Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kiltintytön syndrooma  (Luettu 65749 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« : 05.02.2008 12:38:12 »

Onkohan täällä muita jotka kyseisestä syndroomasta kärsii?

Löysin netistä tälläisen tekstin. Kuulin itse jokin aika sitten eräiltä henkilöiltä kärsiväni tuosta syndroomasta  :Smiley Ja muitakin varmaan löytyy. Oletko ennen ollut kilttityttö vai oletko edelleen? Miten pääsit eroon syndroomasta?



Vapaaksi kiltin tytön kahleista
Kiltti tyttö sivuuttaa itsensä ja puurtaa toistenkin puolesta. Hän nielee kiukkunsa ja haluaa olla muille mieliksi. "Ota riski, muuta käyttäytymistä. Omille tarpeille ja tunteille ei tarvitse kysyä lupaa muilta", psykoterapeutti Kirsti-Liisa Kuusinen kannustaa kilttiä tyttöä.

Kiltin, nöyrän ja itsensä unohtavan naisen malli on menneestämaailmasta. Monet naiset vetävät kuitenkin tahtomattaan kiltin tytön alistuvaa roolia. - Kiltti tyttö pelkää omia aggressioitaan niin, ettei edes tunnista niitä, psykoterapeutti. Kirsti-Liisa Kuusinen esittelee kiltin tytön syndroomaa. Kiltti tyttö ei uskalla sanoa ei. Hän on tunnollinen, ymmärtäväinen ja avulias. Hän jää ylitöihin, tarjoutuu lapsenvahdiksi ja tiskaamaan, kun muut pitävät hauskaa. Hän ei sano poikkipuolista sanaa, ainakaan suoraan, vaikka vihan, kuten kaikkien muidenkin tunteiden ilmaiseminen on minuuden ja itsenäisyyden kehittymisen ehto. Kiltti tyttö pelkää riitaa, hän ei pysty pitämään puoliaan eikä ilmaisemaan omia tarpeitaan ja mielipiteitään. Hän haluaa miellyttää muita ja asettaa muiden tarpeet ja toiveet omiensa edelle kuin yrittäisi ostaa muiden hyväksyntää. Kiltteys, jonka taustalla ovat tunnistamattomat aggressiot, ei ole aitoa epäitsekkyyttä. Kiltti tyttö ostaa uhrautumalla tunteen siitä, että hän on hyvä. Kiltistä tytöstä tulee helposti marttyyri, joka ilmaisee vihansa epäsuorasti. Marttyyri saa toiset tuntemaan syyllisyyttä ja kiukkua. Uhrautuja odottaa hiljaa mielessään kiitosta ja vastapalveluita, pettyy, kun ei niitä saakaan ja on vihainen sisimmässään, koska on luopunut omista toiveistaan.

ESIMERKKI. Maija on odottanut treffipaikalla jo yli puoli tuntia yli sovitun ajan, kaveria ei kuulu eikä hän edes ilmoita mitään. Maijalla on surkea olo, hän ajattelee, että muut hyljeksivät häntä. Miksi Maija ei ole kiukkuinen sille, joka antaa hänen odottaa turhaan? Hän sulkee vihansa pois niin, ettei ymmärrä lainkaan olevansa vihainen. Kiltti tyttö ei näe itseään itsenäisenä objektina, jolla on oikeus odottaa ja toivoa, pettyä ja ilahtua, vaan alistuu toisen ehtoihin. Kiltistä tytöstä tuntuu myös uhkaavalta pettyä muihin, koska hän samalla pelkää tulevansa hylätyksi. Kiltin tytön syndrooma kehittyy varhaislapsuudessa sellaisessa kiintymyssuhteessa, jossa lapsi kokee saavansa parhaiten hyväksyntää olemalla kiltti ja mukautuvainen. Vanhemmat eivät siedä kiukuttelua, ja lapsi alkaa itsekin ahdistua kiukun tunteistaan.

Turvattomassa kiintymyssuhteessa viha muuttuu pelottavaksi ja pahaksi asiaksi, ja yhdistyy myöhemmin aikuisenkin mielessä hylätyksi tulemiseen. Ihminen oppii sulkemaan vihan tunteet tietoisuudestaan niin nopeasti, ettei sitä edes itse huomaa. Samat kiintymyssuhteen piirteet vaikuttavat lapsuuden jälkeen kaikissa läheisissä ihmissuhteissa. Jos kiintymyssuhde on turvallinen, voimme ilmaista toiselle kaikki tunteet, myös pelot ja pettymykset. Avoin ja vastavuoroinen tunteiden ja toiveiden ilmaiseminen parantaa vuorovaikutusta ja tuo läheisyyttä. Kiltti tyttö suree aikuisena, että hänen miehensä on pettynyt häneen. Hänen sopisi kysyä, millä tavoin hän on pettynyt mieheensä. Aggressiota ei tulisi sivuuttaa, se pitäisi jollain tavoin purkaa, muuten se voi kääntyä depressioksi tai se ontukahdutettava syömiseen. Depressiivinen ihminen näkee itsensä hyvin kielteisesti, epärakastettavana henkilönä, joka on vaivaksi muille. Hän on itseensä pettynyt sen sijaan, että purkaisi vihansa itsestään ulos. Liika syöminen on yksikeino peittää depressio. Ylimääräisistä kiloista sitten tulee syyllisyyttä ja huonouden tunnetta.

Kun kiltti tyttö saa mittansa jonakin päivänä täyteen, hän nousee kapinaan. Hänestä tuntuu, että kaikki vain vaativat häneltä loputtomasti. Puoliensa pitäminen tarkoittaa, että kiltti tyttö ottaa riskin, että muut alkavat pitää häntä hankalana. Täyskäännös käyttäytymisessä voi kuitenkin olla välttämätön kehitysvaihe itsenäiseksi, jämäkäksi naiseksi. Pikku Myy on monen naisen suosikki: vihainen, piikikäs, itseriittoinen, ei riippuvainen muiden hyväksynnästä. Arka tyttö Ninni ärsyttää Myytä, koska Ninni on niin arka, että on suorastaan näkymätön. Myy paukauttaa suoraan: Ninnin ongelma on se, ettei Ninni osaa suuttua. - Et saa koskaan omia kasvoja, ellet opi tappelemaan, sanoo Myy ja osuu naulan kantaan. Kiukku on naisen voimaa. Aggressio on suuntaviitta, joka kertoo naiselle, mihin hän on pettynyt ja mitä hän haluaa.  Naisen on tunnistettava molemmat puolet (kiltteys ja aggressiivisuus) itsessään, jotta hän voi alkaa rakentaa aikuisempaa minää, johon kuuluu vastavuoroinen antaminen ja saaminen. Silloin voi myös ottaa toiset huomioon tuntematta itse jäävänsä vaille.

Sarjakuvantekijä Pfeifferiä mukaillen:

   1. En koskaan riitele, en esitä eriävää mielipidettä enkä pidä puoliani, koska se merkitsisi epäsopua.
   2. Epäsopu merkitsee sitä, ettei minua hyväksytä.
   3. Se merkitsee yksin jäämistä.
   4. Jos jään yksin, en ole olemassa.
   5. Siksi en koskaan riitele.
   6. Sen sijaan vihaan ja olen kiukkuinen.
tallennettu
ametist
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 144



Profiili
« Vastaus #1 : 05.02.2008 15:32:59 »

Mielenkiintoista luettavaa  :Smiley Sopi kyllä itseeni taas että huh huh  Grin Olen koittanut päästä eroon tuosta syndroomasta, mutta vieläkin sitä on jälellä.
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #2 : 05.02.2008 19:09:30 »

Jep, tunnistanpa hyvinkin..Luinkin juuri "kiltteydestä kipeät"-kirjan..Mulla vaan on alkanut nyt se kapinavaihe tickedoff..Ois mukava löytää joku kultainen keskitie tälle "paranemiselle", mutta kai ne kaikki ääripäät on koettava, että pääsee sit virittäytymään ns. normaalille tasolle. Toisaalta on hankalaa tietää, että saattaako vahingossa kapinoida myös samassa rytäkässä itselle hyväksi olevia ihmisiä vastaan...
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #3 : 06.02.2008 11:44:34 »

Täällä myös tavallaan, mutta ehkä paremmin kuvaa että olen tuollaisesta ongelmasta kärsivän henkilön kasvattama. Eli saanut täyslaidallisen tapoja ja ohjeita miten tulee olla  :Smiley Sitä uhmaa on tainnut sitten olla koko pienen iän ja pinnan alla, taisi näkyä ulos päinkin korvien ja silmien asennoista  Wink Tästä syystä olenkin kuullut, kuinka olen itsekäs, uhmakas, ilkeä, tyhmä yms. koko lapsuuden... ja se uhma, P****LE en ole  tickedoff
Jos uhma on pitänyt minut "pinnalla", on syyllisyys kaverina, kun on uhmannut  Sad mutta jospa minun muksuni sitten jäisivät paitsi siitäkin...  angel
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #4 : 09.02.2008 21:17:47 »

Naulan kantaan Artemis  smitten

Tunnistan hyvin käyttäytymismallit - vaikka olenkin niistä päässyt jo aikas hyvin selville tiedostamalla ne sekä käyttäen kukkaterapiaa yms... niin ollessani stressaantunut tai muuten poissa omasta keskuksestani, löydän näitä piirteitä vielä oivallisesti.  Smiley

nimimerkki: marttyyri jo kolmannessa polvessa

Kiitos kommenteistanne!

Kävin taitavalla näkijällä jokin aika sitten ja hän osasi kertoa minusta itsestäni paljon. Hän sanoi että minun on lakattava ottamasta vain muita huomioon. Hän sanoi että minun on saatava oma ääneni kuuluviin ja sanottava mitä minä haluan,  minun on lakattava tekemästä kompromissejä niin että unohdan omat tarpeeni. Hän tiesi hyvin että minun on lapsesta saakka ollut pakko olla "vahva" ja sopeutuvainen, kiltti ja "helppo". Kun teini-iässä aloin kapinoitsemaan niin se nähtiin pahana asiana... Olin kuulema ilkeä ja hankala.
Pääseeköhän tämä pässi ikinä eroon tuosta syndroomasta... Haluaisin kovasti.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #5 : 11.02.2008 09:48:26 »

Pääsee olemalla se ilkeä ja hankala edelleen  Smiley
Lopulta ne henkilöt jotka kokevat näin, joutuvat joko sopeutumaan tai lähtemään... ja silloin jos lähtevät ne todennäköisesti ovat olleet ns.kuppaajiasi.
Jostakin löytyy ne henkilöt, jotka eivät pidä sinua sellaisena ilkeänä ja hankalana, vaan ihan ok tyyppinä  Cheesy
Sarvistaan kyllä pässit eivät taida koskaan päästä... niitä kai pitäis sitten oppia vaan käyttämään oikeassa paikassa  :Smiley ...pohtii toinen  oinas...  angel
tallennettu
Rakkauden valo
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5896


Aurinko härkä, nousu neitsyt, kuu kaksonen.


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 11.02.2008 16:02:09 »

Kyllä täälläkin on tuota syndrooma aikoinaan "podettu". Tähän päivään mennessä se on jo kyllä hyvin kukistettu, mutta kyllä siitä vielä joskus heikkoina hetkinä joitain "oireita" ilmenee ...  :Smiley
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 16:06:15 kirjoittanut Rakkauden valo » tallennettu

TÄRKEINTÄ ON RAKKAUS

USKON JUMALAAN, EN USKONTOIHIN

Mirjam*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 313


Maata ei peritä isiltä, vaan on lainassa lapsilta


Profiili
« Vastaus #7 : 11.02.2008 16:17:22 »

Minusta olisi voinut tulla "kiltti tyttö", mutta tulikin "tuhma".  Grin
Silti varmaan taustalla samoja tekijöitä  :Smiley
Nykyään olen "sydämellisesti tuhma" enää.
tallennettu

Totuus ja Vääryys kylpivät yhdessä.
Vääryys nousi ensin vedestä ja pukeutui Totuuden vaatteisiin. Koska Totuus ei puolestaan halunnut pukeutua Vääryyden vaatteisiin, hän liikkuu alastonna.

https://www.astro.fi/blog/Mirjam%252A
Minerwa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 671



Profiili
« Vastaus #8 : 12.02.2008 22:04:28 »

Niin kovin tutulta kuulostaa! Luin aikanaan myöskin tuon "Kiltteydestä kipeät" ja aloin ihan tarkoituksella kapinoida ja rikkoa rajoja, sillä tavalla kiltisti  :Smiley  Kuvittelinkin jo päässeeni pahimman yli, mutta näkijällä käynti avasi silmiäni: siellähän ne samat vanhat ominaisuudet edelleen ovat, syvemmällä vain.

Enää en sentään vähättele omia ajatuksiani ja tunteitani, mutta paljon jää sanomatta tai tekemättä siitä syystä, etten sitten lopulta uskaltanutkaan. Tai vaihtoehtoisesti halusin ottaa kaikki huomioon ja unohdin siinä sivussa itseni... Kiltti tekee sen ihan huomaamatta! Ja voi sitä morkkiksen määrää, kun joskus pidän kiinni päätöksistäni ja huomaan samalla töytäisseeni jotakin toista. Toinen ei välttämättä kiinnitä asiaan edes huomiota, mutta minä jään murehtimaan... Kiltti mikä kiltti, vaikka onhan tässä vuosien varrella kehitystäkin tapahtunut.

Päätinkin lukea uudestaan "Kiltteydestä kipeät". Kertaus on toivottavasti opintojen äiti  uglystupid2
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 13.02.2008 16:07:08 »

Täällä ex-kiltti tyttö.. nykyisen räävä-suorasuun taidatte tunteakin.. :Smiley Tongue 2funny

Lapsuuttaani väritti terävät kehoitukset, ole kiltti! älä itke (vaikka sydän särkyi), älä hörötä (naura), noin ei saa sanoa, ole kiltti, tuo ei ole kohteliasta (vaikka sanoin totuuden), älä metelöi, älä valehtele (vaikka asia oli minulle totta), älä sotke, syö kauniisti, istu selkä suorassa, älä sotke vaatteitasi, ole kiltti! tuo ei ole tytölle sopivaa (ja pojille oli!), tee mieliksi äidille/isälle/jolle kulle muulle, ole hiljaa, laula sedälle, esitä se temppusi, ole kiltti,
lopeta, riittää jo, lopeta jo, miksi olet aina tiellä, mene jonnekin muualle leikkimään, miksi olet aina kadoksissa, älä karkaa minnekään, miksi karkasit, ole kiltti! syö ruokasi loppuun, taas olet syömässä, vaihda vaatteesi, älä pue sitä vaatetta, et osaa mitään, pitääkö minun aina auttaa, opi ajattelemaan itse, sinulla ei ole järkeä päässäsi, laula tädille, ole hiukan mieliksi vieraille, ole hiljaa, mikset ole kiltti, et sinä mitään osaa, sinusta ei ole mihinkään, ole kohtelias, ole kiltti, mikset osaa tuota, miksi teet tuota, se ei ole sopivaa, minä en pidä kun teet sitä, sinulle sopii paremmin tuo, ole kiltti, et sinä osaa sitä, tee jotain muuta, auta äitiä/isää/jotakuta muuta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta.... ole kiltti...
...et sinä koskaan auta, olet kiittämätön, olet itsekäs, aina sinua pitää auttaa, et pärjää ilman apua, auta minua, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, auta, ole kiltti... buck2 buck2


Nykyään se kuuluu, että lainaatko rahaa siihen ja siihen,
sinulla sitä on kuitenkin, elät Wienissä, elät kalliilla tyylillä,
et olisi päässyt sinne/asemaasi ilman minun apuani..
..joskus pitää antaa jotain takaisinkin... et osaa ajatella,
sinulla ei ole järkeä päässäsi, et ole pärjännyt missään,
toivottavasti sinulle kasvaa järki joskus päähäsi,
turha tulla sitten itkemään tänne, kun et pärjää maailmalla,
lainaatko rahaa, annatko rahaa, maksatko minulle tietokoneen, lentoliput, hotellin, koska tulet käymään, et koskaan tule käymään, taas olet tulossa, lainaatko rahaa, majoitatko ystäväni, ostatko auton minulle, olet pärjännyt niin hyvin, lainaatko rahaa, et ole pärjännyt missään, miksi et auta, miksi et soita, taas soitat, sinun pitää antaa yksi asunnoistasi minulle/hänelle loman ajaksi käyttöön, olet kiitollisuuden velassa, lähetä vitamineja, anna rahaa, soittaisit joskus,
ilman minua et olisi mitään, auta, auta, auta, auta, auta...
...olet kiittämätön, itsekäs, arrograntti ja epäkohtelias!

  2funny

 Tongue
tallennettu
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5082


4ever


Profiili
« Vastaus #10 : 13.02.2008 16:54:37 »

Voih  Cry

Täällä myös (puoliksi) ex-kiltti tyttö  Undecided

Olen varmaan ollut nunna edellisessä elämässä, niin syvältä se kiltteys tuntuu juontavan  :Smiley

 tickedoff Oppia ikä kaikki ja polulla eroon yli-kiltteydestä ollaan koko loppuelämä

 angel angel angel angel angel

tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
pagan
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 52


Profiili
« Vastaus #11 : 13.02.2008 22:24:34 »

Kiitos Sasha hyvästä ja ytimekkäästä tekstistä  coolsmiley

Olen kyllä yleisesti sitä mieltä, että tyttölapsia kohdellaan noin keskimäärin paljon huonommin kuin poikalapsia, ja varsinkin henkinen väkivalta on todella julmaa tyttölapsia ja nuoria tyttöjä kohtaan. Ja se loputon uhkailu, jos ei todella ole kiltti, niin lähtö on lähellä, ja todella tuo loputon velvollisuuksien lateleminen, joita poikalapsille ei tulisi kenenkään mieleenkään pyytää. Helppo kait sitä on tuntea itsensä hyväksi tyypiksi ja riittäväksi, kun ei mitään koskaan pyydetä. On tehnyt riittävästi silloinkin, kun ei ole tehnyt mitään.

Vaikea kuvitella, että sukupuoli ero olisi niin suuri, että tytöt ihan itse keksisivät sen, että eivät koskaan ole sekuntiakaan riittävän hyviä, tai riittäviä, eiköhän se ole se huono kohtelu, joka senkin tuottaa.  tickedoff
tallennettu

"Suojelemme vain sitä, mitä rakastamme.
Rakastamme vain sitä, minkä ymmärrämme.
Ymmärrämme vain sen, mitä meille opetetaan."
                         Robert Dione, luonnonsuojelija
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 2620


PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON


Profiili
« Vastaus #12 : 13.02.2008 22:53:22 »

Heh, minulla oli ihan sama kuin Sashalla että piti aina laulaa tädille ja soittaa sitä ja tätä ja pukeutua niin ja niin...  Ja saada aina vähintään 9 kokeista, mieluummin tietysti se 10. Jos meni alle 9 niin kuulin olevani epäonnistunut yksilö.

Nykysin kompensoin tuota aika lailla. Kukas se lauloikaan että "Rääväsuita ei haluta Suomeen", no Sasha ei täällä enää vaikutakaan, minä vaikutan vielä (tosin olenhan minäkin monta vuotta ulkomailla viettänyt  Wink) ja nykyisin pyyhkii varsin hyvin!  Grin
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
pagan
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 52


Profiili
« Vastaus #13 : 14.02.2008 15:13:57 »

Hyvin tämä patriarkaalinen ajattelu on mennyt läpi tämän kansan ja näköjään vielä paremmin naisten päähän.
Josta kertoo jo sekin, että missään ei voi koskaan puhua naisten ongelmista, ilman, että muistetaan mainita vähintään yhtä monta miesten ongelmaa, se on erittäin tehokas tapa mitätöidä kaikki ne yritykset tuoda esiin epäkohdat, jotka liittyvät nimenomaan sukupuoleen, ja tyttöihin ja naisiin, kun pitää alun jälkeen jo alkaa puhumaan, jostakusta aivan täydellisen upeasta ja mahtavasta miehestä, joka on niiiiin ihana ja upea, ja on kokenut samanlaista ja

muistetaan, että näin tasa-arvon aikana ei missään nimessä puhuta tytöistä ja naisista ilman, että muistetaan joka toisessa lauseessa vähän kehaista miehiä...

Tätä samaa taktiikkaahan on käytetty iät ajat, että kun aletaan puhumaan jonkun "ryhmän" epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, niin oikeastaan siirrytäänkin puhumaan jostain ihan muusta ihmisryhmästä, ja saadaan se keskustelu tyrehdytettyä siihen.
Ja jostain kumman syystä monet naiset ovat todella innokkaita bulvaaneja ja pitävät huolen, että siellä missä muistetaan naispuolisia, niin muistetaan vähintään yhtä montaa miespuolista, tai mieluummin ehkä muutamaa enemmän. (kun se minun poikaystävä, ja avopuoliso ja aviomies ja miespuolinen kaverini, tai mikä onkin, niin on niin ihana, että minä haluan puhua siitä joka välissä, ja aina ja kaikkialla... enkä mistään typeristä tyttölapsista, enkä naisista, enkä oikein mistään muustakaan, kun sen paha mieli on niin paljon tärkeämpää, kuin jotkut typerät tasa-arvo kysymykset, tai muut epäoikeudenmukaisuudet... idiot2)

Että pitäisköhän tämänkin ketjun nimi nyt sitten muuttaa kiltinpojan syndroomaksi, ja voitaiskin tosiaan nyt sitten löytää ne kaikki ihanat kiltit pojat, joita täällä maailmassa on ja puhutaankin mieluummin niistä, hoitakoot tyttölapset itse ongelmansa, eikä niille kannata tämän enempää suoda ajatuksia... sitä paitsi jos tämä kiltintytön syndrooma onkin vain sitä mustamaalausta ja huijausta...
muutaman naisen keksimä katala juoni...
tallennettu

"Suojelemme vain sitä, mitä rakastamme.
Rakastamme vain sitä, minkä ymmärrämme.
Ymmärrämme vain sen, mitä meille opetetaan."
                         Robert Dione, luonnonsuojelija
mirka222
Vieras
« Vastaus #14 : 14.02.2008 15:36:10 »

Jollaki näköjää kolahti ja pahasti Grin
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
 
Siirry: