Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: New Agen sudenkuopat  (Luettu 8158 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 326



Profiili
« : 15.02.2016 11:55:29 »

Tässä New Agen sudenkuopista hieman pohdittavaa:

http://collectivelyconscious.net/articles/5-common-new-age-misconceptions-you-need-to-understand/

Hyviä sudenkuoppia listalla esim.

1) Ohita kaikki negatiivinen.

2) Älä suutu mistään -> Kaikki ok vaikka eläimiä ja ihmisiä kidutetaan miten huvittaa.

3) Ei ole oikeaa ja väärää. Kaikki on ok -> heitetään moraalikäsitykset sivuun

4) Ei ole totuutta.. -> Hämärretään todellisuus, kytkeydytään irti todellisuudesta.

5) Jos vastustat jotain, se jatkaa olemassaoloaan. Älä siis vastusta.
-> Mikään paha, kärsimys jne maailmasta ei katoa kun kukaan ei vastusta sitä.

Pari esitystä aiheesta joissa vielä enemmän sudenkuoppia:

https://www.youtube.com/watch?v=I_iyHnGHQaI
https://www.youtube.com/watch?v=l0jnVkl56vo
tallennettu
Empire Special
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 163


Profiili
« Vastaus #1 : 16.02.2016 00:14:04 »

Siis koko new age-paska lähti parilta vasurikommunistilta ruotsalaiselta hipiltä mari-lsd:ssä Abban keikalta. Ja Nostradamuskin on väärässä. Sinne vaan astrologitkin sekaan. Kuunnelkaa heviä!
tallennettu
Empire Special
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 163


Profiili
« Vastaus #2 : 16.02.2016 00:28:47 »

Ja on täs hyviäkin puolia. Tämä on kuin eräänlainen takaportti naisten ajatusmaailmaan. Kybersotaa parhaimmillaan. Muistakaa kaikki säännöt jne. Jollekkinhan te tästä kaikesta maksatte.
tallennettu
Empire Special
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 163


Profiili
« Vastaus #3 : 16.02.2016 00:45:10 »

Mulla tulee "henkisyydestä" mieleen nykyään vain samaistuminen. Paras henkisyyden esimerkki mielestäni oli joku dokkari Etelä-Amerikkalaisesta shamaanista, joka tykkäsi leguaaneista. Hän mateli kuin leguaani mudassa, näki unia leguaaneista ja rakasti leguaaneja, sekä oli tatuoitu leguaaniksi. Jossain palavien puiden joukossa se mateli aivan kuin leguaani! Kertoi haastattelussa kuinka haistaakin kielellään. Jotain intiaanirituaaleja ne veteli siel viidakossa ja tää yksi siellä keskellä :O!
tallennettu
Empire Special
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 163


Profiili
« Vastaus #4 : 16.02.2016 01:05:50 »

Esimerkiksi mulla on tapana vetää bisseä ja olen nörtti-sukupolvea joten pääsen syviin krapulauniin joissa voin vaihtaa kanavaa ja värejä. Uutena ominaisuutena käyttöliittymässäni on ääniohjattuja komentoja, ja voin aina halutessani vaihtaa vastausäänen rakkaimpiin ihmisiin elämässäni, koska en halua olla yksin. Ensirakkaus on se kenen haluan vastaavan. Tutkitaan...
tallennettu
Empire Special
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 163


Profiili
« Vastaus #5 : 16.02.2016 01:34:43 »

Ainiin ja parhaimmille henkisille "krakkereille" tiedoksi jos osaatte murtaa menettämisen pelkoani niin olisin SAATANALLISEN kiitollinen!
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5933



Profiili
« Vastaus #6 : 17.02.2016 05:34:44 »

Loisto aihe!

Tästä voisin kirjoittaa piiiitkän pätkän...mutten taida nyt ruveta laittamaan energiaani sellaiseen.
tallennettu
Hamal
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 374



Profiili
« Vastaus #7 : 21.02.2016 18:53:18 »

Tähän haluaisin vielä lisätä...

Vielä joitakin vuosia sitten new age-tuttavani ja muut tuntemani vaihtoehtoihmiset olivat pieni ja viisas joukko. Nykyään on facebookit ja muut täynnä jengiä jotka LUULEVAT olevansa henkisiä vaikkeivät sitä ole.

Hyvät periaatteet menevät harakoille ja helmiä on syötetty sioille. Itse jouduin myös tämän emotionaalisen terrorin uhriksi.

Ai niin, uhriajatteluhan ei ollut sallittua...
tallennettu
rannalla
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 22



Profiili
« Vastaus #8 : 23.02.2016 20:13:55 »

Hyvä aihe, jään mielenkiinnolla seuraamaan!

Tuli itse asiassa mieleen eräs jooga-artikkeli, joka kolahti aikoinaan jonnekin todella syvälle, koska se heijasteli niin hyvin omia tuntemuksiani: http://www.returnyoga.org/rage-fear-sadness-fatigue-and-yoga-the-yoga-of-darkness/. Aiheena nimenomaan negatiivisuuden ohittaminen. Laitan tähän nyt muutaman lainauksen, koska ne mielestäni sopivat tähän ketjuun ihan hyvin:

"In our efforts to feel better, many of us start  shutting it off, wholesale, in favor of pop psychology or easy spirituality.  It’s called spiritual bypass.  It’s an attempt to avoid painful feelings, unresolved issues, or truthful developmental needs with such words as ‘everything happens for a reason’,  ‘god’s ways are not our ways’, or ‘choose happiness’."

"Enlightenment is not ‘letting go’ of bad feelings, but understanding them, what they’re doing to us, and how they are expressed in the body.  Non-harming and forgiveness are not about feeling generous or big enough (bigger than and condescending), but knowing the difficulty of right actions and assuming responsibility for the difficult.  Forgiveness often comes directly out of acknowledging how bloody bitter we are.  Love is not joy, all the time. Sometimes, love hurts. Love is raw."

"Emotions are doorways, ways in.  The goal is not to exist without shadows, to become so spiritual we no longer feel fat, bored, envious, or impatient.  The goal is to swallow hard as we take on willingness to go into the dark."


Vielä joitakin vuosia sitten new age-tuttavani ja muut tuntemani vaihtoehtoihmiset olivat pieni ja viisas joukko. Nykyään on facebookit ja muut täynnä jengiä jotka LUULEVAT olevansa henkisiä vaikkeivät sitä ole.

Hyvät periaatteet menevät harakoille ja helmiä on syötetty sioille.

Tämä on varmaan nyt vähän aiheen vierestä, mutta mielenkiintoinen näkemys. Mistä tietää, kuka on oikeasti henkinen ja kuka vaan luulee olevansa henkinen? Itse kun olen aina ajatellut, että me kaikki tallaamme samaa polkua. Toiset ovat vasta astuneet polulle ja toiset ovat jo vähän pidemmälle, mutta se polku on yhtä kaikki sama. Mielestäni on aina ollut ennemminkin positiivista, että joku on ylipäätään herännyt ajattelemaan asioita. Mutta ehkä nyt ymmärsin jotain väärin.

Henkilökohtaisesti menisin varmaan monen mielestä kategoriaan "luulee olevansa henkinen" (vaikka en kyllä itse kuvailisi itseäni mitenkään erityisen henkiseksi). Mut kasvatettiin reikin, kanavointien, vaihtoehtohoitojen ja kaiken muun new ageilyn keskellä, mutta olen aina itse karsastanut vaihtoehtopiirejä. En tiedä joudunko tästä lausunnosta vielä tilille, mutta ainakin osittain olen kokenut new age -piirit yllättävänkin dogmaattisiksi ja sisäänpäinlämpiäviksi. En ole oikeastaan koskaan juurikaan kaivannut henkisen yhteisön tukea, olen aina halunnut etsiä omat vastaukseni yksin. Tosielämässä en juuri keskustele näistä asioista muiden kuin äitini kanssa enkä välttämättä hänenkään kanssaan jaksa kovin usein jauhaa. Veikkaan, että jos mä nyt jostain syystä päättäisin jakaa jotain henkisyyteen liittyvää Facebookissa, menisi muutamallakin kaverilistan ihmisellä sukat ruttuun närkästyksestä. Etenkin, kun mulla ei mitään todellista kompetenssia näissä asioissa ole. Luen äärimmäisen vähän esimerkiksi mitään henkistä kirjallisuutta, koska melko iso osa siitäkin on sellaista, mikä sotii intuitiotani vastaan. Pieni anarkisti sisälläni käskee heittämään kaikki kirjat, opit ja auktoriteetit nurkkaan ja katsomaan sisäänpäin, sillä kaikki tarvittava tieto on koodattuna jokaiseen meistä, kun vaan tarpeeksi kauan malttaa kaivella! uglystupid2

New age -piireissä on yllättävän paljon esimerkiksi henkistä ylemmyydentunnetta ja hyvä veli -verkostoja, niin intuitionvastaista kuin se onkin. Sudenkuoppa kai sekin, joskaan ei varmasti mikään yleisesti hyväksytty sellainen. Tai sitten oon vaan kuvitellut asioita.

Ja en oikeasti usko, että Hamal tarkoitti kirjoituksellaan mitään tällaista, mutta hyvänä aasinsillanrakennuskimmokkeena se toimi. Siispä kiitos siitä!
tallennettu
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1654


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #9 : 24.02.2016 15:25:13 »

Ihmiskuntaa vaivaa krooninen tekopyhyys, taipumus sallia itselle kaikki mahdollinen mitä ei kuuna päivänä muilta sietäisi, paitsi jos siitä on itselle jotain hyötyä.
Sanonta "Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla" pitää erityisen hyvin paikkansa, koska "hyväntekijät" päätyvät, ihmisistä ollessa kyse, paradoksiin. Se, että ihmisillä on taipumus haluta ristiriitaisia asioita, koska eivät koskaan voi lakata haluamasta jotain (kuten buddhalaisesti asian ilmaisisi) ei varsinaisesti auta asiaa.

