehittyneellä tavalla.

Kun luin noita Kala-kuvauksia, minulle tuli mielikuva kiertävästä 1800-luvun sirkuksesta, on leijona ja sirkustirehtööri, ennustaja kristallipallon kanssa, taikuri, sahanpurua ja posetiivin soittoa, hiukan nuhjuista, tirehtöörin frakissa on kuluneet liepeet ja taikurin hihasta pilkistää ässä. Siinä olis ehkä Kalat pähkinänkuoressa.
tallennettu
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #7 : 18.02.2006 00:13:19 »

Minä taas RAKASTAN jännityselokuvia kuin myös kauhu jos ne ei oo sellaisia tyhmiä tappojuttuja joita minä inhoan, vaan sellaisia jännittäviä.Ei nuo minusta hassumpia ollu nuo tulkinnat ja löysin niistä paljon itseäni.Mutta kyllähän ne muutkin taivaankappaleet vaikuttaa vai mitä?Huh Ei kait me kaikki voidakaan olla samanlaisia   2funny
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: