Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tuoko lintu viestin?  (Luettu 51876 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Pomi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 30


Profiili
« Vastaus #30 : 09.12.2011 11:42:36 »

Tossa alkusyksystä kaksi pienempää lintua lensi meidän takapihan lasiovea päin. Ensimmäisen näinkin, pikkuinen istui törmäyksen jälkeen hetken puussa, mutta tokeni kyllä sitten. Seuraavana päivänä samassa kohdassa takapihan ovessa oli untuvia ja jotain yäk -jätöstä. Eli illalla/yöllä on toinenkin lintu törmännyt oveen.

Näitä kumpaakin törmäystä seurasi kaksi huonoa uutista: anopilla paratumaton syöpä ja isällä löydetty sydänvika.  Cry


Rankka ja ikävä syksy ollut.  Cry
tallennettu
liveforever
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 615


Profiili
« Vastaus #31 : 09.12.2011 15:54:22 »

voimia
tallennettu
unelmassa
Vieras
« Vastaus #32 : 09.12.2011 16:06:34 »






                       Pomi ..PALJON voimia teille kaikille.. angel     smitten smitten smitten
tallennettu
Pomi
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 30


Profiili
« Vastaus #33 : 10.12.2011 20:57:45 »

^Kiitos.

Tänään taas lisää huonoja uutisia. Tämä oli jo sen verran iso juttu, että on varmasti yöllä korpit istuneet meidän talon katolla.  Cry
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #34 : 11.12.2011 19:54:07 »

Voimia Pomi.  smitten
tallennettu
Aminanda
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 35


Profiili
« Vastaus #35 : 12.12.2011 12:02:03 »

Olen huomannut, että talitiainen lentelee parvekkeelleni sellaisina päivinä/viikkoina, jolloin olen lukenut, kirjoittanut, meditoinut tai vain ajatellut henkisiä asioita tavallista enemmän. Joitain kertoja tämä ihana pikkuolento on tervehtinyt lentämällä ikkunan takana paikoillaan kuin kolibri. Joka kerralla se ilahduttaa ja tuo keveyttä sydämeen.  On hellyttävää katsoa kun keltainen pikkulintu lentää paikoillaan ja katselee uteliaana mitä sisällä näkyy, se herättää sydämessä välitöntä myötätuntoa ja iloa.
  smitten
tallennettu
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« Vastaus #36 : 13.12.2011 01:34:31 »

Voimia Pomi  smitten
*halaus*
tallennettu
Solnishko
Vieras
« Vastaus #37 : 13.12.2011 20:13:38 »

Minä nään näköjään nyt punaista joka paikassa, mutta tänään olin autolla kauppareissulla ja kotimatkalla näin komean pullukan punatulkku-ukon istumassa keskellä ajotietä. Siis en kyllä ikinä aikaisemmin ole nähnyt justiinsa punatulkkua maantiellä, siinä se istuskeli kaikessa rauhassa, viime hetkellä lehahti auton alta pois. Siihen olen tottunut että ne pahimmilla pakkasilla tulevat metsästä isoina laumoina pihapuihin, mutta että yksinäinen ja keskellä tietä.

Wikipediasta löyty jänniä punatulkusta:

Kansanperinne
 
Punatulkku on näkyvä lintu, ja siksi siihen on ollut luonnollista liittää erilaisia ennustuksia. Norjalaisten mukaan tulee onnellinen uusi vuosi, mikäli joulun alla näkyy paljon punatulkkuja. Keski-Euroopassa puolestaan on uskottu punatulkkujen parantavan sairauksia imemällä taudinaiheuttajat itseensä.
 
Myös päinvastaisia ennustuksia on esiintynyt: osassa Suomea punatulkkujen ilmestyminen pihapiiriin on merkinnyt kuolemaa, ja siitä punatulkun nimitykset kuolemanlintu ja kuolinvarpunen. Kurjaa säätä ja pyryä on myös arveltu olevan luvassa, jos kovanilmanennustaja tai pyrylintu eli punatulkku on asumusten lähistölle ilmaantunut. Tässä ennustuksessa on sen verran pohjaakin, että huononeva sää saa linnut etsimään helpointa mahdollista ravintoa. Sitä löytyy ihmisasutuksen liepeiltä, ennen tunkioilta ja nykyisin lintulaudoilta.
 
Erään uskonnollissävytteisen tarinan mukaan punatulkun rinta oli aiemmin aivan vitivalkoinen, mutta värjäytyi punaiseksi linnun lentäessä auttamaan ristillä riippunutta Jeesusta. Kun kukaan muu ei häntä auttanut, pyrähti punatulkku nyppimään orjantappuran okaita pois Jeesuksen otsasta. Siinä touhussa punertui linnun rinta verestä ja sellainen se on siitä asti ollut. Toinen, ehkäpä hieman kotoperäisempi uskomus väittää, että lintu sai punaisen rintansa kantamalla vettä ja puolukoita ristillä kärsivälle Kristukselle. Punatulkun latinankielinen nimi, Pyrrhula pyrrhula, viittaa linnun punaiseen väriin.
 
Ruotsalaiset ovat antaneet tälle linnulle arvokkaan nimen domherre eli tuomioherra. Tämäkin nimi ponnistaa liikkeelle punaisesta väristä, mutta mutkan kautta. Punatulkun korea rintamus muistuttaa ruotsalaisten mielestä nimittäin tietyn katolisen papin (tuomioherra) kuoroasua, joka on väriltään punainen. Suomessa, etenkin Pohjanmaalla ja Savossa, on ruotsalaisten domherre vääntynyt tuomiherraksi, vaikkei punatulkulla mitään sen kummempaa suhdetta tuomeen olekaan. Osassa Länsi-Suomea on punatulkkua kutsuttu tuomioherraksikin suoraan käännettynä.
tallennettu
Kyllikki6
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #38 : 19.01.2012 10:36:46 »

Meillä kävi viime kevät-talvella aina talitintit tossa ikkunalaudalla tepastelemassa ja kurkkimassa, että huomaanko.. nyt niitä ei oo näkynyt. Mutta tänään lapsia viedessä tulin jostain syystä katsoneeni matkalla olevaan pihlajaan ja siellä yksinäinen tilhi pisti silmään. Onkin ollut hiljaisempaa näissä lintuhavainnoissa, joutsen pariskunnan näin syksypuolella ja niitä kurkia silloin aikaisemmin oikein enemmänkin.. mutta mitä tilhi tahtoo sanoa? Tiu tau?  laugh

 Smiley K
tallennettu
Lizzy
Vieras
« Vastaus #39 : 19.01.2012 12:06:08 »

Näin eilen tai toissa aamuna töihin tullessa pihapuissa aivan järkyttävän naakkaparven. Puut oli ihan mustanaan lintuja. En voi sille mitään, mutta minulle tulee aina vähän omituinen olo, jos näen ison lauman mustia lintuja jossain. Tuleeko kenellekään mieleen mitä tämä olisi tahtonut kertoa?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #40 : 19.01.2012 12:36:30 »

Näin eilen tai toissa aamuna töihin tullessa pihapuissa aivan järkyttävän naakkaparven. Puut oli ihan mustanaan lintuja. En voi sille mitään, mutta minulle tulee aina vähän omituinen olo, jos näen ison lauman mustia lintuja jossain. Tuleeko kenellekään mieleen mitä tämä olisi tahtonut kertoa?

Kyseessä on naakkojen normaali laumakäyttäytyminen, ei mitään sen kummempaa. Naakat ovat varsin sosiaalisia lintuja ja niillä on  myös tiukka nokkimisjärjestys. Naakkaparvi hajaantuu aamulla pienryhmissä ruokaa etsimään ja illan tullen kaikki kokoontuvat sitten yhteen ja koko parvi menee yhteen puuhun nukkumaan. Ensin toki rupatellaan ja vaihdetaan tietoa parhaista ruokapaikoista. Lisäksi yöpuulle asettuminen voi viedä sangen kauan, sillä järjestys ja paikat määräytyvät sen nokkimisjärjestyksen perusteella ja sitäkin saatetaan yrittää säätää uudelleen yöpuulle asettumisen yhteydessä.

Juuri ennen naakkojen nukkumaanmenoaikaa onkin mahdollista nähdä valtaisa naakkaparvi lentelemässä - usein myös lentämässä ympyrää - ennen kuin päättävät mihin puuhun asettuvat. Samoin jos nukkuvaa parvea häiritään kesken yön, saattaa se lennellä jonkin aikaa ennen kuin asettuu takaisin puuhun tai etsii toisen yöpaikan. Ja taas se nukkumaan asettuminen vie aikansa ja paljon rupattelua.  Cheesy

Kerran näin auton, joka oli ollut parkissa naakkojen yöpuun alla. Ensin luulin että musta pikkuauto oli maalattu valkoisin pilkuin, mutta lähempänä huomasin että siinähän oli linnunkakkoja 5 cm välein ihan kauttaaltaan. Kyseessä oli alueen naakkojen vakiona käyttämä yöpuu, talvisaikaan kun puussa ei ollut lehtiä näki aina miten illalla puu oli sitten aivan täynnä naakkoja. Sääliksi kävi autonomistajaa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Jaana.a
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 57


Profiili
« Vastaus #41 : 22.01.2012 01:27:27 »

Eikös aikamonella intiaaniheimollakin ollut noita pyhiä lintuja?



..ja lappalaisilla kuukkeli-onnenlintu  smitten
Minä tykkään pikkulinnuista  Smiley mut en ehkä sisällä kuitenkaan.

hmm, ei taida olla kuukkeli onnen lintu lappilaisille, mutta sille ei ikuna saa tehdä mitään pahaa.

ja pieni huomio, en suosittele sanomaan lappilaisia tai saamelaisia lappalaisiksi, se on monen mielestä haukkumanimi, ja jotkut saattaa kiskasta kilon taikka kakski herneitä nenuun. Smiley
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5933



Profiili
« Vastaus #42 : 23.01.2012 17:03:29 »

Mä oon nyt miettiny tätä viikonlopun yli...se vaan tulee koko ajan vaivaamaan.
Eli näin perjantaina, miten ainakin kolme, voi olla että neljäkin varpushaukkaa ajoi korppia takaa.
En ole koskaan nähnyt vastaavaa.

En olisi nähnyt koko showta, ellei eräs mummeli olisi jäänyt juttusille.

Mitä ihmettä tuommoinen voisi koettaa kertoa? Mulla on vahva tunne että jotain siinä yritettiin sanoa.

Varpushaukka...mitä se voisi symboloida?
Ja korpillakin on niin monenmoista viestiä tuotavanaan.
Mitä koko juttu voisi kertoa?

Kun tarpeeksi monta pientä pistää päänsä yhteen, siinä voidaan laittaa mainiosti kampoihin suuremmallekin öykkärille...?

Nyt tulee kyllä yksi juttu mieleen, mutten sano sitä vielä Smiley

Tuleeko mitään mieleen?
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #43 : 23.01.2012 23:37:50 »

Lieneeköhän sullakin tullut mieleen presidentinvaalit?  Grin Siis tämä on lähes kummallista... En koskaan ole ollut mitenkään erityisen poliittinen ihminen, on mulla omat vahvat näkemykset asioista ja enenevässä määrin on herännyt halu todella vaikuttaa asioihin, erityisesti arvoihin, mutta nämä presidentinvaalit on kyllä "sekoittaneet" mun pään.  Cheesy Tässä on nyt jotain sellaista kyseessä, jota en itsekään täysin tajua ja osaa selittää. Tuntuu että tehtäväni on suitsuttaa Haavistoa tällä hetkellä, se on sellainen hyvä "pakko".  smitten Ei sentäs pakkomielle kuitenkaan.  2funny Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan?   crazy2
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #44 : 24.01.2012 11:10:24 »

Ihmisellä on taipumus projisoida itseään ympäristöönsä. Niinpä luonnostaan kokonaan mustat eläimet ovat herättäneet synkkiä ajatuksia niissä ihmisissä, joilla on muutenkin taipumus synkkiin ajatuksiin.  Wink Asiaa ei tietenkään auta se, että muun ravinnon ohella korpit syövät raatoja ja männävuosisatojen taisteluiden jälkeen niitä on nähty aterioimassa taistelukentälle kuolleilla ruumiilla. Ihmisen mielestä moinen on toki kauheaa, mutta luonnon kannalta ehdottoman välttämätön kierrätystoiminto.

Itse assosioin korpin ennen kaikkea älyyn, leikkisyyteen ja huumorintajuun. Tämä perustuu ihan siihen, millaisia korpit oikeasti ovat: Ne ovat lintumaailmassa ihan omaa luokkaansa noissa ominaisuuksissa.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: