Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Huonejaot/järjestelmät  (Luettu 5452 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Q
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 382


Profiili
« : 06.05.2006 15:43:06 »

Koitin etsiä aikaisempia viestiketjuja aiheesta, mutta eipä hirveästi niitä tarttunut ainakaan minun haaviini, joten aloitetaanpa uusi...

Eli huonejaoista kyselisin!
Mitä eri huonejakoja tunnette? Mitä kaikkia olette käyttäneet? Mitkä ovat erilaisten huonejakojen hyvät ja huonot puolet? Mikä tuntuu omimmalta ja miksi? Mikä vieraimmalta ja miksi? Mitä käytätte useimmiten? Mihin haluaisitte tutustua paremmin?

Kertokaa myös erilaisten huonejakojen taustoista, jos niitä tiedätte. Itse olen vasta tutustumassa tarkemmin koko aiheeseen, mutta R. Nikulan sivuilta löysin aika näpsäkän tietopaketin aiheesta. Siellä on ainakin vissiin 12 eri huonejärjestelmää lueteltuna tiivistettyine kuvauksineen.

Minä en siis juurikaan ole muita järjestelmiä käyttänyt kuin tuota...hmm...onkohan se nyt Placidus, joka yleisimmin käytössä on ja käsittääkseni esim astro.comissa oletusarvona. Myös tasajakoa ole kokeillut ja Meridiania, mutta en siis sen kummemmin perhetynyt näistä oikeastaan yhteenkään.

Sinänsä jännältä tuntuu tuo Placiduksen yleisyys, koska ainakin noiden Nikulan sivujen mukaan se on saanut osakseen suuresti kirtiikkiä. Erityisen hassulta sen suosio tuntuu täällä Suomen leveyspiireillä, kun kerran
Lainaus
Placiduksen huonejärjestelmä on ongelmallinen hyvin pohjoisilla leveysasteilla koska se hajoaa yli 70 asteen leveydellä tuottaen jopa kolme erilaista askendenttia
. Tosin en ole aivan varma, miten pohjoisessa pitää olla, että tuo ongelmallisuus ilmenee Huh

Jokaisen kartta tietenkin elää ja muuttuu ainakin jossain määrin eri huonejärjestelmiä vaihtelemalla, mutta esim tyttäreni kartta on aivan tyystin toisennäköinen, jos syrjäyttää Placiduksen, jolla suuuuuren suureksi hulmahtanut 6. huone ahmii sisäänsä suuren osan planeetoista, ja käyttää sen sijaan tuota tasjärjestelmää.

Onko teillä muuten tiedossa, millaisia huonejakoja tunnetut astrologit Suomessa tai muualla käyttävät? Ja ovatko he ehkä joskus jossain perustelleet omaa valintaansa? Niin ja kuka tietää, millä järjestelmällä Astro.fi kartat tekee? Se ainakin vähän poikkeaa tuosta Astro.comin systeemistä.

Erilaisia huonejärjestelmiä voi kokeilla ainakin http://www.astro.com
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #1 : 10.05.2006 16:08:45 »

Tähän piti vastata jo aikoja sitten! Kaikkea se aikapula teettää Smiley

Aloittelevana harrastajana en ole kovin perehtynyt mihinkään, pintaraapaisujahan nämä vielä Smiley, mutta huonejärjestelmistä olen muutamaa tutkaillut ja verrannut oman kartan kanssa. Placidus toden totta vääristää helposti huonejakoa, suurimmillaan yhdestä huoneesta voi tulla jopa neljän merkin alueelle ulottuva, pieninkin sellainen siis yli 60 astetta! Minulla esimerkiksi huoneet 1-3 ja 7-9 kutistuvat Placiduksella tosi pieniksi.

Markku Manninen (kuten myös käsittääkseni Tuikku Ljungberg) käyttää merkkihuonejärjestelmää, jossa Askendentin merkki muodostaa kokonaisuudessaan 1. huoneen (nousu sijoittuu johonkin tuon huoneen keskellä) ja huoneet ovat yhden merkin sisältäviä. Tämä eroaa tasahuoneista melko lailla, tasahuoneissahan askendentti on 1.huoneen alku ja huone on 30 asteen suuruinen, useimmiten 2 merkkiä sisältävä. Manninen perustelee merkkihuoneita niiden silkalla yksinkertaisuudella.

En tiedä, mikä huonejärjestelmä täällä on käytössä, se poikkeaa Placiduksesta muttei kuitenkaan ole Porfyriuskaan?
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #2 : 10.05.2006 22:17:35 »

Lainaus käyttäjältä: nousukuu
Valot? Mitä ne on?

Valot: Aurinko ja Kuu.
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #3 : 11.05.2006 17:14:53 »

Heip,

Meridianista kiinnostuin itse sen itäpisteen myötä, mutta nyt kävin katsomassa tuota Porphyrystä ja ei mikään muu muuttunut paitsi 5. huoneen kärki Neitsyestä Vaakaan ja 11.huoneen kärki Kaloista Oinaaseen. En muista siirtyikö Kuu kalat sitten 10. huoneeseen, mutta kuitenkin hyvin pieniä muutoksia. Muuten kaikki pysyivät samoina.

Täytyykin perehtyä näihin enemmän.  Huh
tallennettu
*Nikita*
Vieras
« Vastaus #4 : 13.05.2006 16:41:28 »

Itselläni on melkein kaikki planeetat horisontin alapuolella ja kyllä kieltämättä olen monesti miettinyt sitä liittyykö se siihen, että usein on sellainen "tarkkailija"-olo. Hiukan ehkä näkymätönkin ja ulkopuolinen myös välillä.

Tässä mielessä Meridian antaa itselleni hieman uutta, koska sen mukaan osuisi myös horisontin yläpuolelle niitä planeettoja. Toiveikkaana ajattelen, että se tekisi itsestäni myös näkyvämmän.

Entä sitten ne joilla kartta on kuin "ammuttu". Planeettoja siellä täällä ovatko he sitten monipuolisempia?

Vai meneekö se yksinkertaisesti niin, että minä itse olen monen planeetan energioita valinnut oppia 6.huoneen teemojen kautta. Kuu energioita 11.huoneen kautta jne..  Huh
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6583


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 13.05.2006 16:53:45 »

tässä esim. asc. tuo 2 astetta  jousimies:tä
olenkos näkymätön..? ..en
mutta kuuni onkin 8 huoneessa leijonassa,vaikuttaako se?myös  mars siellä..
suurin osa planeetoista horisontin yläpuolella,
olen vakiinnuttanut yhteiskunnallisen paikkani 11 huoneen stelliumilla,
sitäpaitsi jouskarin huoneessa on  pluto,asteroidikavereineen
miten voisin olla näkymätön?
toteutan nousumerkkiäni alitajuisesti,pakonomaisesti,muuttuen
 aurinko on kylläkin " hukkunut" 12 huoneen aallokkoihin
tallennettu
Solina2
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100


Profiili
« Vastaus #6 : 17.05.2006 09:41:33 »


En tiedä, mikä huonejärjestelmä täällä on käytössä, se poikkeaa Placiduksesta muttei kuitenkaan ole Porfyriuskaan?

Niin, minuakin kiinnostaisi mikä huonejärjestelmä Tanhualla on käytössä?  Smiley

-Solina
tallennettu
Solina2
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 100


Profiili
« Vastaus #7 : 24.05.2006 23:44:22 »

Jospa se sitten on Tanhua-huonejärjestelmä... coolsmiley

Toisella listalla käytettiin Tanhuan huonejaosta termiä "toposentrinen". Jokin "topo" keskeinen, siis. Uteliain ottakoon selvää   Wink
-Solina
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: