Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: -  (Luettu 5835 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
tuonen joutsen
Astroholisti
*****
Viestejä: 1001


aamunsäde


Profiili
-
« : 27.11.2009 20:35:29 »

-
« Viimeksi muokattu: 05.10.2012 19:53:38 kirjoittanut tuonen joutsen » tallennettu

Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #1 : 28.11.2009 08:52:01 »

Jos itse lähden miettimään suurimpia kateudenaiheitani, niin ensimmäisenä mieleen tulee ulkonäkö ja ihmisten fyysiset kyvyt. Olen aina ihaillut ihmisiä joilla on hyvät lihakset ja jotka kykenevät jossain lajissa jopa "epäluonnollisiis suorituksiin". Teininä tämä oli minulle ongelma, kun en nähnyt, että ei se ulkonäkö ole kaikki kaikessa. Sitä jotenkin ajatteli, että jos on "rumempi", eikä fyysisisesti huippukunnossa, niin lähtökohdat kaikkeen tekemiseen ovat huonommat. Kateus ilmeni hyvännäköisten ihmisten välttelynä, kun jotenkin koitti itselleen uskotella, että he ovat vaan sellaisia pinnallisia bimboja. Mutta tavallaan toisten fyysisten kykyjen kadehtimisen voi kääntää myös voimavaraksi, jos muuttaa ajatuksena siten, että minäkin voin osata tuon jutun ja että kaikki jotka aloittavat jonkun lajin ovat aina aloittelijoita aluksi, mutta hyviä lopulta jos vain haluavat.

Ja niin ehkä minulle on tehnyt toisaalta hyvää se, että en ole aivan jäkyttävän hyvännäköinen seksipommi, sillä muutenkin ehkä liian suuri egoni olisi vaan saanut kunnon pönkitystä ja käyttäytyisin kuin kusipää...khi khi, tai siis enemmän kuin nyt. Olen tietyllä tapaa hyväksynyt itseni ulkoiset ominaisuudet ja yrittänyt keskittyä enemmän terveyden ylläpitämiseen, minkä kautta se hyväulkonäkö voidaan saada ja samalla tietysti myös saavuttaa henkistä tasapainoa.

Toinen suuri kateuden aiheeni on seksi. Tätä on vähän vaikeaa selittää, sillä itse olen seurustellut mieheni kanssa noin viitisen vuotta ja seksi on loistavaa, mutta en voi silti olla kadehtimatta ihmisiä, jotka voivat hyppiä kenen tahansa kanssa sänkyyn milloin huvittaa. Mielestäni se on aina ollut merkki vapaudesta niin henkisesti kuin fyysisestikin ja aiheuttaa minulle ongelmia parisuhteessa, sillä ehkä olen hieman äijä, kun myönnän, että mietin seksiä noin joka toinen minuutti xD Tämä kateus taas on saanut minut reagoimaan tuomitsevasti villejä ja vapaita sinkkuja kohtaan, joiden elämää en tosin muilta kuin seksin kannalta kadehdi. Aina sitä voi ajatella, että onpas tuo aikamoinen huora, itse en ainakaan olisi tuollainen, mutta noh, ehkä ei tarvitse sanoa enempää.

Kolmantena mieleeni tulee, taas pinnallisesti, raha. Rahattomana on inhottavaa olla, enkä voi mitään, että kadehdin ihmisiä joilla on rahaa käydä vaikka joka viikko teatterissa, elokuvissa, ravintoloissa. Eikä köyhänä aka opiskelijana voi matkustella ja tutustua sitä kautta uusiin kulttuureihin jne. Kuitenkin sitä usein tulee halveksittua rikkaita ja varakkaita ihmisiä, joiden ei juuri rahankäyttöään tarvitse miettiä. Heitä pitää pintaliitäjinä ja kaiheina tuhlaajina. Esimerkiksi vähän aikaa sitten haukuin miehelleni julkkiksia, joilla on koti joka suurkaupungissa, mutta pari päivää sitten kuitenkin itse möläytin hänelle, että olisipa mukavaa jos olisi koti jokapaikassa, ei tarvitsisi olekella hotelleissa xD Että sellaista.

En koe kateutta itsessään lainkaan positiivisesti, mutta kyllä siitä voi itselleen voimavaran saada, kun ensin myöntää, että kadehtii jotain asiaa. Tiedostamattomana se vain estää itseä toteuttamasta nitä unelmia ja ihanteita, jotka uskottelee itselleen olevan liian pinnallisia tai muuten vain tyhmiä. Kun myöntää itselleen reilusti pinnallisimmitkin haaveensa niin silloin kateuden voi myöntää toisen arvostamiseksi tai ihailemiseksi. Itse olen käyttänyt kateutta siten, että olen vain psyykannut itseäni painamaan kovempaa eteenpäin esimerkiksi opiskeluissa, kun esimerkiksi kateuden aiheena on joku ihminen, joka on parempi jossain asiassa kuin itse. Silloin vain koetan olla parempi ja nautin saavuttamisen tunteesta.

Minusta on myös mielenkiintoista miettiä, kuinka itse suhtautuu kateuden kohteena olemiseen. Kyllä jokainen meistä on varmaan joutunut kateuden kohteeksi ja ainakin itse voin sanoa, että en jollain tapaa osaa suhtautua siihen. Se saa minut yleensä vihaiseksi, enkä useinkaan ymmärrä minkä takia jollain toisella on syytä kadehtia minua. Pahimpia kohtaamiani kateusjuttuja on, kun itseasiassa kaksi kavereistani sanoi minulle, että "mä en aina jaksa nähdä sua, kun sulla menee niin hyvin, kun itsellä ei mee niin hyvin ja kun sulla on kaikki niin kunnossa, harrastuksia, opiskelu ja parisuhde". Täytyy sanoa, että tuntui pahalta, enkä sen jälkeen juuri yhteyttä ole pitänyt, sillä eihän minullakaan aina niin hyvin mene, en vain jaksa valittaa koko ajan ja aivan ensimmäiseki se, että ei kaverin tai ystävän pitäisi olla kateellinen siitä, että toisella menee hyvin, eikö silloin pitäisi olla iloinen toisen onnellisuudesta tai siitä, että elämässä asiat menevät hyvään suuntaan, baah.

Yksi kavereistani oli myös järkyttävän kateellinen siitä, että menestyin opiskeluissani paremmin kuin hän, vaikka itse tein enemmän töitä ja toinen ei juuri kirjoja jaksanut avata. En olisi koskaan saanut olla iloinen omista onnistumisistani tai sanoa, minkä numeron sain jostain kokeesta, koska toinen ei kestänyt sitä, että hän oli "huonompi". Välillä tilanne meni siihen, että kaverini vältteli minua, tai puhui minusta pahaa selän takana ja suoraan päin naamaa, kun hänen ylpeytensä ei kestänyt sitä, että minä, joka teki enemmän töitä olin parempi. Tuntui pahalta, vaikka hän jälkeenpäin onkin pyytänyt anteeksi ja sanoi, että kaikki johtui vaan siitä, että hän olisi halunnut olla itsekin hyvä ja jaksaa tehdä töitä. Suhde kärsi ja mielestäni kenenkään ei tarvitse kuunnella ihmisiä, jotka koittavat latistaa sinua. 

No tällaista tuli ainakin näin alkuun mieleen.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Asterix
Vieras
« Vastaus #2 : 29.11.2009 14:49:50 »

Minua vtuttaa välillä ystäväpiirissäni ihmiset, joilla on aatelis-arvo ja neljällä niistä on etuliitteenä
prince ja ne ovat tyyppejä, jotka saa loistavan duunin vain siksi, että firma haluaa
kunnon aatelisen niiden palkkalistoille.  Angry
Ei siinä mitään, he ovat loistavia tyyppejä ihmisinä, mutta melkein kaikki tulee helpommin
ja vähemmällä työllä. Ok, heillä on sitten jotain muuta, joka tasapainottaa tuon epäkohdan
ja sitä vasten mä tuudittaudun myrkykeitossani, että ei niilläkään helppoa ole. Tongue

He pystyivät Kiitospäivänä lähtemään duunista jakamaan yksinäisille vanhuksille ruokaa
ja antoivat ymmärtää, kuinka välinpitämättömiä ja huonoja ihmisiä me muut ollaan,
kun olimme kiltisti koko päivän vain itsekkäästi töissä. Angry

No sitten tällä hetkellä vtuttaa, että kolme kaveriani on saanut remontoitua asuntonsa
ja minä en ole saanut aikaiseksi edes maalata eteistä asunnostani,
vaan se on edelleen entisen asukkaan väreissä.  Angry
Kylppäriin pitäisi saada uudet kaakelit, kun siellä on vaaleat "vuokrakämppä"-kaakelit,
joita löytyy 24 tusinassa. Embarrassed
En ole saanut aikaiseksi mentyä kaakelikauppaan, saati edes pahemmin suunniteltua. Embarrassed

Olen kateellinen niille, jotka ovat pelkillä 5-6 h yöunilla virkeitä, tehokkaita ja hyvänäköisiä. Angry

Suorastaan nielen vihreätä myrkkyä niitä naisia kohtaan, jotka voi syödä mitä vain
ja juoda alkoholipitoisia juomia paljon ilman, että ne lihoo!  tickedoff

Jatkan listaa, kun muistuu mieleen ja uusi kateus iskee.  :Smiley

tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #3 : 29.11.2009 14:58:50 »

Kateus ei ole kuolemansynneistäni voimakkain, taitaa olla se heikoin, mutta tulee minullakin jotakin mieleen, kun muistilokeroitani oikein kaivelen.  Cool Tosin tässä tapauksessa en ole varma, onko kyseessä enemmän mustasukkaisuus vai kateus. idiot2

Joka tapauksessa on pari kertaa käynyt niin, että jos olen ollut kiinnostunut jostakin varatusta miehestä, niin minun on ollut vaikea suhtautua hänen vaimoonsa/tyttöystäväänsä. Näissä tapauksissa en ole lähtenyt edes yrittämään mitään, koska miesten parisuhteet ovat selvästi olleet harmonisia ja hyviä ja jopa omasta mielestäni kyseisten pariskuntien osapuolet ovat olleet erittäin hyvin toisilleen sopivia. Tapoihini kuuluu kuitenkin kunnioittaa toisten parisuhteita, vaikka tunteet kehoittaisivatkin välittömästi viettelemään ihastuksen kohteen.

Näissä tilanteissa on ollut aika vaikea olla iloinen toisten hyvästä suhteesta!
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
sangviinikko
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 682



Profiili
« Vastaus #4 : 05.12.2009 22:08:13 »

Jaa. Taitaa nuo intohimoiset tunteet olla senverran vieraita tuosta kateudesta että pitää oikein miettiä...

En yleensä jaksa kamalasti vaivautua kiusaamaan itseäni ylimääräisillä tunteilla... Cool

Mutta valehtelisin jos väittäisin etten ole koskaan kadehtinut. Nuorempana varmaan kadehdin ihmisiä jotka saivat enemmän huomiota tai olivat mielestäni nokkelia tai karismaattisia...

Nykyään tuo kateus liittyy ehkä turvallisuudentunteeseen.