Summa summarum: Ihmiskunta on toivoton tapaus. Toisaalta, olemme kahdelle jalalle nousseita simpanssin sukulaisia. Kädelliset ovat muihin nisäkäsryhmiin verrattuna erityisen väkivaltaisia otuksia, joiden ominaispiirteitä ovat perheväkivalta ja huijaaminen. Ihmisen suurin ero muihin nisäkkäisiin on N-glykolyylineuramiinihapon puute elimistöstä, mikä mahdollistaa suuret aivot.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2016 19:32:21 kirjoittanut Kato Vega » tallennettu
Amber
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 227



Profiili
« Vastaus #10 : 28.02.2016 16:07:28 »

Tässä New Agen sudenkuopista hieman pohdittavaa:

http://collectivelyconscious.net/articles/5-common-new-age-misconceptions-you-need-to-understand/

Hyviä sudenkuoppia listalla esim.

1) Ohita kaikki negatiivinen.

2) Älä suutu mistään -> Kaikki ok vaikka eläimiä ja ihmisiä kidutetaan miten huvittaa.

3) Ei ole oikeaa ja väärää. Kaikki on ok -> heitetään moraalikäsitykset sivuun

4) Ei ole totuutta.. -> Hämärretään todellisuus, kytkeydytään irti todellisuudesta.

5) Jos vastustat jotain, se jatkaa olemassaoloaan. Älä siis vastusta.
-> Mikään paha, kärsimys jne maailmasta ei katoa kun kukaan ei vastusta sitä.

Pari esitystä aiheesta joissa vielä enemmän sudenkuoppia:

https://www.youtube.com/watch?v=I_iyHnGHQaI
https://www.youtube.com/watch?v=l0jnVkl56vo


Mun mielipide:

1) On olemassa negatiivisia asioita. Osa negatiivisista asioista voidaan kuitenkin nähdä positiivisesti vaihtamalla näkökulmaa/käyttämällä laajempaa näkökulmaa.

2) Voit joko reagoida automaattisesti kaikkeen, tai valita tietoisesti mihin reagoit. On olemassa asioita joihin pitää reagoida, esim. eläinten oikeudet, ihmisten oikeudet.

3) Arvostelukyky on oleellinen taito. Kuinka selviät elämästä jos et osaa arvioida mikä on sinulle oikein ja väärin? Sinun tulee mieluummin tutkia sitä miksi jokin asia on sinulle oikein tai väärin, ei yrittää ohittaa inhimillisiä tunteitasi.

4) On olemassa totuuksia ja henkilökohtaisia totuuksia. Henkilökohtaiset totuudet muuttuvat silloin tällöin. Todellisuus voi näyttäytyä toisenlaisena käytettäessä toisenlaista näkökulmaa.

5) "Jos vastustat jotain, se jatkaa olemassaoloaan. Älä siis vastusta." Tämä ajatus koskee lähinnä sinun henkilökohtaisia karmaan liittyviä haasteitasi, ei muita ihmisiä. Jokainen kypsyy omaan tahtiinsa ja sille ei voi juuri mitään. Ainut mitä voit tehdä muita ajatellen on haluamasi aktivismi ja esimerkkinä toimiminen.

Summa summarum: en ole new age -ihminen.
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #11 : 14.06.2016 09:09:42 »

Hyvä aloitus.
Joskus ajattelin että aloitan blogin samaisesta aiheesta.
Tästä sillisopasta ja kokonaisen henkisen alueen farssista voisi pitkään ja hartaasti keskustella. Mutta jokainen meistä on valinnut oma tiensä ja hyvin näkee että ihmiset on hajaantuneet ja hakeutuneet omiin piireihinsä ja hyvä niin.
Jokaisella meillä on oikeus uskoa tai olla uskomatta ja olen havainnut että itselläni on aika paljon tuosta krääsästä jäänyt pois ja jäljelle jäänyt hyvin paljon perusasiota. Mutta mutta. Jos ihminen on aidosti terve, onnellinen ja voi hyvin, oli uskomus ja piiri ja aihe mikä vaan ja voi aidosta sydämestään ja vilpittömästi sanoa että on onnellinen, then go for it!
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016 09:11:39 kirjoittanut Avicii » tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #12 : 14.06.2016 11:26:56 »

Esimerkiksi mulla on tapana vetää bisseä ja olen nörtti-sukupolvea joten pääsen syviin krapulauniin joissa voin vaihtaa kanavaa ja värejä. Uutena ominaisuutena käyttöliittymässäni on ääniohjattuja komentoja, ja voin aina halutessani vaihtaa vastausäänen rakkaimpiin ihmisiin elämässäni, koska en halua olla yksin. Ensirakkaus on se kenen haluan vastaavan. Tutkitaan...

 Grin Kullostat ihan mun yhdeltä kaverilta! Mutta asiaa kyllä.
Ihminen voi kehittää näitä kykyjä ja harjoitella niitä elämänsä aikana. Ei mikään huono homma. Ainoa kysymys jää mihin tarkoituksiin niitä käytetään ja tarvitaanko niitä ja kunnioitetaanko toisten ihmisten oikeus ns yksityisyyteen.
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: