Tilaa ILMAINEN Alkemia e-book itsellesi!

Alkemia e-book

Viime vuosina on kasvanut merkittävällä tavalla suuren yleisön kiinnostus henkisiä asioita kohtaan. Tieto siitä, että elämällä on muutakin merkitystä kuin pelkästään ruumiinnautintoja ja omaisuuden kartuttamista on tullut jäädäkseen. Mutta mikä sitten on elämän tarkoitus? Voiko ihminen koskaan päästä siitä perille? Henkinen kehitys ei voi olla todellista, ellei siihen liity myös tietoisuuden laajentumista. Tilaa ILMAINEN Alkemia e-book niin pääset osaksi tietoisuutta, mikä vapauttaa sinut elämään itsesi näköistä elämää..

Lähetin e-kirjan sähköpostiisi.
Tarkista osoite, se vaikuttaisi olevan puutteellinen.
Odottamaton virhe tapahtui. Kokeile hetken kuluttua uudestaan.


Odota hetki

Antamalla sähköpostiosoitteesi liityt postituslistalle ja saat Alkemia e-book. Postituslistalta pääset pois yhdellä klikkauksella. Sähköpostiosoitettasi ei anneta eteenpäin.


Sisään

Astrokalenteri

Astrokauppa

Kulta-ajan
kauppa
Kirjaudu sisään

Uusi käyttäjä? Rekisteröidy tästä.

Maiju Palin

Maiju Palin

12.11.2019

vieraskirjoitus:

7 tapaa vahvistaa sisäisen turvallisuuden tunnetta

Turvallisuuden tunteen kokeminen on todella tärkeä asia oman tasapainoisen elämän luomisen kannalta. Useimmilla sisäisen turvallisuuden tunne on jäänyt rakentumatta ja vajaaksi koska menneisyys on pitänyt sisällään niin monia turvattomia kokemuksia. Traumat ja turvattomuus kulkee usein suvussa. Sota-aika loi ihmisille paljon kokonaisvaltaista turvattomuuden tunnetta joka periytyy edelleen.

Voiko henkistä turvaa luoda itselleen lisää ja rakentaa vielä aikuisena vaikka lapsena olisi jäänyt siitä vajaaksi?

Omasta kokemuksestani sanon että voi. Tänä päivänä koen suurempaa turvaa elämässäni kuin koskaan vaikka omat perustukseni turvan kokemiselle rikottiinkin lapsena. On kuitenkin ollut ajoittain hyvin vaikeaa saada yhteyttä tuohon puuttuvaan ”palaseen” itsessä. On ollut aikoja jolloin turvallisuuden kokemisesta ei ole tuntunut saavan mitään tukea ulkopuoleltakaan.  Olen huomannut, että hyvin moni ihmisten toiminnoista perustuu turvattomuuden tunteen välttelyyn, vaikka ratkaisu voisi löytyä enemmänkin sen kohtaamisesta. Kun turvattomuuden tunnetta ei kohtaa se ottaa erilaisia muotoja, jotka ovat usein vahingollisia itselle ja ympäristölle.

kuva: Noora Brandt noorabrandt.fi

Usein turvaton ihminen hakee turvaa esim.  epävakaiden ihmisten parista

Tuossa hän tavallaan elää sitä todeksi mihin on tottunut. Turvattomuus voi olla turvavyöhyke. Jos aitoa turvaa ei ole saanut elämässään kokenut sitä ei usein tunnista ulkopuolellaan. Vaikka haluaisikin muuta ei välttämättä osaa hakeutua toisenlaisten ihmisten pariin. Myös erilaiset riippuvuudet voivat olla oire turvattomuudesta. Turvattomuuden tunteen välttelyn oravanpyörä saattaa pitää otteessaan ja luoda tarpeetonta stressiä jokaiseen päivään. Stressi on suuri yksittäinen sairauksien aiheuttaja, joten turvallisuuden tunteen kokemisella voi olla todella suuri vaikutus elämään monella tasolla. Turvallisuuden tunteen kokeminen on tie stressittömyyteen. Kun koemme turvaa jatkuvalle stressitilalle ei ole tarvetta.

Aito turvallisuuden tunne

Kun ihminen alkaa tunnistaa mitä on aito turva hän alkaa luottaa itseensä ja omaan arviointi kykyynsä. Sisäinen kaaos ei enää ohjaa elämää vaan saa ikäänkuin jalat turvallisesti maanpinnalle. Silloin  alkaa erottaa myös aidosti turvalliset ja luotettavat ihmiset joihin nojata. Kun on saanut kosketuksen ja tunnistanut turvallisen kohdan itsestään osaa tunnistaa sen ulkopuolellaankin. Usein tarvisemme tähän myös kokemusta turvallisista ihmisistä. Sen kautta alkaa tunnistaa aitoa turvaa myös itsessään.

Kun kokee riittävästi turvaa maailmassa, jotta voi astua terveyden polulle koko ajan suuremmin tuo hetki on merkittävä kaikessa kauneudessaan. Turvan kokemusten saaminen tässä turvattomuutta huokuvassa maailmassa on joskus kuitenkin hyvin vaikeaa. On lahja tervehtymisen polulla kohdata aidosti turvaa luovia ihmisiä ja tilanteita. Niistä kokemuksista sisimmässä vahvistuu jokin kohta missä alkaa pikkuhiljaa tuntea itsekin saaneensa jalansijaa turvallisuuden tunteelle sisimmässään.  Minulle eräs merkittävä  ihminen tässä oli oman vaikean traumapolkunsa kulkenut ja itsensä eheyttänyt hyvinvointikouluttaja ja sanataiteilija Ukko Kärkkäinen. Hänen kohtaavan läsnäolonsa kautta olen oppinut tunnistamaan turvaa suuremmin elämässäni kaikkialla.

Kärsivällisyyden kokeminen omaa prosessia kohtaan vaatii myös turvan tunnetta itsessä

Helposti mieli lähtee eteenpäin ja haluaa ohittaa sen mitä juuri silloin aidosti tarvitsemme. Mieli ”haluaa jo siirtyä seuraavan hetkeen." Näin paeten todellisia tunteitamme. Halujen seuraaminen ei täytä todellisia tarpeita. Silloin mieli vaatii kesytystä ja kesyyntyminen turvaa. Jos ei koe turvaa itsessä niin on vaikea olla kärsivällisesti itsensä tukena.

 Tarvitsemme kärsivällisyyttä monessa asiassa mm. vanhemmuudessa, parisuhteessa, fyysisen vamman parantumisessa ja henkisissä prosesseissa.  Tarvitsemme kärsivällisyyttä kaikessa mihin  meillä ei ole omaa kontrollia. Kun uskallamme luopua kontrollista se on merkki siitä, että koemme turvaa. Parantavinta on sallia asioiden tapahtua ilman lopputuloksen jatkuvaa kontrollointia mutta ilman turvan kokemusta emme uskalla välttämättä päästää irti mielen halusta kontrolloida.


kuva: Noora Brandt noorabrandt.fi

Miten tuota turvaa sitten voi saada jos sitä ei itsessä koe? 

Tässä alla muutama keino  joiden  olen kokenut kasvattaneen suurempaa turvan kokemusta omassa elämässäni. Turvaa voi jonkin verran lähteä rakentamaan ”tyhjästä” omilla valinnoilla. Tässä luettelen muutaman niistä joista olen itse kokenut saavani apua matkan varrella.

1. OPETTELE SANOMAAN ”EI”

Usein kiltit ja turvattomat ihmiset sanovat toisille kyllä turvatakseen omaa rakkauden saantia tai hyväksytyksi tulemista. Kun sanoo koko ajan muille kyllä, sanoo samalla jatkuvasti EI itselleen ja omille tarpeilleen. Opettele sanomaan kyllä myös itsellesi. Onko minulla tänään todella sellainen olo että haluan hoitaa sukulaisen lapsia? Onko minulla tänään päivä jolloin kaipaan enemmän yksinoloa ja latautumista? Onko ylityöt liikaa jaksamiselleni? Tuntuuko minusta hyvältä olla tietyissä ihmissuhteissa vai tarvitsenko niihin muutoksen?  Kun oppii tunnistamaan ja erityisesti kuuntelemaan ja kunnioittamaan omia rajojaan tulee luoneeksi samalla turvallisuuden tunteelle  tilaa elämässään. ”Minä tiedän miltä minusta tuntuu ja uskallan olla itseni puolella.” ”Voin luottaa olevani itseni puolella.”

2. LUO TURVAPAIKKA

Se voi olla fyysinen tai henkinen paikka jossa koet olevasi turvassa kuten jokin luontokohde, kirkko, oma koti tai muu vastaava tila/paikka. Voit myös luoda turvapaikan mielessäsi. Voit mennä tuohon turvapaikkaan mielikuvituksesi avulla koska tahansa. Jos haluat olla kippurassa kivenkolossa, merellä aurinkoisilla kallioilla, pehmoisessa linnunpesässä, avaruudessa leijumassa tai mitä tahansa muuta, niin voit aina luottaa mielikuvituksesi vievän sinut sinne. Se vie sinut juuri sinne turvaa kokemaan mihin sen käsketkin viedä! Tälläinen mielikuvaharjoittelu säännöllisesti voi auttaa luomaan turvallisuuden tunnetta elämässä ja suojelee pelon ja muiden negatiivisten tunteiden vahvalta otteelta.

3. ÄLÄ KATSO UUTISIA

Uutiset ovat täynnä huonoja uutisia. Mitä sillä kaikella kurjuudella ja tiedolla teemme? Usein nuo uutiset nakertavat luottamustamme elämään ja pienelle ihmiselle tulee melkoisen turvaton olo. Emme voi kuitenkaan vaikuttaa asioihin niin isosti millaisen tunteen uutisten katsominen yleensä aiheuttaa. Tulee pieni ja tyhjä olo ja alamme luomaan ehkä uhkakuvia sinnekin missä niitä ei  ole. Suositukseni onkin, että jätä uutisten katsominen niin vähiin kuin suinkin, ehkä kokonaan. Suojele ja kasvata omaa turvallisuuden kokemusta omassa elämänpiirissäsi.


4. TEE HYVÄSTÄ TUTTUA. KASVATA HYVÄN SIETOKYKYÄ

Mieti mikä on sinun mukavuusvyöhykkeesi. Onko mukavuusvyöhykkeesi epämukavuus vai onko sinun helppo suoda itsellesi hyviä asiota? Itsensä rakastaminen ja huolenpitäminen lisää turvan kokemusta. Opettele olemaan itsellesi hyvä ja kohtaamaan hyvinvoinnin tiellä olevat pelkosi. Joskus olemme tottuneet vaikeisiin ja haastaviin asioihin. Joskus pelkäämme esimerkiksi hierojalle tai muuhun hemmotteluun menemistä. Silloin pitää tietoisesti opetella sallimaan itselleen hyvää, menemään aluksi ehkä epämukaviin tilanteisiin, jotka lopulta tekevät hyvää. Olet kaiken hyvän arvoinen.


5. HALAA ITSEÄSI

Saattaa kuulostaa ja aluksi tuntua hassulta, mutta opettele ottamaan itsesi omaan syleilyysi. Ole itsellesi se turva jota kaipaat jos toisen turvallista syliä ei ole mahdollista kokea. On hyvä opetella olemaan itseään varten. Kun osaa olla itselleen lempeä ja läsnä se lisää ehdottomasti eniten turvallisuuden tunnetta sisimmässä oman kokemukseni mukaan. Kiedo kätesi itsesi ympärille ja tunne olevasi turvassa.


6. LÄHETÄ ITSELLESI PARANTAVAA ENERGIAA

Minulla oli vaihe kun nukkumaan mennessä toivoin, että unen aikana saisin mahdollisimman paljon parantavaa energiaa, voimia ja eheyttä. Pidin usein käsiäni sydämen päällä kuvitellen lähettäväni rakastavaa energiaa itselleni ja tähän sitten nukahdin. Myöhemmin olen kuullut Paranemisen Avain -menetelmästä joka on vähän vastaavaa kuin tuo mitä tein. Suosittelen kokeilemaan. Kaikenlaiset omaa turvallisuuden tunnetta vahvistavat menetelmät ovat hyviä.

7. ETSI HYVÄ TERAPEUTTI

Jos koet, että turvattomuuden tunteesi on niin suurta, ettet pääse siinä yksin eteenpäin, niin hanki hyvä terapeutti. On olemassa valtavasti ihmisiä, jotka auttavat työkseen toisia. Hakeudu asiantuntevan ja  luotettavan ihmisen avun piriiin, joka on saanut suosituksia ja jonka hoidosta  muut ovat saaneet hyviä kokemuksia.

Ystävällisin terveisin
Maiju Palin

VIIKONTUOTE: Tutustu Luonteesi Voimat tulkintaan - Itseluottamusta ja itsensä hyväksymistä voi kehittää tutustumalla itseensä.

Palaa Maiju Palin blogi hakemistoon

Tästä Seppo Tanhua blogi hakemistoon

Seppo Tanhua Special

Tästä Timo Kalliokoski blogi hakemistoon

Tästä Johanna Vilén blogi hakemistoon

Tästä Virpi Karjalainen blogi hakemistoon

Tästä Jenniemilia Demus blogi hakemistoon

Tästä Margie Marketta Mylläri blogi hakemistoon

Hallitse postituslistan asetuksia / Liity postituslistalle

Maiju Palin

Oman unelmaelämäni askelmerkit olen löytänyt arvoistani ja inspiraation kohteistani. Kirjoittaminen on suurin intohimoni ja saan toteuttaa sitä oman työni kautta. Intuitiivisuus ja selvätietoisuus toimivat kompassina matkalla. Olen oppinut, että haasteet elämääni olen saanut löytääkseni oman voimani. Aitous ja itselle uskollisena eläminen on suuri voimavara tässä ajassa. Olen harjoitellut näitä taitoja intensiivisesti omalla polullani ja tahdon tukea kirjoituksillani myös muita samaan omassa elämässään. Kotisivuni löytyvät osoitteesta www.kultainensulka.com

Maiju Palin

Kommentit


lue lisää



- {{comment.name}} / {{formatDate(comment.updated_at)}}



lue lisää

- {{reply.name}} / {{formatDate(reply.updated_at)}}

Ilmoita ylläpidolle


Vastaa tähän kommenttiin ( {{ comment.replyComments.length }} vastaus. vastausta. )

Piilota

Viestin lähetys onnistui
Viestin lähetys epäonnistui. Kokeile uudestaan
Lisää puuttuva tieto




Odota hetki ...




Kommentoi kirjoitusta

Viestin lähetys onnistui
Viestin lähetys epäonnistui. Kokeile uudestaan
Lisää puuttuva tieto




Odota hetki ...