Astro Foorumi

Muita keskusteluaiheita => Muita kokemuksia => Aiheen aloitti: sideman - 16.12.2025 06:25:38



Otsikko: Muistin puhdistuminen: smRti-parishuddhi
Kirjoitti: sideman - 16.12.2025 06:25:38
(Kun en saanut enää unen päästä kii, ajattelin tappaa aikaa raapustamalla tänne taas jotain sekavaa... :2funny: )
 
Aina silloin tällöin tulee funtsittua mikä on yoga-suutrain I 43 ja III 3 välinen ero:

I 43 smRti-parishuddhau sva-ruupa-shuunyeva*-artha-maatra-nirbhaasaa nirvitarkaa [samaapattiH?]

III 3 tad-eva-artha-maatra-nirbhaasam sva-ruupa-shuunyam iva samaadhiH.

Noh, kieliopillisesti ero lienee se, että I 43:ssa adjektiiviattribuutin (implisiittinen) pääsana lienee feminiinisukuinen samaapatti, kun taas III 3:ssa se lienee, eksplisiitisti, neutrisukuinen sana nirbhaasam??

Päätin kysäistä chatGPT:ltä, mitä mieltä se on noiden kahden suutran keskinäisestä erosta. III 3 on osa kolmesta suutrasta jotka esittelevät saMyaman (~sajjaman), meditaatiotekniikan, jonka päämääränä on siddhien eli (enimmäkseen) paranormaalien kykyjen "esiin kaivaminen" (oma ilmaus, jonka juuri hokasin; en tiedä kuinka relevantti se on...**).

Tässä osa chatGPT:n vastauksesta; se oli erittäin otettu kun kehuin vastausta (enkuksi) sellaiseksi joka sai aikaan goosebump'it (en viitsi noita ohjausmerkkejä, esim.* **, editoida poies).

**Smṛti-pariśuddhi (स्मृतिपरिशुद्धि)** tarkoittaa joogassa **muistin puhdistumista / kirkastumista**.

Termi koostuu kahdesta osasta:

* **smṛti** = muisti, muistijälki, mielen varasto aiemmista kokemuksista
* **pariśuddhi** = puhdistuminen, täydellinen kirkkaus

### Joogafilosofinen merkitys

Käsite esiintyy erityisesti **Patañjalin Joogasutrassa (I.43)**, jossa kuvataan syvän meditaation (samādhi) tilaa:

> *smṛti-pariśuddhau svarūpa-śūnyevārtha-mātra-nirbhāsā nirvitarkā*

(Muoto parishuddhau taitaa olla eka-vacanaa saptamii vibhakti eli yksikön lokatiivimuoto sanasta parishuddhi).

Tässä **smṛti-pariśuddhi** tarkoittaa tilaa, jossa:

* aiemmat mielikuvat, käsitteet ja assosiaatiot **eivät enää vääristä havaintoa**
* mieli ei sekoita nykyistä kokemusta menneisiin muistoihin
* havaittu kohde ilmenee **sellaisenaan**, ilman egon tai kielellisen ajattelun väliintuloa

Toisin sanoen:

muisti ei katoa, vaan sen häiritsevä vaikutus lakkaa.

Käytännöllisesti

Kun smṛti on puhdistunut:

et projisoi kokemukseen vanhoja käsityksiä

mieli ei sano ”tämä on tuollainen, koska ennen…”

jäljelle jää suora, ei-käsitteellinen tietoisuus

Tämä on edellytys nirvitarka-samādhille, jossa ajattelun (vitarka) karkeat muodot ovat vaienneet.

Jos haluat, voin:

avata sutran sanasanaisesti sanskritista

verrata käsitettä buddhalaiseen sati/smṛti-merkitykseen

selittää, miten smṛti-pariśuddhiä harjoitetaan käytännössä (abhyāsa & vairāgya)

** On tuo "esiin kaivaminen" ehkä siinä mielessä relevantti, että nuo kvanttimekaniikan (ja mahdolliset vielä hiemomman fyysisen tason) ilmiöt, joihin siddhit ehkä perustuvat (esim. kvanttilomittuminen), ovat olemassa tietoisuudessa vaikka niitä ei "provosoitaisikaan"??

(Edit) Typo korjattu