Omituista, mutta kyllä minä osaan iloita ystävieni ihanista elämäntilanteista, vaikka olisinkin hitusen kateellinenkin.
Kateushan voi olla myös rakentavaa. Sellaista joka saa yrittämään itsekin vähän enemmin. Eihän kaiken kateuden tarvitse olla ainoastaan negatiivista,  eihän?
tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #5 : 05.12.2009 23:10:08 »

Suurimmat kateudenaiheet tässä maailmassa on raha, ulkonäkö ja onni.

Monelle riittää jo se että joku on hoikempi kuin toinen, toisella on parempi iho kuin toisella, paremman näköinen kumppani kuin toisella, varaa matkustella jne..

Itse kadehdin ihmisiä jotka ovat löytäneet sen työn ja kutsumuksensa. Että tietävät mitä tahtovat tehdä ja rakastavat sitä mitä tekevät. En kuitenkaan kadehdi heitä niin että tahtoisin heille pahaa, olen onnellinen heidän puolestaan mutta toivon pääseväni vielä jonain päivänä samanlaiseen selkeyden tilaan kuin hekin  Smiley

Olen kokenut kateutta muilta. Riittää jo sekin että olen hyvin hoikka. Saan ilkeitä kommentteja toisinaan, naisilta mittaavia katseita ja huomautuksia ruokailun aikana. Eikä mitään ystävällismielisiä huomautuksia.

Rahaa kadehditaan monessa paikassa, lienee se suurin. Miksi tolla on ja mulla ei  Grin
Itse en kadehdi rahaa, enkä muutenkaan oikeastaan kadehdi. Ennemminkin ihailen; tuo tietää mitä haluaa tehdä, tuo uskaltaa tehdä sitä mitä tekee..
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 742


Profiili
« Vastaus #6 : 06.12.2009 11:27:10 »

Minä olin vuosia kateellinen ihmisille, joilla oli ehjä kokonainen perhe ja molemmat vanhemmat. Voi, että se raastoi mieltäni varsinkin silloin, kun he valittivat saamastaan onnesta ja ehdoin tahdoin halusivat laiminlyödä suurimman onnen, mitä ihminen voi koskaan saada.

Minulla, kun ei ole ollut isää tai on, mutta tapasin hänet yhden vanhana, menetin, juttelin puhelimessa 15-vuotiaana ja menetin hänet omasta ylpeydestäni ja sitten kolmannen kerran menetin hänet, kun hän meni ja kuoli alle 50-vuotiaana yrittämästä edes tavata minut. Niin ja 7-vuotta sitten menetin äitini.

Joten todellakin olin kateellinen, niille joille oli suotu tuo onni ja äärimmäisen katkerakin, mutta sitten loppuviimein tajusin, että ei minulla ole mitään syytä tunteisiin, ne olivat aivan turhia ja aiheuttivat minulle enemmän pahaa kuin orpous. Joten nyt en ole kateellinen, olen onnellinen heidän puolestaan, heidän etuoikeudestaan.
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 742


Profiili
« Vastaus #7 : 06.12.2009 20:13:18 »

Ei menneisyyteen kannata palata, kaikki mitä siellä on tapahtunut on loppuviimein ollut tarpeen ja kaikki tekomme ovat olleet oikeita.

Mutta sen verran menneisyydestä kannattaa oppia, että arvostaa nyt niitä asioita, joita silloin ei osannut asrvostaa. Jos sinun tarvitsee mennä vain 12-vuotiaaksi, minun tulisi palata 5-vuotiaaksi ja en oikeastaan halua, näin on ihan hyvä. JA vielä kun saisi terveytensä takaisin niin olisi PALJON parempi! Mutta kyllä se sieltä pikku hiljaa. Mikäs kiire tässä on, kun kerrankin palvelu pelaa täysillä, on oma kuski ja mitään ei tarvitse tehdä itse ja jos paha paikka tulee niin aina on olemassa apua saatavilla. No okei, asioilla on puolensa ja puolensa. Jos saisin valita niin paahtaisin töitä täysillä ja nauttisin kivuttomasta elämästä.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: