Äänestys
Kysymys: Mitä huonejärjestelmää käytät?
Placidus
Equal/tasahuone
Meridian
Koch
Campanus
Regiomontanus
Porphyry
Alcabitius
Merkkihuone

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: huonejärjestelmät  (Luettu 7163 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
suski7
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 474



Profiili WWW
« : 25.10.2006 17:17:30 »

heips, laiteetaas tämmönen kysely tällä kertaa. Ehkä yleisin huonejärjestelmä on Placidus, mutta monet astrologit käyttävät tasahuonetta sekä, yllättävää kyllä, Meridian järjestelmää. Minä olen ruvennut myös käyttämään Meridiaania koska jotenkin se kuvaa minua paremmin, käykää kokeilemassa eri vaihtoehtoja www.astro.com sivuilla.

Placiuduksesta: mitä pohjoisempana olet syntynyt sitä suurempia huoneita kartalla on, jonka moni täälläkin on huomannut, joten onko se järkevä? Placidius on ollut käytössä 1800-luvulta ja hulluin selitys tälle on se, että sen mukaiset taulukot on helppo laskea.(Mannisen kirjasta "astrologia")

Tasahuonehan on helppo jos tietää nousumerkin asteen, esim asc 10 ast oinas, niin 2. huone alkaa 10 ast härkää, jne. mc sitten sijoittuu minne sijoittuu....

Merkkihuone on samantapainen ja ilmeisen yleisessä käytössä myös, jos asc on 10 ast oinasta, 1.huone alkaa kuitenkin 0 ast oinasta jne aina 30 ast välein.

http://koti.welho.com/rnikula/huoneet.htm
tossa osoitteessa lisää selvittelyä huonejärjestelmistä, jos kiinnostaa.


tallennettu

sun+mer+ven+nep skorppioni
asc kauris
mon kalat
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #1 : 28.10.2006 23:43:07 »

heips, laiteetaas tämmönen kysely tällä kertaa. Ehkä yleisin huonejärjestelmä on Placidus, mutta monet astrologit käyttävät tasahuonetta sekä, yllättävää kyllä, Meridian järjestelmää. Minä olen ruvennut myös käyttämään Meridiaania koska jotenkin se kuvaa minua paremmin, käykää kokeilemassa eri vaihtoehtoja www.astro.com sivuilla.

Placiuduksesta: mitä pohjoisempana olet syntynyt sitä suurempia huoneita kartalla on, jonka moni täälläkin on huomannut, joten onko se järkevä? Placidius on ollut käytössä 1800-luvulta ja hulluin selitys tälle on se, että sen mukaiset taulukot on helppo laskea.(Mannisen kirjasta "astrologia")

Tasahuonehan on helppo jos tietää nousumerkin asteen, esim asc 10 ast oinas, niin 2. huone alkaa 10 ast härkää, jne. mc sitten sijoittuu minne sijoittuu....

Merkkihuone on samantapainen ja ilmeisen yleisessä käytössä myös, jos asc on 10 ast oinasta, 1.huone alkaa kuitenkin 0 ast oinasta jne aina 30 ast välein.

http://koti.welho.com/rnikula/huoneet.htm
tossa osoitteessa lisää selvittelyä huonejärjestelmistä, jos kiinnostaa.

Ei täältä, ellei joku foorumin astro-taitaja osaa sitä tehdä. Esim. nimimerkki Ajatus on pätevä.
Mutta www.astro.com on se sivusto mitä moni käyttää tukena. Ensin laitat sinne syntymätietosi kohtaan my astro.
Saat kartan joka näyttää radix-karttasi ja halutessasi voit seurailla päivittäisiä transiittejasi
.
AP-karttaa varten menet kohtaa "more free horoscopes" sitten "extended chart".
Sieltä ensimmäisessä valikossa on valmiina natal chart vaihdat sen kohtaan "solar return".

Piti kuitenkin vain muistuttaa, että auringonpaluukarttaa tehdessä täytyy aina muistaa vaihtaa tietoihin se paikkakunta (reference place), jolla on kyseistä ap-vuotta edeltävän syntymäpäivänsä aikoihin oleskellut. Tämä meinaa jatkuvasti ainakin itseltäni Astro.com:issa unohtua, kun ohjelma ei sitä erikseen kysy. Asialla saattaa olla vaikutusta kartan huonesijaintien kannalta, jos henkilö on syntynyt kovin kaukana siitä paikkakunnasta, jolla syntymäpäiväänsä (tai oikeammin auringonpaluunsa hetkeä) viettää.

Hei "nikki"

Tällaiset ohjeet löysin
- nyt sitten vain ym. tietojen perusteella karttaa tekemään
- katsotaas kuin "muijan" käy


Klikkaa
Elämänilon "natal chart" kartta



(http://www.astro.com/im/sel_genchart.gif)Extended Chart Selection

Solar return chart*
 
- Please select a chart style - classic style (onko paras)
- House System = (huonejärjestelmä - (Placidus/Koch/Campanus/Regiomontanus/
Egual//Vedic/Vehlow//Meridian/Porphyry/Alcabitus)

Em. tiedoilla olen nyt tässä vaiheessa
Klikkaa tästä
Elämänilon AP-kartta


Klikkaa tästä
Elämänilon AP-kartta

 smitten   Elämänilo    smitten

Hei "suski7"

Tähän törmäsin muutama päivä sitten
- yritin siitä saada selvää,
mutta toistaiseksi tuloksetta

Mikä näistä pitää valita
- mitä eroja niissä on;
voitko kertoa tarkemmin
- huomasin kyllä tuon linkin,
mutta väääntäisitkö asian "rautalangasta"
- en ymmärrä näistä juurikaan mitään

Osaatko auttaa
 - olenko tehnyt karttani oikein ymv.

19.10.1955 01.40 Jyväskylä



 smitten   Elämänilo    smitten
« Viimeksi muokattu: 29.10.2006 19:13:02 kirjoittanut Elämänilo » tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
kooky
Vieras
« Vastaus #2 : 29.10.2006 00:29:19 »

Kyllä, kyllä!

koen että Meridian järjestelmä kuvaa paljon minua.

Hyvä kun toit sen esille.

Meridian huoneet ovat tasahuoneet Mc:ltä. Niin että MC on 10 huoneen kärkenä, ja siitä sitten tasan 30 astetta eteenpäin saadaan aina yksi huone.

Toisin kuin AC tasahuoneet, nämä huoneet painottavat MC:tä eli Keskitaivasta huonejärjestelmän lähteenä.

Tällä huonejärjestelmällä AC tulee myös johonkin huoneeseen, koska se ei välttämättä olekaan 1 huoneen kärkenä.

mulla tulee AC 2 huoneeseen, ja kyllä, ulkonäössäni on härkämäisiä piirteitä.

MC-tasahuoneita eli Meridiaanihuoneita kannattaa kokeilla.

tosiaan, placidus ei ole ainut järjestelmä...itseasiassa se on uudempi järjestelmä kuin moni muu...

AC ja MC tasahuoneet lienevät hyvin perinteisiä ja klassisia huonejärjestelmiä Smiley

Muokkaus: äänestin tuohon kuitenkin merkkihuoneet, jos pitäisi jostain valita juuri nyt.

« Viimeksi muokattu: 29.10.2006 02:04:25 kirjoittanut sign9 » tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #3 : 29.10.2006 00:31:48 »

Meridiaanihuonejärjestelmällä saatua 1 huoneen kärkeä kutsutaan Itäpisteeksi, eli Ekvaattorin Askendentiksi.


omani on trooppisella Oinaassa. Mua on luultu myös Oinaaksi..useinkin.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #4 : 29.10.2006 15:32:16 »

äänestin placidusta, koska olen tottunut saamaan siitä oman näköiseni.

mutta kävinpäs kuitenkin katsomassa karttani tuolla meridiaanijärjestelmällä,
ja jokseenkin kyllä puree sekin.
marsin ja pluton yhtymä ei enää asustele seiskassa, vaan kasissa, joka tuntuu jotenkin mielekkäämmältä. en sitten tiedä. ja aurinkokin siirtyy ysiin, korostaa jouskarimaisuuttani.  Grin
ja venus on puhtaasti 11. huoneen kärjellä ja neppari ja saturnus kymppiin uranuksen seuraksi ja...tämähän on täydellistä.
olen viimeaikoina alkanut uskomaan tähän keskitaivaan painottamiseen.

 Cheesy

se mikä pitää tutkia sitten on AC 12 huoneessa  Tongue


mutta jos nyt yhä luotetaan placidukseen, kun en niin pohjoisessa ole syntynyt.
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #5 : 29.10.2006 15:45:36 »

*vain henk. koht. kokemuksia*

jotenkin koen, että placidus toimii jollain tapaa, mutta se näyttäytyy itselleni ympäristön tuomina haasteina...esim siitä näkyy vanhempien olosuhteet ja tilanne syntymähetkelläni (kuu neitsyt 6 huone=terveyskeskuksessa työskentelevä äiti) aurinko kalat 12 huone (mielikuvituksekas alkoholiongelmainen isä)

(alkoholismi ja terveyskeskus työ ei kosketa minua itseäni mitenkään)

muutenkin kiinnostaa vanhempien näkyminen kartalla ja itsensä erottaminen siitä vanhempikuvasta.

jos nimittäin ajattelen itseäni ihan puhtaasti sellaisena kuin olen ilman vanhempiani ja ympäristöäni...etsin sen sisäisen "spiritin", sen kaikkein omimman osan joka ei ole pakosta opittua tai olosuhteisiin ajautunutta, niin siinä tapauksessa juuri erilaiset tasahuone järjestelmät, kuten MC ja AC sekä merkkihuoneet puhuu enemmän.Trooppiset merkitkin kertoo juuri nyt mulle jonkinlaisesta "roolista" jota tyrkytetään siinä yhteisössä minin on syntynyt eikä siitä millainen olen sisältä. mutta ei tästä taas enempää...kova jankuttamaan... Embarrassed Lips Sealed Grin

Nuo Porphyry huoneetkin kiinnostaa mutta niistä en mitään tiedä.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2006 15:49:57 kirjoittanut sign9 » tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #6 : 29.10.2006 15:54:22 »

muutenkin kiinnostaa vanhempien näkyminen kartalla ja itsensä erottaminen siitä vanhempikuvasta.
tämä kiinnostaisi minua myös. näitä topiceja varmaan löytyykin..?



Lainaus
Nuo Porphyry huoneetkin kiinnostaa mutta niistä en mitään tiedä.
meinasin juuri niistä kirjoittaa, kun näyttävät jotenkin loogisilta. mutta sitten sitä tietoa ei ollut.
nehän jaetaan akseleiden välille tasan? niin ainakin käsitin.
tallennettu
kooky
Vieras
« Vastaus #7 : 29.10.2006 16:15:23 »

Lainaus
nehän jaetaan akseleiden välille tasan? niin ainakin käsitin.

aha, kiitos tiedosta. kuulostaa tosiaan loogiselta.  Smiley kaikki tuollainen yksinkertainen loogisuus on kiinnostavaa.
tallennettu
Triton
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 273



Profiili
« Vastaus #8 : 13.11.2006 15:36:41 »

Elämäni ensimmäisen kartan sain reilu 10 v sitten eräältä astrologilta, ja se sattui olemaan Koch-huoneilla tehty. Kun sittemmin selvisi että Placidus on suosituin järjestelmä, tuli tenkkapoo... Kochissa (ja Tasahuoneissa) Plutoni asettuu 12. huoneeseen kimppaan Jupiter/Uranus-yhtymän kanssa, Aurinko 6. huoneeseen ja Merkurius 5. huoneeseen. Placiduksessa, perhana vieköön, Pluto onkin 11. huoneessa, Aurinko 5. huoneessa ja Merkurius 4. huoneessa.

En osaa mieltää Plutoa 11. huoneessa lainkaan. Jos Aurinkoni olisi 5. huoneessa olisin varmaan leijonamaisempi, enkä todellakaan koe itseäni niin suureksi "staraksi", vaikkakin verbaalisella tasolla olen saanut netissä kuulla kunniani siitä kuinka olen besserwisseri narsisti... Merkurius 4. huoneessa kävisi kai sikäli että tuleehan kotioloissa paljon höpötettyä. Mutta luovalla saralla jotenkin se Merkurius 5. huoneessa sopii minun pirtaani, ja vaikken Aurinkoa hinkuenvinkuen haluakaan 6. huoneeseen, niin se neitsytmäinen pingottaminen mikä duunimielessä minua on joskus rassannut, sopii kuvaan. Kuin myös tietyt olosuhteet joissa olen työskennellyt (plus Kochissa Aurinkoni asettuu täsmälleen 6. huoneen kärjelle).

Äänestin siis Tasahuonejärjestelmää.
tallennettu

Oinas: Venus, Saturnus
Neitsyt: Pluto
Vaaka: Asc, Jupiter, Uranus
Skorpioni: Kuu, Neptunus
Jousimies: Mars
Vesimies: Merkurius
Kalat: Aurinko
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: